تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی اعلام کرد:

«احمدی‌نژاد؛ مسئول جان بازداشت‌شدگان»

سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با صدور بیانیه‌ای محمود احمدی‌نژاد را مسئول جان بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری دانست.

در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری که در آن احمدی‌نژاد به عنوان نامزد پیروز معرفی شده، میلیون‌ها نفر در برخی شهر‌های ایران دست به تظاهرات مسالمت‌آمیز زدند که با دخالت پلیس و نیروهای لباس شخصی به خشونت کشیده شد.

در این نارآمی‌های خیابانی و سیاسی، هزاران معترض بازداشت شدند که در میان آنها اعضای بلندپایه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و حزب مشارکت ایران اسلامی دیده می‌شود.

سازمان مجاهدین در بیانیه اخیر خود با اعلام اینکه از بازداشت فعالان سیاسی و مدنی بیش از سه هفته می‌گذرد، شخص احمدی‌نژاد را مسئول «حفظ سلامتی و جان» بازداشت‌شدگان معرفی کرده و در عین حال خواستار آزادی فوری آنها شده است.

در این بیانیه نوشته شده که نامزد «اقتدارگرایان»، با حمایت «غیرقانونی» نهادهای سیاسی، مالی و رسانه‌ای به طور «نامشروع و غیر قانونی» به قدرت «چنگ‌اندازی» کرده است

این سازمان بازداشت‌های حوادث اخیر را «غیرقانونی» خوانده و علام کرده که زندانیان اخیر از «ابتدایی‌ترین حقوق قانونی» خود محروم هستند.

بهزاد نبوی، مصطفی تاج‌زاده، صادق نوروزی، فیض الله عرب سرخی، جواد امام و مجید نیری از جمله اعضای سازمان مجاهدین هستند که در جریان‌ اعتراض‌های انتخاباتی دستگیر و به زندان منتقل شده‌اند.

محسن میردامادی، سعید حجاریان، عبدالله رمضان‌زاده، محسن صفایی فراهانی، داوود سلیمانی، سعید شیرکوند و علی تاجرنیا از اعضای جبهه مشارکت ایران اسلامی هستند که بازداشت آنها هفته گذشته با واکنش تند این حزب مواجه شده است.

این حزب هفته گذشته بیانیه‌ای تندی علیه بازداشت اعضای خود صادر کرد و مسئول این اقدامات را «دولت برآمده از کودتا» معرفی کرد.

متن کامل بیانیه را بخوانید

سازمان مجاهدین و حزب مشارکت به همراه چند حزب دیگر نتایج دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را نپدیرفته و دولت برآمده از آن را «نامشروع» دانسته‌اند.

سازمان مجاهدین افزوده که «اقتدارگریان» پس از برگزاری انتخابات، مقابل «مردم» قرار گرفته‌اند و خود نیز می‌دانند که نمی‌توانند «همه مردم را روانه زندان» کنند

سازمان مجاهدین در بیانیه‌های قبلی خود از عبارت «کودتای مخملی» در این دوره از انتخابات استفاده کرده بود، اما در بیانیه اخیر خود اعلام کرده که مردم ایران با «کودتایی تمام عیار» مواجه هستند.

سازمان مجاهدین در بیانیه خود آورده است که «کودتاچیان» با اتکاء به «زور و زندان و سرکوب» همه قوانین اساسی و عادی را «لگدمال» کرده‌اند.

در این بیانیه اضافه شده که نامزد «اقتدارگرایان»، با حمایت «غیرقانونی» نهادهای سیاسی، مالی و رسانه‌ای به طور «نامشروع و غیر قانونی» به قدرت «چنگ‌اندازی» کرده است.

سازمان مجاهدین در بخش دیگری از بیانیه خود آورده که «اقتدارگریان» پس از برگزاری دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مقابل «مردم» قرار گرفته‌اند و خود نیز می‌دانند که نمی‌توانند «همه مردم را روانه زندان» کنند.

این سازمان همچنین به این نکته اشاره کرده که آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه در حوادث پیش آمده پس از انتخابات که با دستگیری‌های گسترده همراه شد، «بی‌اختیار» بوده است و بهتر است از مقام خود استعفا کند تا «دامن خود را از ستمی که به ملت» روا می‌شود، آلوده نکند.

این سازمان بازداشت‌های حوادث اخیر را «غیرقانونی» خوانده و علام کرده که زندانیان اخیر از «ابتدایی‌ترین حقوق قانونی» خود محروم هستند

مهدی کروبی دبیر کل حزب اعتماد ملی نیز امروز در نامه‌ای از آقای شاهرودی خواسته که دستور آزادی زندانیان حوادث اخیر را صادر کند.

آقای کروبی در نامه خود به طور تلویحی به «بی‌اختیار» بودن رئیس قوه قضائیه در بازداشت‌های اخیر اشاره کرده است.

آن‌طور که مقام‌های قضایی اعلام کرده‌اند ۵۰۰ نفر از دستگیر‌شدگان حوادث انتخاباتی که در زندان به سر می‌برند با اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» مواجه هستند و به زودی محاکمه خواهند شد.

برخی از این دستگیر‌شدگان برای «اعتراف‌گیری» تحت فشار‌های جسمی و روحی قرار گرفته‌اند که این مسئله موجب نگرانی نهاد‌های حقوق بشری و احزاب سیاسی شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

« آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی رئیس قوه قضائیه در حوادث پیش آمده پس از انتخابات که با دستگیری‌های گسترده همراه شد، «بی‌اختیار» بوده است»!
تمامی سران حکومت اسلامی در سرکوب و کشتن مردم بی دفاع ایران مسئول هستند و باید پاسخگوی این اعمال وحشیانه و ضد انسانی خود باشند.
رحیم عدالت،

-- Edalat ، Jul 11, 2009

واقعا که عجیب است! احمدی نژاد حتا مسئول خودش هم نیست! شما دست کم بیست سال است که خودتان مسئول بلاهایی هستید که هم بسر مردم می آید و هم حالا دیگر نوبت بخودتان رسیده است. آنروزها که مردم له له می زدند که شما و خاتمیتان چیزی بگویید و نگفتید، انروز که ما در هجده تیر فریاد می زدیم:
ما منتظر خاتمی هستیم،
خاتمی بیا بیرون/
اما خاتمی رفت تو، رفت توی بیت رهبری با رنگ پریده و سرسپردگیش را اعلام کرد! آری دوستان ما دانشجویان ما مردم حالا هم برای آزادی دوستان شما تلاش خواهیم کرد، اما یک بار هم شده ، شما که می گویید راستگویید ، بیاید و راستش را بگویید، بیایید از خود انتقاد کنید بیاد راستش را بگویید که آنروزها در پشت پرده که رهبری شما را می برد، شورای نگهبان شما را می برد چه گذشته، متاسفانه شما حتا حالا هم راتش را نمی گویید، همین که جرات نمی کنید بگویید که روحانیت در تمامیتش مگر دو سه استثنا آدم فریب و ننیرنگباز است، همین که جرات نمی کنید بگویید که خامنه ای آدمکش است و هر چه را می خواهید به احمدی نژاد می گویید، احمدی نژادی که حتا قادر نیست حرف یومیه اش را هم بزند، و حتا قادر نیست پاک و پاکیزه باشد تا جایی که حتا در حال سخنرانی به مناسبت تولد امام علی ابن طالب خرمگس ها را هم بسوی خود می کشد، حالا شما این بابا را مسئول جان دوستانتان می کنید. حاشا به درایتتان!

-- سرمدی( پسر) از تهران ، Jul 11, 2009

اين مسئله به نظر من خيلي طبيعيه. در همه جاي دنيا مرسومه. مگر زندان هاي گوانتانامو هزاران گوانتاناموي ديگر كه از سوي آمريكا و به حمايت برخي از كشورهاي اروپايي درست شدند، براي چه بود؟
آيا براي اين نبود كه ايالات متحده به ظن و گمان خود هر كسي را كه فكر مي كرد بر عليه نيروهاي امريكايي است و يا ارتباطي با تروريسم دارد، دستگير مي كرد؟ حال آيا سازمان حقوق بشري آمده است كه جوياي حال آن زندانيان بي نام و نشان شود كه در آن زندان ها به حالشان چه مي گذرد؟
در تمام دنيا، سيستم و نظام ساكت كردن مخالف وجود دارد. چه در ايران و چه در ايالات متحده....
همه سر و ته يك كرباسند...

-- بدون نام ، Jul 12, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)