تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

اعتراض به توقیف «هفته‌نامه شهروند امروز»

سازمان گزارشگران بدون مرز با صدور اطلاعیه‌ای، با انتقاد از توقیف هفته‌نامه «شهروند امروز» اعلام کرد که «دستگاه قضایی ایران به خدمت دولت درآمده است.»

هفته‌نامه «شهروند» پنجشنبه گذشته تنها یک روز پس از انتقاد آیت‌‌الله علی خامنه‌ای از «سیاه نمایی‌ها علیه دولت» از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات توقیف شد.

سازمان گزارشگران در اطلاعیه خود که نسخه‌ای از آن امروز (شنبه) به دفتر رادیو زمانه ارسال شده، آورده است: «اعلام توقیف این نشریه وزین و انتقادی، همزمان با سخنرانی آیت‌اله خامنه‌ای است که بار دیگر به مطبوعات درباره انتقاد از دولت هشدار داده بود.»

در ایران از سال ۱۳۷۹ تاکنون براساس گزارش‌هایی که از سوی فعالان مدنی منتشر شده، ۲۰۰ نشریه لغو امتیاز و توقیف شده‌است.


گزارشگران همچنین اعلام کرده که «با نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ١٣٨٨ این نگرانی وجود دارد که دولت محمود احمدی‌نژاد، سرکوب مطبوعات را تشدید کند.»

آن‌‌طور که در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده، از ابتدای سال میلادی تاکنون، در ایران بیش از ۳۰ نشریه توقیف شده است.
آخرین مورد از این توقیف‌ها مربوط به هفته‌نامه «شهروند امروز» است.

دبیرخانه هیات نظارت بر مطبوعات هم امروز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده که: «هفته‌نامه شهروند امروز به خاطر چاپ مطالب مغایر با زمینه انتشار و بی‌توجهی به تذکرات قبلی توقیف شده» است.

دلایل توقیف این هفته نامه در حالی اعلام می‌شود که آخرین شماره آن امروز در دکه‌های مطبوعاتی توزیع شده است.

«شهروند امروز» یکی از پرتیراژترین نشریات ایران بود و در مدت انتشار سراسری‌اش توانسته بود به یکی از تأثیرگذارترین نشریات در بین فعالان سیاسی و روشنفکری تبدیل شود.
برخی گفت و گوهای این نشریه نظیر مصاحبه با سید حسن خمینی نوه آیت‌الله خمینی، و نیز مصاحبه با داوود دانش‌جعفری وزیر پیشین اقتصاد، درست چند روز پیش از برکناری وی از سمتش، بسیار خبرساز شده بود.

محمد قوچانی، سردبیر «شهروند امروز» بود و محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، ریاست شورای سیاست‌گزاری این هفته‌نامه را بر عهده داشت.
این هفته‌نامه را بخشی از تیم سابق روزنامه‌های «شرق» و «هم‌میهن» منتشر می‌کردند.

سازمان گزارشگران بدون مرز، همچنین در بخش دیگری از اطلاعیه خود با اعتراض به حکم شش ماه زندان سولماز ایگدر از وب‌نگاران سایت کانون زنان ایرانی اعلام کرد: «روزنامه‌نگاران منتقد هیچگاه در دادگاهی عادلانه محاکمه نمی‌شوند.»

سولماز ایگدر هشتم شهریور ماه امسال توسط ماموران وزارت اطلاعات در برابر گورستان خاوران بازداشت و به زندان اوین انتقال یافت.
وی برای تهیه گزارش و عکس از مراسم یادمان خانواده‌های زندانیان اعدام شده در سال ١٣٦٧ به آن محل رفته بود.


در همین رابطه:
هفته‌نامه «شهروند امروز» توقیف شد
شکایت وزارت ارشاد از هفته نامه «شهروند امروز»
هفت نشریه برتر سال ۸۶ معرفی شد
هفته‌نامه شهروند امروز به دادگاه معرفی می‌شود

نظرهای خوانندگان

والا ام‌روز که شهروند منتشر شد!

-- امین ، Nov 8, 2008

براي همه نشريه ها اين سازمان نگران مي شود ؟ يا فقط براي مدافعان رفسنجانيسم ؟

-- بدون نام ، Nov 9, 2008

اين سازمان مذكور احتمالا از ساختار جمهوري اسلامي بي خبر است كه مي گويد : " دستگاه قضایی ایران به خدمت دولت درآمده است " . نشريات مدت هاست كه ديگر توسط قوه قضاييه تعطيل نمي شود بلكه توقف ها و لغو مجوز ها همه از سوي هيات نظارت بر مطبوعات است كه زير مجموعه وزارت ارشاد مي شود . خود وزارت ارشاد در كنار حوزه علميه و مدير مسوولان و مجلس و قوه قضاييه نماينده دارد . اما هيات نظارت زير نفوذ مستقيم وزارت ارشاد است .

-- شيرين ، Nov 9, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)