تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

بهای نفت به زیر۴۰ دلار سقوط کرد

بهای نفت خام، روز جمعه به زیر ۴۰ دلار در هر بشکه سقوط کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این پایین‌ترین سطح قیمت نفت طی چهار سال اخیر است.

دلیل اصلی کاهش بازهم بیشتر بهای نفت، پیش‌بینی کاهش شدید مصرف نفت توسط ایالات متحده بیان شده‌است.

نفت خام برنت دریای شمال روز جمعه در لندن سی‌ونه و نیم دلار در هر بشکه معامله شد. با این حساب، نفت از زمان اوج قیمت خود در ژوئیه یعنی ۱۴۷ دلار در هر بشکه، بیش از دوسوم از بهای خود را از دست داده‌است. این به معنی کاهش شدید درآمد بزرگ‌ترین صادرکنندگان نفت همچون عربستان سعودی، ایران و روسیه است.

رکود اقتصادی جهان و بویژه ایالات متحده آمریکا، از عوامل مؤثر در این کاهش غافلگیرکننده بهای نفت ارزیابی می شوند. وزارت کار ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که اقتصاد آن کشور، تنها در ماه نوامبر ۵۳۳ هزار شغل را از دست داده‌است. این امر نرخ بیکاری را به ۶.۷ درصد یعنی بالاترین رقم در ۱۵ سال اخیر در آمریکا رسانده‌است.

دیوید مور، یکی از استراتژیست‌های بانک همسود استرالیا، درباره کاهش بهای نفت گفت: «فعلاً بسیار بسیار زود است که فکر کنیم سقوط قیمت به نازل‌ترین سطح خود رسیده‌است. توجه‌ها به درستی متوجه ضعف در مصرف نفت است و به نظر نمی‌آید که این ضعف طی ۲۴ ساعت آینده از بین برود.»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)