تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

درگذشت گوردون برن، رمان‌نویس انگلیسی

گوردون برن، نویسنده انگلیسی و خالق رمان‌های مستند داستانی که در آثارش، مرز بین واقعیت و خیال را نادیده می‌گرفت، در سن ۶۱ سالگی بر اثر بیماری سرطان درگذشت.

برن، نویسنده‌ای بود که به دنیای سلبریتی‌ها و چهره‌های عامه‌پسند دنیای معاصر علاقمند بود و بیشتر کتاب‌هایش بر محور جنبه‌های تاریک زندگی این افراد بنا شده است.

لی برک استون، ویراستار انتشارات فیبر اند فیبر درباره او گفته است: «گوردون برن یکی از مبتکرترین نویسندگان ادبی این روزگار بود.»

«شهرت» و تاثیر ویران‌کننده و مرگبار آن بر زندگی چهره‌های مشهور دنیای موسیقی، سینما و مد، تم اصلی آثار گوردون برن را تشکیل می‌دهد.

برن، خود درباره رمان‌هایش گفته است: «تقریبا هر چه که نوشتم درباره سلبریتی‌ها بوده و این‌که چگونه برای بیشتر مردم، سلبریتی بودن به منزله مرگ است.»


برن، کارش را با مقاله‌نویسی درباره مسائل هنری در گاردین و رولینگ استون شروع کرد و با نوشتن کتاب «قاتل یورکشایر» که درباره جنایت‌های پیتر ساتکلیف، قاتل زنجیره‌ای معروف انگلیس (که در سال ۱۹۸۱ سیزده زن را به قتل رساند و به حبس ابد محکوم شد)، به رمان‌نویسی روی آورد.

رمانی که مبتنی بر واقعیت بود و به شیوه «در کمال خونسردی» ترومن کاپوتی، زندگی یک جنایتکار حرفه‌ای و انگیزه‌هایش را برای قتل دنبال می‌کرد.


«پول توجیبی» و «آلما کوگن» (درباره زندگی خیالی خواننده معروف انگلیسی دهه ۶۰ که در ۳۴ سالگی درگذشت) نام رمان‌های دیگر گوردون برن است.

«دیروز متولد شد»، آخرین رمانی بود در سال ۲۰۰۸ از برن منتشر شد؛ اثری که تکنیک‌های ادبی را با شیوه‌های روزنامه‌نگاری، خبر و وب‌لاگ نویسی به نحو پیچیده‌ای درآمیخته است.

برک استون، ویراستار فیبر اند فیبر، این اثر را با کارهای پوند، بی‌اس جانسن و فاستر والاس مقایسه کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)