تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اعلام موجوديت كمپين استقلال كانون وكلا

جمعی از وکلای دادگستری در اعتراض به آئین‌نامه مصوب رئیس قوه قضائیه در رابطه با کانون وکلا، «کمپین استقلال کانون وکلا» را راه‌اندازی کرده‌اند.

آئین‌نامه موسوم به «اصلاح آئین‌نامه اجرایی لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری» ۲۷ خرداد ماه جاری با امضای رئیس قوه قضائیه در روزنامه رسمی کشور منتشر شد.

گروهی از وکلای دادگستری می‌گویند که این آئین‌نامه استقلال کانون وکلا را زیر سؤال برده‌است.

در فراخوان این کمپین آمده‌است: «ما، جمعی از وکلای دادگستری در جهت احقاق استقلال خویش و به منظور دفاع از حقوق ملت و با هدف ابطال آئین‌نامه مصوب رئیس قوه قضائیه تا زمان اعاده استقلال کامل کانون وکلا با تشکیل کمپین استقلال کانون وکلا، اعلام موجودیت کرده و خواستار پیوستن وکلا و گروه‌های مختلف اجتماعی به این حرکت هستیم.»

این فراخوان مهم‌ترین پیامد سلب استقلال وکلا و قرار دادن این صنف در چهارچوب «غیرقانونی و وابسته» را، «نفی حق برخورداری تک‌تک شهروندان از عدالت قضایی و حق بنیادین دفاع» عنوان کرده‌است.

« از بین بردن امنیت شغلی وکلا و غربال و پاکسازی آن‌ها» از دیگر تبعات آئین‌نامه جدید قوه قضائیه نامیده شده که در این فراخوان به آن اعتراض شده‌است.

گروهی از وکلای دادگستری می‌گویند که آئین‌نامه جدید، استقلال کانون وکلا را زیر سؤال برده‌است

این آئین‌نامه جدید بررسی و احراز صلاحیت‌های کارآموزان وکالت و وکلا، آزمون‌های پذیرش کارآموز وکالت، استعلام از هیأت گزینش قوه قضائیه و حفاظت اطلاعات آن قوه را در اختیار قوه قضائیه گذاشته است.

وکلای امضاءکننده این فراخوان، اعلام کرده‌اند: «رئیس قوه قضائیه در اقدامی ناگهانی با تصویب آئین‌نامه‌ای خارج از اختیارات قانونی وی، ضربه ویرانگر و نهایی بر نهاد مستقل وکالت که پیشتر نیز با تأسیس تشکیلات موازی وکلای دولتی ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه مورد تعدی قرار گرفته بود وارد آورد.»

از دیدگاه این وکلا: «تضمین دادرسی عادلانه و حق دفاع، از حقوق مسلم و ابتدایی انسان اجتماعی است که لازمه تحقق این حق، وجود وکلایی مستقل می‌باشد تا بدون وجود رابطه رئیس و مرئوسی و بدون جانبداری نهایت تلاش خود را برای حفظ حقوق عامه از هر صنف و با هر اندیشه‌ای به کار بندد.»

وکلای دادگستری که این کمپین را راه‌اندازی کرده‌اند می‌گویند که حمایت کافی از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی که کلیه افراد، محق به برخورداری از آن‌ها هستند مستلزم آن است که کلیه افراد، دسترسی مؤثر به خدمات حقوقی وکلای حرفه‌ای مستقل داشته باشند.

مؤسسان این کمپین، تشکیل انجمن‌های حرفه‌ای خودمختاری را که نماینده منافع وکلا بوده، و رکن اجرایی آن‌ها توسط اعضاء انتخاب شود و وظایف خود را بدون مداخله خارجی انجام دهند، حق خود می‌دانند.

ماده ۱۱ این آئین‌نامه با تشکیل هیأتی برای احراز و سلب صلاحیت وکلا و کارآموزان وکالت، انتخاب اعضای کمیسیون بررسی دانش و توانایی عملی برای کارآموزان وکالت را نیز بر عهده این هیأت گذاشته‌است.

سه عضو از پنج عضو اصلی این هیأت از سوی رئیس قوه قضائیه تعیین می‌شوند و دو عضو دیگر پس از پیشنهاد کانون وکلا، باید به تأئید رئیس قوه قضائیه برسند.

در این آئین‌نامه، بررسی صلاحیت کاندیداهای هیأت مدیره کانون‌های وکلا و تجدیدنظر در آرای دادگاه انتظامی وکلا به رئیس قوه قضائیه واگذار شده‌است.

کانون وکلای دادگستری، نهادی غیردولتی است که ۵۵ سال پیش، در جهت حمایت از وکلا و نیز نظارت بر عملکرد آن‌ها تشکیل شده‌است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با وجود این که یکی از وکلای ماده187 هستم به این کمبین ملحق شده و اعتراض خود را به ایین نامه ی مذکور اعلام میدارم.بر این امر تاکید می کنم که هدف از تاسیس و اجرای ماده187 استقلال زدایی از کانون وکلا بوده و نه اشتغال زایی برای جوانان! من خود یکی از وکلایی هستم که بیش از یک سال است بروانه ام به دلیل دفاع از متهمان سیاسی تمدید نشده است .کانون وکلا در تمام کشور ها ارگانی مستقل از قوه ی قضاییه است و در ایران نیز باید چنین باشد. وکیل وابسته به قوه ی قضاییه به لحاظ ترس مدام از عدم تمدید یا ابطال بروانه اش قادر به انجام بهینه ی وظیفه ی شغلی اش نیست. به امید عدم اجرای این ایین نامه و استقلال کانون وکلای داد گستری

-- نقی محمودی ، Jul 10, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)