تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

تازه‌های نشر هفته

کتاب‌های چاپ شده در ایران

«زمینه اجتماعی تعزیه و تئاتر در ایران»

«زمینه اجتماعی تعزیه و تئاتر در ایران» نوشته جلال ستاری در ۲۲۰۰ نسخه از سوی نشر مرکز منتشر شده است.

در این کتاب، ماهیت و کیفیت نوع نمایشی (تعزیه) که در ایران پیش از اسلام متداول بود بررسی می‌شود.
در عین حال نویسنده تلاش کرده است که از علل از رونق افتادن این شیوه نمایشی را در ایران پس از اسلام روشن کند.

بررسی موجبات اجتماعی و فرهنگی ظهور و رونق تعزیه و تئاتر در ایران که کمتر مورد توجه بوده، از دیگر مسائل پرداخته شده در این کتاب است.


آقای ستاری در پیشگفتار کتاب نوشته است:«ماهیت و کیفیت نمایش‌های تعزیه و موجبات اجتماعی و فرهنگی ظهور تعزیه و تئاتر در ایران کمتر مورد توجه بوده است و این همان چیزی است که پرداختن بدان، هدف نگارنده در این نوشته است و بنابراین قصد نویسنده، روایت تاریخ نیست، بلکه پرسش از تاریخ است.»

«پیش از اسلام»، «آئین اهریمنی در تبت»، «خدایان نقابدار»، «پس از اسلام»، «درام دینی تعزیه» و «سوگ سیاوش» از فصل‌های ««زمینه اجتماعی تعزیه و تئاتر در ایران» هستند.

نویسنده در نتیجه گیری آورده است: «اسطوره دوام‌پذیر، داستانی کهن است که پیامی شنیدنی دارد، اما این پیام را باید روزآمد کرد و نه فقط بازگفت و انجام دادن این مهم تنها از عهده هنرمندی خلاق برمی‌آید. به بیانی دیگر باید پیام اسطوره را شناخت و دریافت و آنگاه حکایت اسطوره‌ای را به زبان امروز از دهان آدم‌هایی که همتای قهرمانان اسطوره‌اند نقل کرد.»

قیمت این کتاب، ۲۹۰۰ تومان است

«دره پنهان»

داستان بلند «دره پنهان» نوشته محمد قراچه‌داغی از سوی نشر چشمه در ۱۵۰۰ نسخه منتشر شد.

این کتاب درباره معماری ایرانی در لس‌آنجلس است که در جستجوی آرامش و فضایی بکر و طبیعی برای زندگی است.
این معمار ایرانی که شکل زندگی جهان وطنی را برای خود انتحاب کرده و به گوشه و کنار جهان سرک می‌کشد، سرانجام جایی را که در جستجوی آن بود، در حوالی دماوند در سرزمین مادری خود می‌یابد.

نثر این کتاب نثری متفاوت (گزارشی و خاطرات‌گونه) است و به همین دلیل اثر تازه‌های در میان تازه‌های نشر است.

نویسنده در بخشی از این کتاب آورده است: «چشمانم یک‌بار دیگر پاهایم را نگاه کردند. از توده درهم ریخته پائین پیکرم، جز دو رشته باریک و دراز به هم تابیده، نمانده بود. میهمانی ماهیان بر بالای پیکرم ادامه داشت و تا پائین صخره راه درازی نبود. چهره‌ام رو به بالا بود و چشمانم پیش از آن‌که ماهیان دامنه نوش‌خواری‌شان رابه آن‌ها گسترش دهند، از پس آب، که مانند شیشه‌ای بی‌رنگ شده بود، خورشید را نگریستد.»

آقای قراچه‌داغی مترجم است و پیش‌تر کتاب‌های «فنگ‌شویی برای زندگی در آپارتمان» و «فنگ‌شویی برای امروز» از وی منتشر شده بود.

قیمت این کتاب، ۳۰۰۰ تومان است.

«آفریقایی»

کتاب «آفریقایی» نوشته ژان ماری گوستاو لوکلزیو (برنده جایزه نوبل ادبیات ۲۰۰۸) با ترجمه آزیتا همپارتیان در ۳۳۰۰ نسخه از سوی نشر نیلوفر منتشر شده است.

کتاب با این عبارات آغاز می‌شود: «هر انسانی حاصل یک پدر و مادر است. می‌شود نشناختشان، دوستشان نداشت، می‌شود به آنها شک کرد. اما آنها این‌جایند، با چهره‌هاشان، حالاتشان، عادات و وسواسشان، توهم‌هاشان، امیدهاشان، رنگ دست‌هاشان، طرز حرف زدنشان، افکارشان، شاید سن‌شان هنگام مرگ، تمام این‌ها در درون ما رخ داده است.»

نویسنده افزوده است: «مدت‌ها در رویاهایم، مادرم را سیاه‌پوست تصور می‌کردم. برای خود داستانی بافته بودم تا از واقعیت پس از بازگشت از آفریقا فرار کنم...از آن هنگام که پدرم، در سن بازنشستگی به فرانسه آمد تا با ما زندگی کند، دریافتم که آفریقایی او بوده است. پذیرفتنش دشوار بود....این کتاب کوچک را به یاد این موضوع نوشتم.»

«کالبد»، «موریانه‌ها، مورچه‌ها و غیره»، «آفریقایی»، «از جورج تاون تا ویکتوریا»، «بانسو»، «اوگاژا در خشم» و « فراموشی»، فصل‌های این رمان غیرمتعارف لوکلزیو است.

قیمت این کتاب، ۲۴۰۰تومان است.

مروری بر کتاب‌های معرفی شده هفته در زمانه

«این یک فصل دیگر است»

داستان بلند «این یک فصل دیگر است» نوشته مرجان شیرمحمدی در ۲۲۰۰ نسخه از سوی نشر مرکز منتشر شده است.

از خانم شیرمحمدی پیش‌تر کتاب‌های «بعد از آن شب» و «یک جای امن» از سوی همین انتشارات به بازار کتاب آمده بود.
«بعد از آن شب» در سال ۱۳۸۰ به عنوان بهترین مجموعه داستان اول، برنده جایزه بنیاد گلشیری شد.

خانم شیرمحمدی علاوه بر نویسندگی، نقاشی می‌کند و بازیگر هم هست.
وی تاکنون در فیلم‌های «خانه به‌دوش»، «مرسدس»، «مریم مقدس»، «پر پرواز» و «ملاقات با طوطی» بازی کرده است.

متن کامل معرفی کتاب

«حق حیات»

«حق حیات» نوشته عمادالدین باقی از سوی شبکه عربی اطلاعات حقوق بشر و کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران منتشر شد.

این کتاب پژوهشی نو در حوزه شریعت و قوانین اسلامی است که حامی تعلیق و لغو مجازات اعدام در کشورهایی است که تابع قوانین اسلامی هستند.

«حق حیات» در ایران ممنوع‌الچاپ شده و باقی به‌خاطر مقالاتی که در این حوزه نوشته بود بارها بازجویی شده و به زندان افتاده است.

کتاب، شرحی جامع از پژوهشی است که باقی در زمینه امکان تعلیق و لغو مجازات اعدام در ایران و سایر کشورهای اسلامی به انجام رسانده است.

«حق حیات» کمک بسیار مهم و از نظر زمانی موثری در بحث‌های مذهبی، سیاسی و جامعه مدنی در ایران و سایر کشورهایی است که مجازات اعدام در آنها به خاطر تفسیری که از شریعت اسلامی وجود دارد، همچنان اجرا می‌شود.

متن کامل معرفی کتاب

«حال سگ»

رمان «حال سگ» نوشته زهره حکیمی به تازگی از سوی نشر افق در ۱۵۰۰ نسخه منتشر شده است.

این رمان، دارای تم اجتماعی است و به برخوردهای اجتماعی یک خانواده‌ ایرانی پرداخته است.

«جلاله» شخصیت اصلی این داستان در جست‌وجوی زندگی تازه‌ای است؛ اما برادر پرخاشگرش ایوب، در مشاجره‌ای، دوستش بیژن را با ضربه‌ چاقو به قتل می‌رساند. خانواده‌‌ بیژن تقاضای قصاص می‌کند. بهمن، برادر بیژن و خواستگار قدیمی جلاله می‌تواند رضایت مادرش را جلب کند اما به یک شرط، و جلاله با وجود نفرتش از بهمن می‌پذیرد که به خاطر خانواده، خود را قربانی کند.

«از ردیف درخت‌ها» نخستین مجموعه‌ داستان حکیمی است که در سال ۱۳۸۰ منتشر شده و «اهل هیچ‌کجا» هم یکی دیگر از کتاب‌های منتشرشده‌ اوست.

متن کامل معرفی کتاب

تازه‌های نشر در غرب

«گومورا: مافیای دیگر ایتالیا»

«گومورا: مافیای دیگر ایتالیا» نوشته روبرتو ساویانو از سوی انتشارات پن بوکز لندن منتشر شده است.

فیلم «گومورا» ساخته متیو گارونه که امسال جایزه بزرگ فستیوال کن را دریافت کرد، فیلمی تکان‌دهنده و افشاگرانه در باره مناسبات پیچیده مافیا در ایتالیای امروز، به ویژه در شهر ناپل و میزان تاثیر آن بر نسل جوان ایتالیاست.

این فیلم بر اساس رمانی از روبرتو ساویانو با نام «گومورا: مافیای دیگر ایتالیا» ساخته شده که یکی از پرفروش‌ترین رمان‌های منتشر شده در اروپا بوده و تاکنون بیش از دو میلیون نسخه از آن در ۴۰ کشور جهان به فروش رفته است.

انتشار این رمان اگرچه روبرتو ساویانو، این روزنامه‌نگار شجاع را به شهرت جهانی رسانده، اما از سوی دیگر جانش را نیز به خطر افکنده است، چرا که وی بعد از انتشار این کتاب، بارها از سوی افراد مافیا به مرگ تهدید شده است.


ساویانو اکنون مجبور شده از ترس، هویتش را تغییر دهد، از خانواده‌اش جدا شود و به‌طور شبانه‌روزی و مخفیانه، تحت محافظت پلیس زندگی کند.
افراد مافیا روبرتو را تهدید کرده‌اند که تا کریسمس امسال او را خواهند کشت.

روبرتو خود در مجموعه مسکونی سکوندو جیلیانو در حاشیه ناپل بزرگ شده، جایی که ۲۴۶۸ نفر از ۱۰ هزار ساکن این مجموعه، به خاطر فعالیت‌های تبهکارانه‌شان برای مافیا، در زندان به سر می‌برند و بقیه نیز آینده‌ای بدتر از این را انتظار می‌کشند.
این مجموعه همچنین مرکز بسته‌بندی، توزیع و صدور ۸۰ درصد کوکائین اروپاست؛ جایی که پلیس جرات ورود به آن را ندارد.

علاوه بر این، روبرتو مدت‌ها با هویت جعلی در کارخانه‌ها و تاسیسات ساختمانی مافیای ناپل کار کرده و در عملیات تجارتی آنها شرکت داشته است. وی از نزدیک شاهد جنایت‌های وحشیانه مافیا بوده و همه مشاهدات و تجربه‌های شخصی‌اش را در رمان خود منعکس کرده است.

قیمت این کتاب، ۸.۹۹ پوند است.

«راهنمای عکس آکسفورد»

کتاب «راهنمای عکس آکسفورد» کتابی مرجع و فشرده درباره هنر عکاسی است که از نخستین عکاسان بزرگ اوایل قرن بیستم تا عکاسان برجسته معاصر را دربر می‌گیرد.

«راهنمای عکس آکسفورد» تنها در مورد عکاسان بزرگ نیست بلکه سبک‌ها و جریان‌های مهم عکاسی را نیز از آغاز تا امروز بررسی می‌کند.

ده‌ها نویسنده، محقق دانشگاهی و منتقد هنری، زیر نظر رابین لنمن نزدیک به ۱۶۰۰ مدخل این مجموعه جالب و کم‌نظیر را تهیه کرده‌اند.
در این کتاب، اطلاعات تاریخی مربوط به زندگی و فعالیت‌های حرفه‌ای هر عکاس، به صورتی مختصر و مفید ارائه شده است.

با اینکه تنها ۱۳ صفحه از کتاب به عکاسی جنگ اختصاص دارد، اما عکس‌های صحنه‌های جنگ آن منحصر به فرد و تکان دهنده‌اند. به ویژه عکسی که جولین برایان در ۱۹۳۹ از یک دختربچه ۱۲ ساله لهستانی که بر سر جنازه خواهر بزرگترش زاری می‌کند، گرفته است.


کتاب همچنین شامل نخستین عکس‌های رنگی است که در اوایل قرن بیستم گرفته شده‌اند.

کمتر عکاس مهم و برجسته‌ای است که نامش در این کتاب نیامده باشد و یا عکسی از او چاپ نشده باشد، از هانری کارتیه برسون گرفته تا انسل آدامز و انی لی بوویتز.

با اینکه بیش از ۳۰۰ عکس در این کتاب گرد آمده، اما هنوز جای بسیاری از عکس‌های مربوط به عکاسان بزرگی چون پل استرند و سباستیو سولگادو در کتاب خالی است.

کتاب «راهنمای عکس آکسفورد»، کتابی است با حروف چینی و طراحی زیبا و عکس‌هایی با کیفیت بسیار بالا که بر روی کاغذ نفیس چاپ شده‌اند.
این کتاب، یکی از فشرده‌ترین و کامل ترین بررسی‌ها درباره هنر عکاسی است که تاکنون منتشر شده و برای هر عکاسی، داشتن آن در کتابخانه اش ضروری است.

«راهنمای عکس آکسفورد» با ویراستاری رابین لنمن با قیمت ۱۹.۹۹پوند منتشر شده است.

«بازتاب بریتانیا: راهنمایی برای سینه مگزین»

سینه مگزین یا اسکرین مگزین، فیلم‌های خبری کوتاهی بودند که از ۱۹۱۳ در سینماهای بریتانیا و برخی کشورهای دیگر نمایش داده می‌شد؛ ژانری سینمایی که با آمدن تلویزیون، ضرورت وجودی آن از بین رفت.

سینه مگزین در واقع نوعی نیوزریل بودند اما فرم و کارکرد متفاوتی داشتند. برخی همانند نیوزریل جنبه خبری داشتند، برخی دیگر جنبه سرگرمی و تعداد زیادی نیز به سفارش کمپانی‌های صنعتی ساخته می‌شدند و جنبه تبلیغاتی داشتند.

سینه مگزین امروز ژانری فراموش شده است و تنها پیرمردها و پیرزن های سینما‌رو آن‌ها را به خاطر می‌آورند؛ فیلم‌هایی که جنبه‌های متنوعی از فرهنگ عامه مردم بریتانیا و زندگی اجتماعی این کشور از دنیای مد گرفته تا فوتبال و کارخانه های صنعتی را معرفی می‌کردند.


کتاب بازتاب بریتانیا، راهنمایی برای سینه مگزین تاریخ شکل‌گیری و تحول این ژانر را از ۱۹۱۳ مورد بررسی قرار می‌دهد.
فیلم‌هایی که در واقع اسناد تصویری مهمی از تاریخ اجتماعی و سیاسی بریتانیا در نیمه اول قرن بیستم به حساب می‌آیند.

این کتاب شامل مجموعه‌ای از مقالات در معرفی فشرده ۱۳۰ برنامه سینه مگزین است.

در این کتاب همچنین اسناد مهمی از مکاتبات مرتبط با سینه مگزین، خاطرات سازندگان آنها و بریده‌هایی از جراید وقت گنجانده شده است.
مقالات این کتاب که زیر نظر امیلی کرازبی و لیندا کی گردآوری شده‌اند، منبع بسیار ارزشمندی در زمینه تاریخ سینما، پژوهش‌های سینمایی و مطالعات فیلم به شمار می‌رود.

«بازتاب بریتانیا: راهنمایی برای سینه مگزین» را انتشارات بریتیش یونیورسیتیز-فیلم اند ویدئو کانسیل با قیمت ۱۹.۹۹پوند منتشر کرده است.

Share

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)