تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

هشدار انتخاباتی شورای نگهبان به نامزد‌ها

عباسعلی کدخدایی هشدار داد که ‌«تخریب، توهین و افترا در روند تبلیغات انتخابات» ممکن است باعث ابطال آرا در برخی حوزه‌های انتخابیه شود.

این برای نخستین بار است که شورای نگهبان در جریان تبلیغات انتخاباتی نامزد‌های دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، به آنها در خصوص «تخریب‌ها و توهین‌ها» هشدار می‌دهد.

شورای نگهبان در شرایطی به نامزد‌ها هشدار می‌دهد که روز گذشته، قوه قضائیه ایران اعلام کرد که هیچ شکایتی علیه چهار نامزد حاضر در این دوره از انتخابات، تسلیم دادگاه‌ها نشده است.

تنها نامزدی که سه رقیب خود و برخی جریان‌های سیاسی را تهدید به شکایت کرده است، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری فعلی ایران است که اظهارات رقبای خود را «توهین و تخریب» علیه دولتش می‌داند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران، آقای کدخدایی که شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، اعلام کرد که اگر «تخریب‌ها»، سرنوشت انتخابات را تحت تاثیر قرار دهد، این شورا «در مرحله تائید نهایی، در صحت انتخابات تجدیدنظر و تصمیماتی برای ابطال حوزه‌های انتخابیه اتخاذ» خواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان باردیگر گفت که این شورا در انتخابات «بی‌طرف» خواهد بود و از آرای مردم «صیانت» خواهد کرد.


کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان

شورای نگهبان براساس قانون اساسی، تنها مرجع نظارت بر انتخابات در جمهوری اسلامی ایران است.

عملکرد این شورا در سال‌های اخیر در رد صلاحیت برخی فعالان سیاسی، با انتقاد‌ها و اعتراض‌هایی مواجه شده است.

در آخرین اعتراض‌ها، روز گذشته اکبر اعلمی نامزد ردصلاحیت شده دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با انتشار نامه‌ای خطاب به آیت‌الله علی خامنه‌ای، از عملکرد این شورا در تائید صلاحیت نامزد‌ها به شدت انتقاد کرد.

آقای اعلمی از رهبر جمهوری اسلامی پرسیده است که تصمیم اعضای ۱۲ نفره شورای نگهبان برای ۷۰ میلیون نفر، چه نسبتی با «آزادی، جمهوریت و حق حاکمیت مردم» دارد.

این نماینده پیشین مجلس اظهار داشت که شورای نگهبان منصوب آقای خامنه‌ای، به کمک ابزار «ضد جمهوریت نظارت استصوابی» برخی افراد را با داشتن ۳۰ سال سابقه درخشان، از امکان نامزدی محروم کرده است.

۱۴ اردیبهشت ماه نیز مهدی کروبی و میرحسین موسوی دو نامزد دهمین دوره ریاست جمهوری در نامه‌ای از علی جنتی دبیر شورای نگهبان، از وی خواستند که در گزینش و دعوت از ناظرین این شورا و همچنین «معتمدین هیئت‌های اجرای» و «اعضای شعب اخذ رأی» از «چهره‌های مستقل و اشخاص موجه» استفاده کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

جز این از این ارگان انتسابی خامنه ای چه انتظاری میتوان داشت؟ اینها حاضر به هر گونه کار خلافی برای تحمیل احمدی نژاد هستند.
تنها راه شرکت در انتخابات جهت خنثی کردن تقلبات میباشد.

-- Nam ، Jun 3, 2009

پدرجان،
بفرمائید حالا که فهمیدید که این ...قابل انتخاب شدن مجدد نیست می خواهید انتخابات رو به هم بزنید؟
مثل قلدرهایی که هنگام باختن بازی، کل بازی رو به هم می زنند!!!

-- زوربای یونانی ، Jun 3, 2009

آقای احمدی نژاد را دست کم نگیریم. ایشان میدونند که تنخا راه برنده شدن در این انتخابات شرکت حداقلی مردم یعنی باید مردم دلسرد بشند و الان هم استراتژی ایشون همینه ایشون با به لجن کشیدن همه نظام میخواهند در حقیقت نشون بدهند که این نظام شدیدا فاسد و اصلاح شدنی نیست . من فکر کنم تمام سعیش در مناظره دیشب همین بود و تا حدودی هم موفق شد. این ادم تشنه قدرته و مطما باشید هر کاری میکنه که سر کا بمونه ما ایرانیها برای اینکه دوباره چهار سال دیگر تحقیر و ذلت تحمل نکنیم چاره ای جز جلوگیری از انتخاب مجدد آقای احمدی نژاد نداریم

-- آرمان ، Jun 4, 2009

راستی چطوری متوجه می شوند در فلان صندوق فلان شهر دور افتاده که آراء مثلا میر حسین بالاتر بوده در نتیجه تخریب رقیبش بوده. اصلا یک حقوقدان بگه در قانون انتخابات می توان چنین کاری کرد ؟ ابطال صندوق در نتیجه اثبات تقلب قانونی نیست.از قبیل خرید رای تبلیغ در محل صندوق شمارش نادرست آراء.کم آورده اند ظاهرا نظر سنجیهای خودشان هم پیشی گرفتن اصلاح طلبان را ثابت کرده.

-- رامینی ، Jun 4, 2009

هيچ غلطي نميتوانند بكنند

-- بدون نام ، Jun 15, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)