تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

افزایش حمایت‌های جهانی از معترضان ایران

گروهی از برندگان جایزه صلح نوبل، از روز جهانی همبستگی با «مردم ایران، دفاع از حقوق بشر، حقوق شهروندی و آزادی مطبوعات در این کشور» حمایت کردند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، سازمان عفو بین‌الملل، سازمان گزارشگران بدون مرز، دیده‌بان حقوق بشر و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، با صدور بیانیه‌ مشترکی، ۲۵ ژوئیه (شنبه، سوم مرداد) را روز جهانی همبستگی با مردم ایران نام‌گذاری کرده‌اند.

دزموند توتو، برنده جایزه صلح نوبل در سال ۱۹۸۴ با حمایت از این اقدام سازمان‌های مدافع حقوق بشر، از «سرکوب و خشونت علیه مردم ایران» به شدت انتقاد کرده است.

وی همچنین «تشدید محدودیت در آزادی‌های مدنی و زندانی کردن تعداد بی‌شماری از رهبران مدنی در ایران» را غیرقابل قبول دانسته و این اقدام مقام‌های جمهوری اسلامی را محکوم کرده است.


شیرین عبادی، مدافع ایرانی حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل در سال ۲۰۰۳ میلادی نیز با حمایت از این اقدام، از رهبران کشور‌های جهان خواسته که از «آزادی‌خواهان» و حرکت‌های آزادی‌خواهانه در کشور‌هایی که تحت سلطه دیکتاتوری هستند، حمایت کنند.

مایرید مگوآیر، برنده جایزه صلح نوبل در سال ۱۹۷۶ از دیگر حامیان این اقدام جهانی است که از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته که به تعهدات خود نسبت به اجرای پیمان‌های بین‌المللی پایبند باشند.

جودی ویلیامز، برنده جایزه صلح نوبل در سال ۱۹۹۷ هم از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته که تمام زندانیان سیاسی را آزاد کنند و خشونت‌ها علیه معترضان را متوقف کنند.

دزموند توتو «تشدید محدودیت در آزادی‌های مدنی و زندانی کردن تعداد بی‌شماری از رهبران مدنی در ایران» را غیرقابل قبول دانسته و این اقدام مقام‌های جمهوری اسلامی را محکوم کرده است

ویلیامز تاکید کرده که رهبران ایران باید «حقوق بشر و آزادی‌های مدنی» را رعایت کنند.

سیمین بهبهانی شاعر مشهور، که در تهران اقامت دارد و اسماعیل خویی، شاعر نیز به روز جهانی اقدام برای حقوق بشر در ایران پیوسته‌اند.

براساس اعلام سازمان‌دهندگان این مراسم، قرار است سوم مرداد ماه در بیش از ۵۵ شهر در سراسر جهان، تجمعات و راهپیمایی‌هایی در حمایت از حقوق بشر و حقوق مدنی مردم ایران و برای پایان دادن به خشونت در این کشور برگزار شود.

این سازمان‌های حقوق بشری از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته‌اند که با احترام به قوانین حقوق بشر، بازداشت‌شدگانی را که به صورت مسالمت‌آمیز به دنبال بیان اعتراض خود بوده‌اند، آزاد کنند.

آزادی همه زندانیان سیاسی، عقیدتی و روزنامه‌نگاران از دیگر خواسته‌های این سازمان‌های حقوق بشری است.

در ایران، اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات، تاکنون منجر به کشته و زخمی‌ شدن گروهی از معترضان شده است.

شیرین عبادی نیز از رهبران کشور‌های جهان خواسته که از «آزادی‌خواهان» و حرکت‌های آزادی‌خواهانه در کشور‌هایی که تحت سلطه دیکتاتوری هستند، حمایت کنند

بازداشت ده‌ها فعال سیاسی و مدنی طی یک ماه گذشته، بدون اعلام اتهام آنها باعث بروز نگرانی‌های زیادی در خانواده‌ها و سازمان‌های حقوق بشری شده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خواستار آزادی تمامی بازداشت‌شدگان شده است؛ درخواستی که پیش از این میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی مطرح کرده بودند.

نهادهای مرتبط با این بازداشت‌ها در خصوص درخواست‌های مقام‌های جمهوری اسلامی سکوت اختیار کرده‌اند.

برخی رسانه‌های نزدیک به محافظه‌کاران اعلام کرده‌اند که بازداشت‌شدگان «اعترافاتی» کرده‌اند که به زودی از تلویزیون ایران پخش خواهد شد.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
همبستگی جهانی در حمایت از مردم ایران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)