تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

اعتراض به برداشت‌های گسترده دولت از حساب ذخیره ارزی
روزنامه سرمایه در سرمقاله امروز خود با عنوان «ذخیره ارزی حسابی برای روز بحران» به برداشت‌های گسترده دولت نهم از حساب ذخیره ارزی اعتراض کرده است.

این روزنامه می‌نویسد که برداشت‌های مکرر دولت «نه تنها خلاف برنامه چهارم بوده بلکه بیانگر حرکت خلاف جهت برنامه چهارم است.»

به نوشته سرمایه، «موجودی ۳۶میلیارد دلاری حساب ذخیره ارزی که باید بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار - طبق اهداف برنامه چهارم می‌بود- نشان می‌دهد دولت به طور متوسط سالانه ۱۶ تا ۱۷ میلیارد دلار حق برداشت از درآمد نفت داشته» است.

این روزنامه می‌نویسد که در نتیجه برداشت‌های دلوت از این حساب «نه سرمایه گذاری قابل توجیه در اقتصاد رخ داده، نه نرخ اشتغال به کار افزایش پیدا کرده و نه رشد اقتصادی چشمگیری داشته‌ایم، بنابراین تمام این منابع صرف واردات کالاهای مصرفی شده است.»

متن کامل سرمقاله

بررسی نگاه دولت نهم به مقوله بودجه
روزنامه دنیای اقتصاد در سرمقاله امروز خود با عنوان «فراموشی فلسفه وجودی بودجه» به بررسی نگاه مدیران دولت نهم به مقوله بودجه و بودجه‌ریزی در ایران پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد که «بودجه که ماهیتا یک برنامه‌ریزی کوتاه مدت یکساله است، در ذهن دولت تنها یک مجوز رسمی ‌برای خرج کردن است.»

دنیای اقتصاد در بخش دیگری از سرمقاله خود می‌آورد که «اصل بودجه چند سالی است که به فراموشی سپرده شده است و تنها وجه شکلی آن وجود دارد و مجلس هشتم باید در اندیشه آن وجه فراموش شده بودجه باشد و دولت را ترغیب کند تا برنامه‌ریزی یکساله خود را سامان دهد.»

این روزنامه ادامه می‌دهد که «آن زمانی که تعداد صفحات بودجه به یکباره کم شد، خود نشانی بود بر اینکه دید دولت از بودجه چیست. غیر از این، اگر نبود نقدهایی که به وجه شکلی قضیه گرفته می‌شد، چه بسا دولت در یک صفحه می‌نوشت این عدد را برای سال دیگر نیاز دارم و نمی‌خواهم وقت مجلس محترم را با جداول و توضیحات اضافه بگیرم و آن موقع دیگر همه می‌فهمیدند که بودجه چیست.»

متن کامل سرمقاله

انتقاد از مواضع نهاد‌های بین‌المللی در قبال خشونت‌های غزه
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «قضاوت غیرواقعی درباره مجامع جهانی» به انتقاد از مواضع نهاد‌های بین‌المللی در خصوص خشونت‌ها در غزه پرداخته است.

این روزنامه می‌نویسد: «سازمان صلیب سرخ جهانی، سازمان عفو بین‌الملل و مجامع و سازمان‌های ریز و درشت دیگر به شدت زیر سئوال قرار دارند که چرا همه آنها تماشاچیان ساکتی شده‌اند و کاری برای توقف جنایات صهیونیست‌ها انجام نمی‌دهند.»

به نوشته سرمقاله نویس جمهوری اسلامی، «مجامع و سازمان‌های بین‌المللی همانطور که می‌توانند بیانیه بدهند و اقدام عملی کنند، با سکوت خود نیز کارهای زیادی انجام می‌دهند. این همان روی دیگر سکه است که اظهارنظر کنندگان درباره عملکرد این مجامع آن‌را نمی‌بینند و لذا مرتکب قضاوت نادرستی درباره آنها می‌شوند.»

این روزنامه در پایان نتیجه می‌گیرد که «انقلاب اسلامی ایران پدیده‌ای در جهت خلاف جریان موجود حاکم بر جهان بود که توانست تغییرات عمده‌ای در معادلات سیاسی بین‌المللی ایجاد کند. راهی که این انقلاب پیش پای مردم جهان گذاشت باید ادامه پیدا کند تا موانع موجود برطرف شوند و همه چیز در جای خودش قرار گیرد.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات
● سرمقاله روزنامه مردمسالاری با عنوان «تحلیلی بر پیام رئیس جمهور به نشست روابط عمومی»

● سرمقاله روزنامه کیهان با عنوان «کلکسیون جنایت»

● سرمقاله روزنامه آفتاب یزد با عنوان «کشتی نوح ایرانی در ساحل حماسه حماس»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)