تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

مقررات سخت ویزا؛ تهدید هنر بریتانیا

طرح قوانین جدید از سوی وزارت کشور بریتانیا برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی و کنترل مهاجرت اتباع خارجی به این کشور، اعتبار هنری بین‌المللی بریتانیا را خدشه‌دار کرده است.

بر اساس گزارش امروز روزنامه تایمز لندن، اعمال قوانین جدید و سخت‌گیری سفارتخانه‌های بریتانیا در صدور ویزا برای هنرمندان خارجی، بسیاری از این هنرمندان را مایوس و از سفر به بریتانیا پشیمان کرده است.

بر اساس قوانین جدید مهاجرت بریتانیا، هنرمندان باید خود شخصا برای دریافت ویزا به سفارتخانه بریتانیا در کشور متبوع خود مراجعه کرده و انگشت‌نگاری شوند.

پروسه صدور ویزای بریتانیا که در گذشته برای هنرمندان، فقط چند روز بود، اکنون به روندی طولانی و عذاب‌آور تبدیل شده است.

بر اساس این گزارش، از تاریخ تصویب قوانین جدید مهاجرت، بیش از بیست رویداد مهم هنری در بریتانیا لغو شده یا از این بابت لطمه جدی دیده است.

بسیاری از شرکت‌ها و موسسات هنری در بریتانیا معتقدند که قوانین جدید در زمینه مهاجرت، امکان دعوت از هنرمندان کشورهای غیر اروپایی را برای آنان غیرممکن ساخته است.

ماه گذشته، عباس کیارستمی فیلمساز سرشناس ایرانی که برای اجرای اپرای «کوزی فن توته» اثر موتزارت قصد سفر به بریتانیا را داشت، به دلیل روند پیچیده اخذ ویزا و رفتار ناشایستی که در سفارتخانه بریتانیا در تهران با او صورت گرفت، از سفر به این کشور منصرف شد.


با اینکه ویزای کیارستمی در نهایت با وساطت سفیر بریتانیا در تهران صادر شد، اما وی تصمیم گرفت در اعتراض به برخورد ناشایستی که از طرف کارکنان سفارت بریتانیا در تهران با او صورت گرفت، از این سفر چشم‌پوشی کرده و از راه دور به وسیله ای‌میل، اپرای خود را که هفته گذشته در سالن اپرای ملی انگلستان(ENO) اجرا شد، کارگردانی کند.

این در حالی است که سفارت بریتانیا در تهران بعدا با صدور بیاینه‌ای، مدعی شد که هیچ‌گونه برخورد بی‌ادبانه‌ای با کیارستمی صورت نگرفته است.

در میان برنامه‌های لغو شده، علاوه بر اجرای کیارستمی، دو برنامه کنسرت بزرگ مربوط به گریگوری سوکولوف پیانیست برجسته روس و الیسن کرو خواننده کلاسیک کانادایی نیز وجود داشته است.

خانم الیسن کرو به دلیل نداشتن گواهی اسپانسر از فرودگاه گتویک دی پورت و مهر «ممنوعیت ورود» در پاسپورت او ثبت شد که ورود دوباره او را به بریتانیا مشکل می‌سازد.

از سوی دیگر، کمپانی باله روسو که بیشتر هنرمندان و رقصندگان آن روسی‌ هستند و بیش از ۱۰ سال در شهر سوانسی بریتانیا اجرا داشته‌اند، به دلیل عدم صدور ویزا برای بالرین‌های روسی آن، تعطیل شد.


مقرارات سخت صدور ویزا، همچنین برگزاری چند فستیوال مربوط به رقص‌های اسپانیایی و کوبایی (سالسا و تانگو) را در بریتانیا تحت تاثیر قرار داده است.

سیستم انگشت‌انگاری در سفارتخانه‌های بریتانیا، برخی از هنرمندان آفریقایی را مجبور ساخته که برای انگشت‌نگاری به کشور دیگری که سفارتخانه بریتانیا در آن دارای سیستم بایومتریک است، سفر کنند؛ سفرهایی که باوجود صرف هزینه زیاد در برخی موارد بی‌نتیجه بوده است.

به عنوان نمونه اعضای یک گروه جاز آفریقایی برای انگشت‌نگاری، ۳۵۰۰ پوند هزینه کردند، اما درخواست ویزای آنها در نهایت رد شد.

سخت‌گیری‌ها و محدودیت‌های جدید تنها شامل حال هنرمندان نمی‌شود، بلکه این موضوع، بسیاری از برنامه‌ها و سمینارهای دانشگاهی را نیز با مشکل مواجه کرده است.

دیمتری ویلنسکی استاد دانشگاه روسیه که برای شرکت در سمیناری قصد سفر به بریتانیا را داشت، به دلیل عدم صدور ویزا مجبور شد، برنامه سخنرانی خود را لغو کند.

آژانس مرزبانی بریتانیا(The UK Border Agency) که بخش مهاجرت وزارت کشور بریتانیا محسوب می‌شود، در دفاع از عملکرد خود گفت که می‌خواهد بریتانیا کشوری باز و جذاب برای هنرمندان خلاق باشد، اما از طرفی آنها مصمم هستند که امن‌ترین سیستم مهاجرت را در جهان داشته باشند.

روزنامه تایمز لندن در پایان گزارش خود، لیستی از هنرمندانی که مقررات جدید مهاجرت، سفر آنها به بریتانیا را مختل کرده، منتشر کرده است؛ نام عباس کیارستمی در صدر این لیست دیده می‌شود.

Share

نظرهای خوانندگان

درحاشيه مطلب بالا مايلم به چند نکته بپردازم: ما ايرانيها بسيار بيش از اندازه براي خودمان حق قايليم وبراي همه دنيا تصميم ميگيريم وميخواهيم همه دنيا جلو پاي ما بلند شوند.ما اگر مشکلي در کارمان نيست چرا از انگشت نگاري واهمه داريم؟هزاران هزار ايراني سي سال است اجازه رفتن آزاد به زادگاهشان را ندارند از اينکه ويزاي يک ايراني براي سفر به کشوري ديگر با تاخير صادر شده ويا اصلاً صادر نشده هزار جور شکوه وشکايت ميکنيم وهيچ توجه نداريم که اگر قراربود : هرکه خواهي گو بيا و هرکه خواهي گو برو باشد، پس فلسفه تاسيس کنسولگري وداشتن گذرنامه وصدور ويزا چيست؟روزي بايد بپذيريم که هر کشور براي خودش حق و حقوقي دارد وروزي بايد نگاه دقيقتري به خودمان بياندازيم واين سخن حکيمانه را آويزه گوش کنيم که : خود شکن آيينه شکستن خطاست.

-- بدون نام ، Jun 3, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)