تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

ورود اف بی آی به ماجرای ویکی لیکس

وزیر دفاع ایالات متحده با بیان این‌که بخش تحقیقات جنایی ارتش تحقیقات خود درباره چگونگی انتشار اسناد امنیتی توسط سایت «ویکی لیکس» را آغاز کرده است اعلام کرد که اف. بی. آی برای کمک در این زمینه فراخوانده شده است.

به گزارش رویترز، یک افسر اطلاعاتی ارتش که پیش‌تر تحت بازداشت بوده است در مرکز تحقیقات مربوط به انتشار بیش از ٩٠ هزار سند مخفی نظامی که بزرگ‌ترین افشای اطلاعاتی تاریخ ارتش ایالات متحده است، قرار دارد.


رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا

رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا از ارائه هرگونه توضیح درباره این تحقیقات خودداری کرد اما گفت برنامه‌ای برای دشوار کردن دسترسی به داده‌های اطلاعاتی حساس وجود دارد.

او که قبلا رئیس سی آی ای بوده است می‌گوید که بزرگ‌ترین دغدغه او این است که افغان‌هایی که با آمریکا همکاری می‌کنند و دیگر متحدان ایالات متحده اعتماد خود را نسبت به این‌که این کشور می‌تواند از هویت از آن‌ها محافظت کند از دست بدهند.

گیتس که روز پنج‌شنبه در یک نشست مطبوعاتی مشترک با ژنرال مک مولن سخن می‌گفت، اظهار کرد که بیش‌تر عمرش را صرف کارهای اطلاعاتی کرده است، جایی که «اصولی مقدس» از «منابع» محافظت می‌کنند.

منابعی در وزارت دفاع می‌گویند که تحقیقات یک متخصص ارتش به نام بردلی منینگ که پیش‌تر نیز اسرار نظامی را انتشار داده بود را مظنون اصلی می‌دانند

وزیر دفاع آمریکا انتشار این اسناد توسط ویکی لیکس را برای جان سربازان آمریکایی و متحدان ایالات متحده در افغانستان خطرناک دانسته و هشدار داده است که به اعتبار ایالات متحده در جهان لطمه خواهد زد.

آدمیرال مک مولن رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز به جولیان آسانج، موسس سایت ویکی لیکس که گفته بود هدف او افشای فساد دولتی است، حمله کرد.

مک مولن گفت: آسانج می‌تواند بگوید آنچه که فکر می‌کند و انجام می‌دهد بهترین چیز برای جامعه است اما واقعیت این است که خون سربازان جوان و خانواده‌های افغان در دست آن‌ها است.

در میان اسناد افشا شده مدارکی در خصوص ارتباطاتی میان سرویس امنیتی پاکستان و شورشیان طالبان که در افغانستان علیه نیروهای ائتلاف می‌جنگند وجود دارد. ژنرال مولن در این باره می‌گوید اگرچه هنوز روابطی میان این دو برقرار است اما اسلام آباد به طور استراتژیک علیه طالبان تغییر موضع داده است.

منابعی در وزارت دفاع می‌گویند که تحقیقات یک متخصص ارتش به نام بردلی منینگ که پیش‌تر نیز اسرار نظامی را انتشار داده بود را مظنون اصلی می‌دانند.

او به خاطر انتشار یک فیلم از تیراندازی یک هلیکوپتر آمریکا در عراق که منجر به کشته شدن دوازده نفر در عراق از جمله دو خبرنگار رویترز شده بود متهم بوده و از خدمت معلق است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)