تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

فراخوان جمع‌آوری مشخصات بازداشت‌شدگان

جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران، از خانواده‌های بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اخیر دعوت کرده‌است، مشخصات این افراد را برای ارائه شکایت به نهادهای سازمان ملل، اعلام کنند.

بنا به بیانیه‌ای که به امضای عبدالکریم لاهیجی، رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران رسیده‌است، آمار واقعی بازداشت‌شدگان وقایع اخیر بیش از تعداد اعلام شده از سوی مقامات رسمی ایران است.

این نهاد حقوق بشری می‌گوید که تعداد جان‌باختگان هم بیشتر از تعداد ۲۰ کشته‌ای‌ است که مقامات انتظامی و اطلاعاتی ایران تایید کرده‌اند.

جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر با ارائه‌ شکایت‌نامه‌ای به «گروه تحقیق در مورد بازداشت‌های خودسرانه» و «گروه تحقیق درباره گمشدگان قهری»، مشخصات ۱۷۲ نفر از بازداشت‌شدگان را به این دو نهاد وابسته به سازمان ملل ارسال کرده‌است.

این سازمان مدافع حقوق بشر همچنین شکواییه‌ای را به «گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره شکنجه» تقدیم کرده‌است. جامعه دفاع از حقوق بشر می‌گوید که «نمایش‌های فضاحت‌بار تلویزیونی» جمهوری اسلامی حاکی از اعمال شکنجه‌های بدنی و روانی بر دستگیرشدگان است.

این بیانیه اضافه کرده است: «تعداد واقعی بازداشت‌شدگان و هویت بیشتر آن‌ها مشخص نیست و خانواده‌های آن‌ها در بی‌خبری کامل و نگرانی مدام هستند.»

سعید مرتضوی گفته‌است که حدود ۲۰۰۰ نفر از بازداشت‌شدگان آزاد شده‌اند و در حدود ۵۰۰ نفر همچنان در بازداشت هستند

این جامعه، با اعلام پست الکترونیکی از خانواده‌های بازداشت‌شدگان، یا ناپدیدشدگان اعتراضات اخیر ایران درخواست کرده، اطلاعات دقیق درباره هویت زندانیان و گمشدگان و تاریخ و محل دستگیری یا ناپدید شدن آن‌ها را به این نهاد حقوق بشری ارسال کنند.

فرمانده نیروی انتظامی امروز، پنج‌شنبه شمار بازداشت‌شدگان را ۱۰۳۲ نفر اعلام کرده‌است. به گفته وی بیش از دو سوم بازداشت‌شدگان آزاد شده‌اند و باقی افراد در اختیار دادسرا و دستگاه قضایی هستند.

این در حالی است که دبیرکل فراکسیون اقلیت مجلس ایران، روز گذشته تعداد دستگیرشدگان را به نقل از سعید مرتضوی، دادستان تهران ۲۵۰۰ نفر اعلام کرده‌ بود.

به گزارش پارلمان‌نیوز، سعید مرتضوی گفته‌است که حدود ۲۰۰۰ نفر از بازداشت شدگان آزاد شده‌اند و در حدود ۵۰۰ نفر همچنان در بازداشت هستند.

در جریان اعتراضات اخیر به نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری شمار زیادی از فعالان سیاسی، دانشجویان، روزنامه‌نگاران، وکلا، فعالان مدنی و شهروندان عادی بازداشت شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

با خانواده این بیچارها مصاحبه بشه از وضع زندگی شون فیلم تهیه بشه که بدونن همه هم دردیم

-- ناهید تولی ، Jul 10, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)