تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

حمایت دادستان از نصب دوربین‌ در معابر

سعید مرتضوی دادستان تهران از نصب دوربین‌های مدار بسته در معابر و برخی مناطق «جرم‌خیز» حمایت کرد.

آقای مرتضوی گفت که نصب این دوربین‌ها در «نقاط جرم‌خیز، اماکن تجاری و بانک‌ها به منظور پیشگیری از وقوع جرم و کشف جرائم»، مورد تائید دادستانی است.

محمود احمدی‌نژاد در هفته جاری به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی ایران با نصب این دوربین‌ها مخالفت کرده و دستور توقف نصب آنها را صادر کرد.
آقای احمدی‌نژاد در نامه‌ای که به فرماندهی ناجا نوشته، این اقدام را در جهت «پلیسی کردن» جامعه ارزیابی می‌کند.

سردار اسماعیل احمدی‌‌مقدم فرمانده نیروی‌ انتظامی نیز در واکنش به این دستور در نامه‌ای به آقای احمدی‌نژاد اعلام کرده که پلیس در این طرح قصد ندارد بر «زندگی خصوص شهروندان» نظارت کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای مرتضوی افزوده که «استفاده از تکنولوژی روز دنیا برای پایش مناطق جرم‌خیز و پیشگیری از برخی از جرائم ضروری است.»


دادستان تهران گفته که «در همه‌ کشورها کشف جرم به صورت علمی نسبت به سایر روش‌ها ارجحیت دارد و نصب دوربین‌های مدار بسته برای رسیدن به ادله ‌لازم بخشی از آن است.»

یک مقام ارشد نیروی انتظامی هم امروز (سه‌شنبه) در گفتگو با خبرگزاری مهر، نصب دوربین‌های مدار بسته در معابر شهری را «خواست مردم برای کنترل قانون شکنان» می‌داند.
به گفته این مقام پلیس که نامش فاش نشده، «نباید در برابر استفاده از تجهیزات مدرن برای بهبود زندگی اجتماعی همچون گذشته مقاومت» نشان داده شود.

وی افزود: «هدف اصلی از نصب این‌گونه دوربین‌ها در تمام دنیا حفاظت از حریم خصوصی مردم است نه ورود و دخالت در آن.»
این مقام پلیس در واکنش به نامه اخیر رئیس جمهوری که این اقدام را در جهت «پلیسی کردن» جامعه دانسته، گفت: «آیا حضور فیزیکی نیروهای پلیس در معابر و خیابان‌ها باعث پلیسی‌تر شدن فضای زندگی شهری می‌شود یا استفاده از دوربین‌های مدار بسته و حضور نامحسوس پلیس؟»

با وجود مخالفت احمدی‌نژاد با نصب دوربین‌های مداربسته، سعید مرتضوی گفت که این امر، مورد تائید دادستانی است

اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده پلیس نیز روز گذشته بار دیگر ضمن حمایت از نصب این دوربین‌ها گفت: «نصب دوربین در اماکن عمومی، برای بالا بردن امنیت اجتماعی با مشارکت مردم و مبتنی بر مبانی علمی است.

در سطح برخی از کلان‌‌‌شهرهای ایران، از سال‌های گذشته دوربین‌هایی برای کنترل ترافیک و عبور و مرور وسائل نقلیه نصب شده‌ است.
در مرداد ماه امسال نیز رئیس فناوری اطلاعات و ارتباطات پلیس پیشگیری ناجا از نصب ۴۰۰ دوربین مداربسته در نقاط جرم‌خیز و معابر پایتخت برای کنترل بهتر تردد و نظارت بر این مناطق خبر داده بود.

سرهنگ عزیزالله اسماعیلی گفته بود که «نصب این دوربین‌ها با اعتبارات لازم در سال ۸۷ پیش‌بینی شده است.»

پلیس ایران از زمان روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۴ برخورد با برخی از رفتارها که براساس قوانین جمهوری اسلامی انحراف، جرم و بزه محسوب می‌شود را تشدید کرده است.

براساس طرح‌هایی که پلیس در ایران با نام «طرح ارتقای امنیت اجتماعی» از دو سال پیش آغاز کرده، هزاران دختر و پسر به علت رعایت نکردن پوشش خود و یا آرایش موهای خود به سبک غربی بازداشت و یا دادگاهی شده‌اند.


در همین رابطه:
توضیح ناجا در مورد نصب دوربین‌های معابر
نصب ۴۰۰ دوربین در محلات جرم‌خیز تهران

نظرهای خوانندگان

نصب دور باید از دادستانی ها و بند ٢٠٩ شروع شود. تا مثلا معلوم شود چه به سر زهرا اسلامی یا بنی یعقوب آمده.

-- بدون نام ، Nov 11, 2008

چونکه 100آمد90 هم پیش مااست وقتیکه درخانه های مردم دوربین‌ نصب میکنند .در معابر و خیابان‌ها که جای خوددارد

-- ابراهیم ملکی ، Nov 11, 2008

امیدوارم دوربینی هم در محل گفت و گوهای اعضای راست افراطی وزارت اطلاعات و بیت رهبری و دفتر ریاست جمهوری و اطلاعات سپاه برای شفاف سازی سیاست های امنیتی نصب شود!!!!!

-- پارسا ، Nov 11, 2008

آیا این طرح شامل ده ها بندری که زیر نظارت گمرکات کشور نیستند میشود؟ زیرا حجم بالایی از قاچاق از طریق این بنادر انچام میشود.

-- بدون نام ، Nov 11, 2008

بستگی دارد مجرم که باشد و فیلمبردار چه کسی. میگویید نه ! از دا نشجویان دانشگاه همدان بپرسید. در آن مورد فیلمبرداری جرم بوده و ....

-- بدون نام ، Nov 11, 2008

نصب دوربین به منظور کنترل جرم و حتی کنترل عملکرد خود پلیس یک اقدام کارشناسی شده در اکثر کشور های پیشرفته ی جهان است و نظر احمدی نژاد در این خصوص هم مانند بسیاری از نظراتش مردود است بنظر میرسد احمدی نژاد با هر آنچه به نفع جامعه است دشمنی دارد

-- محمد ، Nov 11, 2008

آقا محمد
تجربه نشادن داده آقایان زیاد نگران مجرمین نیستند. آزادیخواهان و ... خیلی زیادتراز مجرمین در زندانها زیر فشارند.
تورم و نرخ بیکاری ٢ رقمی افزایش جر م را بدنبال دارد. ضمن اینکه شکاف زیاد میان دولت و ملت هر اقدامی را با ابهام روبرو میکند.

-- بدون نام ، Nov 11, 2008

با يه مثال منظورمو ميگم:
فرض كنيد حكومت صدام به آخرين تجهيزات كنترلي و امنيتي روز دنيا مجهز بود. به نظر شما براي مردم عراق وضع بهتر ميشد يا بدتر؟؟
اينكه درهمه جاي دنيا دوربين دارن ما كشور هاي ليبرال و دموكراته نه مال حكومتهاي استبدادي، مال جاييكه وزير كشورش نابيناش بخاطر يه پارتي بازي ساده خلع ميشه(انگليس!) نه كشوري كه بزحمت مجلسش ميتونه وزير كشورشو بعد از ارتشا بجرم جعل سند و سو استفاده از نام و اسم خلع كنه!!
هر جايي قانون خودشو داره

-- بنجامين ، Nov 14, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)