تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

حمایت روشنفکران جهان از اعتصاب غذا

تعدادی از روشنفکران مشهور جهان با انتشار بیانیه‌ای از اعتصاب غذای اکبر گنجی در مقابل مقر سازمان ملل در نیویورک حمایت کردند.

در میان این روشنفکران، برخی از بزرگ‌ترین فیلسوفان معاصر مثل مارتا نسبام و جوشوا کوهن دیده می‌شوند.

در این بیانیه آمده است که «ما از این تلاش مهم پشتیبانی کرده و از همه آزادیخواهان دعوت می‌کنیم تا برای نشان دادن همبستگی با مردم ایران، بدان بپیوندند.»

روشنفکران امضاکننده این بیانیه با اشاره به این که سال ۲۰۰۵ اکبر گنجی به عنوان یک زندانی جمهوری اسلامی ایران بیش از ۸۰ روز را در اعتصاب غذا سپری کرد، افزوده‌اند که «اعتراض گنجی، لحظه تعیین کننده مقاومت در برابر سرکوب فزاینده رژیم بود.»

۲۶ تن از روشنفکران ایرانی قصد دارند از روز ۳۱ تیر تا دوم مرداد ماه، به مدت سه روز در برابر مقر سازمان ملل در نیویورک دست به اعتصاب غذا بزنند.


«اعلام پشتیبانی از جنبش سبز مردم ایران، محکوم کردن تقلب گسترده درانتخابات، سرکوب بی‌رحمانه اعتراضات مردمی، و بازداشت غیرقانونی صدها شهروند و فعال سیاسی و اجتماعی» از مهمترین اهداف اعتصاب‌کنندگان اعلام شده است.

برخی از امضا کنندگان بیانیه روشنفکران جهان عبارت هستند از: جوشوا کوهن (استاد حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه استنفورد)، مارتا نسبام(استاد حقوق، دانشگاه شیکاگو)، تامس اسکانلون(استاد فلسفه، دانشگاه هاروارد)، الیزابت اندرسون(استاد حقوق، دانشگاه میشیگان)، جاشوا اوبر(استاد علوم سیاسی، دانشگاه استنفورد)، اندی اسکات(مدیر گوگل)، کیک اسکات(مدیر گوگل)، میشل بری(استاد دانشکده پزشکی، دانشگاه استفورد)، فیروزه دما (نویسنده)، جول رابرتس( استاد حقوق، دانشگاه ویسکانسون) و عباس میلانی(رئیس گروه ایرانشناسی دانشگاه استنفورد).

تامی شلبی(استاد فلسفه و مطالعات آفریقا، دانشگاه هاروارد و ویراستار مجله یترانزیشن)، ریچارد فورد(استاد حقوق، دانشگاه استنفورد)، چیت کیتس(رئیس سابق عفو بین‌الملل آمریکا، استاد حقوق دانشگاه استنفورد)، دیوید گروسگی(استاد علوم سیاسی، دانشگاه استنفورد)، جوآن لاندی (رهبر جنبش صلح و دموکراسی)، ، راژان منون(استاد دانشگاه لی های)، فرانکو مورتی(استاد ادبیات تطبیقی، دانشگاه استنفورد)، چارلز یونکرمن(معاون رئیس دانشگاه استنفورد) کوری رابن(استاد علوم سیاسی، دانشگاه نیویورک) و دبورا ساکس(استاد حقوق و اخلاق، دانشگاه استنفورد) از دیگر امضاکنندگان بیانیه حمایت از اعتصاب غذای نیویورک هستند.

چهره‌های سرشناسی چون عبدالعلی بازرگان، محمد برقعی، حسین بشیریه، علی بنوعزیزی، نیره توحیدی، فاطمه حقیقت جو، حمید دباشی، مصطفی رخ‌صفت، علی رضایی، احمد صدری، محمود صدری، کاظم علمداری، عبدی کلانتری، رضا فانی یزدی، نهضت فرنودی، منصور فرهنگ، احمد کریمی حکاک، حسین کمالی، مهرانگیز کار، اکبر گنجی، ابراهیم سلطانی، علی میرسپاسی، مجید محمدی، مهرداد مشایخی، آرش نراقی و نادر هاشمی از روشنفکران ایرانی هستند که در این اعتصاب غذا شرکت خواهند کرد.

حمايت شون پن از اعتصاب غذا
شون پن بازيگر سرشناس هاليوود و ريس الريچ روزنامه‌نگار مستقل آمريکايی که به همراه شون پن در سال ۲۰۰۵ به ايران سفر کرد، با انتشار بيانيه‌ای از اعتصاب غذای روشنفکران ايرانی حمايت کرده و خواهان پشتيبانی مردم آمريکا از «جنبش سياسی مردم ايران» شدند.

در اين بيانيه که در وب‌سايت نورکال فور ايران(norcal4iran) منتشر شده، شون پن و ريس الريچ، با انتقاد از سياست‌های گذشته آمريکا در مورد ايران، از موضع‌گيری اخير باراک اوباما رئيس جمهوری آمريکا در قبال رويدادهای اخير ايران، حمايت کرده و خواستار عدم دخالت آمريکا در امور داخلی ايران شدند.

آنها در اين باره نوشته‌اند: «حکومت آمريکا از نظر سياسی يا اخلاقی اين حق را ندارد که به مردم ايران بگويد چه بايد بکنند. ايرانيان خوب می‌دانند چه تصميمی بايد درباره خود بگيرند.»


پن و الریچ افزوده‌اند: «به همين دليل، ديپلماسی شهروندی اين اندازه اهميت دارد. تظاهر‌کنندگان ايرانی از حمايت مردم آمريکا استقبال می‌کنند. جون بائز اخيرا آهنگ «ما پيروز می‌شيم» را به زبان فارسی اجرا کرد که در يوتيوب قرار گرفت.»

در پايان بيانيه شون پن و ريس الريچ خطاب به مردم آمريکا آمده است: «ما ازهمه شما می‌خواهيم که با شرکت در تظاهراتی که در روز ۲۵ ژوئیه در آمريکا و اروپا برگزار می‌شود، شرکت کرده و همبستگی خود را با مردم ايران اعلام کرده و با دخالت آمريکا در امور ايران مخالفت کنيد.»

پیش‌تر نوآم چامسکی، خوزه کازونوا، سیمین بهبهانی، رضا براهنی، منیرو روانی‌پور، گوگوش، ابی، شهیار قنبری، شهره آغداشلو، فرامرز اصلانی و رابرت ردفورد با اعلام حمایت از این اقدام، از پیوستن خود به اعتصاب‌کنندگان خبر داده‌اند.

حمایت احمد باطبی و حسن زارع‌زاده اردشیر
احمد باطبی و حسن زارع‌زاده اردشیر، دو فعال سابق دانشجویی نیز با حمایت از اعتصاب غذا مقابل مقر سازمان ملل در نیویورک، در بیانیه‌ای نوشته‌اند که این «برنامه می‌تواند حمایت‌های قابل‌توجهی از طرف جامعه جهانی را به دنبال داشته باشد.»


آنها در بیانیه مشترک خود افزوده‌اند: «در مقطع حساس کنونی که رژیم جمهوری اسلامی در اوج بحران عدم مشروعیت خود به سرکوب وحشیانه مردم آزادیخواه ایران می‌پردازد، رساندن صدای مردم ایران به جهانیان برای کسب حمایت‌های بین‌المللی حائز اهمیت فراوانی است.»

باطبی و زارع‌زاده اعلام کرده‌اند که در حمایت از «هموطنان عزیزمان» در برنامه اعتصاب غذا در برابر ساختمان سازمان ملل در نیویورک شرکت خواهیم کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بیست و هشتمین سالگرد اعدام سعید سلطانپور
بیانیه‌ کانون نویسندگان ایران

كانون نویسندگان ایران در بیست‌ و هشتمین سالگرد اعدام تبهكارانه‌ی سعید سلطانپور هم‌چنان بر خواسته‌ی بر حقِ همیشگيِ خود پا می‌فشارد كه پرونده‌های كشتارهای دهه ۱۳۶۰ و از جمله پرونده سعید سلطانپور را بگشایند.

مردم شریف و آزاده! بیست و هشت سال پیش، در چنین روزهایی، در ۳۱ خرداد ۱۳۶۰، سعید سلطانپور، شاعر، نمایش‌نامه‌نویس، منتقد، كارگردان تئاتر و عضو هیئت دبیران كانون نویسندگان ایران كه در رژیم گذشته نیز بارها زندانی شده بود، پس از تحمل شكنجه‌های سنگین، همراه با ۱۴ تن دیگر به جوخه‌ اعدام سپرده شد. اما سعید فقط یك شاعر، نویسنده یا نمایشگر ساده نبود. شاید به جرأت بتوان گفت كه او جلوه‌گاه تمامی ویژگی‌های برجسته‌یی بود كه در هر عصر، تنها در تنی چند از روشنفكران به نمود در می‌آید؛ روشنفكری متعهد، انترنالیست، فروتن در برابر مردم و خروشان در مقابل قدرت ستم‌بارگان؛ نویسنده و شاعری كه التزام‌اش به آزادی و برابری، حقیقت و همه ارزش‌های انسانی و پاك، تا دم مرگ با او بود. شك نداریم كه شاملو‌ها، پوینده‌ها، مختاری‌ها و.... در فضایی دم زدند و بالیدند كه سلطانپور و سلطانپورها به وجود آورده بودند؛ با سنتی رشد كردند كه در آن نوشتن و گفتن جدا از انسان و سرنوشت و آینده‌ی او معنایی ندارد.

كانون نویسندگان ایران در بیست‌ و هشتمین سالگرد اعدام تبهكارانه‌ی سعید سلطانپور هم‌چنان بر خواسته‌ی بر حقِ همیشگيِ خود پا می‌فشارد كه پرونده‌های كشتارهای دهه ۱۳۶۰ و از جمله پرونده سعید سلطانپور را بگشایند.

آرزوی ما این است كه شرایطی فراهم آید كه بتوانیم بزرگداشتی شایسته‌ی این روشنفكر آزاده و بزرگ برگزار كنیم، و از تشكل‌هایی كه در خارج كشور در تدارك مراسمی برای بزرگداشت یاد و خاطره سعید سلطانپور و راه و روش اجتماعی او هستند قدردانی می‌كنیم.

کانون نویسندگان ایران ۱۷ خرداد ۱۳۸۸

-- بدون نام ، Jul 21, 2009

نامه تعدادی از زندانیان سیاسی سابق به مجامع بین المللی

از آغاز «کودتای انتخاباتی» ٢٢ خرداد تا به امروز هزاران نفر در تهران و شهرهای دیگر ایران بازداشت و یا به قهر ناپدید شده اند. تعداد بازداشتی ها چنان زیاد است که غیر از زندان های رسمی و بازداشتگاه های مخفی و موقتی تعدادی از آنها را در زیر زمین وزارت کشور و همچنین در کمپی در اطراف تهران جاداده اند. خانواده های بازداشت شدگان در بی خبری و نگرانی بسر می برند. بازداشتها و ناپدید کردن انسانها به قهر، توسط سپاه پاسداران، نیروهای بسیج و زیر نظر وزارت اطلاعات و شبکه مخوف دادستانی ٢٠٩ زندان اوین، که به وزارت اطلاعات وصل است، صورت می گیرد. گزارشها حاکی است که شکنجه در زندانها برای گرفتن اطلاعات و وادار ساختن زندانی به اعترافهای دیکته شده و پروژه اعتراف گیری گسترش یافته است. سانسور کامل رسانه‌ای مانع از انتشار همه ی فجایع است.

وزارت اطلاعات و دستگاه قضائی جمهوری اسلامی با اعترافات اجباری و ایجاد سناریوهائی از پیش تعیین شده، قصد دارند مسئولیت جنایتهای نیروهای انتظامی- امنیتی و لباس شخصی ها در خیابانها و نیز حمله به کوی دانشگاه تهران و شیراز در صبحگاه ٢٤ خرداد و ضرب و شتم و قتل دانشجویان را به بازداشت شدگان اخیر نسبت دهند. بیم آن می رود که این شیوه های رسوا ضمن ایجاد رعب و وحشت در بین مردم به اعدامهای سیاسی و سرکوب خشن در جامعه بیانجامد. خطر اعدامهای سیاسی جدی است.

زخم فجایعی که در دهه ٦٠ در زندانهای ایران رخ داد، هنوز بر جامعه سنگینی می کند. ما، زندانیان سیاسی سابق عمیقا نگران تکرار آن فجایع هستیم. ما بر پایه تجربه های تلخ مان می دانیم که شکنجه و اعدام چه اثرات ویرانگری به لحاظ جسمی و روانی بر شکنجه شدگان، خانواده هاشان و همچنین بر کل جامعه به جا می گذارد. ما شاهد شکنجه های وحشتناکی بودیم که بازجویان و شکنجه گران برای وادار ساختن زندانیان به توبه و انکار عقایدشان و همچنین مجبور کردن آنها به اعترافات ساختگی بکار می بردند.

ما ضمن هشدار به محافل دفاع از حقوق انسانی و ابراز نگرانی نسبت به خطر جانی بازداشت شد‌گان خواهان آن هستیم که کلیه زندانیان سیاسی در ایران بی قید و شرط آزاد شوند و شکنجه و اعدام لغو گردد. درخواست ما به ویژه متوجه نهادهای حقوق بشر بین المللی و سازمان ملل است که با امکانات و اختیارات خود مانع جنایتهائی گردند که هم اکنون در زندانهای ایران در حال وقوع است.

ما همصدا با دیگران ازآقای بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل می خواهیم که تا دیر نشده نماینده ویژه ای برای بازدید از زندانها به ایران اعزام دارد.

رونوشت به:
1.آقای بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد
2.شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد
3.سازمان عفو بین الملل
4.دیده بان حقوق بشر
5.فدراسیون بین المللی جوامع دفاع از حقوق بشر
6.کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران

-- بدون نام ، Jul 21, 2009

زنده باد ایرانی

-- بدون نام ، Jul 21, 2009

برنامه اعتصاب غذا در برلین؛ برعليه موج جديد سرکوب و اختناق در ايران
ما زندانيان سياسی سابق رژيم جمهوری اسلامی برای حمايت از مبارزات آزاديخواهانه مردم کشورمان و آزادی تمامی زندانيان سياسی به ويژه دستگيرشدگان حوادث اخير و برای جلوگيری از کشتارسراسری ديگری در روزهای 24 و 25 جولای در برلين (Brandenburger Tor) دست به اعتصاب غذا ميزنيم و از همه فعالين سياسي، سازمانها، نهادها، مدافعين حقوق بشر و آزاديخواهان ميخواهيم با شرکت در اين اعتصاب سهمی کوچک درجلوگيری از کشتاری ديگر ايفا نمايند.

در روز نخست اعتصاب غذا، 24 جولاي، ساعت 11 زندانيان سياسی سابق از تمامی رسانه ها و خبرگزاری ها دعوت می کنند تا به گزارشات و شهادت های عينی آنان درباره وضع زندانهای ايران گوش فرا دهند.

شرکت کنندگان در اعتصاب می توانند امضاء خود را به نشانی زير ارسال کنند:
puyeshtv@yahoo.com
حمايت کنندگان از اعتصاب می توانند امضاء خود را به نشانی زير ارسال کنند:
puyeshtv@yahoo.com مردم مبارز ايران! انسان های آزاده جهان!
تظاهرات ميليونی مردم در اکثرشهرهای ايران در روزهای اخير نمايش عظيم قدرت مردمی بود که بيدادگري، عوامفريبی و سرکوب مداوم اين رژيم را به چالش می طلبيدند. چالشی که با اعمال خشونت حاکميت ضددموکراتيک نظام جمهوری اسلامی و نيروهای امنيتی اش پاسخ داده شده است. تاکنون، آمار دهها کشته و صدها زخمی قطعی است. گزارشات رسيده به ما حاکی از دستگيری يا ناپديدشدن هزاران نفر از فعالين و معترضين رژيم جمهوری اسلامی می باشد. در اين ميان، خوابگاه های دانشگاه ها از اولين هدفهای حمله نيروهای سرکوب گررژيم بودند که منجربه کشته و زخمی شدن دهها تن و دستگيری تعداد بيشماری از دانشجويان گرديد. موج وسيع دستگيريهای شبانه و خانه به خانه جوانان، روزنامه نگاران و دانشجويان و ناپديد شدن تعداد ی ديگر، ترس و هراس سالهای دهه شصت (دهه هشتاد ميلادی) را برای ما يادآوری ميکند. انبوه بازداشت شدگان در سراسر کشور علاوه بر زندانهای شناخته شده همچون اوين، گوهردشت و...، در پادگان ها، مراکز بسيج و مکان های نامعلوم نگه داشته می شوند.
با وجود سانسور شديد، گزارشها، تصاوير و فيلم های ارسال شده، اسناد غيرقابل انکاری هستند که نشان می دهند ابعاد شکنجه ها، بی رحمی و قساوت شکنجه گران به ابعادی غيرقابل تصور در جمهوری اسلامی رسيده است. ضرب و شتم، شکنجه های طاقت فرسای جسمی و روحي، پرونده رژيم جمهوری اسلامی را در نقض آشکار حقوق بشر سنگين تر از پيش کرده است.
روش شناخته شده رژيم برای ايجاد هراس در ميان مردم ، شکنجه مداوم و فرسايشی زندانيان برای "اعتراف گيری" از آنان و مصاحبه های تلويزيوني، از جمله جنايت هايی است که اين روزها در ابعادی گسترده ديده ميشود. زندانيان به طور شبانه � روزی زير شکنجه قرار دارند تا در هم شکسته شوند و برخلاف ميل و اراده اشان زندگي، ارزش ها و آرمانشان را در اين "اعتراف گيری ها" نفی کنند. ما از هم اکنون اعلام می کنيم که وادار ساختن زندانی به اعترافهای ديکته شده هيچ اعتباری ندارد و تنها سند محکمی برعليه رژيم جمهوری اسلامی است که فرد مصاحبه شونده را تحت فشارها و شکنجه های سخت قرار داده است.
خانواده های دستگيرشدگان در بی خبری از فرزندان و وابستگان خود هيچ منبعی برای پيگيری و روشن شدن وضعيت و سرنوشت عزيزان خود ندارند. خبرهای نگران کننده ای مبتنی بر کشتن زندانيان و دفن مخفيانه اجساد آنها نگرانی خانواده ها و جو ترس و هراس را در سطح جامعه گسترده است. تلاش مادران دستگيرشدگان اخير برای يافتن فرزندانشان با تجمع های مکرر، با دستگيری خانواده های معترض از سوی رژيم روبرو می شود. قتل های خيابانی و آدم ربايی در لحظات فعلی در دستور کار نيروهای امنيتی رژيم قرار دارد و خطر آغاز اعدام های سيستماتيک و گسترده، پيش روی ما قرار دارد. آنان بی رحمانه، سيستماتيک و با برنامه، به سرکوب اپوزيسيون فعال و پيگير در ايران مشغولند، روندی که بدون اعتراضات وسيع در سطح ايران و جهان، هر لحظه می تواند به کشتاری وسيع از سوی رژيم تبديل شود.
تعدادی از امضاکنندگان اين بيانيه، زندانيان سياسی ای هستند که زندان و شکنجه را در سالهای دهه شصت (هشتاد ميلادی) تجربه کرده اند. بسياری از آنان جان بدربردگان و شاهدان کشتارهای سالهای 1360 و 1367 هستند. به همين دليل يقين دارند که دامنه سرکوب، شکنجه و کشتار رژيم بسی فراتر از گزارشات انتشار يافته در سطح افکار عمومی است.
با توجه به اين دلائل ما خواستار اقدام فوري، وسيع و همه جانبه برعليه وضعيت موجود در زندانها و شکنجه گاه های ايران هستيم. اميد که اين اقدامات در سطح بين المللی و نيز در ميان ايرانيان خارج کشور بازتابی شايسته با وضعيت حساس کنونی يابد.
ما ضمن هشداربه سازمان عفو بين الملل و صليب سرخ جهانی در مورد تکرارجنايتی ديگر برعليه بشريت، از اين نهادها ميخواهيم که از تمامی اهرمهای خود جهت بازداشتن از تکرارچنين جناياتی استفاده نموده و از کليه زندانهای علنی و غيرعلنی رژيم جمهوری اسلامی بازديد به عمل آورند و برای نجات جان زندانيان از هراقدام ممکن دريغ نورزند.
- ما خواهان آزادی بی قيد و شرط کليه زندانيان سياسی و ممنوعيت هر نوع شکنجه در زندانها هستيم.
- ما خواهان لغو بدون قيد و شرط مجازات اعدام در ايران هستيم.

مردم آزاديخواه!
بيائيد با تمام امکانات خود برای آزادی زندانيان سياسی بکوشيم.
ما زندانيان سياسی سابق رژيم جمهوری اسلامی برای حمايت از مبارزات آزاديخواهانه مردم کشورمان و آزادی تمامی زندانيان سياسی به ويژه دستگيرشدگان حوادث اخير و برای جلوگيری از کشتارسراسری ديگری در روزهای 24 و 25 جولای در برلين (Brandenburger Tor) دست به اعتصاب غذا ميزنيم و از همه فعالين سياسي، سازمانها، نهادها، مدافعين حقوق بشر و آزاديخواهان ميخواهيم با شرکت در اين اعتصاب سهمی کوچک درجلوگيری از کشتاری ديگرايفا نمايند.
در روز نخست اعتصاب غذا، 24 جولاي، ساعت 11 زندانيان سياسی سابق از تمامی رسانه ها و خبرگزاری ها دعوت می کنند تا به گزارشات و شهادت های عينی آنان درباره وضع زندانهای ايران گوش فرا دهند.
شرکت کنندگان در اعتصاب می توانند امضاء خود را به نشانی زير ارسال کنند:
puyeshtv@yahoo.com
حمايت کنندگان از اعتصاب می توانند امضاء خود را به نشانی زير ارسال کنند:
puyeshtv@yahoo.com

-- بدون نام ، Jul 21, 2009

kanone nevisandegan behtar ast dar morde masaele jary nazar bedehad.

-- hamed ، Jul 21, 2009

باتمام وجود از شما عزیزانی که از عریران دربندمان دفاع میکنید حمایت کرده و لحظه شمار زمانی هستم که این مبارزان را در ایرانی آزاد در آغوش بگیرم. درود بر شرفتان

-- محمد رضا ، Jul 21, 2009

- اين روشن است كه همه ما وامدار دليرترين فرزندان اين مرز و بوم هستيم كه اكنون در بند دژخيمان تبهكارند.
شاهديم كه موقتاً موج پر تراكم جمعيت ميليوني با سركوب وحشيانه كم تعداد شده ولي آتش جنبش را اين قهرمانان در رويارويي با بزهكاران قانوني زنده نگهداشته اند.
از هيچ تلاشي براي آزادي زندانيان سياسي فروگذار نكنيم.
""زنده باد آزادي""

-- اميد ، Jul 22, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)