تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

درخواست برای آزادی فعالان کارگری

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران خواستار محکومیت «سرکوب» کارگرن ایران، از سوی سازمان جهانی کار شد.

ارون رودز، سخنگوی این کمپین با اشاره به بازداشت فعالان کارگری در هفته اخیر، از «بی‌توجهی» بین‌المللی نسبت به «سرکوب فعالان حقوق کارگری» اظهار تاسف کرد.

وی از دبیر کل سازمان جهانی کار درخواست کرد که توجه کمیته تخصصی این سازمان را به جریان «حمله» و بازداشت فعالان حقوق کارگری در ایران جلب کند.

بیش از ۱۰۰ نفر اول ماه مه، روز جهانی کارگر در پارک لاله تهران بازداشت شدند. بازداشت شدگان اعضای اتحادیه‌ها و تشکل‌های کارگری، روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق زن و کودک، و سایر فعالان جامعه مدنی هستند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران از دبیر کل سازمان جهانی کار درخواست کرد که توجه کمیته تخصصی این سازمان را به جریان «حمله» و بازداشت فعالان حقوق کارگری در ایران جلب کند

کمپین بین‌المللی حقوق بشر از بازداشت ۲۰۰ نفر در روز اول ماه مه خبر داده است. به گزارش کمپین حقوق بشر، روز ۱۲ اردیبهشت ماه، ۲۵ مرد و دو زن از بازداشت‌شدگان پارک لاله با صدور قرار کفالت آزاد شدند و سایر بازداشت‌شدگان در زندان اوین هستند.

نیکزاد زنگنه، امیر یعقوب‌علی، کاوه مظفری، پوریا پوشتاره، و طاها ولی‌زاده پنج عضو کمپین یک میلیون امضا هستند که در این تجمع بازداشت شده‌اند. نیروهای امنیتی همچنین در هنگام تفتیش و توقیف وسائل شخصی کاوه مظفری، همسر وی، جلوه جواهری یکی دیگر از اعضای کمپین یک میلیون امضا را بازداشت کردند.

تارنمای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری نیز از بازداشت ۱۹ نفر از اعضای تعاونی مصرف فلزکار و مکانیک در روز اول ماه مه در محل کارشان خبر داده است.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران خواستار آزادی «فوری و بدون قید و شرط» همه افرادی شد که در روز اول ماه مه و یا قبل و بعد از آن بازداشت شده‌اند.

این کمپین همچنین نگرانی خود را از وضعیت منصور اسانلو، ابراهیم مددی و فرزاد کمانگر، فعالان اتحادیه‌های کارگری اعلام کرده است.

هشدار کانون نویسندگان درباره «تشدید سرکوب»
کانون نویسندگان ایران نیز با صدور بیانیه‌ای با محکوم کردن بازداشت‌های اول ماه مه، نسبت به «تشدید عمومی فضای سرکوب و خفقان» هشدار داد.

در این بیانیه آمده است: «کانون نویسندگان ایران بر پایه تعهدی که در زمینه آزادی بیان و اندیشه و مبارزه با سانسور دارد، فشار آوردن بر ناشران مستقل و جلوگیری از فعالیت صنفی کارگران و معلمان برای بیان خواسته‌های واقعی‌شان را محکوم می‌کند.»

این بیانیه با اشاره به فشارهای وارد شده بر ناشران، به محرومیت جمعی از «قدیمی‌ترین و خوش‌نام‌ترین» آنها از شرکت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب اعتراض کرده است.

این ناشران به علت آنچه «ناهماهنگی با سیاست‌های فرهنگی دولت» عنوان شده است، از شرکت در نمایشگاه کتاب امسال محروم شده‌اند.

Share


در همین رابطه:
دستگیری گسترده فعالان کارگری در ایران

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)