تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ • چاپ کنید    

انتقاد از پوشش خبری ثبت‌نام نامزدها

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از شیوه انعکاس اخبار ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرد.

وی که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، انعکاس ثبت‌نام افراد عادی برای نامزدی ریاست جمهوری را موجب «مخدوش شدن جایگاه ریاست جمهوری» خواند.

آقای لاریجانی با اشاره به طرح مجلس درباره اصلاح قانون انتخابات گفت: «مجلس کار خود را انجام داد و بیشتر از این نمی‌تواند کاری کند و قانونی بنویسد تا این گونه افراد که معلوم است رجال سیاسی نیستند، بی‌خود نام‌نویسی نکنند.»

مجلس شورای اسلامی طی طرحی برخی مفاد قانون انتخابات را اصلاح کرده بود. در پی رد این طرح از سوی شورای نگهبان، نمایندگان مجلس این طرح را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند.

رئیس مجلس در ادامه اظهار داشت: «ما یک کانالی ایجاد کردیم که رجال سیاسی و دینی نمی‌تواند یک مرتبه از زیرزمین دربیاید و رجال سیاسی و دینی شود.»

بر اساس این طرح، کسی که می‌خواهد کاندیدای ریاست جمهوری شود، باید سابقه وزارت و وکالت داشته باشد و یا اینکه قاضی و استاد دانشگاه بوده باشد.


آقای لاریجانی با «بازیگوشانه» خواندن شیوه مطبوعات در انعکاس اخبار ثبت‌نام نامزدها، اضافه کرد: «اشکال کار اینجا است که این‌گونه افراد اقدام به ثبت‌نام می‌کنند و شورای نگهبان، به حق آنان را رد می‌کند، اما انعکاس بین‌المللی این مسئله این است که از بین هزار داوطلب، چهار نفر انتخاب شده‌اند.»

وی خطاب به خبرنگاران رسانه‌ها گفت: «این گونه شوخی‌ها در این مقطع می‌تواند ذهنیت جامعه را تخریب کند.»

بنا بر اعلام کامران دانشجو، رئیس ستاد انتخابات کشور، تاکنون (عصر پنج‌شنبه) ۱۷۲ نفر برای انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرده‌اند.

آقای دانشجو با بیان اینکه تا‌کنون هیچ شخصیت سیاسی مطرحی برای ثبت‌نام مراجعه نکرده است، گفت: «طبق قانون از هر کس که مراجعه کند، ثبت‌نام می‌کنیم.»

در سه روز گذشته، ۱۶۱ مرد و ۱۱ زن برای رقابت در دهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران ثبت‌نام کرده‌اند.
هشت نفر از ثبت‌نام کنندگان زیر ۲۵ سال دارند و جوان‌ترین داوطلب ۱۹ ساله است. مسن‌ترین فردی که برای ثبت نام مراجعه کرده نیز ۸۹ سال دارد.

به گفته کامران دانشجو،‌ ۱۹ نفر از داوطلبان دارای مدرک دکترا و یا اجتهاد، ۷۳ نفر دارای مدرک لیسانس یا فوق‌لیسانس و مابقی دارای مدرک زیر لیسانس هستند.

صلاحیت داوطلبان نامزدی ریاست جمهوری از روز ۱۹ تا ۲۴ اردیبهشت توسط شورای نگهبان بررسی می‌شود.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)