تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

هشدار به استفاده از نام بسیج در انتخابات

سردار مسعود جزایری، استفاده از نام بسیج در ستاد‌های انتخاباتی را «خلاف قانون» دانست.

سردار جزایری که پست معاونت فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح را بر عهده دارد، از سازمان قضائی نیروهای مسلح خواست که با این موضوع به طور «جدی و با حساسیت» برخورد کند.

این برای نخستین بار است که یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران، خواستار برخورد با گروه‌ها و جریان‌هایی می‌شود که از عنوان «بسیج» در ستاد‌های انتخاباتی استفاده می‌کنند.

اظهارات سردار جزایری پس از آن‌که میرحسین موسوی اقدام به راه‌اندازی شاخه بسیج در ستاد انتخاباتی‌اش کرد، ایراد می‌شود.

تاکنون، راه‌اندازی تشکلی با عنوان «بسیج» در ستاد‌های انتخابات در ایران سابقه نداشته و این امر با واکنش فرماندهان سپاه پاسداران مواجه شده است.

به گزارس خبرگزاری‌های مهر و ایسنا، آقای جزایری گفته است که راه‌اندازی شاخه بسیج در ستاد‌های انتخاباتی منجر به بهره‌برداری‌های حزبی می‌شود و اگر «چنانچه این مسئله باب شود، خطر انشقاق‌های مصنوعی و کاذب در تشکل‌های ساختگی با نام بسیج، دور از انتظار نیست.»


سردار جزایری، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح

اظهارات سردار جزایری در حالی مطرح می‌شود که محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران اردیبهشت ماه گفته بود که بخش غیرنظامی بسیج می‌تواند در سیاست و انتخابات دخالت کند. این اظهارات سردار جعفری هرچند با واکنش منفی مهدی کروبی، نامزد ریاست جمهوری مواجه شد، اما مسئولان ستاد انتخاباتی آقای موسوی از آن استقبال کردند.

محسن رشید، سخنگوی کمیته ایثارگران ستاد انتخاباتی موسوی ۲۵ اردیبهشت ماه، تقسیم‌بندی نیرو‌های بسیج به نظامی و غیر نظامی را «راه‌گشا» دانسته بود.

آقای رشید گفته بود که پایگاه‌های بسیج، پیش از اطلاعیه سپاه پاسداران و اظهارات فرمانده سپاه مبنی بر ضرورت مداخله بسیجی‌های غیرنظامی در سیاست، از عضویت اعضای خود در ستاد‌های انتخاباتی میرحسین موسوی ممانعت می‌کردند.

سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای که ۲۲ اردیبهشت ماه منتشر کرد، نگرانی‌ها از احتمال دخالت نیرو‌های بسیج در انتخابات را «جنجال‌آفرینی برخی رسانه‌ها و سخنان نسنجیده و فرافکنانه با اهداف خاص» ارزیابی کرد.

برخی جریان‌های سیاسی در ایران معتقدند که نیرو‌های مقاومت بسیج و سپاه پاسداران در انتخابات دخالت می‌کنند، اما فرماندهان سپاه اعلام کرده‌اند که آن بخش از نیرو‌هایی که به طور رسمی عضو سپاه پاسداران نیستند می‌توانند در انتخابات و فعالیت‌های سیاسی حضور داشته باشند.

در ایران قرار است ۲۲ خرداد ماه سال‌جاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری برگزار شود.
محمود احمدی‌نژاد، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محسن رضایی، نامزد‌های این دوره هستند.

Share


در همین رابطه:
هشدار درباره دخالت نظامیان در انتخابات
«انتخابات مثل عملیات بیت‌المقدس است»
اطلاعیه سپاه درباره فعالیت سیاسی بسیج
بخشی از بسیج اجازه فعالیت سیاسی دارد

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)