تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

حسن روحانی: شرایط هر روز سخت‌تر می‌شود

حسن روحانی، عضو شورای عالی امنیت ملی ایران و مذاکره کننده پیشین ایران در پرونده هسته ای با انتقاد صریح از سیاست های دولت محمود احمدی نژاد خواستار شرکت مردم در انتخابات برای برون رفت از شرایط کنونی شد.

حسن روحانی که در چند ماه اخیر از ناحیه شخص رییس جمهوری ایران، هدف حمله قرار گرفته است، در دیدار با اعضای شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه سال گفت: "واقعیت این است که تا آستانه تحمل افراد و به ویژه مسئولان بالا نرود، اتحاد حاصل نمی‌شود. تنگ‌نظری‌ها، خودخواهی‌ها،‌عدم اعتنا به نظرات دیگران، از عوامل اصلی تفرقه است. متاسفانه در جامعه ما، آستانه تحمل برخی مسوولین بسیار پایین است. در جامعه‌ای با این همه تنگ‌نظری نمی‌توانیم به وحدت مطلوب برسیم."

محمود احمدی نژاد در سخنرانی روز قدس امسال گفته بود: "غربی‌ها در خصوص پرونده هسته‌ای ایران غیرقانونی عمل کرده‌اند و حالا نیز گرفتار آن شده‌اند اما عده‌ای که به خیال خود احساس مسئولیت می‌کنند می‌خواهند سرخود با آنها مذاکره کنند."

حسن روحانی در شهریوماه امسال با وزیر خارجه و مشاور صدر اعظم آلمان دیدار داشت و با خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتخادیه اروپا، تلفنی گفتگو کرد.

محمود احمدی‌نژاد پس از سفر روحانی گفت: "من به همه آنهایی که در داخل و خارج وارد این قضیه شده‌اند نصیحت می‌کنم که قادر نیستند کاری انجام دهند و بدانيد اگر می‌خواهيد بازی جدیدی راه بیندازيد حاصلی جز پشیمانی و ننگ در پیشانی شما نخواهد بود."

حسن روحانی که در شورای عالی امنیت ملی ایران نماینده ایران است در ادامه افزود: "دوران مسئولیت‌های همه‌ ما زودگذر است. کشور، ملک طلق کسی نیست. احساس مالکانه داشتن نسبت به مردم و کشور بزرگترین مشکل و درد بی‌درمان جامعه‌ ماست. منافع و مسایل ملی مربوط به همه‌ ملت است و همه باید مسوولیت خود را درباره‌ آن انجام دهند. نمی‌توان یک مساله مهم ملی را تنها به یک گروه یا چند نفر سپرد، باید از نظرات و اندیشه‌های دیگران و از کمک دیگران نیز استفاده کرد."

روحانی گفت: "اکنون در حوزه‌ بین‌المللی بیش از همیشه مورد تهدید هستیم . دیپلماسی یک کشور زمانی موفق است که اجازه ندهد دشمن دیگر کشورها را علیه منافع ملی کشورمان به خود پیوند دهد. یک ضرب‌المثل ایرانی می‌گوید یک دشمن زیاد است و هزار دوست کم. اگر همه‌ کشورهای جهان با ما باشند کم است و اگر یک کشور دشمن باشد زیاد است. نباید برای ازدیاد دشمنان فرصت ایجاد کنیم. "

حسن روحانی با انتقاد از کسانی که "در شرایط خطر هستند و می‌گویند در بهترین شرایط هستیم و بر شتر چموش سوارند در حالی که می‌گویند بر شتر رام سوارند" گفت:‌ "اگر عده دشمن و دشمنی را حس نکنند، اگر عده‌ای این طور فکر کنند که دشمن ندارند یا دشمن ضعیف است، این فکر زمینه اعمال تهدید دشمن را بهتر فراهم می‌کند. غفلت از دشمن خلاف عقل و تدبیر است. دشمنان ما بی‌رحم هستند. حاکمان آمریکا واقعا آدم‌های شروری هستند و تجاوزشان در منطقه این موضوع را به خوبی روشن کرده است. متاسفانه دشمنان ما رو به افزایشند تا دیروز در کنار آمریکا انگلیس بود اما امروز فرانسه هم با حرارتی بیشتر در کنار ایالات متحده قرار گرفته است."


روحانی همچنین با انتقاد از وضع اقتصادی ایران گفت: "در سال‌های پیش وقتی قیمت نفت به مرز 18 یا 20 دلار می‌رسید احساس بر این بود که وضع اقتصادی خوبی در انتظار است. اما اکنون با نفت 80 دلاری که قدرت اقتصادی ما چند برابر شده است. متاسفانه آثار یک اقتصاد سالم و پویا را نمی‌بینیم. اگر یک برنامه‌ دقیق و همه جانبه‌ای داشتیم بسیاری از مشکلات کشور در این شرایط قابل حل بود. در این شرایط باید از نظر رفاه، رشد سرمایه‌گذاری خارجی، کاهش تورم و بیکاری بهترین شاخص‌ها را می‌داشتیم، اما می‌بینید که مثلا در مورد مسکن چه دغدغه بزرگی را مردم دارند. باید دید نسبت به سال‌های گذشته در چه شرایطی هستیم؟ شرایط ما، شرایط مطلوبی نیست. دشمن خود را آماده کرده و علیه ما هر روز توطئه می‌کند. سازمان ملل شورای امنیت را پناهگاهی برای خود قرار داده تا از آن طریق فشار بر ما افزایش دهد. آثار این فشارها در روابط اقتصادی و سیاسی مشاهد می‌شود. شرایط ما هر روز سخت‌تر می‌شود. ممکن است کسی بگوید مهم نیست، ولی برای مردم ما بسیار مهم است، چون هزینه آن را مردم پرداخت می‌کنند و آثار اقتصادی آن در زندگی مردم به خوبی لمس می‌شود. لازم نیست بانک مرکزی نرخ تورم را اعلام کند نرخ واقعی تورم را مردم بهتر از بانک مرکزی می‌دانند. بانک مرکزی با فرمول خاص خود محاسبه می‌کند ولی مردم با همه وجودشان آن را لمس می‌کنند."

روحانی یکی از راه‌های خروج از مشکلات داخلی و بین‌المللی را مشارکت فعال مردم در انتخبات دانست و گفت: "این امر دشمن را مایوس می‌کند و فشارها را کاهش می‌دهد."

روحانی افزود: "مجلس قوی می‌تواند راهنمای خوبی برای همه باشد. مجلس نیرومند می‌تواند فضای بین‌المللی را هم آرام کند. مجلس در جمهوری اسلامی بالاترین نهاد تاثیرگذار است؛ بنابراین همه ما باید آستین را بالا بزنیم و از همه توان‌مان در امر انتخابات ادای وظیفه کنیم."

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)