تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

درخواست برگزاری انتخابات آزاد در ایران

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) و جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI) از مقام‌های جمهوری اسلامی خواستند که انتخاباتی «آزاد و بی‌طرف» برگزار کنند.

این دو سازمان مدافع حقوق بشر در اطلاعیه مشترک خود اعلام کرده‌اند که انتخابات در ایران، «فریب افکار عمومی» است و مقام‌های جمهوری اسلامی باید «امکان آزادی بیان و برگزاری یک انتخابات بی‌طرف و آزاد» در ۲۲ خرداد ماه را فراهم کنند.

اطلاعیه این دو سازمان، چندمین درخواست از سوی فعالان مدنی و کنشگران سیاسی طی هفته‌های اخیر برای برگزاری انتخابات «آزاد و بی‌طرف» در ایران است.

اتحاد جمهوریخواهان ایران روز گذشته نیز با صدور اطلاعیه مشابهی، انتخابات در ایران را «آزاد» ندانست.

عبدالکریم لاهیجی فعال حقوق بشر که در این دو سازمان نیز مسئولیت دارد، می‌گوید که «تنها نتیجه انتخابات در ایران این است که حکومت به خود مشروعیت ظاهری بدهد.»

سوهایر بلحسن، رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر نیز معتقد است در شرایطی که فعالان مدنی در ایران به طور «سیستماتیک سرکوب» می‌شوند، «انتخابات آزاد و بی‌طرف نمی‌تواند وجود داشته باشد.»

«در خلال هفته‌های اخیر، مسئولان نهادهایی که سازماندهی و نظارت بر انتخابات را برعهده دارند، بارها مواضعی در طرفداری از کاندیداتوری محمود احمدی‌نژاد اتخاذ کرده‌اند»‌

در اطلاعیه این سازمان‌ها همچنین از مقام‌های ایران خواسته شده است که به «سرکوب» فعالان مدنی پایان دهند و شرایط انتخاباتی «آزاد و بی‌طرف» را فراهم کنند.

دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران ۲۲ خرداد ماه سال جاری برگزار خواهد شد.
محمود احمدی‌نژاد، مهدی کروبی، میرحسین موسوی و محسن رضایی چهار نامزد تصدی پست ریاست جمهوری هستند که با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

برخی جریان‌های سیاسی، از «حمایت‌های دولتی به خصوص صدا و سیما و شورای نگهبان از نامزدی آقای احمدی‌نژاد» اعتراض دارند.

این دو سازمان نیز در اطلاعیه خود به این نکته اشاره کرده و آورده‌اند: «در خلال هفته‌های اخیر، مسئولان نهادهایی که سازماندهی و نظارت بر انتخابات را برعهده دارند، بارها مواضعی در طرفداری از کاندیداتوری محمود احمدی‌نژاد اتخاذ کرده‌اند.»‌

به اعتقاد آنها این «طرفداری‌ها» از احمدی‌نژاد، «زیر پا گذاشتن تعهد‌های» این سازمان مبنی بر «رعایت بی‌طرفی» است.

در این اطلاعیه آمده است که از زمان به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد در ایران، وضعیت آزادی در جمهوری اسلامی به مراتب «وخیم‌تر» شده است.

درخواست بازگشایی پلمب دفتر کانون مدافعان حقوق بشر که دی ماه سال گذشته از سوی ماموران امنیتی پلمب شد، از دیگر خواسته‌های این دو سازمان مدافع حقوق بشر از مقام‌های جمهوری اسلامی است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
درخواست مشارکت گسترده مردم در انتخابات
درخواست کانون مدافعان از نامزد‌ها

نظرهای خوانندگان

جهت اگاهی هموطنان عزیزم بد نیست مقاله زیر (از تابناک) چاپ شود. لازم به یاداوریست که در انتخابات پیشین که منجر به ریاست جمهوری محمود خان شد حدود شش و نیم میلیون شناسنامه بدون عکس در پاکستان به چاپ رسید و در حال حاضر هواداران محمود خان از پیروزی در دور اول صحبت میکنند!!!
برای جلوگیری از تقلب اگاه کنید:

عكس دار بودن شناسنامه براي شركت در انتخابات الزامي نيست
معاون حقوقي و سجلي سازمان ثبت‌احوال كشور از گفت: عكس دار بودن شناسنامه واجدين شرايط براي شركت در انتخابات الزامي نيست.

سعيد عبودي در گفت‌وگو با فارس افزود: كساني كه متولد روز 22 خرداد 1370 و قبل از آن هستند، با ارائه شناسنامه مي‌توانند در اين دوره از انتخابات شركت كنند.

وي ادامه داد: با توجه به تأكيد ستاد انتخابات كشور براي رفع موانع مشاركت هموطناني كه واجد شرايط حضور در انتخابات هستند و شناسنامه خود را گم كرده‌اند و از قبل نيز تشكيل پرونده داده‌اند ، مهلت صدور شناسنامه المثني آن كاهش يافته است.

عبودي افزود: ضمن بررسي قانوني در خصوص كساني كه سابقه فقدان شناسنامه دارند، مساعدت لازم صورت مي‌گيرد.

وي يادآور شد: ساعت كار ادارات ثبت احوال سراسر كشور را حداقل 2 ساعت افزايش داده‌ايم.
معاون حقوقي سازمان ثبت احوال كشور ادامه داد: در روزهاي تعطيل نيز اداره‌ها براي انجام امور مربوط به تحويل، تعويض شناسنامه باز است.

-- Nam ، Jun 3, 2009

خوشم میاد که اقای لاهیجی از همیت الان نتیجه انتخابات را معلوم کرد!! ایشان انگار نه در خارج از ایران که گویا خارج از منظومه شمسی زندگی می کنند.

-- میم ، Jun 4, 2009

کمک
کمک
کمک

-- امین ، Jun 13, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)