تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

مجلس ظرفیت دانشگاه‌ها را افزایش داد

مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه طرحی را تصویب کرد که براساس آن ظرفیت دانشگاه‌های مادر و معتبر ایران ۱۰ درصد افزایش می یابد.

طرح افزایش ۱۰ درصدی ظرفیت دانشگاه‌های ایران پس از آن‌که گروهی از دانشجویان به نتایج آزمون سراسری سال ۸۷ اعتراض کردند، در دستور کار مجلس قرار گرفت.

وزارت علوم در کنکور امسال طرح بومی‌سازی دانشگاه‌ها، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی (سال ۱۳۶۹) را به اجرا گذاشت که براساس آن ۶۵ درصد کل پذیرش دانشگاه‌های ایران براساس محل سکونت داوطلب تعیین می‌شود.

با اجرای این طرح، برخی از دانشجویان نخبه شهرها و روستاهای فاقد امکانات آموزشی، موفق به حضور در دانشگاه‌های معتبر تهران نشدند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، نمایندگان مجلس برای تعدیل آثار منفی این طرح، به طرحی با ۱۵۳ رای موافق، ۴۷ رای مخالف، ۹ رای ممتنع رای دادند که براساس آن ظرفیت پذیرش دانشگاه‌های معتبر ۱۰ درصد افزایش یافت.

براساس این مصوبه،۱۰ درصد به ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران اضافه خواهد شد.

همچنین ظرفیت پذیرش در رشته‌های مهندسی برق، مکانیک، کامپیوتر و عمران در دانشگاه‌های صنعتی شریف، امیرکبیر، تهران، علم و صنعت و خواجه نصیر، ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

سازمان سنجش، یکی از ادارات زیر مجموعه وزارت علوم است که مسئولیت برگزاری آزمون‌های سراسری دانشگا‌ه‌ها را بر عهده دارد. این سازمان در ماه گذشته با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که ظرفیت‌‌ها را ۱۰ درصد افزایش داده است.

بر اساس این طرح همچنین رشته‌هایی که در سال ۱۳۸۷نسبت به سال ۱۳۸۶ کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو داشته‌اند، به میزان سال ۱۳۸۶ افزایش ظرفیت می‌یابند.

در ایران تحصیل در دانشگاه‌های دولتی رایگان است، اما به علت ظرفیت‌ محدود دانشگاه‌ها، داوطلبان باید آزمونی سخت را پشت سر بگذارند.

در آزمون سراسری امسال، ۱۵۸ هزار و ۹۱۱ نفر از پذیرفته‌شدگان مرد و ۲۷۸ هزار و ۱۵۸ نفر زن هستند.
بنا بر اعلام مسئولان سازمان سنجش، در حال حاضر در مجموع حدود ۶۲ درصد پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌ها دختر و ۳۸ درصد آن‌ها پسر هستند که این آمار با احتساب دانشگاه‌های آزاد، فراگیر و علمی کاربردی، به ۴۹ درصد پسر و ۵۱ درصد دختر می‌رسد.

براساس آمار‌های سازمان سنجش، این سازمان سالانه ۹۵ کنکور در ایران برگزار می‌کند.
تعداد ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سال در آزمون‌های سازمان سنجش شرکت می‌کنند که از این تعداد تنها یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در کنکور سراسری به رقابت می‌پردازند.

مصوبه نمایندگان مجلس تنها برای سال ۱۳۸۷ است و برای سال‌های آتی اعمال نخواهد شد.


در همین رابطه:
درخواست ۱۷۲ نماینده برای رسیدگی به اعتراض کنکوری‌ها
تجمع در اعتراض به نتایج آزمون سراسری

نظرهای خوانندگان

نیاز چندانی به افزایش ظرفیت دانشگاه ها نیست! همین طور هم کلاس ها مثل دبستان ها پر از دانش-جوجو می شود. شمار دانشگاه ها و ساخت و ساز و توسعه ی آن ها را افزایش دهید.

-- پارسا پویا ، Oct 5, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)