تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

جوایز سال گزارشگران بدون مرز اهدا شد

هفدهمین دوره جوایز سال آزادی بیان، از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز امروز (پنجشنبه چهارم دسامبر) در پاریس برگزار شد.

شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل میهمان ویژه این مراسم بود و جوایز را به برندگان و یا فرستادگان آن‌ها اهدا کرد.

خانم عبادی همچنین در این مراسم طی سخنانی به مسئله سانسور در جهان و ایران پرداخت.
از سه جایزه سال ۲۰۰۸ سازمان گزارشگران بدون مرز، دو جایزه به روزنامه‌نگاران و وبلاگ نویسان قاره آسیا و یک جایزه به یک روزنامه‌نگار دربند کوبایی تعلق گرفت.

ریکاردو گونزالس آلفونزا، روزنامه‌نگار کوبایی که در راه آزادی خبر و اطلاعات تلاش پی‌گیر داشته و سال‌هاست در هاوانا زندانی است، برنده جایزه روزنامه‌نگار سال شد.

وی در ماه مارس ۲۰۰۳ همراه ۲۶ روزنامه‌نگار دیگر کوبایی دستگیر و زندانی شد و اکنون نیز با وجود بیماری همچنان زندانی است.

در این قسمت روزنا‌مه‌نگاران دیگری نیز از نیجریه، سوریه، روسیه و ناسیان سریلانکا نامزد جایزه بودند.

جایزه رسانه سال که به وبلاگ‌ها، رادیو‌ها و رسانه‌هایی که در راه آزادی بیان مبارزه می‌کنند داده می‌شود، به رادیو آزاد در کره شمالی داده شد که روزنامه‌نگار آن به زندان طولانی مدت در این کشور محکوم شده است.

در بخش وبلاگ‌ها، سایت تغییر برای برابری ویژه کمپین یک میلیون امضا و جنبش زنان از ایران و نیز وبلاگ‌هایی از ترکمنستان، آمریکا، گینه و کلمبیا نامزد جایزه بودند.

دو روزنامه‌نگار زندانی در برمه به نام‌های زارگانار و نای فون لات، که توسط رژیم نظامی برمه همچنان در بازداشت هستند، به‌طور مشترک برنده جایزه مبارزه از طریق اینترنت شدند.

رضا معینی مسئول بخش‌های ایران، افغانستان و تاجیکستان در سازمان گزارشگران بدون مرز در این مراسم به رادیو زمانه گفت: «در هیئت داوران جوایز این سازمان، ۲۷روزنامه‌نگار از ۲۷ کشور جهان شرکت دارند و از ایران پیش از این رضا علیجانی در سال ۲۰۰۱ برنده جایزه گزارشگران بدون مرز شده است.»

شیرین عبادی برنده صلح نوبل نیز در گفتگو با رادیو زمانه درباره این مراسم و اهدای این جوایز گفت: «این مراسم تشویق کننده آزادی بیان است و قوت قلب و کمکی برای ژورنالیست‌هاست که در سخت‌ترین شرایط کار می‌کنند.»

خانم عبادی افزود: «دیدیم که برندگان این جوایز از کشورهایی بودند که به تصدیق همه مجامع بین‌المللی از کشورهای بسته بودند.»

شیرین عبادی در این مراسم درباره سانسور در ایران نیز اظهار داشت: «در ایران برای چاپ هر کتابی باید از دولت اجازه گرفت، حتی ترجمه آثار ادبی معروف دنیا هم احتیاج به اخذ مجوز دارند و بدون مجوز هیچ چاپخانه‌ای حق چاپ کتابی را ندارد.»

به گفته برنده جایزه صلح نوبل «در جریان اخذ مجوز نیز تعدادی از کتاب‌ها و حتی ترجمه‌ها اجازه چاپ نمی‌گیرند. تعدادی از سایت‌های اینترنتی فیلتر و تعدادی از روزنامه‌ها تعطیل شده‌اند. حتی در قانون مطبوعات قید شده که نقد اصول قانون اساسی در نشریات ممنوع است و این باعث تعجب است که پس اساتید حقوق اساسی چگونه می‌توانند با مخاطبانشان در جامعه صحبت کنند.»

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)