تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

مصوبه افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها تأیید شد

مصوبه افزایش ۱۰ درصدی ظرفیت دانشگاه‌های مادر در سال ۱۳۸۷ از سوی شورای نگهبان تائید شد.

این طرح که از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب شده است دانشگاه‌های مادر را موظف می‌کند که در سال جاری نسبت به جذب ۱۰ درصد از داوطلبان کنکور که از راهیابی به دانشگاه‌ها بازمانده‌اند، اقدام کنند.

مصوبه مذکور در ۱۰ مهرماه امسال یک بار از سوی شورای نگهبان به خاطر «عدم تعییین حدود و محل اعتبارات لازم» رد شده بود.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفتگو با خبرگزاری مهر گفته که این شورا پس از رفع ایرادات این مصوبه از سوی مجلس، در جلسه امروز چهارشنبه خود آن را تائید کرده است.

با تائید این طرح، ۱۰ درصد به ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های مادر و مهم دولتی در رشته‌های فنی، مهندسی، پزشکی، حقوق و سایر رشته‌های پرمتقاضی علوم انسانی افزوده می‌شود.

به نظر می‌رسد شورای نگهبان با پیشنهاد نمایندگان مجلس برای تامین ۹ میلیارد تومان از محل بودجه معاونت علمی ریاست جمهوری موافقت کرده باشد.

معاونت علمی ریاست جمهوری ایران ۲۱ مهرماه اعلام کرده بود که بودجه‌ای برای افزایش ۱۰ درصدی ظرفیت دانشگاه‌های مادر که از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، اختصاص نخواهد داد.

محمود احمدی‌نژاد نیز در یک برنامه زنده تلویزیونی از این طرح انتقاد کرد و آن را دخالت قوه مقننه در امور اجرایی کشور دانست.

طرح افزایش ۱۰ درصدی ظرفیت دانشگاه‌های ایران پس از آن‌که گروهی از دانشجویان به نتایج آزمون سراسری سال ۸۷ اعتراض کردند، در دستور کار مجلس قرار گرفت و به تصویب نمایندگان رسید.

وزارت علوم در کنکور امسال طرح بومی‌سازی دانشگاه‌ها، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی (سال ۱۳۶۹) را به اجرا گذاشت که به موجب آن، ۶۵ درصد کل پذیرش دانشگاه‌های ایران بر اساس محل سکونت داوطلب تعیین می‌شود.

با اجرای این طرح، برخی از صاحبان رتبه‌های بالا در کنکور، به دلیل سکونت در شهرستان‌ها، در دانشگاه‌های معتبر تهران پذیرفته نشدند.

در ایران تحصیل در نوبت اول (دوره روزانه) دانشگاه‌های دولتی رایگان است؛ اما به علت ظرفیت‌ محدود دانشگاه‌ها، داوطلبان باید آزمونی سخت را پشت سر بگذارند.

بر اساس آمار‌های سازمان سنجش، این سازمان سالانه ۹۵ کنکور در ایران برگزار می‌کند.
سالانه هفت میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در آزمون‌های سازمان سنجش شرکت می‌کنند که از این تعداد، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در کنکور سراسری به رقابت می‌پردازند.


در همین رابطه:
دولت با افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها مخالفت کرد
مصوبه افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها رد شد
مجلس ظرفیت دانشگاه‌ها را افزایش داد

نظرهای خوانندگان

65% بومی گزینی نه!امسال90%!

-- بدون نام ، Oct 23, 2008

چرا قبل از تكميل ظرفيت در مورد شرايط آن هيچ اطلاع رساني نشد

-- مجيد ، Nov 11, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)