تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

توقیف «شهروند امروز» وزیر را به مجلس کشاند

گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتشار نامه‌ای توقیف هفته‌نامه «شهروند امروز» را «خلاف قانون» دانسته و وزیر ارشاد را به مجلس فرا خواندند.

این نمایندگان در نامه‌ای که خبرگزاری ایسنا امروز (سه‌شنبه) اقدام به انتشار آن کرده، آورده‌اند: «این اقدام کاملا خلاف قانون و با شائبه محدود کردن فضای آزاد رسانه‌ای در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و عدم تحمل منتقدان از سوی دولت ارزیابی می‌شود.»
۱۱ نماینده مجلس که این نامه را امضاء کرده‌اند از وزیر ارشاد خواسته‌اند که در این مورد توضیحاتی به آنها ارائه کند.

در این نامه تصریح شده که «طبق نص صریح تبصره ماده ‌١٢ قانون مطبوعات، تخلف موضوع بند ب ماده ‌٧ از مواردی است که هیئت نظارت بر مطبوعات نمی‌تواند نسبت به توقیف نشریات اقدام کند.»
هیئت نظارت بر مطبوعات پنجشنبه گذشته با استناد به بند ب ماده ‌٧ قانون مطبوعات، رای به توقیف هفته‌نامه «شهروند امروز» داد.

این نامه را نمایندگانی چون؛ محمدرضا تابش ، جمشید انصاری، مصطفی کواکبیان، قدرت‌الله علیخانی و محمدرضا خباز نماینده کاشمر امضاء کرده‌اند.


به گزارش خبرگزاری فارس، محمد حسین صفارهرندی وزیر ارشاد امروز اعلام کرد که توقیف این هفته‌نامه ارتباطی با سخنان هفته گذشته آیت‌الله علی خامنه‌ای ندارد.
آقای خامنه‌ای یک روز پیش از توقیف این هفته‌نامه، انتقاداتی تندی متوجه عملکرد مطبوعات در ایران کرده بود.

صفارهرندی گفت که «شهروند امروز به دلیل عدم همخوانی مطالب با زمینه انتشار توقیف شده» است.
این در حالی است که محمد قوچانی سردبیر این هفته‌نامه اظهارات آقای صفارهرندی را رد می‌کند.

آقای قوچانی به باشگاه خبری توانا گفته که «بیشتر مطالب شهروند امروز به موضوعات غیر سیاسی اختصاص داشت و ما حاضریم این مسئله را اثبات کنیم.»
«شهروند امروز» یکی از پرتیراژترین نشریات ایران بود و در مدت انتشار سراسری‌اش توانسته بود به یکی از تأثیرگذارترین نشریات در بین فعالان سیاسی و روشنفکری در ایران تبدیل شود.

برخی گفت و گوهای این نشریه نظیر مصاحبه با سید حسن خمینی نوه آیت‌الله خمینی، و نیز مصاحبه با داوود دانش‌جعفری وزیر پیشین اقتصاد، درست چند روز پیش از برکناری وی از سمتش، بسیار خبرساز شده بود.

محمد قوچانی، سردبیر «شهروند امروز» بود و محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، ریاست شورای سیاست‌گزاری این هفته‌نامه را بر عهده داشت.
این هفته‌نامه را بخشی از تیم سابق روزنامه‌های «شرق» و «هم‌میهن» منتشر می‌کردند. این هفته، هفتادمین شماره «شهروند امروز» منتشر شده بود.


سایت هفته‌نامه شهروند امروز
هفت نشریه برتر سال ۸۶ معرفی شد
هفته‌نامه شهروند امروز به دادگاه معرفی می‌شود

نظرهای خوانندگان

وقتی .... وزیر ارشاد اسلامی میشود بیش از این هم انتظار نیست.
مردم بدانند اگر در انتخابات بعدی از میان همین خروجی های شواری نگهبان بهترینش را انتخاب نکنند روزهای بدتری در انتظارشان خواهد بود.
ایا فرقی میان مهاجرانی و صفار مشاهده نمیکنید؟؟
اقایان به چیزی کمتر از خفقان کامل و استالینی کردن فضای ایران رضا نمیدهند. ...

-- Ali ، Nov 12, 2008


آقایان با گسترش اندیشه های نوین و باز شدن فکر جامعه مخالفند چون باعث انزوای خودشان میشود.این اقدام شرم آور است.

-- متین ، Nov 13, 2008

شهروند امروز تنها نشريه اي بود كه در شهر رشت با توجه به استقبال خوب مردم اين شهر از مطبوعات در عرض چند ساعت پس از توزيع ناياب مي شد.
حتي در كيوسكهاي شهرستانهاي استان گيلان هم اين وضعيت وجود داشت واين خود نشان دهنده سطح اغنا كنندگي اين نشريه در خصوص مسائلي است كه هيچ مطبوعه ديگر جرات وارد شدن به آن حوزه ها را ندارد.
اما محمدقوچاني كه من مي شناسم از اون رشتي هايي هست كه براي ابراز افكارش بهترين راه رو در بدترين شرايط پيدا مي كنه!

-- ميلاد ، Nov 16, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)