تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

انتقاد از ملاحظات سیاسی ایران با چین
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «وقایع سین‌کیانگ و مسئولیت ما» به انتقاد از «بی‌تفاوتی» ایران در قبال سرکوب مسلمانان چین پرداخته است.

در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشته شده است: «رویدادهای اخیر ایالت مسلمان‌نشین سین‌کیانگ چین که طبق آمارهای رسمی دولتی، ۱۵۶ کشته و ۸۰۰ زخمی برجای گذاشته، از مواردی است که جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد، ولی متاسفانه تاکنون واکنش قابل ملاحظه‌ای در این زمینه از خود نشان نداده است.»

به نوشته روزنامه جمهوری اسلامی، «این موضوع مهم حتی در رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران نیز انعکاس چندانی نداشته و چنین به نظر می‌رسد که مشمول ملاحظات سیاسی گردیده و به صورت جدی در دستور کار قرار ندارد.»

سرمقاله نویس این روزنامه افزوده است: «هر چند گمانه زنی‌ها حکایت از مانع شدن ملاحظات سیاسی میان تهران و پکن از موضعگیری صریح و شفاف متولیان سیاست خارجی نسبت به وقایع سین‌کیانگ دارند، لکن با توجه به اینکه مصالح امت اسلامی و رعایت جایگاه نظام جمهوری اسلامی از اهمیت بیشتری برخوردارند، بی‌تفاوتی در قبال وقایع سین‌کیانگ قابل توجیه نیست.»

متن کامل سرمقاله

آزمایش جدی ورود به خط لوله ناباکو
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «ایران و نابوکو؛ شرایط تازه» در خصوص پروژه انتقال گاز به اروپا و موقعیت ایران در این طرح عظیم اقتصادی نوشته شده است.

سرمقاله نویس دنیای اقتصاد نوشته است: «قرار است همین روزها قراردادی برای اجرایی شدن طرح ۹/۷ میلیارد دلاری انتقال گاز به اروپا- مشهور به نابوکو- میان کشورهای ذی‌نفع امضا شود. رهبران ترکیه نشان داده‌اند که از تنها مزیت خود در حوزه صادرات گاز که عبور دادن خطوط لوله از خاک این کشور است، با کارآمدی تمام استفاده کرده‌اند.»

به نوشته این روزنامه، «وزارت نفت و شرکت ملی صادرات گاز اکنون می‌توانند به شهروندان پاسخ دهند که طرح‌های صادرات گاز از طریق خط لوله و صادرات فرآورده‌های گازی در چه وضعیتی قرار دارند و اصولا استراتژی صنعت گاز ایران چیست؟»

دنیای اقتصاد در ادامه افزوده است: «آیا ایران سهمی از این بازار را در اختیار داشت؟ برای این که سهمی متناسب با ذخایر گاز ایران در بازار مصرف داشته باشیم، نیاز به هوشمندی، کارآمدی و قدرت تعامل با دنیای امروز داریم. آیا آماده هستیم؟ ورود ایران به خط لوله نابوکو یا کنار ماندن از این طرح یک آزمایش جدی است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «از اتوبان‌های اشتوتگارت تا دادگاه درسدن»

سرمقاله روزنامه قدس با عنوان «اسلام ستیزی گفتمان ایدئولوژیک غرب»

سرمقاله روزنامه اعتماد ملی با عنوان «آذر یزدی، شوریده‌ای نهان»

سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «تحلیل بیانیه سیاسی آیت‌الله صانعی»

سرمقاله روزنامه وطن امروز با عنوان «ندا، مروه و مایکل جکسون»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)