تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    
درخواست پارلمان اروپا از اوباما:

«مجاهدین را از لیست سیاه خارج کنید»

بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای پارلمان اروپا از اوباما خواستند نام سازمان مجاهدین خلق ایران را از فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده حذف کند.

آن‌طور که آسوشیتدپرس نوشته است، اعضای پارلمان اروپا در نامه‌ای به آقای اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده نوشته‌اند که سازمان مجاهدین خلق مدت‌هاست که خود را به عنوان «دوست غرب و دشمن بنیادگرایی مذهبی» نشان داده است.

بر اساس این گزارش، نام این سازمان در سال ۱۹۹۷ در راستای جلب رضایت جمهوری اسلامی از سوی ایالات متحده در لیست سیاه آمریکا قرار گرفت.

این درخواست در حالی مطرح می‌شود که وزارت دادگستری آمریکا دهم اردیبهشت ماه اعلام کرد که هفت مرد ایرانی‌تبار ساکن ایالات متحده، به حمایت مالی از سازمان مجاهدین خلق اعتراف کرده‌اند.

ایالات متحده، سازمان مجاهدین خلق ایران را سازمانی «تروریستی» می‌داند که هرگونه همکاری با آن، جرم تلقی می‌شود.

اتهام‌های این افراد، در سال ۲۰۰۱ در دادگاهی در کالیفرنیا به آنها وارد شده و قرار است در ۱۹ مرداد سال جاری، حکم آنها صادر شود.
۲۰ سال حبس، حداکثر مجازات قانونی احتمالی برای این هفت نفر است.

«سازمان مجاهدین خلق مدت‌هاست که خود را به عنوان دوست غرب و دشمن بنیادگرایی مذهبی نشان داده است»

وزارت دادگستری ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرده است که هر یک از این هفت نفر به یک فقره برنامه‌ریزی و یک فقره اقدام عملی برای تامین کمک مادی برای یک گروه خارجی که «تروریست» شناخته می‌شود، متهم هستند.

فعالیت سازمان مجاهدین خلق در اروپا نیز ممنوع بود، اما ۲۷ عضو اتحادیه اروپا در نشست خود در بروکسل موافقت کردند که نام این سازمان از لیست سیاه اروپا خارج شود.

سازمان مجاهدین بارها اتحادیه اروپا را متهم ‌کرده بود که برای خشنودی تهران در روند مذاکرات هسته‌ای، نام این سازمان را در لیست سیاه خود نگاه داشته است.

سازمان مجاهدین خلق ایران از سال ‪ ۲۰۰۲‬ میلادی به پیشنهاد بریتانیا در لیست سیاه ترویستی اتحادیه اروپا قرار گرفت.

با این حال بعدها یک دادگاه بریتانیایی درخواست کرد که این سازمان از فهرست گروه‌های تروریستی بریتانیا خارج شود. نمایندگان پارلمان بریتانیا نیز به‌طور رسمی سازمان مجاهدین خلق را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کردند.

در آذرماه سال گذشته، دادگاه عدالت اروپا در لوکزامبورگ نیز، برای سومین‌بار، گنجاندن سازمان مجاهدین خلق در لیست تروریستی اتحادیه اروپا را رد کرد.

این دادگاه حکم کرد که اتحادیه اروپا در مسدود کردن دارایی‌های مجاهدین خلق، مرتکب خطا شده و باید تصمیم خود را لغو کند. پس از حکم این دادگاه، اعضای اتحادیه اروپا با خروج نام سازمان مجاهدین خلق ایران از لیست سیاه موافقت کردند.

Share


در همین رابطه:
محاکمه به اتهام حمایت مالی از «مجاهدین»
حذف سازمان مجاهدین از لیست سیاه اروپا

نظرهای خوانندگان

گیرم که اروپا و آمریکا مجاهدین را از لیست سیاه تروریسم خارج کنند، مردم ایران چه؟ حتا گیریم که مردم ایران هم بگویند که مجاهدین تروریست نیستند آنها خودشان بیشتر از هر کسی می دانند که تروریستند! آنها بخوبی می دانند، گفته اند و نوشته اند که تروریستند و اگر فرقه ای در جهان باشد که بیشتر از روحانیت شیعه تروریست باشد همانا مجاهدینند.
گیرم که مارچوبه کند تن بشکل مار،
کو زهر بهر دشمن و کو مهره بهر دوست! و اما مجاهدین می دانند که هم زهر بهر دشمن بوده اند و هم زهر بهر دوست. و اینک خودشان در بن بست مرگ قرار گرفته اند و نه راه پیش دارند و نه راه پس. ایکاش بقول آن نویسنده ی ضد دین که حالا از سر یاس از بیکسی مسلمانش نامیده اند جلا را می گویم جلال آل احمد: «باید نام دیگر کرد»، و من می گویم «و محتوا دیگر» و رجوی را و سران مجاهدین را از حباب کف درشان آورد و ...فرستاد که با ایران و با جوانان ایران چنین کردند و چنین شد. ....

-- بدون نام ، May 8, 2009

ین ها شاید از لیست کشورهای غربی که بدنبال منافع خود میباشند در ِآیند وبخواهند از آنها استفاده اهرمی بکنند ولی در دل مردم ایران سالهاست که در لیست سیاه قرار دارند

-- محمد ، May 8, 2009

اگه یه نفر در دنیا ...از احمدی نزاد باشه همین مسعود و مریم و ابریشمچی و مجاهدین هستند .. حالا گیرم از لیست اومدین بیرون با ذهنیت مردم چه میکنید ...

-- amir ، May 8, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)