تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر هفته

تازه‌های نشر هفته

کتاب‌های چاپ شده در ایران

«سیاست‌های صنعتی دوران رضاشاه»
«سیاست‌های صنعتی دوران رضاشاه از ۱۳۰۴-۱۳۲۰» نوشته زهرا صادقی از سوی نشر خجسته در ۱۰۰۰ نسخه منتشر شده است.

این کتاب برای نخستین بار در ایران به توصیف آماری و بررسی و تشریح مهم‌ترین سیاست‌های اتخاذشده توسط دولت پهلوی اول پرداخته است.

آغاز سیاست‌گذاری در جهت به کارگیری صنایع نوین در ایران به اوایل دوره قاجار بازمی‌گردد. برخی از دولت‌های این دوره مانند امیرکبیر و سپهسالار در جهت صنعتی کردن ایران سیاست‌هایی را اتخاذ کردند، اما همواره بسیاری از سیاست‌ها و برنامه‌های صنعتی به مرحله عمل درنیامد.

اما با روی کارامدن رضاشاه، روند صنعتی شدن ایران و سیاست‌گذاری در این زمینه وارد مرحله جدیدی شد. دولت پهلوی با در نظرگرفتن نظام برنامه‌ریزی، به صورت رسمی به سیاست‌گذاری در زمینه صنعت پرداخت.


در اولین مرحله، دولت مراکز و نهادهایی در جهت برنامه‌ریزی صنعتی تشکیل داد تا در کنار مقام سلطنت، دربار، مجلس شورای ملی و هیئت وزیران به اتخاذ تدابیر صنعتی بپردازد. در مرحله دیگر، دولت مطابق با بسیاری از نیازهای اجتماعی-اقتصادی و سیاسی جامعه، سیاست‌های صنعتی را در قالب قوانین، مقررات، اساسنامه، نظامنامه و متحد‌المآل تصویب کرد.

این برنامه‌ها در این پنج گروه تنظیم شدند: «ضوابط و مقررات حقوقی»، «تربیت نیروی متخصص و ماهر»، «راه‌اندازی تاسیسات صنعتی»، «تخصیص منابع مالی» و «تاسیس موسسات و نهادهای ذی‌ربط برای به اجرا درآوردن سیاست‌های صنعتی اتخاذشده از سوی دولت.»

مطالب این کتاب در هشت فصل «زمینه تاریخی سیاست‌گذاری‌های صنعتی در ایران»، «نهادهای سیاست‌گذاری و سلسله مراتب تصمیم‌گیری در حوزه صنعت»، «بررسی آماری سیاست‌های صنعتی دولت»، «بررسی ضوابط و مقررات حقوقی حوزه صنعت»، «بررسی سیاست‌های دولت در حوزه راه‌اندازی تاسیسات صنعتی»، «سیاست‌های دولت در حوزه تربیت نیروی انسانی متخصص»، «تخصیص منابع مالی دولت در حوزه صنعت» و «مراکز و نهادهای اجرایی سیاست‌های صنعتی دولت» در اختیار خوانندگان قرار گرفته است.

قیمت این کتاب ۴۰۰۰ تومان است.

«رمان تاریخی»
«رمان تاریخی» نوشته گئورگ لوکاچ با ترجمه امید مهرگان در ۲۲۰۰ نسخه از سوی نشر ثالث منتشر شد.

کتاب «رمان تاریخی» شامل چهار فصل با عنوان‌های «فرم کلاسیک رمان تاریخی»، «رمان تاریخی و درام تاریخی»، «رمان تاریخی و بحران رئالیسم بورژوایی» و «رمان تاریخی اومانیسم دموکراتیک» است.

نویسنده در مقدمه کتاب عنوان می‌کند: «این تک‌نگاری به هیچ رو مدعی ارائه تاریخی مفصل و کامل از رمان تاریخی نیست. گذشته از فقدان هر نوع کار بنیادین در چنین حیطه‌ای، قصد من تاریخ نگاری نبوده ‌است. می‌خواستم صرفاً به مهم‌ترین مسائل اصولی و نظری بپردازم.»



امید مهرگان، مترجم این اثر در یادداشت ابتدای کتاب درباره «رمان تاریخی» نوشته است: «رمان تاریخی به عنوان اثری کلاسیک در زیبایی شناسی مارکسیستی و نظریه ماتریالیستی ادبیات، مملو از بصیرت‌ها و ایده‌های درخشانی است که حتی امروز نیز بی‌شک به کار فهم پراکسیس یا کنش ادبی و نقد جریان‌های ایدئولوژیک و ارتجاعی در ادبیات و تاریخ‌نگاری می‌آید.»

«رمان تاریخی» در سال ۱۹۳۶ نوشته و در سال ۱۹۵۵ در برلین منتشر شد. ترجمه این کتاب بر اساس متن اصلی آلمانی صورت گرفته و با ترجمه انگلیسی آن مطابقت داده ‌شده ‌است.

این کتاب از مهم‌ترین آثار قرن بیستم است که نویسندگان بسیاری را تحت تاثیر قرار داده است.

قیمت این کتاب، ۱۱۰۰۰ تومان است.

کتاب‌های چاپ شده در غرب

«کمونيست فراک‌پوش: زندگی انقلابی فردريش انگلس»
«کمونيست فراک‌پوش: زندگی انقلابی فردريش انگلس» عنوان زندگی‌نامه فردريش انگلس، متفکر و نظريه‌پرداز کمونيست است که به تازگی در بريتانيا منتشر شده است.

بيوگرافی هانت، شرح زندگی جذاب انگلس و دوستی و همکاری او با کارل مارکس متفکر و فيلسوف بزرگ قرن نوزدهم است.

بيوگرافی انگلس در دورانی منتشر می‌شود که با پيدايش بحران‌های اخير اقتصادی در نظام سرمايه‌داری، تب مطالعه آثار مارکسيستی به ويژه آثار متقدمان مارکسيسم مثل کارل مارکس و فردريش انگلس در غرب بالا گرفته است. مارکس و انگلس شايد مشهورترين زوج تاريخ فلسفه باشند.

همکاری آن‌ها آن‌قدر تنگاتنگ و نزديک بوده که به سختی می‌توان گفت که ايده اصلی کتاب‌های مشترک آن‌ها متعلق به چه کسی بوده است.

نقش انگلس در تهيه بيانيه کمونيست، و همکاری‌اش در نوشتن کاپيتال، شاهکار مارکس بر کسی پوشيده نيست، اگرچه اين کارل مارکس بوده که هميشه نقش رهبر و ايدئولوگ اصلی جنبش کمونيستی را ايفا کرده است.

زندگی انگلس يک نمونه غيرمتعارف در ميان روشنفکران قرن نوزدهم است. انگلس در يک خانواده ثروتمند در آلمان به دنيا آمد و بعد به منچستر در انگلستان مهاجرت کرد و در آن‌جا به کمک کارل مارکس بيانيه کمونيست را نوشت و در نوشتن کتاب «‌سرمايه» به مارکس کمک کرد.

تريسترام هانت، نويسنده بيوگرافی انگلس معتقد است که مارکس بدون انگلس نمی‌توانسته تا اين اندازه موفق و تاثيرگذار باشد.

کتاب بر محور چهار موضوع تنظيم شده است: زندگی خصوصی انگلس، ماهيت رابطه او با مارکس، مشارکت آن‌ها در رويدادهای پرهياهوی قرن نوزدهم و تحول ايده‌های دو متفکر.

انگلس در نوزده سالگی از مذهب بريد و به منتقد سرسخت نظام کاپيتاليستی تبديل شد.
در دوران جوانی همانند مارکس به انديشه های هگل علاقمند شد و تحت تاثير او و جنبش روشنفکری قرن نوزدهم آلمان قرار گرفت.


نخستين ملاقات او و مارکس در برلين اتفاق افتاد، زمانی که انگلس سرگرم انجام خدمت نظام بود.

پس از آن انگلس برای کار در کارخانه پارچه‌بافی پدرش به منچستر انگلستان مهاجرت کرد و در آن‌جا بود که از نزديک شاهد تحولات انقلاب صنعتی در انگلستان شد و شناخت دقيقی از واقعيت‌های کاپيتاليسم صنعتی پيدا کرد.

در منچستر با مری برنز، نويسنده ايرلندی آشنا شد و رابطه عاشقانه‌ای بين آن‌ها به وجود آمد.

کار در کارخانه و ارتباط نزديک با کارگران در محيط صنعتی سال‌های ۱۸۴۴ در انگلستان، به شکل‌گيری انديشه‌های سوسياليستی او کمک بسياری کرد.

بعد دوباره به آلمان رفت. ديدار بعدی او و مارکس در پاريس روی داد و اين بار دوستی عميقی بين آن‌ها به وجود آمد که تا زمان مرگ مارکس در ۱۸۸۳ ادامه پيدا کرد.

انگلس از همان ابتدا به نبوغ و خلاقيت فکری مارکس پی برد و در انديشه‌ورزی خود بر ايده‌های نبوغ‌آميز او تکيه کرد.

او بعدها درباره مارکس نوشت: «‌مارکس يک نابغه بود... ما همه با استعداد بوديم اما مارکس در جايگاه بالاتری قرار داشت و می‌توانست جلوتر از زمان خود را ببيند.»

زندگی فردريش انگلس از اين نظر جالب است که نشان می‌دهد چگونه بورژوازی ايده‌های ضد خود را در درون خود پرورش داد و چگونه جوانی سرمايه دار، به تئوريسين ايده‌های کمونيستی و ضد کاپيتاليستی تبديل شد.

قيمت اين کتاب ۲۵ پوند است و انتشارات الن لين آن را منتشر کرده است.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)