تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

انتقاد از سکوت انجمن صنفی عکاسان ایران

گروهی از گزارشگران تصویری، به سکوت انجمن صنفی عکاسان مطبوعات ایران در خصوص بازداشت هفت عکاس در حوادث اخیر انتقاد کرده‌اند.

۶۶ نفری که تاکنون این نامه را امضا کرده‌اند، از انجمن خود خواسته‌اند که به طور «قاطع» از عکاسان مطبوعاتی حمایت کند و پیگیر علت بازداشت هفت عکاس در هفته‌های اخیر شود.

مهدی زابلی، توحید بیگی، مجید سعیدی، ساتیار امامی، مرجان عبدالهیان، کورش جوان و سعید موحدی، هفت عکاسی هستند که در جریان ناآرامی‌ها پس از انتخابات در ایران بازداشت و زندانی شده‌اند.


سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار اطلاعیه‌ای، با انتقاد از دستگیری این افراد، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته که هرچه سریع‌تر آنها را آزاد کنند.

امضاکنندگان این نامه نیز از انجمن صنفی عکاسان خواسته‌اند در مقابل بازداشت و ضرب و شتم خبرنگاران عکاس، «سکوت» نکند که در غیر این صورت، پشتوانه بخشی از جامعه عکاسان را از دست خواهد داد.

آلفرد یعقوب‌زاده، نیوشا توکلیان، حسن سربخشیان، حسین سلمانزاده، آرش عاشوری‌نیا، بابک برزویه و مهران افشار نادری از جمله عکاسانی هستند که این نامه را امضا کرده‌اند.

آنها در نامه خود آورده‌اند که طی یک ماه گذشته، «جمع کثیری از عکاسان مطبوعات مورد ضرب و شتم، بازداشت، تهدید، از بین رفتن تجهیزات عکاسی، توقیف عکس‌ها، ممانعت از عکاسی و تولید خبر و …» قرار گرفته‌اند.

امضاکنندگان این نامه از انجمن صنفی عکاسان خواسته‌اند در مقابل بازداشت و ضرب و شتم خبرنگاران عکاس، «سکوت» نکند که در غیر این صورت، پشتوانه بخشی از جامعه عکاسان را از دست خواهد داد

عکاسان، سکوت انجمن صنفی خود در مقابل چنین حوادثی را «تعجب‌برانگیز» خوانده‌اند.

امضاکنندگان این نامه افزوده‌اند که در حوادث اخیر، بندهای یک، چهار و ۱۴ میثاق‌نامه انجمن صنفی عکاسان مطبوعات ایران به «شکلی آشکار نقض شده است.»

بند یک این میثاق‌نامه تاکید دارد که عکاس مطبوعات، باید از حق دستیابی آزادانه به همه منابع خبری برخوردار باشد.

در بند چهارم این میثاق‌نامه آمده است که «عکاس مطبوعات را نمی‌توان مجبور کرد که بر خلاف اعتقاد و وجدان خود، به اقدامی حرفه‌ای دست بزند و عقیده‌ای ابراز دارد.»

بند چهاردهم این میثاق‌نامه نیز بر «حمایت حقوقی از امنیت و آسایش شغلی عکاسان مطبوعات و جلوگیری از تهدید جسمی و جانی آنان» تاکید دارد.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)