تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
فتوای آیت‌الله حسینعلی منتظری:

«ولایتِ مخالف با میثاق‌‌ملی، جائرانه است»

محسن کدیور می‌گوید که آیت‌الله حسینعلی منتظری در پاسخ به برخی پرسش‌های شرعی وی، گفته است «متولی امور جامعه» که با احکام شرع، موازین عقل و میثاق‌های ملی، عمدا مخالفت کند، «جائر و ولایتش جائرانه است.»

براساس متن پرسش و پاسخی که در وب‌سایت آقای کدیور منتشر شده، آیت‌الله منتظری مسئولی را که از «عدالت، امانتداری یا برخوردای از رأی اکثریت» ساقط شده باشد، فاقد مشروعیت دانسته است.

در فتوای جدید آقای منتظری آمده است که اگر مسئولی «به زور یا فریب و تقلب بر آن منصب بمانند، مردم باید عدم مشروعیت و مقبولیت آنها را در نزد خود و برکناری آنان از منصب را بخواهند.»

در این فتوا اشاره‌ای به نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران که میلیون‌ها نفر معتقدند در آن «تقلب‌های» گسترده‌ای به نفع محمود احمدی‌نژاد صورت گرفته، نشده است.

در فتوای آقای منتظری به این نکته اشاره شده که اعتراض به تداوم منصب‌ مسئولانی که با «تقلب» روی کار مانده‌اند، «وظیفه‌ای همگانی» است که «کسی نمی‌تواند به بهانه‌ای از آن شانه خالی کند»

پیش از آقای منتظری، سید جلال‌الدین طاهری اصفهانی، امام جمعه پیشین اصفهان، ادامه ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد را «غاصبانه» خواند و دولت وی را «نامشروع» دانست.

متن کامل فتاوای آقای منتظری

برخی از مهمترین احزاب در ایران به همراه مهدی کروبی و میرحسین موسوی دو نامزد انتخابات نیز، دولت برآمده از این انتخابات را «نامشروع» اعلام کرده‌اند، اما در مقابل آیت‌الله علی خامنه‌ای و شورای نگهبان اعلام کرده‌اند که در این انتخابات «تقلبی» که منجر به ابطال آن شود، صورت نگرفته است.

در بخش دیگری از فتوای آقای منتظری به این نکته اشاره شده که اعتراض به تداوم منصب‌ مسئولانی که با «تقلب» روی کار مانده‌اند، «وظیفه‌ای همگانی» است که «کسی نمی‌تواند به بهانه‌ای از آن شانه خالی کند.»

آقای ‌منتظری در فتوای خود «جور» را «مخالفت عمدی» با احکام شرع و موازین عقل و میثاق‌های ملی که در قالب قانون در آمده باشد، دانسته و افزوده است: «کسی که متولی امور جامعه است و بدین گونه مخالفت می‌ورزد، جائر و ولایتش جائرانه است.»

متن پاسخ‌های شرعی این مرجع مذهبی از روز جمعه ۱۹ تیر ماه در وب‌سایت محسن کدیور در دسترس عمومی قرار داده شده است. آقای کدیور در مقدمه این پرسش و پاسخ‌های مذهبی نوشته که فتاوای جدید آقای منتظری، «فوق‌العاده مهم و تاریخی» هستند.

آیت‌الله منتظری مسئولی را که از «عدالت، امانتداری یا برخوردای از رأی اکثریت» ساقط شده باشد، فاقد مشروعیت دانسته است

آقای کدیور فتاوای جدید این مرجع مذهبی را با فتاوای ملا محمد کاظم خراسانی در زمان نهضت مشروطه علیه محمدعلی شاه قاجار و فتوای آیت‌الله روح‌الله خمینی علیه محمدرضا شاه پهلوی مقایسه کرده است.

در بخش دیگری از فتاوای آقای منتظری آمده است: «حفظ نظام به خودى خود نه موضوعیت دارد و نه وجوب آن وجوب نفسى مى‏باشد؛ به‏ویژه اگر مقصود از –نظام- شخص ‏باشد.»

این مرجع بلندپایه مذهبی تاکید کرده است که با کارهاى «ظالمانه و خلاف اسلام» نمى‏توان نظام اسلامى را حفظ یا تقویت کرد.

وی اضافه کرده که حاکمیت، «چماق و ظلم و تجاوز به حقوق دیگران و تصرف غاصبانه و تغییر در آراء آنان و کشتن و بستن و بازداشت و شکنجه‏هاى قرون ‏وسطى و استالینى و ایجاد خفقان و سانسور روزنامه‏ها و اخلال در وسائل ارتباطى و زندانى کردن‏ عقلاء و نخبگان جامعه به بهانه‏هاى واهى و تحمیل اعتراف به امور خلاف واقع به ‏ویژه در زندان نزد شرع و عقل و عقلاء جهان ‏محکوم و بى‏ارزش است.»

آقای منتظری همچنین اعلام کرده است که مردم ایران به «حقیقت اعتراف‌هایی» که با «زور و شکنجه و تهدید» گرفته شده باشد، آگاهی دارند.

در فتوای جدید آقای منتظری آمده است که اگر مسئولی «به زور یا فریب و تقلب بر آن منصب بمانند، مردم باید عدم مشروعیت و مقبولیت آنها را در نزد خود و برکناری آنان از منصب را بخواهند»

وی اعتراف‌گیری با چنین شیوه‌هایی را مشابه رفتار‌های حکومت‌های فاشیستی و کمونیستی در تاریخ دانسته است.

آقای منتظری در بخش دیگری از فتوای خود نوشته است: «مردم باید بتوانند با تجمعات آزادانه و تبلیغات کتبى و شفاهى از حقوق خویش دفاع کنند.»

او به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داده که «شاه هنگامى صداى انقلاب مردم را شنید که دیگر دیر شده بود. امید است متصدیان امور نگذارند به آنجا برسد.»

آیت‌الله منتظری که تا مدتی پیش از فوت آیت‌الله خمینی، عنوان نیابت رهبری را بر عهده داشت و به عنوان جانشین او مطرح بود، پیش از مرگ وی از نیابت برکنار شد.

این مرجع تقلید شیعیان، با سخنرانی شدیداللحنی که ۲۳ آبان سال ۱۳۷۶ (مصادف با ۱۳ رجب) در انتقاد از توان فقهی آیت‌الله خامنه‌ای کرد، منزل و حسینیه‌اش مورد هجوم و تخریب قرار گرفت و به مدت پنج سال در حبس خانگی به سر برد.

حسینیه ‏آقای منتظری هم‌چنان توقیف است و درس‌هاى فقهی وی در‏ ‏محل دفترش برگزار مى‎شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

متاسفانه تیتر شما مثل بیشتر وقتها تیتر خوبی نیست. در ایران این فتوا را فتوای قیام نامیده اند! شما حتا برندگی این فتوا را هم زایل کرده اید. شما را بخدا عوض کنید. بنویسید فتوای قیام. وقتی او می نویسد که نترسید اگر بترسید مشرکید، با هر وسیله اعتراض خود را بیان کنید... پس دیگر چه می خواهید. یاس آور است این کار شما.

-- بدون نام ، Jul 11, 2009

نظام ولایت فقیه درواقع همان نظام سلطنت مطلقه است.وباتغیر اسم ماهیت عوض نمیشود.حکومتی که بازورچماق و ظلم و تجاوز به حقوق دیگران و تصرف غاصبانه و تغییر در آراء آنان و کشتن و بستن و بازداشت و شکنجه‏هاى قرون ‏وسطى و ایجاد خفقان و سانسور روزنامه‏هاواخراج نمودن رسانه های خارجی از کشور و اخلال در وسائل ارتباطى و زندانى کردن‏ عقلاء و نخبگان جامعه واعتراف گیری به شیوه دوران حاکمیت کلیسااداره میشود هرعقل سلیمی آنرامحکوم .وآنرافاشیست مینامند.نظامی که درپرونده خود قتل عام زندانیان وقتلهای زنجیره ای وحوادث کوی دانشگاه 18تیر 78وخرداد وگشتاروحشیانه مردم برای احقاق حقشان وقتل زهرابنی یعقوب وهزاران حوادث تلخ دیگررادارست به غیر ازفاشیست نامی دیگر میتوان برآن گذاشت .یزید بن معاویه که حادثه تلخ کربلا رابه وجود آوردوهنوز موردلعن ونفرین قرادارد دررابطه با علی بن حسین (ع) که بیمار بود چه کرد؟ولی این مدعیان دروغگو سعید حجاریان را که باوضعی که برای اوخودشان به وجودآورده بودند میبایست چند نفرپرستارومراقب اوباشند گرفته وبه زندان میبرند. ویادرباره مسلمانان چین سکوت وآنجاکه منفعتی دارند فریاد وااسلاماسرمیدهند

-- ابراههم ملکی ، Jul 11, 2009

سخن کوتاهی با مسلمان دلسوز و دل سوخته، وقتی که «نفس» حاکم است، شهوت حضور دارد. با نابودی نفس، شفقت از راه می رسد. نفس با آشوب و خشونت همراه است و در رهایی از نفس، عشق می شکفد. با نفس، تجاوز و خشم و بی رحمی همراه است و بی نفس، مهر و عاطفه و بخشش ظهور می کند. ترحم و شفقت را نمی توان در کسی ایجاد کرد. هنگامی که انسان به مقام هیچ بودن برسد، مهر و عشق بطور طبیعی در وجودش جاری می شود.
عشقی،

-- Eshgh ، Jul 11, 2009

خامنه ای از نظر مدارکی حوزه ای اگر انرا با دانشگاه مقایسه کنیم مدرک فوق دیپلم یا ماکزییم لیسانس داد. آیت الله منتظری مانند استاد و پروفسور می باشد. بنابر این منتظری می تواند این آدم بیسواد و سرکوبگر را تحقیر و طرد و رسوا نماید. منتظری باید با صراحت و شجاعت خواستار برکناری علی خامنه ای از قدرت و سلطنت اخوندی گردد. از نظر آخوندی و مذهبی هم خامنه ای در جایگاه غاصبانه و غلطی قرار گرفته. این فرد صلاحیت اداره یک حوزه آخوندی را هم ندارد. خامنه ای قادر به تدریس برای ده نفر آخوند هم نیست حالا بیست سال است که خود را ولایت فقیه و رهبر مسلمین جهان می داند.. این دستگاه متقلب و دین فروش باید بساط شیادی اش بر داشته شود. مردم یک جمهوری دمکراتیک و آزاد می خواهند بدون دخالت آخوند ها در سیاست و دخالت دین در دولت. عصر ارتجع دینی در تمامی اشکال آن در ایران بسر آمده.

-- کیوان آزاد منش یزدی ، Jul 11, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)