تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر هفته

همانی‌های مختلف: چشم‌اندازهای جدید در هنر معاصر ایران
«همانی‌های مختلف: چشم‌اندازهای جدید در هنر معاصر ایران»، نام کتابی است به زبان انگلیسی در باره هنر امروز ایران که زیر نظر حسین امیرصادقی و با مقالاتی از حمید کشمیرشکن، مارک ایروینگ و آنتوتی داونی در بریتانیا انتشار یافته‌است.

امیرصادقی، موضوع کتاب خود را در بستر سیاسی اجتماعی معاصر ایران، بررسی کرده‌است.

به باور وی بسیاری از پیچیدگی‌های جامعه ایران در آثار هنری هنرمندان ایرانی بازتاب یافته و از طریق کندوکاو و بررسی این آثار می‌توان به شناخت تازه‌ای از این جامعه رسید.


به نظر نویسنده علی‌رغم موفقیت جهانی بسیاری از فیلم‌سازان و هنرمندان ایرانی، هنوز کتاب‌های اندکی در باره آن‌ها در ادبیات انگلیسی وجود دارد و این کتاب می‌خواهد این خلاء را تا اندازه‌ای جبران کند.

به اعتقاد نویسندگان کتاب، نسل جدید هنرمندان ایرانی در آثار خود، در واقع زندگی‌نامه خود را در بستر تغییرات عمیقی که در جامعه دارد اتفاق می‌افتد، روایت کرده‌اند.

این کتاب فرهنگ الفبایی آثار صد هنرمند ایرانی است که در درون و بیرون از ایران فعالیت می‌کنند و هنرمندان قدیمی و جدید را دربر می‌گیرد.

کتاب علاوه بر تحلیل آثار این هنرمندان، شامل گفت‌وگوهایی نیز با برخی از آن‌هاست.

«همانی‌های مختلف: چشم‌اندازهای جدید در هنر معاصر ایران»، با قیمت ۴۰ پوند از سوی انتشارات ترنسگلوب پابلیشینگ در بریتانیا منتشر شده‌است.

کاریکاتورهایی که دنیا را تکان داد
کاریکاتورهایی که دنیا را تکان داد، عنوان کتابی است که انتشارات دانشگاه ییل به زودی آن را منتشر خواهد کرد.

نویسنده این کتاب جیت کلاوسن استاد علوم سیاسی در دانشگاه ماساچوست آمریکاست و موضوع کتاب، کاریکاتورهای جنجالی است که در باره حضرت محمد پیامبر اسلام در سال ۲۰۰۵ در نشریات دانمارکی به چاپ رسید و خشم مسلمانان را در سرتاسر جهان برانگیخت.

مسلمانان این کاریکاتور‌ها را توهین‌آمیز دانسته و در اعتراض به انتشار آن‌ها دست به تظاهرات زده و سفارتخانه‌های دانمارک در کشورهای اسلامی را به آتش کشیدند.


به همین دلیل انتشارات دانشگاه ییل به منظور پیش‌گیری از تحریک مسلمانان و ایجاد خشونت، تصمیم گرفته‌است از انتشار ۱۲ کاریکاتور توهین‌آمیز در این کتاب خودداری کند.

علاوه بر این کاریکاتورها، انتشارات دانشگاه ییل همچنین اعلام کرده‌است که از انتشار مجدد نقاشی‌هایی از حضرت محمد مربوط به نگارگران دوره عثمانی که ممکن است انتشار آن‌ها برای مسلمانان متعصب توهین‌آمیز باشد، خودداری می‌کند.

این کار انتشارات دانشگاه ییل مورد انتقاد برخی از نویسندگان و روزنامه‌نگاران قرار گرفته و آن‌ها معتقدند که این عمل باعث سانسور بیشتر آثار هنری در آینده می‌شود.

به باور نویسنده مجله اسلیت، دانشگاه ییل با این کار، منطق مسلمانان تندرویی را قبول کرده که معتقدند زنانی که حجاب ندارند، باعث تحریک مردانی می‌شوند که به آنان تجاوز می‌کنند.

این کتاب در ماه نوامبر در آمریکا و در ماه ژانویه ۲۰۱۰ در بریتانیا منتشر خواهد شد.

زیبایی‌شناسی و فیلم
«زیبایی‌شناسی و فیلم»، عنوان کتابی است در باره هنر سینما که با رویکرد فلسفی نوشته شده‌است.

نویسنده کتاب ضرورت انتشار آن را، به وجود آمدن گرایش‌هایی در زمینه سینما و تئوری فیلم و مطالعه آن از دیدگاه فلسفی در میان فیلسوف‌های معاصر و نظریه‌پردازان فیلم دانسته‌است.


ظرفیت‌های بازنمایی در هنر فیلم، واقع‌گرایی، روایت، نفوذ گستره ادبی در درک هنر فیلم و تخیل تماشاگر از جستارهایی است که در این کتاب از آن سخن می‌رود.

فیلم به عنوان هنر، واقع‌پردازی، سینمای مؤلف، زبان فیلم، روایت در فیلم داستانی، تماشاگر متفکر و تماشاگر احساسی گفتارهای هفت‌گانه این کتاب را تشکیل می‌دهد.

زیبایی‌شناسی و فیلم، کتابی است مناسب دانشجویان، استادان، منتقدان و پژوهش‌گران رشته فیلم و زیبایی‌شناسی که به قلم کاترین تامس جونز استاد فلسفه در کالج اوبرلین آمریکا نوشته شده‌است.

این کتاب با قیمت شانزده پوند و نود و نه پنس از سوی انتشارات کانتینیوم در بریتانیا منتشر شده‌است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

Many thanks for Radio Zamaneh, that is the Best in world.As a begginer in Comt.sorry, Ican not use your daily programs the same day.Aug.19 no prog.was! Love you M. P.

-- Manouchehr Parshad ، Aug 21, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)