تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

کیان تاجبخش بازداشت شد

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران امروز، پنج‌شنبه اعلام کرد که مأموران امنیتی-انتظامی، دکتر یحیی کیان تاجبخش را در منزل خود در تهران در بعدازظهر روز ۱۸ تیرماه بازداشت کردند.
مأموران هنگام بازداشت دکتر تاجبخش هیچ توضیح یا سند قانونی ارائه نکرده و او را به مکان نامعلومی بردند.

کیان تاجبخش پژوهشگری ایرانی–آمریکایی است که در خردادماه سال ۱۳۸۶ نیز توسط مأموران امنیتی در تهران بازداشت شد و چهار ماه را در زندان اوین گذراند.
وی، پژوهشگر علوم اجتماعی و مشاور یک سازمان آمریکایی به نام «نهاد جامعه باز» بود. این نهاد به بنیاد جورج سوروس وابسته‌است.

قوه قضائیه ایران اتهام کیان تاجبخش را «اقدام علیه امنیت کشور از طریق فعالیت‌های تبلیغی و جاسوسی به نفع بیگانگان» ذکر کرده بود.

تلویزیون دولتی ایران در روزهای پایانی تیرماه ۸۶ در برنامه‌ای موسوم به «به اسم دموکراسی» آن‌چه را «اعترافات تلویزیونی» هاله اسفندیاری، کیان تاجبخش و رامین جهانبگلو می‌نامید، پخش کرد.


آقای تاجبخش روز ۲۰ سپتامبر ۲۰۰۷ با پرداخت وثیقه‌ای به مبلغ یکصد میلیون تومان از زندان آزاد شده بود.

با این بازداشت دوباره، کیان تاجبخش نیز اینک به خیل عظیم بازداشت‌شدگانی پیوست که بیش از ۲۴۰ نفر از فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران، وکلا، مدافعان حقوق بشر، استادان و دانشجویان دانشگاه‌های آن تاکنون شناسایی شده‌اند.

این افراد بدون هیچ‌گونه احضاریه‌ای در منزل خود یا محل کار توسط مأموران ناشناس، بازداشت شده و به مکان‌های نامعلومی برده شده‌اند. این بازداشت‌شدگان در بازداشت‌های بدون ارتباط با دنیای خارج بسر می‌برند و مقامات از ارائه هر گونه خبری در مورد آن‌ها اعم از اتهاماتشان یا شرایط بازداشتشان به خانواده‌هایشان سر باز می‌زنند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران نگرانی‌های عمیق خود را در باره سرنوشت این افراد بازداشت شده که هر روز به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود ابراز کرد. کمپین بین‌المللی حقوق بشر بر این باور است که «این افراد در سلول‌های انفرادی نگهداری می‌شوند و احتمالاً برای اعترافات جعلی تحت شکنجه هستند.»

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)