تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

نمایش «سنگسار ثریا میم» در فستیوال تورنتو

«سنگسار ثریا میم» فیلم جدید سیروس نورسته، فیلم‌ساز ایرانی مقیم آمریکا، به تازگی در فستیوال فیلم تورنتو کانادا در بخش دیسکاوری به نمایش درآمد.

نمایش این فیلم که شهره آغداشلو، جیم کویزل و پرویز صیاد در آن بازی می‌کنند، واکنش‌های متفاوتی را در داخل و خارج از ایران برانگیخته است.

خبرگزاری‌ها و منابع رسمی جمهوری اسلامی از آن به عنوان یک فیلم ضد ایرانی دیگر از سوی هالیوود نام برده‌اند که در جهت اهداف آمریکا و با هدف تخریب چهره ایران در غرب ساخته شده است.

روزنامه جام‌جم نوشته است که با نمایش این فیلم در فستیوال فیلم تورنتو، «رویکرد ضدایرانی سینمای آمریکا نسبت به ایران وارد فازی تازه شد.»


داستان فیلم درباره سفر یک روزنامه‌نگار فرانسوی به دهکده دورافتاده‌ای در جنوب غربی ایران است. وی در آنجا با زنی به نام زهرا آشنا می‌شود که خواهرزاده اش را روز قبل به جرم زنا سنگسار کرده‌اند. وقتی این روزنامه‌نگار ضبط صوتش را روشن می‌کند، فیلم به فلاش‌بک می‌رود و از زبان زهرا ماجرای سنگسار ثریا روایت می‌شود.


با پایان یافتن داستان زندگی ثریا، داستان فرار روزنامه‌نگار فرانسوی از ایران در زمان حال ادامه می‌یابد. او قصد دارد نواری را که ضبط کرده به عنوان سندی علیه نقض حقوق بشر در ایران و سرکوب زنان ایرانی در غرب منتشر کند.

فیلم بر اساس کتابی به همین نام، نوشته فریدون صاحب‌جمع ساخته شده که در سال 1994 منتشر شده و ماجرای آن در سال ۱۹۸۶ اتفاق می‌افتد.

شهره آغداشلو در نقش زهرا و جیم (جیمز) کویزل بازیگر فیلم‌های «خط باریک قرمز» (ترنس مالیک) و «مصائب مسیح» (مل گیبسون)، در نقش خبرنگار فرانسوی ظاهر شده‌اند.


تهیه‌کننده اصلی این فیلم، کمپانی «ام‌پاور‌پیکچرز» است و فیلمنامه آن را سیروس نورسته به همراه همسر خود بتسی گیفن نورسته نوشته است.

نورسته در مصاحبه‌ای گفته که فیلم «سنگسار ثریا میم» را در منطقه خاورمیانه ساخته، اما به کشور آن اشاره‌ای نکرده است.

سیروس نورسته فارغ‌التحصیل سینما از دانشگاه یو.اس.سی آمریکاست و سابقه بیست سال فعالیت تلویزیونی و سینمایی دارد. اما فیلم «سنگسار ثریا» نخستین فیلم سینمایی اوست.

فیلمنامه این فیلم را بتسی نورسته همسرش نوشته که وی هم فارغ‌التحصیل فیلمنامه نویسی از دانشگاه میامی است.

علاوه بر شهره آغداشلو و جیم کویزل، پرویز صیاد، ویدا قهرمانی، نوید نگهبان و علی پورتاش نیز در این فیلم بازی دارند.
نقش ثریا را نیز بازیگر جوانی به نام مژان مارنو ایفا می‌کند.

دیالوگ‌های «سنگسار ثریا میم» بیشتر به زبان فارسی است و فیلم با زیرنویس انگلیسی، پخش جهانی می‌شود.
تماشای تریلر فیلم

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

تهيه فيلم از رويدادي که بخشي از مجازات اسلامي است و رسمأدر قوانين دادگستري جمهوري اسلامي منظور شده وبارها و بارها اجرا شده است،چرا بايد ضد ايراني تلقي شود؟

-- شاهد ، Sep 16, 2008

اگر بد است و مایه آبروریزی پس چرا می کنید؟ اگر قانون الهی است و لازم الاجرا چرا از نشان دادنش ناراحتید؟

-- لوبيا ، Sep 16, 2008

این فیلم ضد ایرانی نیست بلکه آنچه استنباط می شود این است که چگونه می توان یک ملت را اینگونه اهریمن صفت نگاه داشت. چشمان و دلهایی که آکنده از شهوت است سر و صورت انسانی را با سنگ له می کنند. آنچه باید له می شد چیز دیگریست که نه تنها له نشد بلکه کنون به دیوی بد هیبت مبدل شده است تا ته ماندهای فرهنگ ایرانی را ببلعد و بجایش این را پس دهد.

-- سیروس ، Sep 17, 2008

خانم آغداشلو سال پیش در مصاحبه ای گفته بود که حاضر است به ایران برود و حتی حجاب اسلامی سر کند، چون اوست که باید "حرمت حریم" مذهبیون را لابد حفظ کند. حالا چطور شده که در فیلم سنگسار بازی می کند؟ ایشان از کسانی هستند که مثل آب خوردن نقش عوض می کنند.

-- تابی ، Sep 17, 2008

مگر همين پارسال جعفركياني بيگناه را قاضي جمهوري اسلامي سنگسارنكرد وخودش نيز درسنگساراوشركت نكرد؟ من آن عمل را ‹‹توحش›› ناميدم. بگذار ساير مردم دنيا نيز شاهد توحش جمهوري اسلامي باشند. آنكس راكه حساب پاكست، ازمحاسبه چه باكست؟!

-- علي كبيري ، Sep 17, 2008

حضرات حکومتی در ایران تا به حال هر کاری بر خلاف میلشان بود ضد اسلامی مینامیدند . حالا که این برچسب کارایی ندارد برچسب ضد ملی و ضد ایرانی را جایگزین آن کرده اند در حالی که این فیلم ربطی به تمدن ایرانی تداشته و مربوط به یک مجازات اسلامیست

-- امیر ، Sep 18, 2008

ومسیح گفت:حالا کسی که گناهی مرتکب نشده اولین سنگ را پرتاب کند وهیچ کس نبود که گناهی نکرده باشد وسنگها افتادند ومریم مجدلیه برخاست

-- مانی ، Sep 18, 2008

افراد بسیاری به همین روش از بین رفته و خانواده های بسیاری نیز بی آبرو شدند. این فیلم فقط شرمندگی برای قانون گذار دارد.

-- مهدی ، Sep 30, 2008

از این مجازات نامی در قرآن برده نشده.
این مجازات وسیله ای برای پا بر جا ماندن مذهبیون در قدرت است .این مردم هستند که نباید سکوت را بپذیرند .
اما نباید فراموش کرد که اسلام برای آزادی آمده است نه سنگسار و مجازات و باید توجه داشت که حساب اسلام با این افراطیون جداست که در لباس اسلام جنایت می کنند.

-- عرفان ، Dec 19, 2008

"اما نباید فراموش کرد که اسلام برای آزادی آمده است نه سنگسار و مجازات و باید توجه داشت که حساب اسلام با این افراطیون جداست که در لباس اسلام جنایت می کنند"
تمام مذاهب اسلامی قران و سنت (روش زندگی پیغمبر ) رو به عنوان اصول اسلام قبول دارند اگرچه سنگسار در قران نیست اما در سنت هست پس جزی از اسلام است
لطفا ماله کشی نکنید !
ادعاهای" عرفان " با تاریخ اسلام مغایر است

-- احمد ، Aug 24, 2009

مسیح در جای دیگر می گوید که احکام تورات را مو به مو اجرا می کند و در تورات هم سنگسار آمده در ثانی آنها می خواستند زانیه را بکشند و این مسیح بود گفت سنگش بزنید بمیرد و .. در ثانی اگر مسیح واقعا مخالف سنگسار بود باید به صورت واضح می گفت نه اینکه اتفاق دوپهلو باشد

-- Muslim ، Jul 29, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)