تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

هفته‌نامه «شهروند امروز» توقیف شد

یک مقام وزارت ارشاد، گزارش‌ها درباره توقیف هفته‌نامه شهروند امروز را تأیید کرد.

خبرگزاری فارس شب گذشته بدون اشاره به منبع خود اعلام کرده بود که این هفته‌نامه به دلیل «غیر واقعی جلوه دادن برخی اقدامات دولت» توقیف شده است.

علیرضا ملکیان معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد امروز پنجشنبه در گفت و گو با خبرگزاری دولتی ایرنا اعلام کرد: نشریه شهروند امروز به دلیل «رعایت نکردن زمینه انتشار» توسط هیأت نظارت بر مطبوعات، توقیف شده است.

پیش‌تر محمود علیزاده طباطبایی وکیل این هفته‌نامه هم در واکنش به این گزارش‌ها گفته بود که هنوز ابلاغیه‌ای مبنی بر توقیف شهروند امروز به دستش نرسیده است.

آقای ملکیان گفته است: «هیأت نظارت بر مطبوعات بر اساس بند ب ماده هفت قانون مطبوعات مبنی بر مغایرت با آن‌چه در پروانه نشریه در مورد زمینه انتشار آمده، اقدام به توقیف شهروند امروز کرده است.»


زمینه کاری هفته‌نامه شهروند امروز در مجوز آن، «فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و ورزشی» ذکر شده است.

برخی وب‌سایت‌های خبری بر اساس شنیده‌های خبرنگاران خود گزارش داده بودند که علت توقیف این نشریه «معرفی نکردن مدیر مسئول» است.

پس از استعفای مدیر مسئول پیشین این هفته‌نامه، مدت‌هاست که نام مدیر مسئول در شناسنامه آن درج نمی‌شود.

«شهروند امروز» یکی از پرتیراژترین نشریات ایران بود و در مدت انتشار سراسری‌اش توانسته بود به یکی از تأثیرگذارترین نشریات در بین فعالان سیاسی و روشنفکری در ایران تبدیل شود.

برخی گفت و گوهای این نشریه نظیر مصاحبه با سید حسن خمینی نوه آیت‌الله خمینی، و نیز مصاحبه با داوود دانش‌جعفری وزیر پیشین اقتصاد، درست چند روز پیش از برکناری وی از سمتش، بسیار خبرساز شده بود.

محمد قوچانی، سردبیر «شهروند امروز» بود و محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، ریاست شورای سیاست‌گزاری این هفته‌نامه را بر عهده داشت.

این هفته‌نامه را بخشی از تیم سابق روزنامه‌های «شرق» و «هم‌میهن» منتشر می‌کردند. این هفته، هفتادمین شماره «شهروند امروز» منتشر شده بود.

این تیم، ابتدا در زمان سردبیری محمد عطریانفر در روزنامه «همشهری» متعلق به شهرداری تهران، در ضمیمه‌ی روزانه آن با نام «همشهری دوم» یا «همشهری جهان» شکل گرفت. اما پس از انتخاب محمود احمدی‌نژاد به عنوان شهردار تهران، محمد عطریانفر و تیم «همشهری جهان» از روزنامه همشهری جدا شدند و از شهریورماه سال ۱۳۸۲ روزنامه شرق را راه‌اندازی کردند.

پس از توقیف روزنامه شرق در شهریورماه ۱۳۸۵ و رفع توقیف بعدی این روزنامه در اسفندماه همان سال، بخشی از تیم این روزنامه شامل محمد عطریانفر، محمد قوچانی، رضا خجسته رحیمی، احمد زیدآبادی، محمدجواد روح و رضا معطریان از آن جدا شدند و از اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۸۶، روزنامه هم‌میهن را منتشر کردند.

مدیر مسئولی «هم‌میهن» را غلامحسین کرباسچی، شهردار اسبق تهران و دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی بر عهده داشت و به تازگی از آن رفع توقیف شده بود. دوره تازه «هم‌میهن» با سردبیری محمد قوچانی، تنها ۴۷ شماره دوام آورد و دوازدهم تیرماه همان سال به دستور سعید مرتضوی، دادستان تهران توقیف شد.

از اواخر بهار سال ۱۳۸۶ و هم‌زمان با انتشار «هم‌میهن» انتشار سراسری هفته‌نامه شهروند امروز نیز توسط همین تیم آغاز شد. پیش از آن، این هفته‌نامه به صورت محلی در استان اصفهان چاپ می‌شد.

این هفته‌نامه در این مدت تلاش کرده بود از مجله «تایم» الگوبرداری کند.

هیأت نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد در سه سال گذشته ده‌ها نشریه را به دلایل مختلف توقیف یا لغو امتیاز کرده است.

فروردین‌ماه امسال، مجله اینترنتی هفت‌سنگ، هفته‌نامه «شهروند امروز» را به عنوان یکی از هفت نشریه برتر سال ۱۳۸۶ انتخاب کرده بود.


سایت هفته‌نامه شهروند امروز
هفت نشریه برتر سال ۸۶ معرفی شد
هفته‌نامه شهروند امروز به دادگاه معرفی می‌شود

نظرهای خوانندگان

دشمن، توقیف، سانسور، برخورد، بازداشت/// حبس، مجازات، اعدام ///جاداشت؟/// و ... این واژه ها را از جمهوری اسلامی بگیریم، چه چیز در دست رهبران آن باقی می ماند؟؟؟ البته فکر کنم رپرهای ایرانی با همین واژه ها بتوانند به زودی یک ترانه بنویسند!!!

-- پارسا پویا ، Nov 6, 2008

واقعا برای دولت احمدی نژاد متاسفم همین

-- علی ، Nov 6, 2008

چه جالب. من شهروند مي خوانم البته.
ولي چند شب پيش كه آقا دوباره داشت به مطبوعات بد مي گفت هي فكر ميكردم خدايا ديگه روزنامه اي چيزي نمونده كه اين داره فحش ميده. كيهان را ميگه؟ اطلاعات را ميگه؟ خانواده سبز چي؟ شايد هم منظورش وبلاگ هاست؟
حالا كه اين خبر را ديدم. جالب بود جالب.

-- مهدي ، Nov 7, 2008

درود بر آزادی

-- Ramin ، Nov 7, 2008

آقای قوچانی حدس زده بودند مجله در شرف توقیف هست.
یه پیشنهاد دارم برای آقای مرتضوی :
به جای نشریات آدمها را توقیغ کنید
مزایا:
1- مجبور نیستید چند وقت یک بار آدمها را ردگیری کنید تا محل کار آنها توقیف شود. (اصل پیگیری معکوس)
2- لازم نیست چند وقت یک بار جور نظام را بر گرده نحیفتان به دادگاه بکشید. ( اصل پیشگیری )
3- اصلاً در این کشور چند نفر داریم که می توانند فکر کنند؟ و چند نفر از آنها می توانند فکرشان را ابراز کنند؟ و از این تعداد چند نفر محمد قوچانی هستند؟ جواب ها معلوم نیست؟ با اجرای پیشنهاد جواب هم لازم نداریم( اصل عدم سرایت)

-- چنار ، Nov 8, 2008

با سلام
جهت اطلاع شما شماره جدید نشریه روی دکه ها قرار دارد.

-- مهدی نادری نزاد ، Nov 8, 2008

خیلی برای دستگاه قضایی و وزارت ارشاد و کل مجموعه نظام متاسفم شهروند امروز تنها نشریه ای بود که مطالبی برای خواندن داشت . تعطیلی شهروند امروز داغ ننگی است بر نظام اسلامی. به امید چاپ مجدد این نشریه و تمام نشریات توقیف شده.

-- حسین ، Nov 10, 2008

خيلي خيلي متاسفم هم براي خودم هم براي مجله هم براي....

-- بدون نام ، Nov 10, 2008

واقعا متاسفم، شهروند خیلی حرف ها داشت که برای مردم بزند، این واقعا ناعادلانه است.

-- بی نام ، Nov 12, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)