تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

حمله تند احمدی‌نژاد به هاشمی، خاتمی و موسوی

مناظره انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد و میرحسین موسوی در فضایی انتقادی برگزار شد.

انتقاد از عملکرد دولت‌های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی مهمترین محور سخنان آقای احمدی‌نژاد را تشکیل می‌داد و انتقاد از عملکرد دولت نهم موضوع بحث میرحسن موسوی بود.

محمود احمد‌ی‌نژاد در ابتدای مناظره از آنچه که آن را «تخریب گسترده علیه دولت» خواند «گلایه» کرد و اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین را مهمترین افرادی معرفی کرد که علیه دولت وی تلاش می‌کنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: «باور من این است که فقط آقای موسوی در برابر من نیست، تنها آقای موسوی نیست، بلکه سه دولت پی در پی در برابر من قرار گرفته‌اند، هم آقای موسوی است، هم آقای هاشمی، هم آقای خاتمی.»


احمدی‌نژاد افزود که «بنده در برابر یک کاندیدا نیست،م در برابر یک مجموعه‌ای هستم که با محوریت آقای هاشمی و همکاری آقای موسوی و خاتمی علیه بنده حرکت کرده‌اند.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادعا کرد که اکبر هاشمی رفسنجانی پس از پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴، به پادشاه عربستان پیامی مبنی بر «سقوط دولتش» طی شش ماه ارسال کرده است.

پس از پایان اظهارات ابتدایی احمدی‌نژاد، میرحسین موسوی انتقاد از سیاست خارجی دولت احمدی‌نژاد را به عنوان اولین محور سخنان خود انتخاب کرد.

آقای موسوی، دولت احمدی‌نژاد را به «ماجراجویی و بی‌ثباتی، رفتارهای نمایشی و قهرمان‌نمایی و شعاری، خیالبافی و خرافه‌گرایی، پنهان‌کاری، خودمحوری، قانون‌گریزی، سطحی‌نگری و روزمرگی و افراط و تفریط» متهم کرد.

موسوی، دولت احمدی‌نژاد را به «ماجراجویی و بی‌ثباتی، رفتارهای نمایشی و قهرمان‌نمایی و شعاری، خیالبافی و خرافه‌گرایی، پنهان‌کاری، خودمحوری، قانون‌گریزی، سطحی‌نگری و روزمرگی و افراط و تفریط» متهم کرد

نخست‌ وزیر پیشین جمهوری اسلامی در ادامه اظهارات خود از عملکرد دولت نهم در دستگیری و آزادسازی ملوانان بریتانیایی، ادعای احمدی‌نژاد در افشای طرح ربایش خود در عراق و ایتالیا و سفر به عربستان انتقاد کرد و آن را نافی «عزت» مردم ایران دانست.

موسوی اقدامات احمدی‌نژاد در سیاست خارجی را موجب ایجاد ذهنیت برای مردم و به فراز و نشیب انداختن کشور دانست. وی در این خصوص اظهار داشت: «آیا ما باید تصورات خودمان را آنقدر گسترش دهیم که در حوزه سیاست خارجی ما که مربوط به صحنه منافع ملی ماست، این را گسترش دهیم ، آیا می تواند مشکلاتمان را حل کند؟»

وی سپس به این نکته اشاره کرد که «شما چهار سال است دارید می‌گوئید آمریکا دارد از بین می‌رود، پس چرا دو نامه برای اوباما نوشتید؟ چرا چهار بار به این کشور سفر کردید؟»

موسوی در عین حال گفت اخباری دارد مبنی بر این که دولت نهم، سوئیس را واسطه کرده است تا از آمریکا بخواهد قبل از انتخابات، تکلیف رابطه ایران با آمریکا را مشخص کند.

این داوطلب انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از طرح مسئله هولوکاست از سوی احمدی‌نژاد افزود که اهانت به رئیس جمهوری یک کشور که مظهر این ملت است، حماسه نیست. نتیجه این اقدام، عادی‌سازی روابط اروپا با اسرائیل و مطرح کردن این کشور در عرصه بین‌الملل بوده است.


این در حالی است که محمود احمدی‌نژاد اظهارات موسوی را رد کرد و گفت که متاسف است که وی بر اساس اطلاعات غلط، قضاوت می‌کند.

وی افزود که در دوره‌های دولت‌های گذشته، آمریکا بدنبال براندازی بود، اما در دوره وی، اعلام کرد که دیگر قصد براندازی ندارد.

احمدی‌نژاد همچنین از موسوی پرسید که «چرا شما در دوره هاشمی کعه تورم به بالای ۴۹ درصد رسید و ۴۹ میلیارد دلار استقراض کردیم، زمان ۱۸ تیر و تحصن نمایندگان مجلس، احساس خطر نکرده و وارد صحنه نشدید؟»

موسوی در ادامه گفت که اصول کلی نظام در خصوص فلسطین مشخص است و شما با اجتهادها و افراط‌های خود، از این مسئله فراتر رفته‌اید.

وی تاکید کرد که کارشناسان وزارت خارجه و دانشگاه‌ها، اقدامات احمدی‌نژاد در سیاست خارجی را تائید نمی‌کنند.

نخست وزیر پیشین ایران یادآور شد که علت این که این همه هنرمند در برابر دولت هستند این است که همه به تنگ آمده‌اند

موسوی در این خصوص گفت که «چطور می‌توان گفت اسرائیل باید از صحنه محو شود و بعد معاون شما مردم اسرائیل را دوست مردم ایران بداند و تنها با تشر از این حرف دست برمی‌دارد.»

منظور وی، اظهارات اسفندیار رحیم مشائی معاون احمدی‌نژاد و رئیس سازمان گردشگری درباره دوستی میان مردم ایران و اسرائیل است که با هشدار آیت‌الله خامنه‌ای خاتمه یافت.

موسوی خطاب به احمدی‌نژاد اظهار داشت که مردم اثر این سیاست خارجی شما مثل سفرهای اشتباه به عربستان، امارات و قطر را می‌چشند؛ در تحقیرها، در میزان اعتبار گذرنامه و غیره.

وی به احمدی‌نژاد گفت که در این مدت من به هر کجا سفر می‌کنم، همه معترض هستند و می‌گویند که به آنها توهین شده است.


رابطه دولت با روحانیت و جوانان، ستاره‌دار شدن دانشجویان و وضعیت ناشران و حبس کتاب‌ها در ارشاد از دیگر انتقادهای موسوی به احمدی‌نژاد در حوزه فرهنگ بود.

نخست وزیر پیشین ایران یادآور شد که علت این که این همه هنرمند در برابر دولت هستند این است که همه به تنگ آمده‌اند.

موسوی به احمدی‌نژاد گفت که این رفتارها مردم را به خودی و غیرخودی تقسیم کرده است.

با این حال، احمدی‌نژاد در پاسخ باز هم تاکید کرد که اطلاعات موسوی نادرست است و ستاره‌دار شدن دانشجویان در زمان مصطفی معین باب شده است.

وی سپس گفت که در زمان موسوی تنها روزنامه منتقد خاموش شده، اما در دولت وی، حتی یک روزنامه هم تعطیل نشده و دولت چهار سال انواع توهین‌ها را تحمل کرده است.

بعد از این‌که احمدی‌نژاد به موسوی گفت که او خاتمی را که مدرک دکترا ندارد، دکتر نامیده است، موسوی هم بحث کردان را مطرح کرد.

«باور من این است که فقط آقای موسوی در برابر من نیست، تنها آقای موسوی نیست، بلکه سه دولت پی در پی در برابر من قرار گرفته‌اند، هم آقای موسوی است، هم آقای هاشمی، هم آقای خاتمی»

بخش زیادی از این مناظره به ارائه مصادیق قانون‌گریزی دولت نهم از سوی موسوی اختصاص یافت که هر بار از سوی احمدی‌نژاد تکذیب می‌شد.

موسوی رو به دوربین و خطاب به مردم گفت که این شیوه، به دیکتاتوری منتهی می‌شود.

وی خطاب به مردم اظهار داشت که خودمحوری و قانون‌گریزی دولت و نیز تلاش برای پرونده‌سازی به جای حل مشکلات، کشور را دچار بحران کرده و به اینجا رسانده است.

احمدی‌نژاد در بخش‌هایی از سخنانش اتهام‌هایی متوجه علی اکبر ناطق نوری، اکبر هاشمی رفسنجانی و پسرانش، محسن صفایی فراهانی و حتی همسر موسوی زهرا رهنورد کرد که موسوی این کار را گناه دانست و گفت شما نباید وقتی اتهام کسی در قوه قضائیه ثابت نشده است، در رسانه ملی از او نام ببرید.

موسوی خطاب به مردم گفت که من برای از بین بردن این وضعیت به صحنه آمده‌ام.

وی از مدارک تحصیلی همسرش نیز دفاع کرد و او را روشنفکر خواند.

گزارش‌های مختلفی حاکی از تجمع هواداران احمدی‌نژاد در مقابل صداوسیما پس از پایان مناظره و نیز هواداران موسوی و احمدی‌نژاد در میادین مختلف شهر تهران گزارش شده است.

برای دیدن عکس‌ها‌ی پشت صحنه مناظره، اینجا را ببینید

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
برگزاری نخستین مناظره انتخاباتی در ایران

نظرهای خوانندگان

حرفهای احمدی نژاد مانند بهانه های یک بچه است یادمان باشد اگر حرف حقی هم دارد حرف حق وقتی از دهان یک انسان که خود غاضب حقوق ملت است و با رانت آقای خامنه ای و پسر ایشان آقا مجتبی بر کرسی ریاست جمهوری نشسته است دیگر حق نیست ملت حرفهای حق زیادی دارد ولی احمد نژاد آدم صالحی برای این حرفهای حق نیست او خود غاضب است ، باید در این نزاع کمی گردونه را به سمت درستی چرخانند / رای من موسوی است .

-- عادل ، Jun 3, 2009

واقعا این تخریب های گسترده از سوی دولت چه مشکلی را حل میکند؟
آیا به راستی سیاستمداران ما به درک درستی از مناظره انتخاباتی رسیده اند؟

-- مرضیه ، Jun 3, 2009

۱۰۰% موسوی پیروز مناظره شد .امروز احمدی نژاد ثابت کرد که یکی‌ از دروغگوترین وبی اخلاق‌ترین سیاستمداران در سطح دنیاست. اونقدر وقیح که از مدرک سازی و دروغ گویی در روز روشن تا بی‌ حرمت کردن همسر رقیبش در جلوی چشمان او هیچ ابایی نداره. خوشحالم که موسوی با خشوع و در حالیکه شخصیت خودش و خونسردی نسبی‌ خود رو حفظ کرد پاسخ تمام لجن مالی‌‌ها و سیاه نمایی‌‌های این مردک دجال رو داد. من امروز در رای به موسوی مطمئن تر هستم و خوشحالم که با شجاعت در داخل صدا و سیما از خود صدا و سیما انتقاد کرد، خوشحالم که اسم سایت دروغ پرداز رجا نیوز رو برد، خوشحالم که احمدی نژاد رو مستقیما به سند سازی و خرافه گویی و قانون گریزی متهم کرد و.... آقای مردمی نژاد از اول نمیخواست بحث اقتصاد و برنامه‌ها پیش کشیده بشه چون چیزی برای دفاع نداشت و برای همین از اول شروع کرد به بی‌ سابقترین حملات نا عادلانه به موسوی و سایرین و الحق که موسوی خوب تو دهنش زد .

مهرنوش

احمدی نژاد فقط می‌خواست با پیوند زدن هاشمی رفسنجانی به میر حسین او رو مظهر تجمل و اشرافیت و مفسد اقتصادی معرفی‌ کنه در حالیکه اگر فقط یک تخلف مالی‌ یا حتا اخلاقی‌ از او میتونست پیدا کنه حتما مطرح میکرد، همه رو از مدیر تونایی چون صفایی‌ فراهانی تا همسر کرباسچی تا پسر هاشمی‌ و... رو متهم به دزدی کرد ولی‌ خوشم آمد که نتونست هیچ تخلفی به خاتمی و موسوی بچسبنه. دوستان به نظر من این آدم یک فاجعه برای همه ماست ،کسیکه در روز روشن میاد شخصیت فرهیخته‌ای مثل دکتر معین رو مسوول ستاره در شدن دانشجو معرفی‌ میکنه!!! و خیلی‌ راحت میگه در دولتش یک روزنامه بسته نشد!!! در‌شان کشور ما نیست.

-- mehrnoosh ، Jun 3, 2009

اميدوارم اين کامنت را منعکس کنيد چون يک خط در ميان فراموش ميکنيد.
صرف نظر از هواداري از کانديدي خاص اگر بشود به عنوان ناظر بيطرف به اين مناظره نگاه کرد به عقيده بنده برنده احمدي نژاد بود. چرا ؟
اول آنکه ايشان سه ماه به توپخانه طرف مقابل گوش کرده بوده و ميدانست که خورجين اقايان تهي شده بنابر اين براي اغلب اتهامات عليه خودش جواب آماده در انبان داشت بويژه آنجا که گفت اگر من نبودم شما براي فعاليت انتخاباتي چه کار ميکرديد؟
اشاره به اينکه شما برنامه مشخصي براي اداره امور نداريد و فقط به من بد و بيرا ميگويد.دوم اينکه توپ بزرگي را که مخالفان به زمين ايشان پرتاپ کرده بودند به خوبي به زمين حريف انداخت. آنجايکه موسوي را به هاشمي گره زد. ميدانيم که هاشمي و اطرافيان ايشان به عنوان بزرگترين رانت خواران کشور در افکار عمومي شهره هستند بنا بر اين موسوي در موضع دفاعي قرار گرفت. آنجا که احمدي نژاد گفت دختر هاشمي عنوان کرده که تداوم سازندگي اصلاحات است و موسوي تداوم اصلاحات.

-- گيوي ، Jun 3, 2009

احمدی نژاد خیلی حقیر است .. خیلی .

-- حسین از مشهد ، Jun 3, 2009

با سلام
مناظره جالبی بود . خونه مادربزرگم در جنوب شهرتهران مهمان بودم که این مناظره را دیدم جو احساسی که احمدی نژاد بر اساس تفکرات عوامفریبانه اش راه انداخته بود و دائما هم بر این تکیه می کرد که ستون اصلی در جبهه مخالف را هاشمی و تبارش به عهده دارند و بر خلاف او موسوی که آرام و بیش از اندازه متین در مقابل او نشسته بود و حتی از برگ های برنده ایی که حاصل گافهای این دولت در این 4 سال و حتی ضعف های احمدی نژآد در شهرداری بود هم به خوبی استفاده نکرد و فقط دفاع کرد ، البته دفاع ضعیف . در راه بازگشت به خانه نتیجه مناظره را به عینه دیدم ، بسیجیانی که به منظور جشن گرفتن این پیروزی با موتور هایشان در خیابان های پایین شهر رژه می رفتند و دائما شعار پیروزی سر می دادند . امشب رای بسیاری از مردم عادی که در سبد موسوی بود به دلیل دفاع ناشیانه موسوی به سبد احمدی نژاد رفت مردم عامی زبان عامیانه را می فهمند ، چیزی که احمدی نژاد خوب می دانست . باتمام این احوال بازهم رای من یکی از این دونفر ، یعنی میر حسین یا مهدی کروبی خواهد بود . میر حسین امشب نشان داد که مرد اینگونه مبارزات نیست تا ببینیم کروبی چه می کند .

-- آرش ، Jun 3, 2009

به نظر من برنده مناظره احمدی نژاد بود چرا که به صورت دقیق وبا ذکر جزییات اتهامات خود را روانه می کرد ولی میر حسین با کلی گویی و ردیف کردن یک سری صفات انتزاعی متاسفانه نتوانست حریف احمدی نژاد بشود.

-- روح ا.. ، Jun 3, 2009

تا بحال من در عمرم ندیدم که یک مرد انقدر مثل یک کودک نق بزند و گریه کند و تمام عالم را بر علیه خود جلوه دهد. کسی که عنوان ریاست جمهوری را یدک میکشد باید مظهر سطوت و قدرت یک ملت باشد ولی آقای احمدی نژاد از یک دختربچه بیشتر نق میزند و ایراد میگیرد.

-- گشتاسب ، Jun 3, 2009

عجب استدلالی فرموده‌اند آقا عادل. که لابد از عدالت شان برمی‌اید. نوشته اند:... یادمان باشد اگر حرف حقی هم دارد حرف حق وقتی از دهان یک انسان که خود غاضب حقوق ملت است و با رانت آقای خامنه ای و پسر ایشان آقا مجتبی بر کرسی ریاست جمهوری نشسته است دیگر حق نیست !
عجبا!
حیرتا!

-- سعید ، Jun 3, 2009

امشب برای همه مردم ایران مشخص شد که کار تمام شده و موسوی در همان 22 خرداد با رای بالائی از طرف مردم انتخاب خواهد شد.
بیانیه دیروز شورای نگهبان در تهدید کاندیداهای رقیب احمدی نژاد و همینطور دستپاچگی و حالت عصبی و پرخاشگرانه محمود احمدی نژاد (در برنامه زنده تلویزیونی امشب) نیز این نکته را تائید می کند .

-- Artin ، Jun 3, 2009

چند واقعيت موجود در خصوص انتخابات :
يکی از پيامدهای شرکت در انتخاب تحميل شده توسط قدرت، از بين رفتن توان مقاومت است و اينگونه به نظر می رسد که تمام قدرت های پشت صحنه داخلی و خارجی، با تمام توانشان برای در هم شکستن مقاومت مردم بسيج شده اند. اين را می توان از برنامه های راديو ها و رسانه های در کنترل قدرت های بزرگ فهميد.
تا زمانی که انسان يا ملتی در اين توهم است که با تسليم می تواند به آينده ای بهتر دست يابد، هرگز پيروز نخواهد شد.
همه نامزدها در اين سی سال در کليدی ترين پست های نظام، قرار داشته اند ولی بر سر تقسيم قدرت با هم دعوا دارند. به هر حال تصميم اين است که برای رفاه حال ملت شال سبزعربی نيز به چفيه عربی اضافه شود.
با پيگيری برنامه های رسانه های در کنترل قدرت های بزرگ ، فهميديم که تمام مصائب سی سال گذشته نظير اعدام های بدون محاکمه، شلاق زدن ها، ادامه جنگ برای عبور از کربلا و فتح قدس و در نتيجه داغدار کردن بيش از يک ميليون خانواده ايرانی و غير ايرانی و... کار احمدی نژاد بوده و انسان های شريفی مانند ميرحسين موسوی در اين مدت به عنوان نخست وزير، مشاور ريس جمهور، عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام و... از گل پاک تر و سردسته اصلاح طلبی بوده اند.

-- حسن ، Jun 3, 2009

بنظرم نزایتیهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی‌ و غیره در مملکت و اجگیری مبارزات جنبش‌های گوناگون در داخل و فشار اینترنت و ستللایت... از یک سؤ تزادها در هکمیت اسلامی را به اوج رسانده و از سوی دیگر صدا و سیما را ودشته که برای اولین بر بده ۳۰ سال اینگونه فزها را کمی‌ باز کنه تا مردم از نزدیک ببینن که چگونه فساد و مدرکسازی بخش وسیأی از حاکمیت را فرا گرفته.

برندهٔ اصلی‌ در این برنامه مردم ایران بود تا شناخته بیشتری از برخی‌ قضایای پشت پرده بدست آورد. در این حل در این صحنه رقابت اصلی‌ میان بنده رفسنجانی‌ و متحدان اصلاحطلب با خامنهای و بنده احمدی‌نژاد آشکار است. اصلاحطلبان جدی در کروبی جم شدن.

-- ahmad ، Jun 4, 2009

تا حالا هیچکس به اندازه احمدی نژاد به خودش گند زده بود؟ این مناظره و حرفهایی که زد واقعا آخرش بود!

-- یاشار ، Jun 4, 2009

یاذ میرزا رضا کرمانی به خیر که «رای» خود در مورد حکومت ناصرالدین شاه قاجار را شخصا و بدون مناظره تلویزیونی با کسی به حضور ان «معظم له» در «شاه عبدالعظیم» تقدیم نمود!!

-- بدون نام ، Jun 4, 2009

آقای موسوی متاسفانه رو به کلی گویی آورده بود در حالیکه احمدی نژاد با دست پر یکی یکی جواب ایشون رو میداد! آقای موسوی که اینجور به لکنت زبان افتاده بودن هیچ نتونستن از خودشون در هیچ جا دفاع کنن و احمدی نژاد بود که دائما با رو کردن پرونده های دولت هاشمی به کلی گویی های موسوی جواب خوب و قاطعی میدادن. موسوی رای اصلاح طلبان رو ریخت.متاسفم. امیدوارم کروبی با جسارت خوبی که ازش سراغ داریم جبران مافات کنه.

-- وحید ، Jun 4, 2009

دم احمدی نژاد گرم همین که شروع کرد موسوی به خودش لرزید طوری که این رو به وضوح در حرف زدنش میشد فهمید تازه میر حسین جوابی هم برای گفتن نداشت و به جلو فرار می کرد. جالب اینکه وقتی احمدی نژاد به چهره اش نگاه می کرد و حرف می زد میر حسین حتی از نگاه کردن به صورتش هم واهمه داشت . ولی خودمونیما موسوی سوسک شد

-- برادر کوچک ، Jun 4, 2009

جناب آقای احمدی نژاد در این مناظره اوج ادب و متانت خود را نشان دادند.
ملت ایران رئیس جمهور وقیح وگستاخ نمی خواهد و رای همه ما موسوی خواهد بود.
این 4 سال (به قول مهران مدیری در مرد هزار چهره) ما رئیس جمهور اشتباهی داشتیم...

-- Afshin ، Jun 4, 2009

من براي خودم متاسفم كه ريس جمهور مملكت ايران به جاي دفاع از خود به سمت گله هاي كودكانه و تهمت زدن به افراد ديگر است

-- پانيذ ، Jun 4, 2009

درود بر احمدی نژآد که توانست بعد از سی سال نام زالو صفتان و به حق زالوهای جامعه ایران را در تلویزیون ایران ببرد . هاشمی رفسنجانی پنجه های خود را در حلقوم تمام ارکان نظام ایران و آحاد مردم ایران فرو برده و درگیر شدن با او ، آن هم در این سطح باعث پرداخت هزینه بالایی خواهد بود که دکتر احمدی نژاد آن را متحمل شد تا باعث روشنگری مردم ایران شود . امروز شاید مردم قدر این مرد را نادیده بگیرند و به مهره های سوخته ای مثل میر حسین توجه کنند ولی قطعا نام احمدی نژاد در تاریخ ایران جاودانه خواهد شد و آیندگان از او به نیکی یاد خواهند کرد . درود بر او

-- مانی ، Jun 4, 2009

به نظر من آقای موسوی بشدت ضعیف عمل کرد.ایشان می توانستند به صورت مورد به مورد به سخنان احمدی نژاد جواب دهند , ولی در حالی که مشخصا صدایش می لرزید نتوانست از حق خویش و مردم ایران دفاع کند.

-- پوریا ، Jun 4, 2009

من واقعا براي كشورم متاسفم كه 4 سال يك فردي كه به جاي فعاليت به فكر گله گذاري و تهمت زدن به افراد ديگر و اين به خاطر فرار كردن از كارهايي كه بايد مي كرده و نكرده و اين دولت چيزي جز فقر براي مردم همراه نداشت .

-- azita ، Jun 4, 2009

مشاوران آقای احمدی نژاد برای این شب تاریخی توصیه کردند که برای این مردم هیجانی که هنوز از لحاظ بلوغ فکری سی سال درجا می زند یک سورپرایز داشته باشد و آن هم اسم بردن از مفسدین اقتصادی بود و مردم هم که حرفهای درون تاکسی خود را از زبان رییس جمهور شنیدند پاک ذوق زده شده و جرئت و جسارتش تحسین کرده و بلادرنگ رای خود را به نامش زدند و افسوس برای ما می ماند که همین طور به راحتی با استدلال بچه گانه که طرف فرد خوب و صالحی است ردای ریاست جمهوری را به تنش می دوزیم و فکرمان به آنجا نمی رسد که این بی سیاستی و زدن به سیم آخر کاملن سطحی نگری ما مردم عقب مانده را نشانه گرفته تا چهار سال دیگر با یه کاسه کردن تمام قرارگاه های قدرت تیشه به ریشه کشور بزند...

-- ویلی ، Jun 4, 2009

آقای احمدی نژاد پاسخ هیچ انتقادی نداد و در مقابل یا دیگران را متهم کرد و افشاگری نمود یا به میر حسین گفت خودت هم در فلان دوران همین کار را کردی . نتیجه : آقای احمدی نژاد همه این موارد را قبول دارد و کتمان نمی کند و بر ادامه آن اصرار دارد.

-- رامینی ، Jun 4, 2009

برای تغییر این فضای کثیف به پاخیز..کمی محافظه کاری رو کنار بزار

-- موسوی به پا خیز ، Jun 4, 2009

خدا رو شکر همه شاهد چهره ی وقیح و چندش آور یک دیکتاتور که وقت مرگ سیاسی او فرا رسیده بودند ولبخند های روانی گونه ی و تیک های عصبی ناشی از احساس عجز و ناتوانی او بیان گر همه چیز بود او برای سرپا نگهداشتن خود به حاضر بود همه کسانی که صاحب اعتبار و وجه ی سیاسی اجتماعی بالایی در مملکت هستند را قربانی کند او غیر مستقیم به آیت الله خامنه ای هم توهین کرد،این ...اینقدر شعور نداشت که این مناظره بین او و موسوی است و نه مناظره او با کل کسانی که صاحب این نظام هستند،و چون هیچ حرفی در باره موسوی نداشت این مزخرفات و موهومات را در مورد بقیه بیان کرد.تمام حرفاهای عوامانه ای را بیان کرد که فقط به درد بحث های داخل تاکسی ها و کوچه بازار می خورد نه مناظره سیاسی بین دو کاندیدای ریاست جمهوری. دیشب مراسم گور کنی برای احمدی ...... نژاد به دست خودش بود،این واقعه ی حماسی رسوایی دورغ گوی ملی را به همه طرفداران حق و حقیقت تبریک می گوییم.

-- صابی ، Jun 4, 2009

در این شکی نیست که همه کسانی که در این دوره قصد رای دادن دارند هدفشان روی کار نیامدن دوباره احمدی نزاد است من افراد بسیاری را می شناسم که با اینکه مخالف نظام هستند ولی زمان را ضروری برای رای دادن میدانند نکته نگران کننده که این روزها میبینم اختلاف و شک مخالفان احمدی نزاد بر سر کروبی و موسوی است.فراموش نکنیم که دو دسته شدن مخالفان احمدی نزاد شانس به قدرت رسیدن دوباره او را بیشتر میکند

-- دوست ، Jun 4, 2009

سلام هيچكس يا لاقل من ادعا نداريم كه سيستم حاكم مشكلي ندارد بسيار هم دارد اما انچه در مناظره گذشت بوضوح ضعف اخلاقي احمدي نژاد را نشان داد. تنها همين نكته بس كه او از كساني نام برد كه امكان دفاع از خود را نداشتند حتي اگر اين اقراد در نظر من يا ايشان يا هركس ديگر مجرم باشند باز هم كاري ناشايست است كه وقتي مجري اينكار رئيس دولت باشد زشتي ان صدچندان ميشود.

-- رستم ، Jun 4, 2009

یکی به پیروی از امامش چون توتی 8سال میگفت جنگ جنگ تا پیروزی - ودیگری نابودی امریکا واسرائیل را در 4 سال پیش ارزو کرده بود که ان نیز ارزوی امامش ومقام بود و هست .هیچ یک از این پدیدهای اسمانی در این 30 سال لغزش واشتباهی نداشته اند اگر ملت ایران درگیر داستانهای زیر خط فقر / کودکان اشغال جمع کن وادامس فروش/ ادمهای کلیه فروش /زنان تن فروش در تهران ودبی/رشوه گیری /سرکوب وزندانی وکشته شدن وستاه دارشدن دانشجویان ودکراندیشان ووبلاگ نوسان وبهائیان ودرویشان و اعدام دسته جمعی هممیهنان کرد وبلوچ /وگم شدن میلیاردها تومان در شهر داری وکاخ ریاست جمهوری /و دیگر فسادهائی که در میان حلقه ی رانت خواران /است ووو این گروه ستمکار در ان دست نداشته وساکنین ستاره ناهید ملت همیشه در صحنه را باین فساکت و شوربختی رسانده اند.وبد بختی را بنگرید که انها به ملت میگویند که تو ناچاری که از میان ما ادمکشان وستمگران یکی را بر گزینی.....

-- behnam ، Jun 4, 2009

باسلام
فرصت را مغتنم بدانید..
واقعا از برخوردهای رذیلانه وخودکامه .وتنش زا وبچگانه آقای احمدی نژاد متاسفم.
بیشتر اطرافیان ونیروهایئ که آقای احمدی نژاد بکار گرفته همین ترز تفکر ومنش را دارند واکثرا خودکامه و خود راقیم مردم و حتی خود را از همه به خدا نزدیکتر می دانند.متاسفانه چنین رفتارهائی در سایر ادارات و در بعضی از سفارت خانه ها بوضوع مشهود است که بعلت خودسری وضعف وناتوانی این افراد باعث بی اعتباری وبی اعتمادی ولطمه زدن به حیثیت مملکت وسیاست خارجه شده اند. وبعضا بجای رتق وفتق امورسیاسی کشور....متاسفانه سایر وزارت خانه ها و در سفارت خانه ها حسینیه وهئیت عزاداری برپا کرده ...چونکه خوب می داند که امروزه نون توی همین امورات است.
فریبکاری ودروغگوئی واز مردم محروم وخانواده محترم شهدا وایثارگران خرج کردن واقعا بزرگترین هنر وسرمایه ایشان وسایر دوستانشان است .وبخدا قسم همه چیز را برای خودشان می خواهند وبیش از حد از متانت ونجابت این مردم سوءاستفاده می کنند.انتظار می رود که آقای موسوی چنین راهی را ادامه ندهد ..چنانچه رئیس جمهور شد با افتخار بگوئید که عکس مرا در سفارت خانه ها نصب بکنید.نه اینکه مثل احمدی نژاد که گفته عکس مرا درسفارت خانه ها نصب نکنید .ایشان همه چیز را به باد مسخره گرفته.من بعنوان یک دیپلمات برای سایر دیپلماتها در جواب اینکه چرا عکس رئیس جمهورتان در سفارت خانه نیست حرفی ندارم
من از اینکه عملا تبعیض وبی عدالتی در حق نیروهای خدماتی وزحمتکش ودلسوز سفارت خانه ها را می بینم بسیار متاسف می شوم
من شاهد بودم که سرایداری وآبدارچی که جهت ابتدائی ترین حق خود اعتراض کرده بود چونکه با افکار جناب رئیس مخالف بود جناب رئیس بعلت ضعف وناتوانی که داشت طاقت شنیدن وتحمل این آبدارچی را نداشت .و باشقی ترین اعمال ننگین اورا از کار برکنار کردند.
کدام عدالت .کدام مهروزی.مردم ما عزت وکرامت انسانی می خواهند.شما دروغ می گوئید.
شما تفکرتان خودکامگی است وخوب ماهیت خودتان را نشان دادید . در دورانهای قبل حداقل افرادناتوان ومحروم وضعیف را زیر دست وپا برای بمقصد رسیدن خودشان از کار برکنار وبی خانمان نمی کردند.
بنظر من این مناظره باعث خیر وبرکت رای کشورمان بود ومردم عزیز ایران این فرصت را
مغتنم می دانند.

-- یک دیپلمات جمهوری اسلامی ، Jun 4, 2009

توجه بفرمایید که وضعیت امروز ایران حاصل سی سال حکومت اقایان در مجموع است. اجر از ابتدا کج گذاشته شده. اقای موسوی برای فراموش کاران میتوانند ژست دموکراسی بگیرند. و افسوس که ملت ساده انگار ما در بازی گروههای قدرت رژیم با کمال خوش باوری شرکت میکنند. حرفهای هر دو طرف واقعیت دارد ولی هیچکدام حق ندارند. ما احتیاج به یک خیزش اخلاقی اجتماعی داریم تا ریشه های پذیرش دروغ و تحقیر و خشونت که حاصل زندگی قومی زیر سلطه اقوام دیگر است را از بین بریم. کار ساده ای نیست. ولی هرگز شروع نکرده ایم. ما به نیاز به روشنفکرانی داریم که مرتبا در فکر اختراع مجدد چرخ نباشند. چرخ اختراع شده.

-- بادامی ، Jun 4, 2009

کمی منصفانه به قضیه نگاه کنین. چرا باید ما و امثال ما در حسرت پول بمانیم، در حسرت یک مسافرت، در حسرت ....آنوقت پول هندوانه اسب خانمی در ماه صدوپنجاه هزار تومان بشه. چرا آنان باید دائم در سفر به خارج از کشور باشند، بچه های آنان در خارج از کشور درس بخوانند ما نتوانیم؟ مگر نه اینکه اینجا حکومت سلطنتی و پادشاهی نیست. چقدر برج توی تهران متعلق به این اشخاص است. با این طرز فکر حقتان است که همیشه زیر دست بمانید

-- بیطرف ، Jun 4, 2009

گر بدی گفت حسودی و رفیقی رنجید
گو تو خوش باش که ما گوش به نادان نکنیم
من دوست دارم یک جامعه اخلاقی و با خرد داشته باشم که نه من و نه هیچ شهروند دیگری، بی آن که جرمی برایمان ثبت شده باشد، محکوم نشویم...
آقای احمدی نژاد
برایم مهم نیست در انتخابات پیروز شوید یا نه
من یک رأی دارم و آن هم برای میرحسین عزیز است
شما اخلاق را باختید
ملت هم اگر شما را برگزیند، اخلاق را باخته است...

-- امین ، Jun 4, 2009

من شخصا به عنوان یک ایرانی مسلمان (درویش) از اینکه چنین فضای انتخاباتی هر چند با ایرادات فراوان پیش امده خوشحالم. به ٢ دلیل زیر:
- به ابر قدرتها و کشوران غربی که یا با دلیل و در بسیاری موارد به دلیل صرفا به خاطر منافع شخصی خود و مهره های خود در منطقه کار شکنی میکردند ثابت شد که ایران یک دمکراسی است هر چند هنوز نوزاد.
- به هموطنان عزیزمان لااقل بخش بزرگی از ایشان که منصفانه و اگاهانه و با نگریشی بدون بغض و دگم به مسایل نگاه میکنند ثابت شد که این دمکراسی نوزاد میتواند در خطر باشد ولی با همت و با یاد خداوند میتوان این گرایش را عوض کرد.
- همانطور که اقای موسوی بیان کردند عملکرد و افکار پوپولیستی احمدی نژاد و دار و دسته اش بطور حتم کشور را نه تنها به بدترین نوع دیکتاتوری پیش میبرد و حتی به نظر بنده خطر تجزیه وجود دارد.

در مورد این مناظره همانطور که حدس زده میشد احمدی نژاد همانند همه پوپولیستهای جهان چه در کشورهای دمکراتیک و چه در دگر کشورها از حربه ساده نگری و دروغ و تهمت و افترا استفاده کرد و متاسفانه اقای موسوی با شخصیت و متانتی که دارند نتوانستند جواب گستاخیها و دروغها را به صورت عامی پسند بدهند. البته واضح است که از لحاظ سیاسی گفته های اقای موسوی بسیار منطقی و پایه ای بود اما بدون شک احمدی نژاد زهر خود را ریخت.
با این وجود بر طبق نتایج نظرسنجی‌های انتخاباتی، اقای موسوی رییس جمهور اینده خواهد شد تنها به شرطی که دو ارگان زیر کارشکنی نکنند و تقلبهای انتخاباتی بیش از اندازه نشود :
- سپاه پاسداران و سازمان اطلاعات که نه تنها رسما هوادار احمدی نژاد هستند بلکه چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ سیاسی و مافیایی!! به انچنان قدرتی دست یافته اند که به احتمال زیاد حتی خامنه ای هم بر انها کنترلی ندارد.
- خامنه ای و به اصطلاح خودشان بیت رهبری که با اینکه بارها از احمدی نژاد هواداری کرده اند ولی با چالشی بزرگ روبرو هستند. اگر بیش از این هواداری کنند بطور حتم قشر بزرگی از مردم و از رجال سیاسی ملی و مذهبی و حتی مراجع را بر ضد خود متهد میکند. اگر سکوت کنند و موسوی انتخاب شود باید جوابگوی مسایلی شوند ه مطمعنا ن به دمکراسی بلکه به وجود مقدس!! ایشان لطمه میزند. در ضمن با توجه به اینکه دشمن تراشی عنصر اصلی بقای این ارگان است ایجاد جو مناسب بین المللی بطور حتم برای ایشان و برای وجود ارگان ولایت فقیه مناسب نخواهد بود. درحال حاظر بدون شک خامنه ای و بیتش در نگرانی بسر میبرند!!
به امید خدا پیروزی برای ایرانیان و ایرانی سرافراز ارزومندم

-- یک درویش ، Jun 4, 2009

بنظر من اقای موسوی در مناظره ضعیف عمل کردند از طرفی متهم کردن همسر ایشان توسط اقای احمدی نژاد جلوی میلیون ها بیننده تلویزیونی کاملآ گستاخانه و دور از انصاف بود .

اصرار ایشان برای متصل کردن اقای هاشمی به اقای موسوی هم جالب بود وجالبتر نام بردن اشخاص در رسانه جمعی به عنوان مفسد اقتصادی که این خود بر خلاف قانون است چرا که این وظیفه قوه قضاییه است ...

PS من دوره قبل رای ندادم ولی این دوره برای خاطر خودم هم که شده رای خواهم داد.

-- علیرضا ، Jun 4, 2009

آقای احمدی نژاد با خودش نظام جمهوری اسلامی را نیز به زیر کشید.

-- رضا(از تهران) ، Jun 4, 2009

یعنی بعد از این مناظره بیش از پیش بر من آشکار شد که اولا احمدی نژاد چه آدم خطرناکیه...آدمی که برای موندن بر سر قدرت حاضره همه ی قواعد (حتی خود حکومت رو) بر هم بزنه...(نه اینکه این موضوع اشکالی داشته باشه..اتفاقا این موضوع خیلی هم میمونه اما احمدی نژاد بدلیل خود محوری و شیدایی قدرته که اینکارو انجام میده نه اینکه واقعا آدم معتقد به اصلاح و قانون محوری باشه)
مهم تر اینکه ای وای ..که خود محوری و خودشیفتگی این آدم ، واقعا بهت آوره...بهت آور!
این آدم حتی خودش رو تنها صاحب مصلح انقلاب میدونه ! (معنای تلویحی این حرف در ادبیات سیاسی ما اینه که صاحب مصلح کل حکومت و کشور...این آدم 4 سال دیگه خامنه ای رو هم بنده نیست...خود شیفتگی این آدم در مرحله ی روانی خطرناکی قرار داره...حالا روشن میبینم اون هاله ی نور دقیقا از کجا در اومده)

من به بازیای سیاسی کار ندارم و معتقدم تا وقتی این عادت مالوف قهرمان سازی ایرانی هااز بین نره اوضاع همینه.(فرقی نمیکنه اسم این قهرمان محمود باشه یا میرحسین یا کروبی - گرچه دلایل حمایت حامیان کروبی منطقی تر و به النسبه معقول تر و نه از روی احساسات و جو مبینم)
ولی باید بگم...واقعا احمدی نژاد آدم بسیار بسیار "خطرناکی" یافتم که ابقای این آدم در این پست ،حتی میتونه به یک فاجعه ی بشری (در صورت حمله اسرائیل که خواست و تمنای نهان این آدمه)منجر بشه .
...همه یه سری تحلیل سر این مناظره دادن من هم بگم که تحلیلم اینه که این ساختارشکنی غریب آقای احمدی نژاد یعنی نام بردن از آدم های کله گنده ای مثل هاشمی و یا ناطق ، که یک تابوشکنی وحشتناک برای نظامه، آن هم در تلویزیون... به مذاق بزرگان کشور (از جمله خود شخص آقای خامنه ای )خوش نخواهد آمد و اگه نظر من رو بخواید گرچه احمدی نژاد با این کارش بقول دوستمون حمایت نسبی برخی عوام رو خرید..ولی برگ برنده حمایت بزرگان رو از دست داد..
چون میدانیم و میدانید که هاشمی کم کسی برای خودش نیست...و این امر بر آقای احمدی مشتبه شده که فکر میکنه از راه نرسیده با 4 سال دولتداری تونسته حکومت جمهوری اسلامی رو صاحب شه در حالی که میدانیم و میدانید که هاشمی و هاشمی ها صاحبان اصلی و سازندگان این انقلاب (بمعنای پایه ریزی این نظام سیاسی خاص بودن...)

-- Slu ، Jun 4, 2009

چقدر خوشحالم که آنان به جان هم افتادند شاید این ورق دفتری شود در نظر هشیار هر دو راست گفتند وای بر ما که هنوز جبهه ی جنگمان را نمیدانیم امیدوارم باز هم بمباران کنند یکدیگر را که از هرسو نابود شود به سود ایران است من که با نفس مطمئنه و قلبی آسوده و سری افراشته نه به کلیت این طاعون شیطانی در کشورم میگویم.من رای نمیدهم ....

-- روژان ايرانخواه ، Jun 4, 2009

گرازبســـــیط زمین عقل منعدم گردد
به خودگمان نبردهیچکس که نادانم
سعدی کلیات گلستان باب هشتم درآداب صحبت

-- علی رفیع ، Jun 4, 2009

به نظر من این بازی برنده نداشت ولی بازنده اون میر حسین بود.احمدی نژاد هیچ دفاع منطقی از عملکرد خودش نداشت ولی با دست گذاشتن روی نقطه ضعف مردم یعنی((نام بردن از رانت خواران و مفسدین احتمالی که مردم کوچه بازار تمام بدبختی هاشون رو گردن اینا میندازن دست پیش گرفت))
ولی میر حسی میتونست با پیش کشیدن کارنامه اقتصادی و مدیریتی دار و دسته احمدی نژاد مقابله خوبی با اون بکنه.به هر حال احمدی نژاد نشون داد که در کار خودش یعنی بالا رفتن از پله های قدرت با هر کثافت کاری استاد هست

-- امیر ، Jun 4, 2009

فعلا که آقای احمدی نژاد باید پاسخگوی خیلی ها باشه
ژهرا رهنورد اعلام کرده من همه مدارکمو آماده کردم و منتظرم بیام و این ها رو به همه نشون بدم
رفسنجانی هم که خواسته یک مناظره بذاره برای شفاف سازی
برای یه رییس جمهور هیچ چیزی زشت تر از این نیست که اینقدر وقیح پای کسایی رو وسط بکشه که حضور ندارند، این نشونه نداشتن فرهنگه!!!

-- سحر ، Jun 5, 2009

بی صبرانه منتظر مناظره کروبی و احمدی نژاد هستم

-- ویلی ، Jun 5, 2009

متاسفانه احمدی نژاد در اين مناظره موفق بود و مثل هميشه توانست با شانتاژ و شلوغ کاری و گرد و خاک مردم کوچه و بازار را تحت تاثير قرار دهد و از آن بدتر اينکه مير حسين موسوی (شايد به دليل کهولت) در پاسخ دادن به او افتضاح بود. او به جای اشاره مستقيم به محمود احمدی نژاد مدام از ضمير "ما" استفاده می کرد، گو اينکه خود او مسوول دولت در چهار سال گذشته بوده است. به علاوه به جای خطاب قرار دادن محمود به خواندن از روی فهرست خود ادامه می داد. متاسفانه ميرحسين کاريزما و قدرت بيان لازم در مواجهه با احمدی نژاد را ندارد.

-- محسن ، Jun 5, 2009

آقا این احمدی نژاد اگه خیلی مرد بود چرا اسم مفاسد اقتصادی رو تو این 4 سال نگفت و حالا که کفگیرش به ته دیگ خورده ایقدر شجاع شده . ثانیا از آقای کروبی ممنونم که با چاپ کردن عکس همسر ایشان در روزنامه به ایشان فهماند که ناموس ناموس است و کشیدن پای همسر یک انسان نجیب راه خوبی برای بردن یک مناظره نیست.

-- بدون نام ، Jun 7, 2009

کجایند بازرگان ها و بنی صدر ها؟
ریشه ی فساد کنونی، استبداد ابتدای انقلاب است که توسط حزب جمهوری به نمایندگان قانونی ملت، مثل دکتر بنی صدر، تحمیل شد.
بعد از حذف سیاسی بازرگان و بنی صدر و منتظری و موسوی اردبیلی، گویا اکنون نوبت به هاشمی رسیده است. من از ایشان هرگز دفاع نمی کنم. اما به استبداد جدیدی که در حال شکل گیری است و بوی نظامی شدن کشور می دهد نیز رای نخواهم داد.

-- حمید ، Jun 8, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)