تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

«انتخابات مثل عملیات بیت‌المقدس است»

حسین همدانی، جانشین فرمانده نیروی مقاومت بسیج می‌گوید که «انتخابات، یک مانور و عملیات بیت‌المقدس» است.

اظهارات این فرمانده نظامی یک روز پس از آنکه عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان بر ممنوعیت دخالت نیرو‌های نظامی در انتخابات تاکید کرد، ایراد می‌شود.

به گزارش امروز یکشنبه خبرگزاری دولتی ایرنا، سردار همدانی اظهار داشت که «حوزه دفاع مقدس را جدا از سیاست» نمی‌داند.

به گفته وی، بسیج «انتخابات را یک مانور و عملیات بیت‌المقدس» می‌داند.

به باور این فرمانده بسیج، «انتخابات یک مانور سیاسی است که باید در آن نشان دهیم علیرغم اختلاف سلیقه‌های مختلف، مردم از اندیشه‌های امام (ره) و انقلاب دفاع می‌کنند.»

اظهارات این فرمانده نظامی یک روز پس از آنکه شورای نگهبان بر ممنوعیت دخالت نیرو‌های نظامی در انتخابات تاکید کرد، ایراد می‌شود

سردار همدانی همچنین از اینکه برخی نامزد‌های انتخاباتی علیه بسیج موضع‌گیری می‌کنند، اظهار تاسف کرد و آن را خارج از چارچوب‌های اخلاق انتخاباتی خواند.

برخی جریان‌های سیاسی در ایران معتقدند که نیرو‌های مقاومت بسیج و سپاه پاسداران در انتخابات دخالت می‌کنند، اما فرماندهان سپاه اعلام کرده‌اند که آن بخش از نیرو‌هایی که به طور رسمی عضو سپاه پاسداران نیستند می‌توانند در انتخابات و فعالیت‌های سیاسی حضور داشته باشند.

در ایران قرار است ۲۲ خرداد ماه سال‌جاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری برگزار شود.
محمود احمدی‌نژاد، میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محسن رضایی و اکبر اعلمی مشهورترین نامزد‌های این دوره هستند.

مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری است، ۱۹ اردیبهشت ماه در واکنش به این اظهارات فرماندهان سپاه گفته است که «آمده‌ام برای انتخاباتی آزاد و بدون دخالت بسیج و نیروهای مسلح و یا نیروهای خودسر.»

سپاه پاسداران نیز در پاسخ به انتقاد‌ها از دخالت بسیج در امور سیاسی تاکید کرده است که بخشی از بسیجیان می‌توانند در عرصه‌های سیاسی حضور داشته باشند.

نگرانی نامزد‌ها ازاحتمال دخالت نیرو‌های بسیج در انتخابات، پس از آنکه محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران اعلام کرد که بخشی از نیرو‌های بسیج می‌توانند فعالیت سیاسی کنند، افزایش یافته است.

سپاه پاسداران در اطلاعیه خود نگرانی‌ها از احتمال دخالت نیرو‌های بسیج در انتخابات را «جنجال‌آفرینی برخی رسانه‌ها و سخنان نسنجیده و فرافکنانه با اهداف خاص» ارزیابی کرده است.

Share


در همین رابطه:
اطلاعیه سپاه درباره فعالیت سیاسی بسیج
بخشی از بسیج اجازه فعالیت سیاسی دارد

نظرهای خوانندگان

بازی خطرناک با دین و استفاده نابجا و در همه جای کلمه «مقدس» که فقط و فقط منحصر خالق است دیر یا زود این سر دار ان را به سر دار مجازات خواهد برد.

-- بدون نام ، May 17, 2009

این بیانات را باید واقعا دریافت. این نشان می دهد که این روحانیت شیع تا چه اندازه ضد ایرانی و ضد ایرانی ست که خودش را با دشمن یعنی ایران طرف حساب می داند. من امیدوارم که ایران و ایرانی نیز بنوبه ی خودش با این ...روحانی اعلام جنگ کند.

-- بدون نام ، May 17, 2009

آقای کروبی به "دخالت" بعظی از اعضای نیروهای مسلح اعتراض دارند. آقای همدانی از حق "مشارکت" برخی از نیروهای غیررسمی نیروهای مسلح دفاه می کند. هر دو در گقته خود حق دارند. اما میان مشارکت و مداخله تفاوت است. مشارکت یعنی ثبت نام برای انتخابات، استفاده از حق تبلیغ برای خود و منتظر رأی مردم ماندن. مداخله یعنی با زور و ارعاب تعیین کردن که رأی مردم با چه متر و معیاری باید داده شود و در بدترین سناریوی آن یعنی آراء را به نفع یک کاندیدای خاص دستکاری کردن! راستش را بخواهید من پس از سی سال هنوز بعظی از جملات مسئولین کشورمان را نمی فهمم! مثلا" یکبار دیگر این جمله را بخوانید: "انتخابات، یک مانور و عملیات بیت‌المقدس» است. تا آنجا که من بیادم هست، "مانور" به معنای تمرین عملیات نظامی است. این واژه در ادبیات فارسی به معنای غیرواقعی و نمایشی و بلوف نیز بکار می رود. عملیات بیت المقدس نام یکی از حمله های ایران در جنگ با عراق بود. البته با توجه به پس زمینه های فکری مسئولین کشور ما می توان گفت، عملیات بیت المقدس جنگ دائمی برای رهایی بیت المقدس نیز معنی می دهد. حالا البته وظیفه آقای همدانی عزیز است که مردم و مخاطبان خود را از گنگی و ابهام در گفته خود خارج کند: انتخابات "مانور" است یا "عملیات"؟ اگر "مانور" است که به معنای غیرواقعی بودن است. به این معنا است که برای حفظ ظاهر دمکراتیک نظام انجام می گیرد و تصمیمات سیاسی را در هر صورت کسان دیگری اتخاذ می کنند. اگر "عملیات" است که به معنای اعلام جنگ و جهاد است برای رسیدن فقط به یک هدف: "باید در آن نشان دهیم علیرغم اختلاف سلیقه‌های مختلف، مردم از اندیشه‌های امام (ره) و انقلاب دفاع می‌کنند.»
اساس اندیشه ای که "انتخابات" را آفرید این بود که نهاد های قدرت را انتخابی کند. به عبارت بهتر رأی دهندگان (شهروندان واجد شرایط مشارکت در رأی دادن) هر چهار سال یکبار با رأی خود اعلام کنند از کدام آرمان ها و برنامه ها دفاع می کنند. اگر پیشاپیش کسی، آن هم یک فرمانده نظامی، اعلام کند که انتخابات از کدام اندیشه ها و برنامه ها باید تبعیت کند، در واقع انتخابات مانوری بیش نخواهد بود. از آن گذشته در این که اندیشه های آقای خمینی چه بودند و چه تفسیرهایی از آن ها می توان کرد، اختلاف نظر بسیار است. اما بطور قطع غیرممکن است که بگوئیم اندیشه های آقای خمینی و انقلاب برای دوره ( چهار سال) آینده ریاست جمهوری چه هستند! چون آقای خمینی فوت کرده اند و انقلاب هم فرد مشخصی نیست. مثلا" خیلی مشکل است که نتیجه گیری کنیم که به اعتقاد آقای خمینی انتخابات مانور بود یا جنگ و عملیات.
در سال های پیش مسئولین نظام جمهوری اسلامی مبهم صحبت می کردندولی در سال های اخیر تعدادی از آن ها روشن تر حرف می زنند. مثلا" می گویند، در انتخابات شرکت می کنند یا نه! اگر شرکت می کنند به چه کسی رأی می دهند و چرا؟ آقای همدانی عزیز، من فکر کنم اگر شما هم با این ترمها منظور خود را بیان کنید، شهروندان منظور شما را بهتر می فهمنند و طبیعتا" شما هم از اینکه فهمیده شده اید بهره بیشتری می برید یا من اشتباه می کنم؟

-- سیاوش پرند ، May 17, 2009

امیدوارم انتخابات برایشان مانند عملیات رمضان باشد.

-- @zim ، May 18, 2009

شیطان از کدام مسیر وارد میشود . همان مسیری که اطمینان داریم وارد نمی شود . زمانی که بر تن امیال و تمایلان نفسانی لباس مقدس پوشانده شود .
زمانی که راه خود را بدون تحقیق راهی قدسی بدانیم.
این همان طریق ورود شیط ان است . نباید بنا به تمایلات یک فرد که خود را قدسی میشناسد همه هستی یک ملت را داد .
این فرد قدسی همانند همه ملت است وزمانی که مانند دیگر ان از اوج قدرت بماند در زمین خاکی مدفون خوهد شد . بدانیم که روز حساب نزدیک است و همه در محضر حق پاسخ خواهیم داد . قربانی هوای نفس دیگران نباشیم .

-- ایران منش ، May 19, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)