تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«توافق بر سر مرز افزایش دمای جهان»

قدرت‌های صنعتی جهان موسوم به گروه هشت، به این توافق رسیدند که دمای هوای کره زمین نباید در مقایسه با دوره آغاز انقلاب صنعتی از دو درجه بیشتر افزایش یابد.

کشورهای گروه هشت (جی ۸) شب گذشته، چهارشنبه، در نشست خود در شهر لاکیلای ایتالیا به این توافق رسیدند.

برای دستیابی به این مقصود، کشورهای این گروه قصد دارند تا انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال ۲۰۵۰ میلادی به میزان ۸۰ درصد کاهش دهند. انتشار این گازها از عوامل اصلی گرمایش کره زمین دانسته شده‌است.

گوردون براون، نخست‌وزیر بریتانیا، این توافق را «پایه و اساس توافقی بلندپروازانه، صادقانه و مؤثر در کوپنهاگ» توصیف کرد. کشورهای جهان قرار است در پایان سال جاری میلادی، در کپنهاگ دانمارک در مورد یک توافق جدید در خصوص آب‌وهوای جهان تصمیم بگیرند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان نیز توافق روز گذشته را «یک پیشرفت آشکار» نامید.

کشورهای گروه ۸ قصد دارند تا انتشار گازهای گلخانه‌ای را تا سال ۲۰۵۰ میلادی به میزان ۸۰ درصد کاهش دهند

منتقدان تصمیمات گرفته شده در این توافق را کافی نمی‌دانند و سال آغاز سنجش اختلاف دما مورد مناقشه تحلیلگران است.
در پروتوکل کیوتو که در سال ۱۹۹۷ منعقد شد سال ۱۹۹۰ میلادی را به عنوان سال آغاز محاسبه اختلاف دما در نظر گرفته شد. این در حالی است که کنگره آمریکا قصد دارد در قانون آب‌وهوای خود سال ۲۰۰۵ را برای این منظور در نظر بگیرد. با این کار کنگره آمریکا ۱۵ سال انتشار دیوکسید کربن در جو را نادیده می‌گیرد.

کشورهای ثروتمند از کشورهای در حال توسعه خواسته‌اند تا انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را تا ۵۰ درصد کاهش دهند ولی چین، هند، برزیل و چند کشور دیگر بزرگ در حال توسعه تعهدی در این زمینه نداده‌اند.

مصرف سوخت‌های فسیلی که از زمان انقلاب صنعتی در جهان افزایش بسیار زیادی داشته تاکنون باعث افزایش دمای هوا به میزان هفت دهم درصد شده‌است. این افزایش دما باعث تغییرات بزرگی در آب‌وهوای جهان شده و تأثیرات سوئی به‌ویژه بر مناطق قطبی و جزیره‌ای داشته‌است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)