تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

لاریجانی: استیضاح آخرین اهرم است

علی لاریجانی، استیضاح وزرا در مجلس را اهرمی دانست که به عنوان آخرین راه باید مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رئیس مجلس شورای اسلامی این مطلب را روز جمعه در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی رهبری عنوان کرده‌ است.

این سخنان در حالی ابراز می‌شود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح چهار وزیر کابینه محمود احمدی‌نژاد را آماده کرده‌اند.

در حال حاضر، استیضاح وزیر جهاد کشاورزی با ۵۵ امضا، وزیر بهداشت با ۴۴ امضا، آموزش و پرورش با ۲۸ امضا و وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات با ۳۰ امضا در انتظار اعلام وصول هیئت رئیسه مجلس است.

علی لاریجانی قدرت نظارتی مجلس را به خاطر برخورداری از قدرت استیضاح قوی‌تر از دیگر نهادهای نظارتی دانست و افزود: «البته نظر مجلس این است که استیضاح تبدیل به چماقی برای تزلزل در ارکان کشور نشود. قصد ما این است که از این اهرم در آخرین مراحل و جایی که دیگر راهی نباشد، استفاده شود.»

رئیس مجلس، راه تذکر، گفت‌وگو با وزرا و مسؤولان، یا ارائه گزارش و ارسال علامات، و رفت ‌و آمدهای زیاد را پیش‌زمینه‌ای دانست که اگر مثمر ثمر نشد مجلس از استیضاح به عنوان «آخرین علاج» استفاده خواهد کرد.

وی درباره استیضاح‌های احتمالی پیش رو گفت: «این چند وقت هم که استیضاح چند وزیر مطرح شد، ما از نمایندگان خواهش کردیم تا ابتدا همان فرآیند را طی کنند و اگر مسئله حل نشد، بحث استیضاح مطرح شود.»

در صورت استیضاح و برکناری یک وزیر دیگر از کابینه آقای احمدی نژاد، بیش از نیمی از اعضای این کابینه تغییر می‌کنند و بر پایه قانون اساسی، کل کابینه باید دوباره از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

با این وجود علی لاریجانی روز چهارشنبه سیزدهم آذر اعلام کرد در صورت متقاعد نشدن استیضاح‌کنندگان وزرای آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی در چند روز آینده، طرح‌های استیضاح این دو وزیر روز یکشنبه شانزدهم آذر اعلام وصول خواهد شد.

«عدم دخالت در امور قوای دیگر»

رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی رهبری در باره امکان دخالت قوا در امور یکدیگر گفت: «من اعتقاد ندارم که ما دخالت در امور قوای دیگر بکنیم. ممکن است توقع این باشد که همهٔ کارها با نظر مجلس انجام شود. این درست نیست. قوهٔ مجریه وظایفی دارد و باید کار خودش را انجام بدهد و در عین حال پاسخگو هم باشد.»

وی افزود: «فرض کنید در قانون بودجه مواردی هست که درست انجام نشده، مجلس باید بایستد و دقت کند. این حق مجلس است، اما نمی‌تواند به دولت بگوید فلان مسؤول را برکنار کن؛ مگر این‌که دلیل قانع کننده‌ای داشته باشد. ما از اهرم استیضاح به عنوان راه آخر استفاده می‌کنیم.»

Share

نظرهای خوانندگان

اقای لاریجانی حتی یکبار هم نشده از مشکلات مردم قم که ایشان باصطلاح نماینده ان شهر هستنند کلامی بر زبان اورد. مملکتی که در ان همه می خواهند رییس و بزرگ مقام باشند وزرای ان هم بهتر از اقای لاریجانی که فقط ریاست می کند نخواهند بود. چه استضیاح بشوند و چه نشوند.

-- بدون نام ، Dec 5, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)