تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

استقبال البرادعی از احتمال گفتگوی ایران و آمریکا

محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با استقبال از تمایل باراک اوباما به گفتگوی مستقیم با ایران، گفت که این اتفاق می‌تواند موجب همکاری بیشتر تهران با آژانس شود.

به گزارش خبرگزاری‌ها، آقای البرادعی سیاست رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده در آمادگی برای مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران را ترغیبی برای همکاری تهران با آژانس و بهبود روابط فی‌مابین دانست.

وی که برای دیدار از جمهوری چک در پراگ به سر می‌برد، افزود که برقراری رابطه سیاسی ایران با آمریکا، تهران را برای کمک به حل مسائل فنی باقی‌مانده با آژانس، قانع می‌کند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اظهارات اوباما مبنی بر مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران را دلگرم‌کننده دانست و نسبت به عملی‌شدن این سیاست اظهار امیدواری کرد.


به گزارش رویترز، وی در عین حال، با ابراز نگرانی از آینده برنامه هسته‌ای ایران، گفت که بخش عمده این نگرانی به موفق نبودن آژانس در راستی‌آزمایی بخش نظامی برنامه هسته‌ای ایران بازمی‌گردد.

مدیرکل آژانس ادامه داد که آژانس در بررسی سایر بخش‌های برنامه هسته‌ای ایران موفق بوده است، اما این نگرانی وجود دارد که در صورت دستیابی جمهوری اسلامی به فناوری هسته‌ای، آنها در آینده از آن چه استفاده‌ای خواهند کرد.

به نوشته آسوشیتدپرس، آقای البرادعی، حل بخش سیاسی پرونده هسته‌ای ایران را مستلزم مذاکره مستقیم با تهران دانست و گفت که معتقد است در حال حاضر، پرونده هسته‌ای ایران به بن‌بست رسیده است.

باراک اوباما رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده برخلاف جورج بوش رئیس جمهوری فعلی آمریکا گفته که حاضر به گفتگوی بدون پیش‌شرط با ایران است.

وی با این‌که اعلام کرده اگر ایران به مصوبات شورای امنیت بی‌اعتنایی کند، با تشدید تحریم‌ها علیه تهران موافق است اما توقف غنی‌سازی اورانیوم را به عنوان پیش‌شرط مذاکرات مطرح نکرده است.


در همین رابطه:
نشست گروه ۱+۵ درباره برنامه اتمی ایران
درخواست اعراب برای اطلاع از مذاکرات غرب با ایران
سولانا: ایران به مذاکرات ادامه دهد
«ایران با بازرسان همکاری نمی‌کند»

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)