تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

توقف اجرای آئین‌نامه استقلال کانون وکلا

آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه، دستور داد اجرای آئین‌نامه جدید اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری، به مدت شش ماه متوقف شود.

دفتر سخنگوی قوه قضائیه، امروز سه‌شنبه اعلام کرد که این دستور به درخواست علیرضا جمشیدی، معاون حقوقی و توسعه قضایی قوه قضایئه صادر شد.

آقای جمشیدی از رئیس قوه قضائیه خواسته بود که اجرای این آئین‌نامه را با توجه به تدوین «لایحه‌ای جامع در خصوص وکالت در این معاونت»، به مدت شش ماه به تعویق بیندازند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بهمن کشاورز رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلا از این اقدام رئیس قوه قضائیه تشکر کرده و گفته است که با ابلاغ این دستور «کانون‌ها کلیه اقدامات خود در قبال آئین‌نامه را به حال تعلیق در خواهند آورد.»

اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری ایران، ۲۳ تیرماه با «غیر قانونی» خواندن آئین‌نامه تصویب شده از سوی قوه قضائیه برای کانون وکلا، اعلام کرده بود که آن را اجرا نمی‌کند.

رئیس اتحادیه سراسری کانون وکلا گفته است که با ابلاغ این دستور «کانون‌ها کلیه اقدامات خود در قبال آئین‌نامه را به حال تعلیق در خواهند آورد»

بر اساس، این آئین‌نامه، قوه قضائیه قادر است بر اساس تشخیص خود، پروانه وکالت وکلا را لغو کند.

آقای کشاورز در نشست مشترکی با تعدادی از روسای کانون وکلای دادگستری با تاکید بر این که این آئین‌نامه را «هیچ‌گاه» اجرا نخواهیم کرد، افزوده بود که آئین‌نامه مزبور، بر اساس قانون تنظیم نشده است.

به گفته آقای کشاورز، پیشنهاد چنین آئین‌نامه‌ای باید از سوی کانون وکلا به قوه قضائیه صورت می‌گرفت تا قوه قضائیه آن را تصویب کند.

قوه قضائیه پیش‌تر نیز آئین‌نامه لایحه استقلال کانون وکلا را اصلاح و منتشر کرده بود.

کانون وکلا می‌گوید که صدور یک ساله پروانه وکالت از جانب قوه قضائیه که نهادی حکومتی است، استقلال و آزادی عمل را از وکلا سلب می‌کند.

کانون وکلای دادگستری، نهادی غیردولتی است و برای حمایت از وکلا و نظارت بر عملکرد آنها تشکیل شده ‌است.

اعضای این کانون معتقدند با اجرای این آئین‌نامه، کانون وکلا به صورت بخشی از قوه قضائیه درمی‌آید.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
کانون وکلا: آئین‌نامه جدید را اجرا نمی‌کنیم

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)