تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

انتقاد تند مقامات ایران از امارات متحده

برخی مقامات ایران روز جمعه انتقادات تندی را نسبت به دولت امارات متحده عربی مطرح کردند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی این انتقادات در پی «ابراز تأسف» رئیس دولت امارات از «اقدامات ایران درباره جزایر سه‌گانه» و همچنین بدرفتاری با مسافران ایرانی در دبی ابراز شده‌است.

منوچهر متکی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در این رابطه به مسؤلان امارات متحده هشدار داد و آن‌ها را به «پیروی از سیاست‌های تفرقه‌افکنانه بریتانیا» محکوم کرد. وزیر خارجه ایران همچنین امارات را متهم نمود که « تلاش می‌کند خود را به تریبونی برای آمریکا و انگلیس در منطقه تبدیل کند». وی همچنین خواستار جدا شدن مواضع امارات از مواضع کسانی شد که آن‌ها را « افراطیون شکست‌خورده در واشنگتن و لندن» توصیف نمود.

به گزارش ایرنا، یکی از اعضاء کمیسیون فرهنگی مجلس نیز خواستار احضار سفیر امارات شد. علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، همچنین خواستار برخورد جدی وزارت خارجه ایران با دولت امارات شد.»

شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان در سخنانی به مناسبت فرا رسیدن روز ملی امارات با «ابراز تاسف از اقدامات ایران درباره جزایر سه گانه»، ایران را به تغییر وضعیت جزایر سه‌گانه ایرانی متهم کرد و اظهار داشت: «دولت امارات بازپس‌گیری حق خود درباره جزایر سه گانه را از اولویت‌های سیاستش می‌داند و معتقد است که باید از راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز که مبتنی بر گفت وگوهای مستقیم و دوجانبه با ایران است برای رسیدن به این حق استفاده کند».

«اظهارات توهین‌آمیز»

اظهارات اخیر رئیس دولت امارات در سخنرانی روز ملی آن کشور در پی یک پیام تبریک از سوی محمود احمدی‌نژاد ایراد می‌شد.
رئیس جمهور ایران در پیام تبریک خود که ۱۱ آذر ماه منتشر شد، خطاب به شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، نسبت به گسترش روابط ایران و امارات ابراز امیدواری کرده بود. دولت امارات به این پیام تبریک بی‌اعتنایی نشان داده‌است.

دکتر پیروز مجتهدزاده، مدیر پژوهشکده یوروسویک لندن روز جمعه در مصاحبه‌ای با ایرنا در این باره گفته‌است: «معمولاً در پاسخ به پیام‌های تبریک روسای کشورها، به طور متقابل پیام تشکر داده می‌شود. : در تاریخ کمتر با مواردی مواجه هستیم که به یک ابراز محبت، حسن نیت و یا پیام تبریک رئیس یک کشور، پاسخ ناهنجار داده شود.»

بی‌احترامی به اتباع ایرانی

کاظم جلالی،‌ مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز از «گله‌مندی و ناراحتی نمایندگان مجلس ایران» از توهین و بدرفتاری امارات با اتباع ایرانی خبر داد. وی از جمله گفت: «مجلس در قبال توهین امارات به اتباع ایرانی سکوت نمی‌کند. چنانچه اقدامات جدی در این باره صورت نگیرد بی تردید مجلس وظیفه خود می‌داند که در این خصوص اقدام کند.»

فاطمه آلیا، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز روز جمعه در این زمینه خبر داد که کمیسیون امنیت ملی، موضوع توهین امارات به ایرانیان را بررسی می‌کند.

او در این باره گفت: «برخی مأموران و یا برخی مسؤولان اماراتی وظایف خود را به خوبی انجام نمی‌دهند و به ایرانیان اهانت می‌کنند.» وی افزود: «کشور امارات بسیار کوچک است و بخش عمده‌ای از اقتصاد آن بدون حضور و سرمایه گذاری ایرانیان از بین خواهد رفت که این موضوع را خود اماراتی‌ها نیز می‌دانند.»

در تیرماه امسال نیز گزارش‌های گوناگونی درباره بدرفتاری و اهانت ماموران امنیتی و بازرسی فرودگاه دبی با مسافران ایرانی منتشر شد. حمید رضا آصفی سفیر ایران در امارات، پیش از آن طی یک مصاحبه مطبوعاتی از برخی برخوردهای صورت گرفته با اتباع ایران انتقاد و تاکید کرده بود «برخورد خلاف شأن با شهروندان ایرانی غیرقابل قبول است و این رویه باید تغییر کند.»

Share

نظرهای خوانندگان

یک بار دیگر فرایند جدا شدن پاری ای از خاک ایران با توطئه همیشگی انگلیسی ها در حال انجام هست اما اینبار مردم و دولت ایران کوتاه نمیایند آن طور که در مورد افغانستان و آذربایجان و بهرین (نه بحرین) و... اتفاق افتاد

-- بدون نام ، Dec 5, 2008

من تعجب می کنم از سیاست امارات تا 200 سال پیش کشوری به این نام وجود نداشته و حال آنکه این کشور از ایران جدا شده حالا چطور ادعدا می کنند جزایر مال اونهاست

-- سیامک ، Dec 5, 2008

بله خب وقتی هیچ اعتراضی نباشد آنها هم هر کاری که بخواهند انجام میدهند
اتفاقا چند وقت پیش بود که یکی از دوستان نزدیک را (به همراه خانواده) که با پاسپورت کشور محل اقامتشان(اروپایی) و برای تفریح به آنجا سفر کرده بودند،به مدت سه روز در قسمت ترانزیت نگاه داشتند و بدون دلیل واضحی آنها را دیپورت کردند که سبب از بین رفتن فرصت تعطیلات،مبلغ هزینه شده وغیره،شد.خب وقتی ما خودمان را به بهای کم بفروشیم نباید از دوستان عرب هم بیشتر از این انتظار داشت.وقتی ما بجای سفر به این همه نقاط دیدنی در دنیا به امارات سفر کنیم خب ثمره اش همین است که می بینیم.
وقتی دولت گرام چوب حراج زده به مملکت برای اعراب،
وقتی سرمایه داران ایرانی آنجا را بهترین فرصت سرمایه گذاری برای خود می یابند،
وقتی دخترانمان راهی جز بیراهه امارت ندارند،
و خیلی موارد دیگر که فاکتور می گیرم،
خب نباید انتظار محصول بهتری داشته باشیم.
به امید آنکه زودتر بخود آییم

با سپاس

-- بدون نام ، Dec 5, 2008

این ناآگاهی خود ماست که امارات را اینگونه گستاخ می‌کند. وقتی ما نمی‌دانیم امارات فقط سی و هفت سال سن دارد (نه دویست سال!)، طبیعتاً آنها هم هر بلایی را سر ما می‌آورند. این طبیعی است. و سرمایه‌داران ناآگاه ما هم به این وضعیت دامن می‌زنند. آنها همه‌ی پول و سرمایه‌شان را ریخته‌اند در دوبی، و دوبی امروز برای ما قد علم می‌کند! مشکل از خود ماست...

-- یک تذکر ، Jan 26, 2009

فقط بايد امارات را از همه جهات تحريم كرد حتي يكنفر را نگذاريم به امارات سفركند از راه ايران تا بفهمند كه ايران وايراني چقدر در اقتصاد انها اثر گذار است هرچند كه ميدانند ولي ضعف ما را فهميده اند يكي بي غيرتي بعضي از ايرانيان فاسد كه براي فساد به امارات ميروند ديگري عدم برنامه ريزي اقتصادي از ناحيه دولت كه اگر دولت يك برنامه ريزي خوب دقيق وشفاف داشته باشد كمتر ايراني در امارات سرمايه گذاري ميكند منتهي مشكلات را بايد اول برطرف كرد بعد از سرمايه گذاران ايراني دعوت چون انها جايي مي روند كه منافع داشته باشند وبراي انها مهم نيست كجاست

-- سيد محمد ، Apr 11, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)