تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

مصوبه افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها رد شد

شورای نگهبان قانون اساسی، مصوبه نمایندگان مجلس مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی ظرفیت دانشگاه‌های مادر را رد کرد.

مجلس شورای اسلامی اوایل این هفته در واکنش‌ها به اعتراض‌ برخی از داوطلبان کنکور که به خاطر اجرای طرح بومی‌گزینی دانشجو از راه‌یابی به دانشگاه باز مانده بودند، طرحی به تصویب رساند که بر اساس آن، ظرفیت دانشگاه‌های مادر ۱۰ درصد افزایش می‌یافت.


عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان

روزنامه‌های صبح امروز ایران به نقل از سخنگوی شورای نگهبان گزارش می‌دهند: «این طرح برای رفع ایراد به مجلس شورای اسلا‌می برگشت داده شده است.»

این مصوبه روز گذشته با بررسی در جلسه شورای نگهبان با ایراداتی مواجه شد و برای اصلاح به مجلس بازگردانده شده است.

عباسعلی کدخدایی، ایراداتی را که از سوی این شورا متوجه این مصوبه شده، اعلام نکرده است.

رییس‌‌جمهور ایران هم دو شب پیش در یک مصاحبه زنده تلویزیونی، با انتقاد از تصویب چنین طرحی، آن را به ضرر دانشجویان و دانشگاهیان اعلام کرد.

محمود احمدی‌نژاد چنین اقداماتی را «دخالت مجلس در امور اجرایی» خواند و از نمایندگان خواست که «در کار‌های دولت دخالت نکنند.»

طرح افزایش ۱۰ درصدی ظرفیت دانشگاه‌های ایران پس از آن‌که گروهی از دانشجویان به نتایج آزمون سراسری سال ۸۷ اعتراض کردند، در دستور کار مجلس قرار گرفت و این هفته به تصویب نمایندگان رسید.

بر اساس این مصوبه، ظرفیت پذیرش در رشته‌های مهندسی برق، مکانیک، کامپیوتر و عمران در دانشگاه‌های صنعتی شریف، امیرکبیر، تهران، علم و صنعت و خواجه نصیر، ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.

هم‌چنین ۱۰ درصد به ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و علوم پزشکی ایران اضافه خواهد شد.


وزارت علوم در کنکور امسال طرح بومی‌سازی دانشگاه‌ها، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی (سال ۱۳۶۹) را به اجرا گذاشت که بر اساس آن، ۶۵ درصد کل پذیرش دانشگاه‌های ایران بر اساس محل سکونت داوطلب تعیین می‌شود.

با اجرای این طرح، برخی از صاحبان رتبه‌های بالا در کنکور، به دلیل سکونت در شهرستان‌ها، در دانشگاه‌های معتبر تهران پذیرفته نشدند.

در ایران تحصیل در نوبت اول (دوره روزانه) دانشگاه‌های دولتی رایگان است؛ اما به علت ظرفیت‌ محدود دانشگاه‌ها، داوطلبان باید آزمونی سخت را پشت سر بگذارند.

بر اساس آمار‌های سازمان سنجش، این سازمان سالانه ۹۵ کنکور در ایران برگزار می‌کند.

سالانه هفت میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در آزمون‌های سازمان سنجش شرکت می‌کنند که از این تعداد، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در کنکور سراسری به رقابت می‌پردازند.


در همین رابطه:
مجلس ظرفیت دانشگاه‌ها را افزایش داد
احمدی‌نژاد: نظام سرمایه‌داری به نفع دزد‌هاست
درخواست ۱۷۲ نماینده برای رسیدگی به اعتراض کنکوری‌ها
تجمع در اعتراض به نتایج آزمون سراسری

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)