تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

محکومیت سه مسلمان تندرو در بریتانیا

دادگاه ایزلینگتن در لندن سه جوان مسلمان بریتانیایی را به خاطر تهدید و حمله به منزل ناشر کتاب «جواهر مدینه» نوشته شری جونز نویسنده آمریکایی، به زندان محکوم کرد.

این سه جوان متهم‌اند که در ماه سپتامبر گذشته با گازوئیل سردر منزل ناشر کتاب را به آتش کشیدند. آن‌ها پیش از اقدام به آتش‌سوزی، ناشر «جواهر مدینه» را تهدید کردند که از انتشار این کتاب «توهین‌آمیز» خودداری کند.

انتشار رمان «جواهر مدینه» که در باره عایشه همسر محمد پیامبر اسلام و همسران دیگر اوست، در سال گذشته جنجال زیادی در میان مسلمانان آفرید و خشم بسیاری از مسلمانان تندرو در سراسر جهان را برانگیخت. مسلمانان تندرو این کتاب را «بی‌احترامی نسبت به پیامبر اسلام و انتشار آن را توهین به مسلمانان» ارزیابی کردند.


کتاب «جواهر مدینه» نوشته شری جونز

انتشارات رندوم هاوس آمریکا از ترس تهدیدات مسلمانان تندرو، از انتشار این کتاب خودداری کرد اما مارتین رینجا ناشر بریتانیایی و صاحب انتشارات «گیبسن اسکوئر» علیرغم تهدیدات بی‌شمار، این کتاب را در بریتانیا منتشر کرد.

دادگاه سلطنتی بریتانیا هر کدام از این سه جوان را به چهار سال و نیم زندان محکوم کرد.

رئیس دادگاه خطاب به مجرمان گفت:
«اگر می‌خواهید در این کشور زندگی کنید باید با قوانین آن زندگی کنید. این کار شما خلاف قواعد شهروندی و قانون این کشور است.»

رئیس دادگاه همچنین در دفاع از کار ناشر بریتانیایی گفت:
«او با این کار جان خود را به خطر انداخت. همان طور که او گفت، در یک جامعه آزاد دسترسی به ادبیات باید بدون ترس و آزادانه باشد».

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

کاش خميني نمرده بود و راي دادگاه و سخنان رييس آن را مي شنيد

-- بدون نام ، Jul 9, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)