تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

اطلاعیه سپاه درباره فعالیت سیاسی بسیج

سپاه پاسداران با صدور اطلاعیه‌ای بر لزوم حضور بخشی از بسیجیان در عرصه‌های سیاسی تاکید کرد.

اطلاعیه سپاه پس از آن‌که برخی نامزد‌ها از احتمال دخالت نیرو‌های بسیج در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران ابراز نگرانی کردند، منتشر می‌شود.

نگرانی ازاحتمال دخالت نیرو‌های بسیج در انتخابات، شنبه هفته جاری پس از آنکه محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران اعلام کرد که بخشی از نیرو‌های بسیج می‌توانند فعالیت سیاسی کنند، افزایش یافته است.

مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری است، ۱۹ اردیبهشت ماه در واکنش به این اظهارات فرمانده سپاه گفت: «آمده‌ام برای انتخاباتی آزاد و بدون دخالت بسیج و نیروهای مسلح و یا نیروهای خودسر.»

سپاه پاسداران در اطلاعیه خود نگرانی‌ها از احتمال دخالت نیرو‌های بسیج در انتخابات را «جنجال‌آفرینی برخی رسانه‌ها و سخنان نسنجیده و فرافکنانه با اهداف خاص» ارزیابی کرده است.

در اطلاعیه سپاه، از افراد و جریان‌های سیاسی خواسته شده که با «برخی اظهارات سنجیده موجبات خوشحالی دشمنان را فراهم نیاورند.»

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است که در هیچ یک از قوانین و مقررات موجود هرگز از بسیجیان «در غیر زمان بکارگیری» با عنوان «نظامی» یاد نشده است.


بنابر اعلام اطلاعیه سپاه پاسداران، «بسیج دانش‌آموزی، بسیج دانشجویی، بسیج ‌پزشکان، بسیج کارگری، بسیج اساتید، بسیج فرهنگیان، بسیج ورزشکاران و ...» براساس قانون جزء نیرو‌های نظامی محسوب نمی‌شوند و نمی‌توان آنها «از صحنه‌های سرنوشت‌ساز کشور حذف و کنار زد.»

در این اطلاعیه همچنین آمده است که سپاه پاسداران در آستانه انتخابات همواره فعالیت «کادر ثابت، وظیفه، پیمانی و بسیجی (ویژه)» خود را از هر گونه فعالیت «له یا علیه کاندیداها بر حذر می‌دارد.»

این برای نخستین بار است که سپاه پاسداران با صدور اطلاعیه‌ای به طور رسمی از حضور بخشی از نیرو‌های بسیج در فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی حمایت می‌کند.

اطلاعیه سپاه پاسداران در حالی منتشر می‌شود که سی‌ام دی ماه سال‌ گذشته سردار عبدالله عراقی، فرمانده سپاه تهران طی سخنانی خواستار حمایت نیرو‌های بسیج و سپاه از دولت محمود احمدی‌نژاد شده بود.
سردار عراقی گفته بود که نیروی مقاومت بسیح باید از «وزرا، دولت و احمدی‌نژاد» حمایت کنند.

به گفته این مقام ارشد سپاه، نیرو‌های سپاه پاسداران و مقاومت بسیج به این خاطر که آیت‌الله علی خامنه‌ای از احمدی‌نژاد حمایت کرده است، موظف هستند که پشت سر وی حرکت کنند تا «این دولت حزب‌اللهی موفق شود و مردم امیدوار شوند.»

برخی جریان‌های سیاسی در ایران معتقدند که نیرو‌های مقاومت بسیج و سپاه پاسداران در انتخابات دخالت می‌کنند، اما فرماندهان سپاه اعلام کرده‌اند که آن بخش از نیرو‌هایی که به طور رسمی عضو سپاه پاسداران نیستند می‌توانند در انتخابات و فعالیت‌های سیاسی حضور داشته باشند.

در ایران قرار است ۲۲ خرداد ماه سال‌جاری انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری برگزار شود.
محمود احمدی‌نژاد، میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محسن رضایی ممشهورترین نامزد‌های این دوره هستند.

Share


در همین رابطه:
بخشی از بسیج اجازه فعالیت سیاسی دارد
موسوی، کروبی و بیات ثبت‌نام کردند

نظرهای خوانندگان

بر روی آرم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چی نوشته شده است؟ ما را بگو که فکر می کردیم این سپاه برای حفظ منافع ملی ایران تشکیل شده است! ولی اینها حتی آرم و زبانشان عربی است!
اکبر تفنگچی،

-- Akbar ، May 12, 2009

با توجه به اینکه اخیرا تصویب شده است افراد عضو بسیج تا 9ماه از خدمت سربازی معاف هستند، وجه المصالحه شدن آنها برای پیاده نظام بازی های سیاسی و ... محسوس تر و تشدید تر خواهد شد. و آنها اینگونه خدمت سربازی را خواهند گذراند و اعضای بسیج هم زیاد خواهد شد چه چیزی بهتر از این که با علاوه از بهره بری از رانت آن، نیمی از خدمت سربازی هم کرده باشی!
محمد شوری (نویسنده و روزنامه نگار

-- محمد شوری ، May 12, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)