تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۸۷ • چاپ کنید    

انتقاد تند حسن روحانی از دولت احمدی‌نژاد

حسن روحانی نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در شورای‌عالی امنیت ملی ایران در انتقادی کم‌سابقه محمود احمدی‌نژاد را متهم کرد که در سه سال گذشته «فرصت‌های طلائی» را از دست داده است.

این شدید‌ترین انتقاد از دولت محافظه‌کار احمدی‌نژاد پس از حمایت صریح و آشکار ماه گذشته آیت‌الله خامنه‌ای از این دولت به‌شمار می رود.

حسن روحانی پیش‌تر در هشتم اسفندماه سال گذشته نیز تنها یک روز پس از حمایت آقای خامنه‌ای از سیاست‌های دولت نهم در مورد مناقشه هسته‌ای این کشور با غرب، انتقاد‌های تندی متوجه احمدی‌نژاد کرده بود.

روزنامه‌های امروز چهارشنبه ایران، عناوین مهمی از این انتقاد‌ها را در صفحه اول خود منعکس کرده‌‌اند.

روزنامه میانه‌روی اعتماد ملی با این عنوان که «درآمد نفت کجا رفت؟» به نقل از آقای روحانی نوشته است: «دولت نهم در سه سال گذشته نتوانست به خوبی از فرصت‌‌های طلایی که برای نظام و کشور در شرایط خاصی ایجاد شده بود، استفاده کند.»


نماینده آقای خامنه‌ای در شورای‌‌عالی امنیت ملی، این فرصت‌ها را افزایش قمیت نفت، ابلاغ اصل ۴۴ برای خصوصی‌سازی و جنگ آمریکا در عراق و افغانستان، معرفی کرده است.

اعتماد‌ ملی در بخش دیگری از گزارش خود به نقل از رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که از سرنوشت درآمد‌های سرشار نفتی ایران سئوال کرده، آورده است: «آیا این فرصت برای ما استثنایی نبود؟ درآمد عظیم نفت برای ایران استثنایی نبود؟ این درآمد به چه مصرفی رسید و به کجا رفت؟ »

آقای روحانی در ادامه سخنان خود که روز گذشته در جمع اعضای حزب اعتدال و توسعه ایراد کرده، افزود که معتقد است دولت نهم فرصت استفاده از نفت ۱۲۰ دلار در هر بشکه را به سادگی از دست داده است.

حسن روحانی که یکی از نامزد‌های احتمالی در دوره دهم انتخابات ریاست جمهوری ایران است، در بخش دیگری از سخنان خود از دولت احمدی‌نژاد به خاطر کم توجهی به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی انتقاد کرد و گفت: « آیا تبدیل اقتصاد دولتی به اقتصاد شبه‌دولتی و تبدیل دوباره آن به اقتصاد دولتی دور باطل نیست؟ آیا دولت در مدت مسئولیت خود از فرصت طلایی اصل ۴۴ استفاده کرده است؟»

وی همچنین از این‌که دولت نهم در سه سال گذشته نتوانسته از گرفتاری‌های آمریکا در منطقه استفاده کند، به شدت انتقاد کرد و افزود: «ما می‌‌توانستیم از فرصت طلایی ضعف دشمن در صحنه بین‌‌المللی و منطقه استفاده کنیم اما چه استفاده‌‌ای شد؟ به جای تثبیت منافع ملی و تحکیم امنیت ملی به جلسه‌ای رفتیم با تابلوی «خلیج دولت‌های عربیه» و سپس مثل همیشه قطعنامه علیه جزایر سه‌گانه ایرانی دریافت کردیم.»

آقای روحانی همچنین با انتقاد از برخورد دولت با نهادهای کارشناسی و تحقیقاتی کشور گفت: «دولت در این سه سال فاتحه کار کارشناسی را در این کشور خوانده و ظاهرا دیگر نیازی به کارشناس وجود ندارد.»

به گفته این عضو شورای عالی امنیت ملی، در سه سال گذشته «مهر باطل شد بر هر نهادی که مجموعه‌‌ای از کارشناسان در آن فعالیت می‌‌کردند، زدند، نفس راحتی کشیدند و گفتند که مشکل کشور همین بود»

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: «تزریق نقدینگی بی‌‌حساب، امروز اقتصاد ما را به کجا می‌‌برد و آمار به ما چه می‌‌گوید؟ آیا فاصله دهک‌‌های پایین و بالا در این مدت کاهش‌‌ یافته یا بیشتر شده است؟»

وی در پایان سخنان خود گفت که «در شرایط فعلی این وظیفه ملی ما است که فردی را انتخاب کنیم که تجربه، دانش، تدبیر و توان تلاش بیشتری را داشته باشد.»

حسن روحانی که از شخصیت‌های نزدیک به اکبر هاشمی رفسنجانی محسوب می شود، در حال‌ حاضر یکی از دو نماینده آیت‌الله علی خامنه‌ای در شورای عالی امنیت ملی است.
وی ظرف دو سال اخیر حملات شدیدی علیه احمدی‌نژاد داشته و به ویژه سیاست‌خارجی وی در برابر غرب در موضوع برنامه هسته‌ای را، مورد انتقاد قرار داده است.

آقای روحانی سابق براین هدایت هیئت مذاکره کننده هسته‌ا‌ی ایران با کشور‌های غربی و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را به عهده داشت.
وی هنوز تصدی مجموعه‌ای از مناصب مهم همچون عضویت درمجلس خبرگان را در اختیار دارد .

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
انتقادبی‌سابقه روحانی از احمدی‌نژاد
حسن روحانی: شرایط هر روز سخت‌تر می‌شود

نظرهای خوانندگان

مقصود ازسه سااله گذشته درواقع سی ساله دود شده است که نه تنها فرصتهای طلایی در طی ان از دست رفته بلکه چه طلاها و سرمایه هایی از ملت که نا پدید شده و یا صرف پرو ژ ه های بی سرانجام گشته است. اشکال اصلی در دولت احمدی نژاد نیست حسن جان بلکه در اینه است.

-- بدون نام ، Sep 10, 2008

بنظرم اقای روحانی زور بی جا می زند در جائیکه این نظام با اوردن احمدینژاد بی صلاحیت نشان داد که قادر بانجام همه کار در مملکت می باشد واگر واقعا مثل اواخر ریاست رفسنجانی که تمام سفرا ایران را ترک کرده بودنند وبا اورد خاتمی بحران خودش را حل نموده و از انجام کوچکترین حرکت اصلاحاتی جلوگیری نمود ودوباره چهره عقب افتاده خود را با اوردن احمدینژاد بهمه نشان داد افراد اگر صداقت داشته باشند باید بدانند که در این عرصه انتخاباتی فرمایشی وسیله ای بیش نیستند اگر با تحریم های واقعی مواجه شود شاید در کوتاه مدت از چهره قابل قبولی جهت گول زدن دنیا استفاده نماید و اقای روحانی در ابنمک ارام بکیرد در صورت لزوم مورد استفاده قرار خواهد گرفت وزیادی حرص و جوش نزند

-- حسن ، Sep 11, 2008

سخنان دكتر روحاني واقعيتي است كه مورد تائيد
بيشتر آگاهان سياسي است اگر رنگ ومعناي تبليغاتي نداشته باشد گرچه در اين برهه بر عليه دولت است ولي در آتيه نظام را قوي با جايگاه جهاني و انتقاد پذير مي نمايد و بوي اميد با خود بهمراه دارد .انشاءالله

-- جواد ، Sep 14, 2008

امید است مردم با شعور سیاسی و دینی خود که به ظواهر ننگریسه, بلکه با تعقل منسفانه پرده ایی که در مقابل این چنین انتقاداتی که در چنین برهه ای (انتخابات ریاست.جمهوری)میشود , را کنار زنند و با مقایسه ی سخنان هر گروه و یا شخص پی به اهداف و مسیر حرکت آنان برده و آنها را در حافضه ی خود برای تصمیم گیری های آینده ظبط کنند.

-- مرتضی.ب.م ، Sep 25, 2008

همه میدونیم که دعوا سر قدرت است هر وقت اخوند ها نابود شدند و اسلام ...غروب کرد ایران میدرخشد

-- بهار ، Jan 20, 2010

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)