تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

دولت با افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها مخالفت کرد

معاونت علمی ریاست جمهوری ایران اعلام کرد که بودجه‌ای برای افزایش ۱۰ درصدی ظرفیت دانشگاه‌های مادر که از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، اختصاص نخواهد داد.

نمایندگان مجلس هفته گذشته طرحی را تصویب کردند که براساس آن ظرفیت ۱۹ دانشگاه‌ مادر در سال ۱۳۸۷ به میزان ۱۰ درصد افزایش یافت.
شورای نگهبان اواخر هفته گذشته با رد این مصوبه به خاطر مشخص نبودن منابع مالی، آن را به مجلس بازگرداند.

خبرگزاری‌ها امروز (یکشنبه) گزارش می‌دهند که نمایندگان مجلس تصمیم گرفته‌اند که منابع مالی این طرح که به مقدار ۹ میلیارد تومان است، از محل بودجه معاونت علمی ریاست جمهوری تامین شود.

صادق واعظ زاده معاون علمی ریاست جمهوری در واکنش به این مصوبه اعلام کرده است: «معاونت علمی برای اعتبارات خود برنامه‌های مصوب دارد و منبعی برای تأمین اعتبار مصوبه مجلس ندارد.»

به گفته آقای واعظ‌ زاده، معاونت علمی ریاست جمهوری «مطلقا چنین منبعی» در اختیار ندارد.
آن‌طور که این مقام دولتی گفته است، مصوبه اخیر مجلس نمی‌تواند ایرادات شورای نگهبان را رفع کند.

محمود احمدی‌نژاد نیز هفته گذشته در یک برنامه زنده تلویزیونی از این طرح انتقاد کرد و آن را دخالت قوه مقننه در امور اجرایی کشور دانست.

طرح افزایش ۱۰ درصدی ظرفیت دانشگاه‌های ایران پس از آن‌که گروهی از دانشجویان به نتایج آزمون سراسری سال ۸۷ اعتراض کردند، در دستور کار مجلس قرار گرفت و این هفته به تصویب نمایندگان رسید. این طرح قرار است فقط به مدت یک سال اجرا شود.

بر اساس این مصوبه، ظرفیت پذیرش در رشته‌های مهندسی برق، مکانیک، کامپیوتر و عمران در دانشگاه‌های صنعتی شریف، امیرکبیر، تهران، علم و صنعت و خواجه نصیر، ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.
همچنین ۱۰ درصد به ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و علوم پزشکی ایران اضافه خواهد شد.

وزارت علوم در کنکور امسال طرح بومی‌سازی دانشگاه‌ها، مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی (سال ۱۳۶۹) را به اجرا گذاشت که بر اساس آن، ۶۵ درصد کل پذیرش دانشگاه‌های ایران بر اساس محل سکونت داوطلب تعیین می‌شود.

با اجرای این طرح، برخی از صاحبان رتبه‌های بالا در کنکور، به دلیل سکونت در شهرستان‌ها، در دانشگاه‌های معتبر تهران پذیرفته نشدند.

در ایران تحصیل در نوبت اول (دوره روزانه) دانشگاه‌های دولتی رایگان است؛ اما به علت ظرفیت‌ محدود دانشگاه‌ها، داوطلبان باید آزمونی سخت را پشت سر بگذارند.

بر اساس آمار‌های سازمان سنجش، این سازمان سالانه ۹۵ کنکور در ایران برگزار می‌کند.
سالانه هفت میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در آزمون‌های سازمان سنجش شرکت می‌کنند که از این تعداد، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در کنکور سراسری به رقابت می‌پردازند.

رتبه ۱۶ هزار در دانشگاه شریف
مخالفت دولت با افزایش ۱۰ درصدی ظرفیت دانشگاه‌ها در حالی ادامه دارد که خبرگزاری ایسنا به نقل از محمود فتوحی رئیس دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف از راه‌یابی دانشجویی با رتبه ۱۶ هزار به این دانشکده خبر داده است.

این دانشجو براساس طرحی که سازمان سنجش آن را بومی‌گزینی دانشجو می‌نامد توانسته است با چنین رتبه‌ای به این دانشگاه راه یابد.

به گفته آقای فتوحی «از ۱۵ پذیرفته شده بالای رتبه ۳۰۰۰رشته مهندسی برق شریف، شش نفر دارای رتبه بالای ۱۰ هزار هستند.»

این در حالی است که بسیاری از داوطلبان کنکور که ماه گذشته مقابل ساختمان سنجش تجمع کرده بودند با داشتن رتبه‌هایی زیر هزار نتوانسته بودند به دانشگاه‌هایی که مد نظرشان بوده راه یابند.

به گفته این مقام دانشگاهی، امسال از میان ۱۰۰پذیرفته شده دانشکده برق صنعتی شریف، تنها ۴۴ نفر دارای رتبه‌ زیر ۱۰۰ هستند. سال گذشته از میان این ۱۰۰ نفر ۷۰ نفر دارای رتبه زیر ۱۰۰بودند.


در همین رابطه:
مصوبه افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها رد شد
مجلس ظرفیت دانشگاه‌ها را افزایش داد

نظرهای خوانندگان

جالب است که آقای احمدی نژاد معاونت علمی هم دارد. می خواستم بدانم آیا ایشان از علم و مدیریت علمی چیزی شنیده اند یا این عناوین فقط برای پر کردن دهان دیگران می آید.

-- پارسا ، Oct 13, 2008

آقايون لطفا تكليف مارو مشخص كنين نتايج تكميل ظرفيت رو هرچه زودتر اعلام كنين

-- جواد ، Oct 23, 2008

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)