تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
مکارم شیرازی:

«اجازه اداره جامعه را خدا به ولی فقیه داده است»

آیت‌الله مکارم شیرازی، از مراجع تقلید هوادار دولت می‌گوید که اجازه «اداره شئون جامعه اسلامی» از سوی خدا به ولی فقیه داده می‌شود و «پذیرش مردم وسیله پیشرفت این هدف است.»

به گزارش خبرگزاری فارس، وی در پاسخ به استفتائی که پرسیده‌است آیا قائل شدن «شأن اداره جامعه اسلامی» برای ولی فقیه، وارد شدن در «حریم ائمه» نیست، ولی فقیه را نماینده امام دوازدهم شیعیان عنوان کرد.

سخنان آیت‌الله مکارم شیرازی در حالی بیان می‌شود که چندی پیش آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران نیز ولایت فقیه را «شعبه‌ای از ولایت ائمه» دانست و گفت که «همه مسلمانان» باید از دستورات «ولائی» ولی فقیه اطاعت کنند و «تسلیم امر و نهی او باشند.»


وی در پاسخ به یک استفتا که در «پایگاه حفظ و نشر آثار آیت‎الله خامنه‌ای» منتشر شد، اعلام کرد: «تصمیمات و اختیارات ولی فقیه در مواردی که مربوط به مصالح عمومی اسلام و مسلمین است، در صورت تعارض با اراده و اختیار آحاد مردم، بر اختیارات و تصمیمات آحاد امّت مقدم و حاکم است.»

آیت‌الله مکارم شیرازی در بخشی دیگر از این استفتاء گفته‌است که تبعیت از «حکم حکومتی» ولی فقیه بر سایر مراجع تقلید «واجب» است و مقلدین تمامی مراجع تقلید باید در زمینه‌های سیاسی و اجتماعی از حکم ولی فقیه پیروی کنند.

در یک سال گذشته سرکوب معترضان به نتایج انتخابات اعتراض مراجع تقلیدی همچون آیت‌الله منتظری و آیت‌الله صانعی را در پی داشت و دفاتر و بیت برخی مراجع تقلید منتقد دولت، مورد حمله لباس شخصی‌ها و نیروهای امنیتی قرار گرفت.

آیت‌الله دستغیب، عضو مجلس خبرگان رهبری روز گذشته در جلسه تفسیر قرآن با مقایسه وضع کنونی با زمان شاه گفت: «یک عده‌ای در زمان رژیم سابق اطراف شاه را می‌گرفتند و از او تعریف و تمجید می‌کردند تا به حدی که او را ظلّ السلطان یعنی سایه خدا قلمداد می‌کردند و از مردم هم توقع تعریف و تمجید داشتند و الان نیز وضع به همین منوال است.»

وی افزود: «اکثریت مردم وقتی به درونشان رجوع می کنند متوجه می‌شوند که فلان شخص چطور است، آیا حق است یا باطل؟ آن وقت یک همچین افرادی که در پی کتمان حق و واقعیات هستند از مردم انتظار تعریف و تمجید دارند؟»

مهدی کروبی، نامزد معترض به نتایج انتخابات نیز چندی پیش در بیانیه‌ای گفت که «اختیارات و دامنه» ولایت فقیه آنقدر توسعه داده شده که از اختیارات پیامبران و ائمه نیز بیش‌تر است و حتی خدا نیز چنین حقوقی را برای خود در نظر نگرفته‌است.

آیت‌الله دستغیب: «یک عده‌ای در زمان رژیم سابق اطراف شاه را می گرفتند و او را ظلّ السلطان یعنی سایه خدا قلمداد می کردند و الان نیز وضع به همین منوال است»

در اعتراضات یک سال گذشته به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، برای نخستین بار در سی سال گذشته شعارهایی علیه رهبر جمهوری اسلامی داده شد.

نسبت دادن مشروعیت نظام جمهوری اسلامی به «خداوند» در حالی است که پیش از نیز برخی نیروهای اصول‌گرا سخنانی مبنی بر نقش نداشتن مردم در مشروعیت نظام اسلامی عنوان کرده بودند.

احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان سه‌شنبه جاری طی سخنانی در مسجد جمکران مدعی شد که سمت رهبری آیت‌الله خامنه‌ای از سوی خداوند به وی محول شده ‌است و رهبر ایران را با علی‌ بن ابی‌طالب، امام اول شیعیان مقایسه کرد.

محمدتقی مصباح یزدی از روحانیون هوادار دولت نیز در مقاله‌ای ادعا کرد: «به همان معیاری که حکومت رسول الله مشروعیت دارد، حکومت امامان معصوم و نیز ولایت فقیه در زمان غیبت مشروعیت خواهد داشت و مشروعیت حکومت هیچ گاه مشروط به خواست این و آن نبوده، بلکه امری الهی و با نصب او بوده‌است.»

وی مرداد ماه سال گذشته، نیز اطاعت از محمود احمدی‌نژاد را همچو اطاعت از خدا دانست و دلیل این ادعا را تنفیذ حکم رئیس جمهوری از سوی ولی‌فقیه عنوان کرد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خداوند همچنین اجازه فریب دادن و به بیراهه کشاندن بشر نادان را در اداره امور زمین به شیطان و اولیای او تا روز آخر داده است. شیطان همچنین خود مخلوق است و نشانه ای (آیت الله) از قدرت خالق عالمیان. اولیای شیطان هم می توانند به هر شکل و شمایلی ظاهر گردند. چه «صغیر» و چه «کبیر» و چه «ولی» و چه «جاهل» و چه «فقیه»!!!!!!!

-- بدون نام ، Jul 30, 2010

پس چرا مکارم ومانند او جداگانه دکان باز کرده اند؟ مگر برای یک ملت بدبخت چندتا ولی امر و مرجع باید باشد؟

-- شهروند درجه 3 ، Jul 30, 2010

جناب آیت الله مکارم شیرازی از فرزندان خلف آن قوم برگزیدهٔ خدا در انجیل عهد عتیق هستند. امروز، کاسهٔ داغتر از آش هستند و سیاست‌های خاصی‌ را که شامل تعصب و قشری گرائی، ترجمان غیر انعطاف پذیر از اصول و احکام فقه، توجیح و فورموله کردن دیکتاتوری اسلامی بمثابه یک رژیم سیاسی را دنبال میکنند که غیر مستقیم بر ضدّ منافع ملی‌ ایران و به سود یک کشور دیگر در خاور میانه است !

-- ایراندوست ، Jul 31, 2010

تا حالا نمى دانستيم احمد خمينى و هاشمى رفسنجانى كه آن روايت معروف را از خمينى جعل كردند و خامنه اى را به سلطنت رساندند اسمشان خدا است!!!

-- نادر ، Jul 31, 2010

ن ناصر جون مگه همیشه غیر از این بوده ! تصمیمات و اختیارات ولی فقیه همیشه در صورت تعارض با اراده و اختیار آحاد مردم، بر اختیارات و تصمیمات آحاد امّت مقدم و حاکم بوده . نمونه ش همین انتخابات پارسال دیگه ! اما این با مزه ست که خامنه ای شعبه‌ای از ولایت ائمه شده! آدمو یاد بانک صادرات می اندازه! ناصر جون اما جواب این استفتا مستفتا رو از کجات در آوردی؟ خامنه ای گفت بری این طوری بگی یا خودت فهمیدی؟

-- ستاره ت ، Jul 31, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)