تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۳۸۶ • چاپ کنید    

وزیر خارجه فرانسه: برای جنگ احتمالی با ایران آماده می‌شویم


برنار کوشنر. فرانس پرس

برنار کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه در مصاحبه‌ای که از رادیو و تلویزیون این کشور پخش شد، اعلام کرد که جهان باید خود را برای جنگ احتمالی بر سر بحران اتمی ایران آماده کند.

برنار كوشنر، یکشنبه شب گفت: "خود را برای بدترین گزینه، جنگ، آماده می‌كنیم." وی با این حال تاكید كرد مذاكره برایمان در اولویت است.

وزیر چپگرای دولت ساركوزی اظهار داشت گذشته از تداركات نظامی، هیچ نشانه‌ای مبنی بر قریب‌الوقوع بودن بمباران ایران در كار نیست.

برنار کوشنر افزود: "فكر نمی‌كنم الان به این مرحله رسیده باشیم" اما "طبیعی ا‌ست كه نقشه‌اش را آماده می‌كنیم."

وی با این حال تصریح كرد: "ارتش فرانسه در حال حاضر در هیچ برنامه و حتی رزمایشی مشاركت ندارد."

كوشنر كه از معدود سیاستمداران فرانسوی است كه از همان ابتدا با حمله‌ نظامی آمریكا به عراق موافق بوده و در محافل رسمی از آن حمایت كرده، در مورد اقدامات فوری بر علیه ایران به خبرنگاران گفت: " تصمیم گرفته‌ایم، در حینی كه مذاكرات را البته با شدت و حدت بیشتری دنبال می‌كنیم، خود را برای تحریم‌های احتمالی توسط اتحادیه‌ اروپا مهیا كنیم كه فراتر از تحریم‌های اعمال شده توسط سازمان امنیت‌اند."


وی در توضیح این حرکت گفت: "این تحریم‌ها را دوستان آلمانی‌مان پیشنهاد كرده‌اند شامل تحریم‌های اقتصادی، با محوریت مبادلات مالی است."

افزون بر این، كوشنر اعلام كرد كه دولت فرانسه "از شماری" از شركت‌های بزرگ فرانسوی خواسته تا به دلیل بحران موجود میان غرب و دولت احمدی‌نژاد، به تطمیع‌های ایران جواب رد بدهند. وی در این باره گفت: "از این طریق می‌خواهیم به ایرانی‌ها بفهمانیم كه جدی هستیم."

گفتنی‌ است كوشنر در هفته آینده به ترتیب به روسیه و آمریكا سفر میكند تا توافق نهایی در مورد تحریم‌های تازه‌ ایران حاصل شود. فرانسه كه در تمام این سال‌ها از حامیان همیشگی مذاكره با ایران بوده، اكنون دیگر همتایان اروپایی خویش را به شدت عمل هر چه بیشتر در برابر ایران تشویق می‌كند و در بین مخالفان سیاست‌های اتمی ایران ابتكار عمل را به دست گرفته، كه این برای دولت ایران زنگ خطری جدی محسوب می‌شود.

ساندی تایمز: "حمله سه روزه آمریکا برای نابودی توان نظامی ایران"

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

فکر کنم وقتی فرانسه دیگه می گه آماده باش یعنی جناب دولت کمی هم به خود بیاید بد نیست. ما گفته باشیم فردا یه وقت کمی دیر میشه ها

-- ardavan ، Sep 16, 2007

کوشنر سمبل تغییر سیاست خارجی همیشه محافظه کارانه فرانسه و رویکرد به جبهه امریکایی نیکولاسرکوزی است.البته وقتی فرانسه حرف از جنگ میزنه باید حدیث مفصل خواند از این مجمل.کشور حقوق بشر و ادعاهای دموکراسی حالا وزیر خارجه ای انتخاب کرده که یکی از حامیان حمله به عراق بوده.

-- بدون نام ، Sep 16, 2007

faramoosh nakonim keh ajdad maderi saarkoozi yahoodi boodehand, va yahudiha az khodashoo ast keh ragib esterazhiki manand iran ro az sar rah esteelay israeel bar khavarmianeh bardarand, braay hamin hala aghay sarkoozi va vazir kharjeh-ash kaasey daaghtar az aash shodeh-and hata daaghtar az az necon haay amrika.vaghan maskhareh ast!

-- بدون نام ، Sep 16, 2007

خود را ملامت کنيم که چنين حکومتی را سر کار آورده ايم که جهان و زمين و زمان را به ستوه آورده! گروه بزرگی از ملت تحت تحريک و تاثير روحانيت شيعه به تمامی ملل جهان فحش و ناسزا داده، مرگ بر گفته، هل من حريف خوانده، ترور کرده بسيجی ساخته پاسدار پس انداخته تا اول از همه پدر باقی مردم را در آورند! شد! حالا کم کم غربيها هم که پشت خودشون در اثر بی تدبيری ملت ايران که چنين حکومتی را سرکار آورده بستند با خيال راحت در فکر خراب کردنند تا دوباره خودشون بيايند و بسازند! ما خود کرده ايم خواهران و برادران! در نادانی ما نه فرانسه مقصر است و نه غرب و نه آمريکا! ما خود کرده ايم و اگر راست می گوييم فردا به خيابان می آييم و اين رژيم را سرنگون می کنيم! اگر ملت عراق حتا ده روز قبل از حمله هم به خيابان آمده بودند و صدام را خود سرنگون کرده بودند آيا چنين می شد! اگر سربازان غيور عراقی صدام را يک هفته قبل از حمله با او چنان کرده بودند که ديگر جنگش را ام الحرب نناميده بود آيا اين چنين می شد؟ اما آيا ارتش ايران، سپاه پاسداران به مردم خود اين اجازه را خواهد داد که به خيابان بريزد و اين حکومت رجز خوان و نادان و جنايت پيَشه را کنار بزند! يا تير و تفنگ و عضله هايش را تنها به رخ مردم خواهد کشيد و از او قتل عامی اسلامی و شيعی خواهد کرد چنان که هر بار که پيش آمده چنين کرده است! آيا همين راديو زمانه که آقايی آنرا در همين سايت آنرا پرشنونده خوانده و من هم تصديق می کنم اجاز خواهد داد که مردم حرفشان را عريان بزنند و از فاجعه جلوگيری شود! آری گر چه دير شده ولی نسبت فاجعه ای که پيش رو داريم هنوز وقت هست! ولی مردم ايران بايد بداند که ديگر جهان هم آخوند بر قدرت را تاب نخواهد آورد، ايرانی می توانست تا به حال برای خودش زندگی درون و زندگی بيرون خانه داشته باشد و بسوزد و بسازد، ولی اينک مردم جهان و قدرتهای منطقه و جهان در کلشان حکومت روحانيت شيعه را نخواهند پذيرفت! اين گوی و اين ميدان! مردم ايران بايد از برنارد کوشنار تشکر کند که چنين هشداری به او داده و اين را غنيمت بشمرد و روحانيت را به جايگاه خودش بر گرداند. فردا بسيار دير خواهد بود!
فرهاد

-- فرهاد دانشجو ، Sep 16, 2007

مسخره تر از همه پخش فیلم Pacificateur(صلح طلب)با شرکت نیکول کیدمن و جورج کولونی در همین شب از کانال یک تلویزیون فرانسه بود.این فیلم که درباره انتقال کلاهک های هسته ای ساخت یک واسطه پاکستانی است که قرار است از طریق مرز آذربایجان به ایران فرستاده شود.این تئوری تا نزدیک به پایان فیلم دنبال می شود و فیلم سپس نشان می دهد که دومسلمان زخم خورده بوسنیایی (ضد قهرمان های تروریست قصه)با یکی از کلاهک ها سر از نیویورک درمی آورند و در طی تعقیب و گریزی به شیوه هولیوود از پا درمی ایند.

-- بدون نام ، Sep 17, 2007

باز هم بگویید در انتخابات شرکت نکنید. باز هم خانم عبادی برود صدای آمریکا انتخابات را تحریم کند.
خانم عبادی کار شما از این به بعد ارائه دقیق آمار کشته و زخمی های ایران به مردم جهان خواهد بود.
خارج نشینان باز بیایند انتقام اشتباهی که خود کردند (انقلاب)از نسل جوان بگیرند.
کسی از فرانسه ایراد نمی گیرد چون با چند صد بمب اتم منادی برابری برادری و آزادی است.
ایران را صحنه قمار خود خواهی های گروه های سیاسی کردیم و از اساس همه چیز را نفی کردیم و دوستان ما در مراکز سرمایه داری دنیا خوش نشسته اند و دم از انقلاب و رادیکالیسم می زنند.
بیایید بخندیم. این نتیجه خانه نشینی است و بی تفاوت بودن ما.
افرادی مسرورشدند که با آمدن دولت آقای احمدی نژاد این رژیم چهره خشن خود را نشان میدهد و بمب های امریکایی انتقام آنها را خواهد گرفت. به این قشر تبریک و تهنیت می گویم.

-- آرش ، Sep 17, 2007

فرانسوی ها در بین اوراق تاریخ به تسلیم شدن و دو رو بودن مشهور هستند. با یک نظرفوری می توان سرمایه داری های کلان آنها را در ایران که از پشت خنجر زدن به رفقای آمریکائی شان است را ببینید. باید ببینیم کشوری که تا کمر در اقتصاد ایران فرو رفته و وابسته است چرا پارس قبل از طلوع خورشید می کند. کشورهای کاپیتالیستی، چه اروپائی چه آسیائی، شبانه عقیده و ایدئولوژی خود را تغییر داده، آن راهی را انتخاب می کنند که برایشان سود و منفعت داشته باشد. این دکترین هنری کسینجر است. همانطور که در رابطه با لیبی دیدیم. فرانسه آب را بهم می زند تا از آن ماهی بگیرد. هیچکدام از این وطن فروش ها دلشان برای حریت و آزادی خلق ایران نسوخته. در مسلخ مردم بی گناه ایران، اینها همیشه سرداران سکه بوده اند نه گهواره دمکراسی.

-- Texan ، Sep 17, 2007

بنده به ضرس قاطع می گویم وزیر خارجه فرانسه شکر خورده است!
این ها زمانی که ایران در اوج هرج و مرج ارکان حکومتی در سال 1359 بود، برای سرنگونی حکومت و تجزیه کشور ایران، خودشان جرات نکردند مستقیم پا پیش بگذارند، یک مردک دیوانه ای را بنام صدام تجهیز کردند تا به ایران حمله کند. مدت 8 سال هم هرچه داشتند از سلاح و ادوات رزمی پیشرفته و آخرین تکنولوژی جاسوسی و اطلاع رسانی جنگی (مثل آواکس های فرانسوی) و مهمتر از همه پول را به واسطه و بی واسطه به حکومت عراق تزریق کردند، برایش یک لشکر(!) جاسوس وطن فروش فرستادند بعنوان بازوی اطلاعاتی و عملیات ایذائی..... هیچ کدام افاقه نکرد که نکرد. آخرش هم همان مار که در قوطی کرده بودند برای ایران، سر درآورد تا خودشان را و منافعشان را بزند که دیدید و دیدیم چه مصیبت ها کشیدند برای سرنگونی اش و هنوز هم دارند می کشند.
حالا چطور جرات می کنند امروز مستقیم پا پیش بگذارند برای حمله به کشور و مردم ایران. من نمی گویم ما تهمتن هستیم. من نمی گویم سلاح ما پیشرفته تر از آنهاست، نه من این ها را نمی گویم؛ من فقط حرفم این است که این نژاد ایرانی خیلی ملت پیچیده ای است پنداری! خوانده اید و خوانده ایم به طنز و غیر طنز، هزار و یک خصلت عجیب و غریب و منحصر به فرد مردم این سرزمین را. من نمی خواهم تکرار مکررات کنم، فقط این خصلت " کینه " ای بودن نسبت به دشمن و نامرد جماعت - در هر شکل و صورتش که باشد - بدجور ریشه در خون و اندیشه و رفتار ایرانی دارد. کسی که می زند باید بخورد، خودمان را نگاه کنیم! کلوخ می زنند، با پاره آجر برمی گردیم به سمت شان. این خیلی واضح است در تاریخ کشور ایران و در فرهنگ ایرانی. نمودهایش از شماره افزون است. اگر کسی حماقت کرده و ضربه زده، هرچند اولش زده، ولی بعد بدجور خورده، دیر و زود داشته ولی سوخت و سوز نداشته است. شما خودتان را نگاه کنید، اسم مغول، عرب، اسکندر، این ها می آید، یکطوری نمی شوید؟ بهر حال اینکه الان بیایند طی چهل و هشت ساعت بمباران و هزار فروند بمب افکن و این قصه ها ضربه ای بزنند و بروند، این حکما برای ملتی که مشت را خورده، آخر کار نخواهد بود، خصوصا اگر ملتش هم ملت ایران باشد. برای کسی که مشت را زده هم آخر قصه نیست. هیچ بچه دبستانی چنین محاسبه غلطی نخواهد کرد. شدیدا معتقدم، جنگ اصلی ملت ایران، درست از فردای روزی که بمباران تمام شود، تازه آغاز می شود. تا ببینیم چه پیش خواهد آمد.
ولی ای همه منصفان و بی طرفان ایرانی، داخل نشینان و خارج نشینان، اپوزیسیون و پوزیسیون، اصلاح طلب و محافظه کار، بدانید و بدانیم که جنگ زرگری بر سر انرژی هسته ای، جنگ با حکومت جمهوری اسلامی و نبرد با آخوندها و ملاها و حزب اللهی ها نیست، والله قسم نیست. اگر شاهنشاه آریامهر هم بود، همین آش بود و همین کاسه، کما اینکه دیدیم و دیدید چه آوردند بر سر حکومت پهلوی که برای خودش یک پا مدعی شده بود زبان بسته و روزهای آخر می گفت خدمه آمریکائی باید بیایند پای مردم من را ببوسند! نیروگاه اتمی بوشهر، بنیادش و زیربنایش مال دوران پهلوی است که از همان دوران موش دواندند در ساخت و تکمیلش... تاریخ بیست سی سال اخیر که دیگر راه دوری نیست برای مراجعه.
خلاصه ماجرا اینکه، بازی جنگ اگر شروع بشود، مثل آن حکایت هائیست که آدم با اختیار خودش می رود داخل، ولی با اختیار خودش دیگر نمی تواند خارج شود. این را به اروپا عرض کردم. بحمدالله این سایت زمانه هم که ارتباطش با اروپا حسنه است و اخبار مستقیما منعکس می شود.
توصیه من به اروپا این است، این یکی دوسال باقی مانده از عمر دولت پاکوتاه فعلی هم دندان عقل بر جگر(الحق که جگرت را!) بگذارند و نابخردی نکنند تا مردم اوضاع را خودشان سروسامان دهند. من آنچه شرط بلاغ است با تو می گویم، تو خواه از سخنم پند گیر خواه ملال.

-- یک شهروند هوای جانان ، Sep 17, 2007

خوب یا بد ، متاسفانه این مسیری ست که تندروی دینی و حامیان همیشه در صحنه ی آن با مشت های گره کرده برای این مملکت به بار خواهند آورد. حال چه امروز ، چه دو فردای دیگر. امیدوارم هرگز جنگی صورت نگیرد. چون در آن صورت این برادران بسیجی که در خیابان ها به دختران باتوم می زنند نخواهند بود که قربانی می شوند. بر سر حکومتیان با آن حساب های عریض و طویل در کشور های کمونیستی هم چیزی نخواهد آمد. قربانیان واقعی ما و فرزندانمان خواهیم بود که عمری ست تاوان قهرمان بازی و خرافه پرستی اجدادمان را پس می دهیم.

-- پویا ، Sep 17, 2007

وقتی وزیر خارجه فرانسه با چنین لحنی سخن میگوید یعنی پشت پرده جدی جدی یک خبرهایی است. جنابان حتی برای شما هم دیگر جنگ برکت نیست. آتشی است که خشک و تر را میسوزاند. کمی عقل داشته باشید.

-- هامون زمان ، Sep 17, 2007

شهروند جان هوای جانان رست و دروغ را به هم بافتی، ولی از ترور ها و آدم کشی ها و نامردمی های رژيمی که تنها عيبش را آن پاکوتاه دانستی نگفتی! خودت هم يا در همان اروپا ماوا داری و يا حاضری نصف ثروت آبا اجاداديت را بدهی تا ويزايی بگيری و بری در همان پاريس آيت الله کوشنه زندگی تا کنی تا از شر اين حکومت صالحان نجات پيدا کنی! از قرار معلوم دست به قلمی! و يادت باشه که اعراب هم آمدند و دين و مذهب و همه چيز ايران خيره سر و کله شق و مشت زن رو عوض کردند تو زبانشان هم فلن کردند و مردم ايران هزار سال است که توی سر خودشان می زنند ! می دانی چرا برای اينکه فلان عرب در فلان صحرا کشته شده؛ تازه آنها خودشان می گويند که جريان سياسی بوده و لی همين ملت غيور می گويد نه موضوع الهی بوده و اين ها همه شهيدند و آو هم سالار شهيدان! از کجا ديدی برادر شايد برنارد کوشنه و سارکازی ريس جمهوری هم امان و شهدای آينده ی ما باشند. ولی من ترا می فهمم تو می خواهی بگويی بابا جنگ داره ميشه باورتم شده برا همين ميگی حالا وقت اين حرفا نيست ولی برادر اگه تو حرفاتو سنجيدتر زده بودی شايد ميشد حرف کوشنه را استفاده ای بهينه کرد و اين رژيم جنگ طلب رو که از بدو ورود تا حالا غير از عزا و ماتم برا ما نياورده را از کار بر کنار کرد! هر جا هستی برقرار باشی.
آقا رجب دانشجو از تهران

-- آقا رجب دانشجو از تهران ، Sep 17, 2007

سال 1368 وقتي به اقاي رفسنجاني در مورد برنامه هاي اقتصادي و امنيتي كه از عوامل اصلي تفاوت طبقاتي در ايران بود گفتند كه اين سياست جوابي جز بي تفاوتي مردم در بر نخواهد داشت. مردم يكبار هم در 2 خرداد تلاش خويش را كردند تا با حاكميت اشتي كنند ولي در بر پاشنه بدتري گشت .اگر غرب امروز بر طبل جنگ مي كوبد براي گرفتن امتياز است چون مي دانند مردم ديگر مردم سال 59 نيستند. يعني مهمترين ابزار دفاع از ايران كه مردم باشند ديگر نيست. پس براستي بايد دعا كرد.

-- sasan442002@yahoo.com ، Sep 17, 2007

خداوند میفرماید مکرو و مکرالله والله خیرالماکرین

ما که مکر صدام را دیدیم که چطور به خودشان بازگشت حال منتظریم تا بقیه مکرهایشان را هم ببینیم و امید و توکلمان به خدا بیشتر شود

-- امید به خدا ، Sep 17, 2007

این استراتژیستهای جمهوری اسلامی اصلا دستشان نمک ندارد ( البته اگر کله شان عقل داشته باشد) این همه پول که به توتال-پژو-سیتروئن -.... دادند اگر به مارکس می دادند شهادتینش را می خواند.

-- پیروز ، Sep 17, 2007

آرش خان واقعا فکر میکنی این اتفاقات محصول انتخاباته ؟ اگه اینطور فکر میکنی برات متاسفم.... ولی محتملا تو از کسانی هستی که از رانت خواری خانواده هاشمی از رادیو زمانه که سیغه برادری دارند استفاده کردی و منتظر پستی و شغلی در حکومت هاشمی واسه کسیت هستی ... ول کن بابا ... بخدا روزی دست خداست... حیف از کشورت نیست که دل به اینها خوش کردی؟؟

-- بدون نام ، Sep 17, 2007

Khastam nazaramo benevissam o motavajeh shodam ke bishtar az یک شهروند هوای جانان chizi baraye goftan nadaram. faghat ezafe mikonam ke faranse na ghodrat nezami in majerajouyiha ra darad va na az lahaze dakheli mitavanad javabgouye 8 million mosalmani bashad ke dar in keshvar zendegi mikonand

-- NAM ، Sep 17, 2007

جناب یک شهروند هوای جانان! دیگر حتی طومار شما هم دل مردم ایران را قرص نمی‌کند. الان وقت توصیه دادن به اروپا نیست و کسی از من و شما توصیه نمی‌خواهد. یک جو عقل از سردمداران این مملکت گل و بلبل که ایران را ملک شخصی‌شان تصور کرده‌اند، ما را بس!

-- پوپک ، Sep 17, 2007

فرانسوي ها ماجراي سوپر اتاندارد ها را ظاهرا فراموش كرده اند. آقاي كوشنر بهتر است كمي هم به تاريخ نگاه بكند . فرانسوي ها يكبار اين كار را تجربه كردند و پاسخ آنرا كه ديدند به غلط كردن افتادند اما اينبار آنها حتي فرصت غلط كردن را پيدا نخواهند كرد. فرانسه به باروتي مي ماند كه 10 ميليون مسلمان فرانسوي هر آن انتظار افروختن آن را دارند.

-- بدون نام ، Sep 17, 2007

محافل سياسي در تاكسي همچنان معتقد هستند كه در ايران جنگي نخواهد شد، و اينها بالاخره با هم مذاكره مي كنند. فكر مي كنم اگر بمب هاي آمريكايي بر فراز شهر تهران پيدا شوند باز هم بگوييم جنگ نمي شود. آنقدر پذيرشش سخت است كه حتي واقعيت را هم نخواهيم ديد.

-- تهمينه ، Sep 17, 2007

Ajab majerayi!!! Hart o Pouthaye kucbner o jedi nagirid, Faransaviha darand jeloye arabestan o keshvarhaye khalije fars o Israel ghamish mian, vagar na az Marhoume Napoleon ta be hal nashode jangi karde bashand o bordeh bashand. Khossoussan sharayete feli faranse che dakheli o che khareji chenin gozineyi ra gheire momken misazad. Dar zemn kessani ke fekr mikonand jang o dekhalate nezamie gharb javabgouye bohrane assafnake Iran ast kour khoundand, kafie yek negahi be Irak o Afghanistan bendazand.

-- NAM ، Sep 17, 2007

khabare badi bood
yekleh.blogfa.com
yekleh.blogfa.com
yekleh.blogfa.com

-- milad ، Sep 17, 2007

این دولت فرانسه با دولت شیراک که برای حسن روحانی فرش قرمز پهن کردند و در کاخ الیزه ازاش پذیرایی کردند زمین تا آسمون فرق داره! البته اگر آقایان متوجه شوند!
http://freedomisnotfree.blogfa.com/

-- آزادی بی بها نیست ، Sep 17, 2007

آقای "دانشجو" (که رجب و تهران پیش جلال و جبروت همین یک کلمه هیچند!):
از بد روزگار، یکی دیگر از پیچیدگی های جماعت خودمان (ایرانی ها) همین است که با خواندن یک مقاله در روزنامه کارشناس می شویم، با خواندن یک کتاب فاضل می شویم و با ورود به دانشگاه فضله! ( که افضل فضائل است). دورانی که زیاد تلویزیون نگاه می کردم، یادم هست هربار میکروفون یک خبرنگار بسمت جوانی می رفت، از هرچه و هرکه می پرسید، طرف اینطوری پاسخ می داد: " من به عنوان یک دانشجو......". مثلا می پرسید نظر شما در مورد گرانی کرایه تاکسی چیست؟ طرف می گفت من بعنوان یک دانشجو!... می پرسد چرا ارتفاعات کله قندی شبیه قند حبه است؟ می گفت من بعنوان یک دانشجو...
دانشجو آنطور که از اسمش برمی آید، تا روزی که این عنوان را یدک می کشد باید در جستجوی کسب معرفت، دانش و تجربه باشد نه اینکه هنوز جوهر مهر کارت دانشجوئی خشک نشده، احساس فضله بودن به او دست بدهد و بخواهد تکلیف مملکت را مشخص کند!
و اما قصه ما قصه مارادونا و رونالدینیو نیست، قصه غضنفر است! یعنی به جای اینکه بیشتر با دشمن سرشاخ باشیم، با آقایان فضله ای مشکل داریم که بنا بر گفته مولانا، از غم بی آلتی افسرده اند.
ضمنا عزیز برادر، شما خودش را بخاطر اینکه ما در خارج هستیم و داریم حالمان را می کنیم ناراحت نکن. احتمالا، اگر " دانشجو" باشی، آن زمان که من برای دفاع از میهن و اعتقاداتم به نبرد با دشمن رفتم، شما موز بودی. بعضی از بزرگترهای آنزمان هم ترجیح دادند سنگر پشت جبهه را سفت نگهدارند و چراغ دانشگاهها را روشن! دو روز قبل از پذیرش آتش بس، حقیر برای مرخصی به تهران آمدم که دیگر هیچ. بعد که جنگ تمام شد هم با اجازه نوزادان آنروز و " دانشجو"یان امروز، ما خواستیم ادامه تحصیل بدهیم به همراه بقیه بچه هائی که یا درگیر جنگ بودند، یا در اسارت عراقی ها. حالا هم با اجازه ات در یک کشور خوش آب و هوا داریم صفا می کنیم و " بعضی وقتام یاد جنگ و یاد موندنا و رفتنا می افتیم". عیبی که ندارد انشاءالله؟!
اما یادمان هست از کجا آمده ایم و بلیط برگشتمان برای روز مبادا و روز حادثه رزرو شده است، تا به حال اسم شهید چمران به گوشت خورده؟ اینکه در شورای شهر است اصغرشان است، من دکتر مصطفی چمران را می گویم. می دانی وقتی جنگ عراق با ایران شروع شد، ایشان کجا بود و از کجا خودش را به خط مقدم رساند؟ اسم ناسا تا حالا به گوشت خورده؟
نگران جنگ هم نباش، شما بمانید سنگر پشت جبهه و دانشگاه را سفت نگهدارید، زیرا که ما بیداریم.
قربان شما، از عشقولانه آباد!

-- یک شهروند هوای جانان ، Sep 17, 2007

اين آقاي یک شهروند هوای جانان ميشه لطفا توضيح بدن كه توي اين 1400 سال اخير كه خاك و جان و مال و ناموس و زبان و دين و فرهنگ و تاريخ و شخصيت ايراني ها تاراج و لگد مال ميشود اين ملت به قول ايشان دلير و دشمن شكن كجا بوده يا اين كه منظورش يه ملت ديگه است . اين ملت هنوز نميتونه آزادانه براي خودش كوچكترين تصميمي ( مثلا لباس پوشيدن ) بگيره ديگه چي داره كه براش حاضر باشه بجنگه . نكنه اين آقا فكر ميكنه ملتي كه به نون شبش محتاج يه مشت آدم رزله مياد به خاطر آقاي خامنه ايي كه با اون اسمش و لباسش و كلاهش عرب بودن از سانت سانت اش ميريزه و مدعيه كه بر تمام ايراني ها نسبت به مال و جان و ناموسشان اولي تره يا به خاطر بقيه آخوندهايي كه يكي ميگه بايد غدير جاي نوروز رو بگيره يا اون يكي كه ميگه قبل از اسلام خواهران و مادران شما جينده بودند ( خميني سخنراني بهشت زهرا ) بجنگه . نه حضرت آقا خوب يا بد اين حكومت 30 ساله خوب ملت ايران را از خواب 1400 ساله و روياي حكومت اسلامي بيدار كرده و چهره واقعي مردان الله را از پشت نقاب عصمت نشان داده تصوير اين حكومت براي مردم ايران چيزي جز فقر و فساد و ارتشا و دروغ و اعدام و سنگسار و قطع دست و ......... نيست . شايد بد نباشه براي مثال اون حكايت كليله و دمنه را نقل كنم كه اون موشي كه روي لانه اش يه مار كريه المنظر چنبره زده بود چون هر چه ميكنه ميبينه نمي تونه از پس اون بر بياد زماني كه مار در خيال راحت خواب بود به سراغ يه باغبون كه اون اطراف زير سايه خواب بوده ميره و با تحريك اون رو از خواب بيدار ميكنه و دنبال خودش ميكشونه تا اون مار رو ببينه و باقي ماجرا كه ديگه نيازي به تعريف نداره . اين حكومت همچون ماري در آستين براي ملت شده و مطمن باش كه مردم هم از رفتن اين كژدمان خوشحال خواهند شد همانگونه كه با كوچكترين زخمي به ايران جگر ملت ايران است كه زخمي ميشود نه جگر اين لاشخوران مگر در مقابل هر طوفاني كه بر پيكر ايران زند اصولا كسي غير از اين ملت توانايي ايستادن و زخمه را به جان خريدن دارد مگر در 8 سال جنگ با عراق ما با دعاي ندبه يا با امداد غيبي پيروز شديم نه خير اگر ميخواهي بداني چگونه به قول تو دماغ دشمن را به خاك ماليديم سري به گورستان هاي كشتگان وطن در سراسر ايران بزن تا بداني كه چه تعداد سر به خاك افكنده شده ( بدون احتساب كشتگان چند هزار سال گذشته ) . اينان كشته نشدند تا خاكشان جولانگه دشمنان شود . سر نيانداختد تا ناموسشان در بازار هاي دبي خريد و فروش شود بلكه سر انداختند تا زنان و دختران ايراني در آزادي كامل هر آنچه دوست داشتند در كمال رفاه انجام دهند و در آزادي بر روي خاك خودشان هر گونه كه خواستند راه بروند و شاد زندگي كنند و هر چه خواستند بپوشند خون خود را با خاك آميختند كه اين خاك صاحب شناسنامه شود و ارزش پيدا كند نه آنكه به جزايرش چشم بدوزند و حاكم بگويد به خاطر وحدت دنياي اسلام چيزي نگوييد . آخ اي هم و ت ن درد اين ملت به استوخوان رسيده چون از داخل با شغالاني چون آخوندها طرف است و از خارج در اطرافش لاشخوراني به كمين لاشه ايي كم توان نشسته اند تا پاره پاره اش كنند دشمن خارجي را شايد بتوان از پا درآورد ولي دشمن در خانه را چي ؟ آيا ميتوان كساني را كه در اين چند سال به منافع ملي ضربه 100 ساله زده اند را محاكمه كرد ؟ دلكم ميخواهد راهش را به همه ما نشان دهي تو كه راه مقابله با دشمن خارجي را خوب بلدي نشانم بده ؟؟؟

-- احسان از رفسنجان ، Sep 17, 2007

داشتم فکر می کردم که آيا اين آقا رجب دانشجو حق داشته چنين چيزی را برای برادر شهروند هوای جانان بنويسد يانه! خوشبختانه جواب دندان شکن شهروند جانان (بخوانيد غرب فاسد) تاکيدی شد بر تاکيدات! عاقلان بسيار می فهمند اما شهروند جان جانان انگاری يادش رفته فضله الفضلات امام کبير انقلاب هم می فرمودند که « که من طلبه هستم» البته من به هيچ وجه در صدد دفاع از آقارجب نيستم ولی واقعا از ادب نزاکت اين برادر بسيجی شعبه اروپا بسيار خوشحالم چون ايشان به يکباره آنچه را نوشته در تاييد و دفاعيه ای از آقا رجب است! چون اگر با منطق اين حضرت و انتقاد آقا رجب نگاه کنيم و جنگ طلبی های حکومت اسلامی و حتا به ايدولوژی مرحوم دکتر مهندس چمران سر راست به همين امروز می رسيم: یعنی چند روز قبل از جنگ. برای همين هم من هم از آقا رجب و هم از شهروند جان جانان تشکر و حتا تقدس می کنم چون باعث عريانی يکديگر شدند. البته بنده هم دانشجو هستم و لی اميد وارم شهروند جان جانان (اروپا) مرا به اين گناه ببخشد زيرا اگر نبخشد هيچ معلوم نيست که برادران جان جانان در اين جنوب تهران زير سايه امام زمان با من دختر بینوا چه خواهند کرد!
پروانه دانشجو از تهران

-- پروانه دانشجو از تهران ، Sep 17, 2007

دوستان من از همه ی شما و « شهروند جان جانان» و خصوصا اين راديو زمانه تشکر می کنم. فقط خواهش من از دوستان اين است که هم مطلب من و هم مطالب ديگران و هم به ويژه مطلب اين شهروند جان جانان را بخوانيد و خود قضاوت کنيد! و البته بختم بلند بوده که اين شياطين غربی اين دستگاه نویسندگی ناشناس را ساخته اند وگر نه اگر اين شهروند جان جانان و یا دوستانش دستشان به من و حتا دوستان من و حتا همسايه ی من برسد چها که نخواهد کرد! حتما زهرا کاظمی و احمد باطبی وار و ...مرا به لقا الله خواهند فرستاد زيرا از نوشته اش بوی اسلام ناب محمدی متصاعد می شود و مشام جان را می نوازد. باز هم تشکر از کسانی که هر دو نظر را بخوانند و خود هم صاحب نظری باشند! البته چون ما و دوستانمان از ترس دوستان و برادران شهروند جان جانان امنيت نداريم مجبوريم بريده بريده و لرزان و بی تصحيح بنويسم و فی البداهه پست کنيم.
قربان همگی شما با احترام به شهروندجان جانان.
آقا رجب دانشجو البته گرچه مجاز نيُست!

-- آقارجب دانشجو از تهران! ، Sep 17, 2007

اي آقاي شهروند هواي جانان شما خودت به خوبي تناقضات روحي رواني خودت رو به نمايش گذاشتي البته اصلا قصد توهين ندارم و نميخوام نصف نوشته ام رو به چگونگي تبديل خيار به شما ( احتمالا اون موقع باباي شما به جاي محصولات فرنگي به پيشنهاد جلال آل احمد خيار وطني ميخورده با رنگ سبز نبوي ) ولي بد نيست لااقل امثال شما و چمران تكليف خودتون رو با ملت ايران روشن كنيد شما يا براي ايران مايه گذاشته ايد يا براي چيز ديگري ؟ اگر براي ايران و ملت ايران مايه گذاشته ايد و ميخواهيد بگذاريد كه بايد به اين ملت وفادار باشيد و سرباز اين ملت باشيد و خواسته اون رو خواسته خودتون بدونيد و حالا كه به استناد هزاران سند رسمي و غير رسمي اين ملت داره اون اعتقاداتي رو كه شما يا چمران يا هر كس ديگه ايي جزو افتخاراتش ميدونه به شديدترين وجهي استفراغ ميكنه ( فقط براي يك از هزار كافيه به آمار رسمي كشف مشروبات الكلي كه در اسلام حرام است مراجعه كنيد و......) شما آيا به اين خواسته ملت ايران احترام ميگذاريد يا خير به اينجا كه ميرسد ملت ايران اه اه ميشود و ميشود فضله و مزدور و قلم به مزدو جاسوس و وطن فروش و ايادي استكبار ! ببينيد انكار واقعيت خيلي راحته ولي زندگي به دور از واقعيات غير ممكنه همون طور كه الان مردم دارند با واقعيت دردناكي به نام حكومت جمهوري اسلامي كلنجار ميروند نا با اون مدينه فضله ايي كه ادعاي امثال چمران بود من اصلا قصد توهين به قهرماناني مثل چمران رو ندارم چرا كه اونها رو جزو كشتگان وطن ميدونم و همه كشتگان وطن به خاطر كاري كه انجام دادند براي من محترم هستند نه به خاطر اعتقاداتشون و اصلا قصد ندارم مثل شما اونها رو مصادره كنم و هر وقت كم آوردم از اونها مايه بزارم و خودم رو پشت اونها قايم كنم . ضعف دوم شما اينه كه راكد مونديد و همراه ملت نيومديد همينه كه افكارتون گنديده و البته خودتون هم به صراحت داريد ميگيد كه دو روز مونده به آتش بس اومديد مرخصي و بعد از جنگ هم بليط پرواز و گورگوريا جزاير خوش آب و هوا عشق و صفا البته كه حقتونه بايد هم خوش بگذرونيد هر چي باشه براي چند سال جنگيديد و بايدم به بهترين وجه ازتون تقدير بشه و در اين شكي نيست كه اگه ملتي از سربازش تقدير نكنه روحيه فداكاري براي منافع ملي از بين مبره و ديگه كشوري وجود نخواهد داشت . ولي نتيجه افكار شما و چمران اين نبود كه ديگه كسي به ناسا نره بلكه برعكس الان ده ها بلكه صدها ايراني كه خيلي هم از چمران باهوش تر و از شما خيلي بيشتر هواي جانان دارند توي ناسا و ديگر مراكز علمي دنيا كار ميكنند و براي خاكشون اشك ميريزند و به جاي ملت ايران منافع ديگر ملل تامين ميشه شما خودتون داريد ميگيد اگه جنگ شد نگران جنگ نباشيد ما با اولين پرواز مياييم من از اينكه شما اين جور سريع حاضريد به خاطر ايران برگرديد و دوباره تفنگ دست بگيريد و از ناموس ملت دفاع كنيد خيلي خوشحالم ولي نگراني من از اينه كه شما بيشتر عاشق خونريزي باشيد تا ملت ايران وگرنه اگر خوب چشم و گوشتون رو باز كنيد ميبينيد كه چندين ساله كه جنگ شروع شده و يه عده دارند توي روز روشن به ايرانيان در داخل خاك ايران تجاوز ميكنند چرا شما نمي آيي جلوشون رو بگيري شمايي كه دم از بي باكي موقع جنگ ميزني الان كه موقع صلحه و تفگ جاي زبون آدما رو نگرفته چرا نمي آيي كه جلوي متجاوزين به حقوق ملت ايران رو بگيري اگه خوب چشماتو باز كني دختراي ايران رو ميبيني كه سرنيزه زير گلوشونه و توي روز روشن جلو چشم هفتاد ميليون آدم كتكش ميزنن و اون دانشجويي رو كه جنابعالي بهش توصيه ميكني پشت سنگر و بچسبه الان توي زندان اوين توسط هم وطناي من و تو داره شكنجه ميشه معلماي ايران زمين كتك ميخورند كارگران ايران زمين كتك ميخورند پس تو كجايي چرا براي دفاع از ايراني بلند نميشي بيايي يا شايدم فكر ميكني اينها يه عده خارجي هستند كه براي بدنام كردن جمهوري اسلامي از اسرائيل و آمريكا دزدكي با گرفتن تابعيت ايران به اين كشور اومدن . خواهش ميكنم بيدار شو بيدار شو بيدار شو . قربان شما احسان از مدينه فضله !

-- احسان از رفسنجان ، Sep 17, 2007

آقای احسان از رفسنجون(آخ جون)، امیدوارم باغهای پسته تان که بسیار مقوی تر از موز و خیار است و باعث شده تا شما اینقدر خوش زبان و با فضیلت عمل بیائید، همیشه پر بار باشد. البته قدیم ترها می گفتند امان از رفیق بد و ذغال خوب. خلاصه بچه های کرمان و رفسنجان، همیشه خیلی "باهنر" بوده اند و این را من بدلیل پسته مرغوب این خطه می دانم.
ضمنا مشکل مملکت ایران حکومت ها نبوده اند، غضنفر ها بوده اند. می فرمایند هر قومی لیاقت حکام خود را دارد. همین امروز اگر هیئت دولت سوئیس را بیاورند در ایران حاکم کنند، شما خودت بفرما بعد از چند روز یا هفته همه را رشوه بگیر و مختلس و فلان و بهمان می کنیم؟ نمی کنیم؟ اولش با "پول چائی بچه ها" شروع می شود. همین چیزهاست که باعث می شود با قاطعیت بگویم، تاریخ را از سر اشتباهش داری می خوانی. مشکل ایران مال 1400 سال گذشته تا بحال نیست. اتفاقی که در 1400 سال پیش افتاد، اگر بد بود نتیجه تاریخ قبل تر از آن بود. هرچند در نهایت این ما بودیم که انتخاب کردیم. برای اثبات مطلب یک مورد مثال می آورم، فرح پهلوی برای مسئولین جمهوری اسلامی پیغام داد: " اگر جوانان در دوره حکومت ما بد تربیت شده اند، همان جوان هائی شدند که در سال 59 برای دفاع از وطن بپا خواستند و خرمشهر را آزاد کردند و جنگ را تا آخر پیش بردند. اگر امروز نبردی در بگیرد، جوانانی که شما پرورش داده اید، چه سرنوشتی را برای وطن رقم خواهند زد؟!"
به جمله پایانی ایشان دقت بفرمائید ولی خواهش می کنم به این بانوی محترمه ناسزا نگوئید، فرمایش خانم فرح خیلی خیلی به واقعیت نزدیک است. نیازی به مورد مثال نیست، در همین یک صفحه اینترنتی می توان میزان اشتیاق و انگیزه جوانان امروز را برای مقابله با هر اقدام دشمن مشاهده کرد. اینکه ما هم خارج شدیم و داریم اینجا عشق و حالمان را می کنیم (که خدا نصیب شما هم بکند) فلسفه اش برمی گردد به اینکه با جوانان غیور عرق خور (طبق آمار آقا احسان)، شیشه بالا انداز، گراس کش، حشیشی بار زن و خلاصه ختم همه عشق و حال های مزاری طرف بودیم(آمار این ها را دیگر همه منابع بی طرف منتشر کرده و می کنند). اما خدائیش را بخواهی بدانی، از همه منزجر کننده تر زمانی بود که فضله های دانشگاه می خواستند جلوی خاکسپاری چند شهید گمنام را در محوطه دانشگاه بگیرند به این بهانه که دانشگاه قبرستان نیست! غافل از اینکه جنازه اصلی مرده های متحرکی بودند که قدر فداکاری گروهی بی نام و نشان که حتی پس از حرکت بزرگ خود هم نمی خواستند نامی از ایشان باقی بماند، را نمی دانستند.
خانم پروانه ( دانشجو از جنوب شهر تهران)، جوانی های ما رسم بود پروانه ها زیر سایه گیاهان و شاخ و برگ درختان می رفتند، امروز می فرمائید زیر سایه امام زمان! هر کجا هستید، خوش باشید ولی اگر خودتان زیر سایه ای رفتید، گناهش را گردن ما نیاندازید، ما این گوشه نشسته ایم ماستمان را می خوریم!
آقای دانشجو( رجب از تهران)، به شما کاملا احترام می گذارم و از خدا می خواهم، حالی که نصیب ما کرد(ویزای عشقولانه آباد علیا) نصیب شما هم بفرماید تا بوی کباب را از چند متری استشمام بفرمائید و اینهمه آب از لب و لوچه تان آویزان نباشد. خدائیش اینجا حرف ندارد. به چند دلیل، مهمترینش این که اینجا فضله و فاضل و سایه و این ها ندارد، هرکی به هرچی لیاقتش را داشته رسیده. ضمنا اگر اینجا اکثریت بروند پای صندوق و یک پاکوتاه را بیرون بیاورند که مثلا به یک کوسه لج کرده باشند، یا عده ای که مدعی اند فضیلت ما می گوید پای صندوق نرویم و در نهایت همین می شود که شده است و باعث خنده دنیا شده ایم(ام - ای - است - ایم - اید - اند)، دیگر جرزنی نمی کنند و خودشان را تافته جدابافته از جامعه نمی دانند. آش کشک خاله است، رای آورده، باید چهار سال رئیس دولت باشد. عرضه داری، دوره بعد یک چیزترش را (بهترش را)انتخاب کن.
از دوستان عزیز زمانه هم سپاسگزارم که همه نظرها و آراء را بی طرفانه منتشر می کنند.

-- یک شهروند هوای جانان ، Sep 18, 2007

آقا احسان از رفسنجون، من واقعا قصد اهانت به پدر شما را نداشتم. خواستم توضیح داده باشم که اگر پدر شما اصلا پسته دوست نداشته است، بگردید آن اطراف، حتما یکی را پیدا می کنید که پسته زیاد دوست داشته. بهر حال دوست خوب برای همین مواقع خوب است دیگر.

-- یک شهروند هوای جانان ، Sep 18, 2007

فكر كنم سوالاتي كه توي نوشته ام مطرح كردم خيلي واضح بود حالا اگه عصباني هستي و نميتوني يه جواب منطقي بدي اشكالي نداره ما شما را روي شانه ميگذاريم و توي شهر مي چرخيم و ميگوييم عاقلان دانند!!! .
سوالات خيلي واضح اند
1- چرا ملتي كه 1000 سال قبل از اسلام در روزگاري كه ديگر ملل با بيگاري و بردگي براي امثال فراعنه كار ميكردند صاحب حقوق بشر بود و بردگان يهودي را آزاد ميكرد و نام خود را آزاد ميگذاشت و تمدن ميساخت پس از اسلام در بازارهاي حجاز به بردگي تن داد ؟
2- اگه ملت ايران اعتقادات شخصي شما رو قبول نداشته باشه آيا باز هم خودت رو سرباز اين ملت و ايراني ميدوني يا خير ؟
3- شما چه راهي براي مقابله با كساني كه در داخل خاك ايران با مردم ايران در حال جنگند پيش نهاد ميكني ؟
در ضمن گفتن بعضي چيزا شايد ارزش اونها رو كم كنه ولي براي اينكه خيلي سالهاي پر افتخار جنگ خودت رو كم ارزش تر نكني بد نيست يه كم بيشتر فكر كني چون جنگيدن با متجاوز به خاطر ايران خيلي باارزش تر از اونيه كه به اين راحتي اينجا حراجش كني . بالا خره ما هم به روزگار جواني رفيق ساغر و پيمانه بوده ايم .

-- احسان از رفسنجان ، Sep 18, 2007

Khanouma, aghayan, nazar dahandegan, Jarian avaz shode, faransaviha darand koutah mian,Shoma koutah nemiayn? bahs aslan sare in harfaye khossoussi naboud!!! shoma ham koutah biayid o omghe matlab o begirid. Ba vojoude inke massaeli ke matrah shod bessiar jaleb boud o arzeshmand vali ayeneyi az vaaze iran ast, mosht nemayangare kharvar ast, Ma hame Irani hastim o bayad be fekre nejate keshvaremoun bashim, kargar o daneshjou o sarbaz o barzegar, hame dast dar daste ham be omide Irani por shokoufa o AZAD.
Ba doroud be hameye hamvatanane azizam

-- NAM ، Sep 18, 2007

آقا احسان از رفسنجون، از اینکه به جای کلفت اندازی تصمیم گرفتی مودب بنویسی تا پاسخ مودب دریافت کنی، خوشحالم.
1- مشکل تو با خودت است عزیزم نه با اسلام و مسیحیت و یهود و این ها. تو الان عرصه را تنگ دیدی، تصور می کنی ایراد از دین و آئین توست. همین اشتباه را ملت ایران 1400 سال پیش کرده است. الان اگر هر نسخه ای را برایت بپیچند ممکن است به راحتی بپذیری چون دین فروشانی در حال حاکمیت بر کشور هستند که با رفتارشان چهره حقیقی دین را به نفع خود مصادره کرده اند. ملت ایران هنگام حمله اعراب از دست دین فروشان مانوی و مزدکی و زرتشتی به دشمن پناه برد. ولی این را بدان که تغییر دین و آئین، اهانت به باورهای مردم، تظاهر به برتری نسبت به احکام و دستورات روزمره اعتقادی، این ها در هیچ کجای دنیا بار ارزشی ندارد. کاتولیک های اینجا رگ گردنشان باد می کند وقتی از آئینشان حرف می زنند، یهودی ها همینطور، بودائی ها همین، هندوها همین، توتم پرستان همین...هیچ کس به بهانه ناکامی های خودش، ناسزا به اعتقاداتش نمی گوید. دین یک برنامه است( مثل برنامه درسی) می توانی پیگیری کنی، می توانی مسامحه کنی. هیچ کس با نماز نخواندن سوسک نشده است. ولی اشتباهات خود را بی دلیل متصل و مرتبط کردن به اعتقادات مذهبی و آئینی، کار زیبائی نیست عزیزم، نکن این کار را.
2- اگر بتوانی ثابت کنی "ملت ایرانی" یا نماینده ملت ایران هستی، حق با شما خواهد بود. مرد حسابی تو نماینده و نمونه همان چهار پنج نفری که دورو بر خودت در خانواده ات داری هم نیستی! تو نماینده همان پنج نفری که در تاکسی با هم می نشینید هم نیستی. حتی توی یک چلوکبابی بروی نمی توانی به نمایندگی از همه، منوی مناسب را برای بقیه سفارش بدهی. چطور از طرف ملت ایران حرف می زنی؟ کمی به خودت بیاندیش و داشته هایت و سعی کن نماینده وجدان و قلب خودت باشی. اینطوری پذیرفته تری.
3- اصل مطلب و تفاوت من با شما همین است. شما غریزی می روی جلو، من نمی خواهم اینطور عمل کنم. شما دندانت اگر درد می کند، سرت را می کوبی به دیوار، من نمی خواهم روش سنتی شما را پیش بگیرم. من نمی خواهم دوباره انقلاب کنم! دوباره همه چیز را بهم بریزم. یکبار اشتباه در دوره عمر کوتاهم بس است. دولت و حکومتی که در ایران است، خوب نیست. خوب نبودنش صدها دلیل دارد که وقت مطرح کردنش این جا نیست. ولی این دولت، نتیجه عمل ماست، نه دیگران. هرگاه خودمان به بینشی برسیم که لیاقت بهتر از این را داریم، باید عمل کنیم. باید حرکت کنیم و باید دشمن را هل بدهیم برود سرجایش بنشیند. این اما با فحش و ناسزا نمی شود، اگر می شد، اینهمه گروه تروریستی توانسته بودند انجامش دهند. آقای احسان، آمار جوان های زیر بیست سال که اسم خودشان را بسیجی می گذارند(به اعتقاد من بسیج فقط در دوران دفاع مقدس بود و بس) و نفس شان را در آزار مردم کوچه و بازار به هواخوری می برند، نقاب پوشانی که با پوتین به جان لات و لوت ها می افتند، لات و لوت هائی که به پیر زن هفتاد ساله هم رحم نمی کنند و بی عفتش می کنند، جوانان یقه سفید ادارات که صبح تا شب مجیز مدیران فامیلی سازمان ها را می گویند تا اضافه کار و ترفیع بگیرند، رای دادن به لیست های عجیب و غریب در انتخابات هر دوره مثل آبادگران و فلان و بهمان که باعث تثبیت حاکمیت گروهی نادان بر مناصب دولتی و مراجع قانون گذاری می شود.....همه و همه و همه این ها، آیا شعبده من است؟ آیا شعبده دشمن است؟ آیا شعبده هر آن کسی است که تو به او ناسزا می گوئی؟ نه به خدا! این ها واقعیت فرهنگ ایرانی ماست. این ما هستیم. عریان روبروی آفتاب. همه این گروه هائی که مثال زدم، ایرانی هستند. تو خود حجاب خودی! چاره کار را در ناجی افسانه ای نبین.
4- من یک نمونه آماری و گمنام از جوانان دوران جنگ هستم. کسانی که با انگیزش های وطن پرستانه و آئین مدارانه به نبرد با مهاجم پرداختند. گروهی از ما به شهادت رسیدند و برترین سرمایه هستی خود را در این راه اهداء نمودند. گروهی دچار نقص عضو و آسیب های جدی جسمی و روحی شدند که تا پایان عمر همراهشان است و روزی چند مرتبه آرزو میکنند ای کاش بجای همان شهدا بودند و می رفتند. گروهی به مدت چند سال در اسارت دشمن بودند و جسم و روحشان بسیار بسیار آزرده و فرسوده شده است و نیاز به توجه و احترام و تکریم دارند. و دسته آخر هم گروهی که هیچ کدام از این ها نشدند و از دنیا رانده و از آخرت مانده! ما جزو دسته آخریم! گاهی وقت ها بصورت گمنام، بدون بهره برداری مادی و منفعتی اگر گوش شنوا داشته باشی برای قصه دفاع مقدس، خیلی جای دوری نمی رود و کارگشای مشکلات فعلی هم در بسیاری موارد هست. خیلی عصبانی نشو اگر یک نفر که نمی شناسی و نمی دانی کیست، خود را مدافع وطن معرفی کند و یادی از گذشته ها بکند. این جا هم که حلوا و یخچال و فرش ماشینی خیرات نمی کنند که به طمع آن باشد، می کنند؟ ( البته برای بعضی ها که بلد باشند نیک بنوازند، مسئله متفاوت است).
پایدار باشی.

-- یک شهروند هوای جانان ، Sep 18, 2007

شهروند هوای جانان گر چه خود تو هم کلفت نوازی می کنی و البته تو هم شروع کردی، ولی قربانت گردم تو از مسيحيت و يهود بودايی سخن می گويی آخر برادر من کدام يک از اين اديان يک حکومت مسيحی و يا بودايی و يا حتا يهودی در جهان بر پا کرده اند، وقتی هم بر پا کردند و پوست مردم را کندند که سرنگون شدند. اگر اسراييل را هم مثال بزنی تازه اين طور نيُست در اسراييل هم حتا يک حکومت دموکراتيک غير دينی سر کار است! تنها مذهبی که از خورد و خوراک و پوشاک و عشق ورزی تو به طور بنيادين و نه نمادين دخالت می کند اسلام است و روحانيت شيعه است! اشکال کار تو اين است که همچنانکه کسی نوشته بود تو راست و درست و دروغ و نادرست را به هم می بافی وبعد نتيجه ميگيری که کشتار وحشتناک سال 67 کار خوبی بوده، يا جنگ که همه می دانيم در حقيقت آخوندهايی آنرا آغاز کردند که رفتند در عراق در زمان صدام و در فردای انقلاب مرگ بر صدام گفتند، اگر تو در جبهه بودی من هم چهار سال و هشت ماه در جبهه بودم و در روزهای پايانی بجای پوتين کتانی می پوشيدم زيرا از لطف مردم ...ادامه پيدا کرد که حتا قحطی پوتين هم شده بود، ما روزهای آخر فرار می کرديم، اگر قطع نامه را امام خمينی قبول نکرده بود تو خودت به خوبی می دانی که سه روز بعد صدام در تهران بود! اصولا برای روحانيت شيعه در تماميتش جنگ يک هدف بود برادر هم رزم سابق من تو که می گويِ جبهه بودی و هيچ دليلی هم ندارد که دروغ بگويی يادت می آيد که در جهه نقشه هايی را پخش می کردند و بر روی آن فلاش بسيار بزرگی بود به رنگ سبز و سواری هم بر آن گويی امام زمان که از تهران آغاز می شد از عراق و کربلا می گذشت و به تل آويو و اورشليم میرفت و تازه آنجا يعنی اسراييل قرار گاه بود و از آنجا ما ملت رزمنده ی امام زمانی به فرمان روح الله می بايُست به جاهای ديگری برويم، دوست عزيز هم رزم سابق اين آقای کوشنه که می خواهد تمام مراکز ما را بمباران کند تازه حالا به ما پاسخ مثبت داده، ما مثل ديوانه و جن زده ای بوده ايم که دست کم در اين بيست و هشت سال به جهان اعلام جنگ داده ايم بدون اينکه ـ همچون همان ديوانه و جن زده ـ به الزامات چنين فتنه انگيزی فکر کنيم، آقای محترم شما می گوييد که ما نّبايد از دين و ايمان خودمان دلگيرباشيم و از آن انتقاد کنيم، اين چه حرفی ست، اولا اين دين و ايمان تحميلی ست، و شما خود که از اهالی جان جانانيد میدانيد که اضافه بر اين که اصلش تحميلی ست چه تحميلهايی هم در خوداين دين است، شما فرموده ايد که کسی از نماز نخواندن سوسک نمی شود زهی خيال باطل برادر کتاب مراد خود نصايح مشکينی را بخوانيد خواهيد ديد...آری برادر من شما اگر راست می گوييد از روحانيت شيعه بخواهيد تا اسناد واقعی جنگ را بر ملا کند تا سيه روی شود هر که در او غش است، دوست عزيز ما در ايران از هيچ امنيتی برخوردار نيستيم، حتا بنده نمی دانم آيا تا پايان اين جمله را می توانم بنويسم يا برادران و سربازان گمنام امام زمان مرا به درک خواهند فرستاد، برای همين هم شرفتا با ترس و واقعا لرز می نويسم و ممکن است آن آرامش حضرت عالی را نداشته باشم و همه چيز را به قول معروف ساختارمند بنويسم چون واقعا دستم از ترس می لرزد ... ولی من هم با شما هم عقيده هستم که برادران ما در جبهه ها جنگ ايثارها کردند و لی حماقتها هم کردند، عصبی نشو برادر !ما کاربران حماقتهای ...در تماميتش در جنگ ايران و عراق بوديم! ...حماقت توليد می کرد و ما برای مقاصد او مصرف می کرديم و خودمان هم مصرف می شديم! يادت هست که آن روزها که ما به مرزهای خودمان رسيده بوديم و باز هم خمينی و هاشمی و کل روحانيت خواهان جنگ بود و روزی چندين گروه ميانجی به تهران می آمد ياسرعرفات را يادت هست، دبيرکل سازمان ملل را يادت هست... و روحانی روضه خوانی ما را در جبهه تهييج می کرد تا فرياد بزنيم جنگ جنگ تا پيروزی، ويادت هست که روحانيت شيعه در تماميتش بسيج شد تا به ما بفهماند که هر کس بگويد که بايد آن بيست ميليارد دلار پيشنهادی را قبول کرد، و از کشته شدنها هزاران نفر جلو گرفت آتش بس کرد صهيونيست است و سر سپرده ی اسراييل است و آمريکا! و تو اين را بايد بفهمی که آمريکا و انگليس و فرانسه و همه ی جهان از اين شعار های خودکشانه ی ما به سلامتی هم شراب می نوشيدند! آری برادر ! و برادر! تو بهتر از هر کس می دانی که تنها کسی که خودش را برنده اين جنگ می دانست روحانيت شيعه بود که اساس کارش بر شهيد و شهيد پروری ست. و تو می دانی که برنده اين جنگ که بود اگر چه بگوييِ که ماييم در و ديوار شهادت خواهد داد که برنده نه ماييم!! همه هستند غير از ما، و روحانيت شيعه از ما نيست! و تو خوب میدانی فردايِ وحشتناک در انتظار ماست، اگر از خانه برون نشويم و دستار بندان خونخوار خونريز را به مکتبخانه و مسجد نفرستيم فردايی وحشتناک در انتظار ماست. حتا اگر روحانيت ضد وطن و ضد ايران حاضر شو نصف ايران را هم به آنها بدهد گويي آنها تصميمشان را گرفته اند!
برادر من دهها از آن اعلانيه ها و اعلاميه های از تهران تا فلسطين را هنوز دارم و دهها پوستر جنگ دارم که هر کدام گواهی می دهد که روحانيت شيعه برای بر قدرت ماند می خواست ايران را هزينه کند و کرد و می خواست پرچم لاالله الا الله را بر سردر کاخ سفيد و کرملين و آليزه بر پا کند. و تازه ما هنوز در نيمه راهيم. ولی تو بدان که بخش عظيمی از زخمی ها و موجی ها و جن زدگان و ديوانه گان جنگ پشيمان پشيمانند و دست کم مثل تو شانس نياوردند که دستی بيايد و آنها را به وزارت خارجه وارد کند و يا در دستگاههای اطلاعاتی بگنجاند و روانه غربشان کند! که با آنچه از نوشته ات بر می آيد نمی تواند شق ديگری باشد. اگر خواهان آن پوستر ها هستی بگو تا برای يادآوران به قول شريعتی برايت در همين سايت زمانه بفرستم ! ولی بدان که اگر امروز آن تبليغات را در خانه ی من پيدا کنند مرا همانجا اعدام خواهند کرد، و هم بدان که بارها از من خواسته شده تا آنها را روی سايتها بگذارم ولی تا کنون اين کار را نکرده ام! و آيا می دانی چرا؟! بنا بر اين سخن کوشنر سخن بسيار جدی و طبيعی و منطقی ای ست زيرا ما بيست و هشت سال است به جهان اعلام جنگ داده ايم ! از قرار معلوم يا بايد اين اعلان کننده گان جنگ بر کنار شوند و يا جنگ شود! اگر اين واقعيت را من و تو بفهميم ايرا نجات خواهد يافت وگرنه جنگ حتمی سا. و برای اين جنگ آينده که ديگر ديری ست که نبايد احتمالی بلکه بايد حتمی ش دانست همان حرف فرح پهلوی را برايت می گويم که سربازان آنروز از جامعه ی جوانمرد ساز و مسئول ساز و وطپرست ( چناکه آنروزها می گفتند) ساخته شده بود و جامعه ی امروز ما از جوانهايی ساخته شده که تو خودت می گويی به پيرزن پارسا هم تجاوز می کنند آری جامعه ی شهيد پرور امام زمانی ايران! جامعه ی فساد محشاء و رشوه و دروغ و اين همه را روحانيت شيعه کرد من اميدوارم روزی نه چندان دور در برابر مردمی غير عصبی در تماميتش محاکمه شود زيرا اينان خئانان به وطنند/ شاد باشيد برادر رزمنده
پدر پروانه از تهران

-- بدون نام ، Sep 18, 2007

يک شهروند هوای جانان درود
منم از اينكه شما تصميم گرفتي با زبان بهتري گفتگو را ادامه دهيم خوشحالم و از راديو زمانه هم خواهش ميكنم تا جايي كه براشون امكان داره اين كوچه رو نبندند . نمي خوام زياد خسته كننده و طولاني بنويسم ولي نمي دونم چرا شما مطلب رو جور ديگه ايي برداشت ميكنيد عمدي يا سهوي .ولي سوالات من خيلي واضحه .
1- به نظر شما خنده دار نيست كه بگيم مردم ايران به قول شما براي فرار از دين زرتشت و ماني به ادياني مثل مسيحيت و يهوديت كه از اونها لااقل 600 سال شناخت داشتند روي نياوردند و سراغ ديني رفتند كه هنوز كتاب آسماني اش تدوين نشده بود و نه مبلغي براي آشنايي در ايران داشت و باالتبع مردم ايران هيچ چيزي از آن نمي دانستند و تازه پيروانش در حال جنگ با كشور ايران بودند و فكر نميكنم بتوان گزارش هاي مربوط به كشتارهاي ايرانيان توسط مسلمانان را كه در معتبرترين تواريخ عرب نيز آمده و مسئله جزيه و موالي و عجم و ... را انكار كرد لطفا نگوييد كه اسلام با گل و شيريني گسترش پيدا كرد كه حتي خود اعراب مسلمان دو آتشه هم به من و شما مي خندند حتما آن بخشي از مردم ايران كه به هند فرار كردند و به پارسيان هند مشهور شدند به زور شمشير روحانيون زرتشتي ترك وطن گفتند همان وطني كه شماي مسلمان دو آتشه ميگي به خاطرش حاضري هر كاري بكني پس درك كن اون زرتشتي با چه زجري ترك وطن كرده و حتما فردوسي به خاطر زيدش شاهنامه رو كه رونويسي اش عمر من و شما رو به پايان ميبره نوشته و آخر سرم ميگه عجم زنده كردم بدين پارسي وقتي ميگه عجم ميدوني منظورش چيه يعني غير عرب يعني كرد و آذري وترك و پارس و بلوچ و گيلكي ومازني و .... يعني ( ملت ايران ) ببينم نميخواي بگي كه فردوسي نماينده ملت ايران نيست كه اگرم نيست يكي از بزرگان اين ملته كه من و شما و امثال ما همين شكسته هويتي هم كه داريم از امثال اونه ؟ اگه نظريه شما درست باشه بايد ملت ايران براي رهايي از دست شاه خودشو به دامن صدام مي انداخت البته شايد الان دوباره سريع دچار اشتباه بشي و به نوشته اول من رجوع كني و مثال كليله دمنه رو با اين حرفم در تناقض ببيني ولي اگه خوب منظور نوسينده حكايت رو درك كني ميبيني كه نوسينده خيلي نكته پرداز بوده چرا كه از 3 شخصيت با ماهيت هاي متفاوت استفاده كرده آدم و موش و مار و هرگز موشه در پي تغيير هويت به انسان نيست بلكه فقط از اون كمك ميگيره توي تاريخ خودمون هم نمونه اش را داريم كه كمك امپراطور روم به خسرو پرويز نمونه اش است
2 - من اصلا ادعا نكردم كه نماينده ملت ايرانم كه هر كسي هم كه اين ادعا رو بكنه دروغي بيش نگفته مگر اينكه انتخاباتي آزاد و بدون تقلب اينو نشون بده ولي برادر من عزيز من پدر من فرض محال كه محال نيست شما اصلا فرض كن مردم ايران همه مسلمون نباشند مثلا 20 درصد زرتشتي و 20 درصد يهودي و 20 درصد بودايي و 20 درصد مسيحي و 20 درصد بي دين ( از اين خيالي تر چي ميخواي) و فقط شما مسلمون باشي آيا شما بازم خودت رو ايراني ميدوني و حاضري به خاطر منافع ملي در مقابل دشمن بايستي يا نه ؟ اصلا اگه دوست نداري فرض كن اين سوال فقط يك نفر هسته اونم من تنها هر چند كه اگر درجا نميزدين و همراه ملت ميومدين ميديدي اين جوري نيست لااقل من كه توي ايرانم بيشتر از شما كه ميگي توي ايران نيستي با مردم دور و برم رفت و آمد دارم در ضمن اينو هم اضافه كنم كه شما پيش از ميلادي ها با ما پس از ميلادي ها ( ميلاد انقلاب اسلامي ) انگار تو دوتا دنياي كاملا متفاوت بزرگ شديم شايد يكي از دلايل تفاوت ديدگاه هامون تغييرات شديد اين 50 ساله باشه ولي به هر دليلي كه هست اين تفاوت ديدگاه بين نسل من و شما هست
3- سوال سوم من كه ديگه از همه راحت تره شما مگه فيلم كتك زدن زنان و كارگران و معلمان و دانشجويان و ...... را نديدي تازه توي ينگه دنيا با اينترنت پر سرعت موارد بيشتري رو هم ميتوني پيدا كني ببينم ميتوني تو روي اون ايراني كه كتك خورده و تو مملكت خودش تحقير شده به جرم اينكه خواسته آزادانه بيانديشه نگاه كني و بگي ما رفتيم جنگ تا تو راحت باشي. ببين دوباره بد برداشت نكني و بگي اين آقا طرفدار قانون جنگله نه بلكه حق تعيين دين و پوشش و سرنوشت كه فكر كنم شما هم با اون موافقي وگرنه اگر قرار بود ايرانيان تو خونه خودشون اسير باشند كه ديگه فرقي بين صدام و خميني نميشه گذاشت ؟ منم با انقلاب سياسي شبيه به انقلاب 57 به شدت مخالفم ولي ميشه لطفا يه برنامه مشخص براي اين معضل مردم ايران ارائه كني كه چه جوري بايد به خواسته هاشون برسند ؟ گفتم برنامه ديدم خودتم اشاره كردي كه دين يه برنامه مثل برنامه درسيه خيلي دوست دارم به من بگي همين جامعه ايي كه ميگي پر از جوان هاي زير 20 ساله كه نفسشان را در آزار مردم به كوچه و بازار به خيابان ميبرند و نقاب پوشاني كه با پوتين به جان لات و لوت ها مي افتند آنهم لات و لوتي كه به قول شما كيف پيرزن مي دزده و جوانان يقه سفيد ادارات و ..... در كدام مكتب چنين پرورش يافته اند آيا غير از همين مكتب اسلام ناب محمدي بوده . فقط خداوكيلي نگو كه اينها اسلام رو درست اجرا نكردند كه هر كسي خنده اش ميگيره اگه با اين همه حوزه علميه و بودجه و آيت الله و حجت السلام و سفر حج و منابع ناب مثل نايب امام زمان و .... اين جامعه چيزي غير از نماد يك جامعه اسلامي است پس نكنه نماد جامعه بوداييان هسته آخه برادر من اين همون برنامه الهي اگه خوب چشماتو باز كني و با خودت روراست باشي مي بيني كه نيازي نيست منوي رستوران سفارش بدي يا نماينده خانواده ات باشي كافيه به وجدان خودت رجوع كني و هر كسي و هر چيزي رو همون طور كه هست ببينيم نه اون طور كه دوست داريم يه بار ديگه هم ميگم انكار واقعيت خيلي ساده است ولي زندگي به دور از واقعيت غير ممكن اميدوارم روزي برسه كه همه ما بتونيم واقعيت خودمون رو از زير نقاب ببينيم .
پاينده باشي


-- احسان از رفسنجان ، Sep 18, 2007

پدر پروانه خانم از تهران، مبهم حرف می زنید. باور نمی کنم که "پدر " به معنای سنتی و جاافتاده آن باشید. بیش از حد احساسی و غیر منطقی است، که ناشی از ناپختگی است و باور سن و سالی که ادعا می کنید از لحن سخنان شما بعید است. تهمت می زنید و مامور وزارت خارجه و امنیتی ام می خوانید، این نیز دلیل دیگری بر خام و ناپخته بودن شماست، هرچند معتقدم در بسیاری از موارد، این هموطنانی که گفتید، بسیار بیش از من و شما به کشور خدمت کرده اند. بعید است از یک پدر که دامنه دیدش انقدر کوتاه باشد که هر کلام مخالفی را تعبیر بر جیره خواری و نان به نرخ روز خوری کند.
از روحانیت شیعه انتقاد می کنید حال این که من خود میان دین فروشان و روحانیت اصیل مرز قائل شدم. علمای مذهب تشیع که آلوده سیاست و بازی های روزمره نشده اند، مروج فقه پویای جعفری هستند. فقهی که دانشش به روز است و بر اساس مقتضیات زمانه می اندیشد. شما می توانید پیرو هیچ مکتبی نباشید، می توانید یهودی باشید، مسیحی باشید، زرتشتی باشید، هندو یا بودائی یا هرچه که اسمش را بگذارید، اما ایده و مرامی که به آن اعتقاد دارید، شما را ملزم به قیودی می کند که در همه ادیان کما بیش هست. اگر تشیع را تحمیلی می دانی می توانی بروی به دین برگزیده ات. چیست دین برگزیده شما؟ اصلا دینی را پیشنهاد می کنی؟ همین جا اعلام کن می خواهی من پیرو چه مرامی باشم؟ بی دینی و ماتریالیسم؟ دین مانی و زرتشت و مزدک؟ یهودیت یا مسیحیت؟ شیطان پرستی و گاو پرستی؟ کدام یک؟ برتری دین برگزیده ات نسبت به تشیع را هم لطفا در چهار پنج خط توضیح بده. من وقتی پیشنهاد شما را مطالعه کردم، تصمیم می گیرم که پیشنهاد شما را بپذیرم یا بر اسلام و تشیع امیرالمومنین علی علیه السلام باقی بمانم. پس تا آنزمان، شما نه حق اهانت داری و نه تعیین تکلیف برای من، باشد؟
ضمنا شما بعنوان یک پدر(که ادعا می فرمائید) چقدر خود را در تربیت فرزندانت مسئول می دانی؟ همه مسئولیت با حکومتی است که در آن زندگی می کنی؟ اگر در گینه بیسائو زندگی می کردی، اجازه می دادی فرزندت به آئین و روش تربیتی و اعتقادی آنها رشد کند؟ اگر جواب مثبت است، مبارک شما باشد. نقش تربیتی والدینی که هریک در معضل بوجود آمده(انقلاب 57) خود سهمی داشته اند، به خیابان ریختند، شعار دادند، بانک آتش زدند، و گفتند تا شاه کفن نشود، این وطن وطن نشود، در گرفتاری امروز جوانانشان چقدر است؟ چگونه پدری باید امروز از اشتباهی که خود انجام داده عبرت نگرفته و فرزندانش را به تکرار آن خطا ترغیب نماید؟ انقلاب دیگری می خواهی؟ فکر می کنی قرار است در حکومت بعدی شما بجای هزار فامیل منصب بگیری؟ زهی خیال باطل! این نیز نشان از ناپختگی شما دارد.
و کلام آخر اینکه، از آزادی دین و عقیده در کشورهای دیگر سخن گفتید، نمی پرسم چندتا حکومت را و کشور را از نزدیک دیده اید؟ نمی گویم چندبار تا بحال آواز دهل دمکراسی غربی را از نزدیک شنیده اید، تنها فرض را بر این می گذارم که مدینه فاضله شما در قاره اروپا می تواند فرانسه باشد و در قاره آمریکا، کشور آمریکا، اینطور است؟ این چه آزادی دینی است که اگر بر فرض دختر شما پروانه خانم، بخواهد در فرانسه بر اساس رهنمودها و فرامین دینی اش، حجاب خود را حفظ نماید، از رفتن به مدرسه و موسسات آموزش عالی که بدیهی ترین نیاز هر جامعه بدوی است، تا یافتن شغل مناسب قانونا محروم باشد؟! لازم به توضیح نیست که تعریف حجاب در هر مرام و آئینی متفاوت است. از اندام گرفته تا موی سر. و در مورد آمریکا، آیا خبر از خواب نما شدن آقای جرج بوش و دستور حضرت مسیح به وی برای مبارزه با تروریست(جنگ با ملت افغانستان، عراق و شاید ایران) نداری؟ حکومت دینی پس دیگر چه چیز می تواند باشد، اگر این نیست! این چه تفاوتی با ادعاهای مضحک رئیس جمهور ایران در به سخره گرفتن اعتقادات مردم کشورش دارد؟
پلاکاردهای جبهه را هم برای خودتان نگهدارید، من خودم دارم. زنده باشید.

-- یک شهروند هوای جانان ، Sep 18, 2007

جناب شهروند هوای جانان البته شما می دانيد که بدبختانه جماعت روحانيت شيعه همان يک مقداری هم که از انسانيت ايرانی باقی مانده بود را با اسلاميت و نعلين شيعی آلود له کرد و از بين برد! بنا براين شايد من چندان پدر خوبی برای پروانه نبوده باشم که در اين حال متاسفم، و البته معنی دقيق سنتی بودن يک پدر را نمی دانم، اگر می خواهی که توی سرش بزنم که دوست پسر نداشته باشد و او چنانکه مرسوم است همه کارش را در پنها کند و فساد بيافريند نه من آن گونه سنتی نيستم و با دخترم همان قدر آزادم و او آزاد است که با پسرم و با رعايت احترام! و می بينی که احترامت را تا کجا دارم که به هم رزم سابق چنين اجازه ای راهم می دهم که سزاوار چنين پاخی باشی، که خب از قرار هستی!
ولی اين سنتی نبودن من از نظر شما مرا دوباره بيادآن کلام معجز آسای شما انداخت من هم آنرا بيادتان بياورم که فرموديد لات و لوتهای ( پروده ی نظام اسلامی) که به پير زن هفتاد ساله هم رحم نمی کنند و بی عفتش می کنند،! آری برادر اين فرزند رشيد اسلام ناب محمدی ست که به زن هفتاد ساله هم رحم نمی کند! اين متجاوز پير زن هفتاد ساله در اين اين حکومت بدنيا آمده حتما زير سی سال است، خانواده اش به صورت صد درصد سنتی ست من و خانواده ام در جنوب شهر تهران زندگی می کنيم اين فرزندان روحانيت شيعه را خوب می شناسيم! اين جوان لات و لوت در اين برهه از زمان به دنيا آمده و در حقيقت با تجاوز به آن زن هفتاد ساله به مادر بزرگ يا مادر خودش است که تجاوز می کند! شما در تمام حرفهايی که تنها وانمود کردی که داری به اين آن پاسخ می دهی اصلا به کسی پاسخ ندادی ولی من اگر بد می نويسم و خام واقعا نويسنده نيستم شغل اصلی من کاری ست طاقت فرسا و بدنی. بنا بر اين بدان که من واقا پدر پروانه هستم و هيچ فايده ای هم در اينکه به تو دروغ بگويم نمی بينم ولی برای اينکه ثاّبتت شود که من هم جبهه بودم و انچه را گفتم دروغ نيست همين امشب و تا اين ساعت به زير زمين خانه رفتم از آنجا که تازه سه ماهی ست اساس کشيده ايم آن نقشه با مهر و گاهی امضاء فرماندهان ارتش از جمله همين آقايانی که الان کاره های مهمی هستند در زير زمين خانه بوده، مادر پروانه برای فراموش کردن جنگ آنرا پنهان کرده بود خوشبختانه من از هر چه از جبه آورده بودم يکی را نگه داشتيم و حالا همه را از زير زمين آوردم بالا، تو باعث شدی که عکسهای کشته شدگانی که رفقای من بودند و قربانی روحانيت شيعه شدند را دوباره ببينم و گريه بکنم... برای دست کم اثبات اينکه اين نقشه و اين پوستر با مهر و گاهی امضاء بوده من از فردا آنها را عکس براداری می کنم و به کسانی خواهم داد که آنها راه و کار فرستادنش را به اينترنت بلدند و بعد هم از طريق همين سايت به شما آدرس انرا خواهم داد! نمی خواستم اين کار را بکنم ولی خوشبختانه شما باعث شديد تا من تبليغات قديم جنگی و ايدئولوژيکی نظام ولايت فقيه را تجديد خاطره کنم شايد کسان ديگری هم چنين کنند تا فهميده شود که جنگ خمينيان و روحانيت شيعه با صداميان و تکريتيان جنگ ايران و عراق نبوده است، من دوستی دارم که از مراسم سخنرانی رييس جمهور سابق خامنه ای در جبهه که اينک رهبر و ولی مطلقه فقيه با سوپر هشت فيلمبرداری کرده در آن سخنرانی کوتاه که برای ما رزمندگان در جبهه کرده تمامی ادعاهای امروزش را تذکيب می کند! ما تا به امروز از نشان دادن آن خودداری کرده ايم ولی من فکر می کنم که برای روشن شدن مردم و يادآوری سربريدن گوسفندی جوانان ايران در جبهه های جنگ و خيانت روحانيت شيعه بايد اين مطالب را روی سايت تيوب بگذاريم تا شايد شما هم قدری به خود آييد و باورتان شود که آن جنگ واقعا تنها «مقدس» بود به معنای اسلامی آن و هيچ ربطی به ايران نداشت و ايران تنها قربانی خمينيان و صداميان بود! اينهمه را خواهم کرد برای اينکه به شما و امثال شما در تماميتتان نشان دهم که آنچه امروز اتفاق می افتد درويدن همان کاشته ی شومی ست که بدست آن پيرمرد خمينی بت شکن کاشته شده بود و حاصل آن بذری ست که از اجدادش به ارث برده بود! شما برادر عزيز گويا واقعيت جبهه را فراموش کرده ايد، شايد نقشه و پوستر ها و آن فيلم کذايی شما را به اين واقف کند که غربی ها حتا با هوشتر و شايد هم حرامزاده تر از آنند که تو می پنداری آنها اينهمه به پای جنون روحانيت شيعه صبوری کردند برای اينکه تهران را زير اتومبيلهای خودفرش کنند و ما را غارت کنند، و پرچم شرکتهای خود را بر بام ما برافرازند خب اينکار را کرده اند و حالا نوبت تخريب و ساخته هاشان است و به دعوت خمينی و خامنه ای و رفسنجانی و احمدی نژاد و خاتمی و اصولگرا و اصلاطلب و پاسدار و بسيجی و لباس شخصی لبيک می گويند. و بدبختانه برعکس آنچه تو فکر می کنی و بر وفق آنچه فرح پهلوی گفته تو خواهی ديد تفاوت دفاعی که سربازان گارد جاويدان و لشکر 33 شيراز و تيپهای زرهی شاهنشاهی که در حکومت اسلامی شناسنامه شان عوض شد کردند با سربازان امروز که در حقيقت فرزندان خود امام زمانند و برادران همان متجاوز پيرزن! و از ترياکی بودن فرماندهان سپاه هم چيزی نمی گويم که متاسفانه همه می دانند! می دانی چندی پيش کسی مجله ای از وابسته گان سپاه پاسداران برای من آورد که در آن مقاله ای راجع به دوپينگ در ارتش آمريکا نوشته بود! کسی که آن مجله را آورده بود خب معلوم است که خود حتما سپاهی ست او با خنده از ترياکی بودن بسياری از فرماندها سپاه می گفت برادر واقعيت را ببين اگر نبينی ما جنگ بعد جنگ بعد جنگ خواهيم داشت. ولی راجع به دين و ايمان من پرسيدی من از هر چه مذهب و دين و ايمان به آنهاست است متنفرم. نه زردتشتيم و نه مسلمانم و نه يهوديم و نه و نه...از اسلام متنفرتر از متنفرم. با مسلمانان هم کاری ندارم و با مهربانی رفتار می کنم چنانکه با يک مسلول، اميدوارم کاری به کارم نداشته باشند. اميدوار بودم که همه بدانند که من و خانواده ام و دوستانم از اسلام بريده ايم گاهی می ترسيديم ولی خوشبختانه با همه ی ترس امروز رفته رفته متوجه می شويم که هر چه پيش می رويم ديوار اين بی دينی و بی مذهبی در جامعه ادامه دارد. برادر حرف کوشنه را جدی بگير تو هم به نوبه خود از مردم بخواه که به خيابان بريزند و به طور مسالمت آميز در خيابان بمانند تا آخوند را خانه نشين کنند، اگر می خواهی آن ته مانده ی دينت باقی بماند و به ايران هم حمله نشود! واگر نه می توانی به آن کسی که در بالا نوشته جنگ طلبی و شهيد بازی و مقدس بازی ( با مقدس خواندن جنگ) ادامه دهی و برای احمدی نژاد و خامنه ای و روحانيت شيعه پشتيبان جنگ شوی. و در خاتمه اگر اطلاعاتی و کارمند وزارت خارجه که خودت می دانی از کيانند نيستی مرا به خاطر لغزشم ببخش! بخودم گفتم شايد باشی.
پدر پروانه از تهران

-- پدر پروانه از تهران ، Sep 19, 2007

من خيلي وقته نظرم رو فرستادم ولي نگذاشتين لطفا اگه دريافت نكرديد بگيد بازم بفرستم . با سپاس

-- احسان از رفسنجان ، Sep 19, 2007

پدر پروانه خانم از تهران، سلام.
بر خلاف شما که شغلتان صنعتی بوده، من شغلی داشته ام که مرتبط با میلیون ها ایرانی بوده، همه روزه. توقع نداشته باشید بصورت واضح توضیح دهم. بسیار فراگیرتر از آنچه تصور می کنید بوده است. من همه دغدغه هائی که گفتید را لمس کرده ام. بعنوان یک شهروند، در فراز و نشیب احساسات مردم بوده ام و با آن دچار فراز و فرود شده ام، پس با حرف هائی که می زنید، حتی به شدتی فراتر از این، آشنا هستم.
اما معتقدم شما دارید اشتباه می کنید. شما بریده اید، خسته اید، نا امیدید و احساس می کنید تمام شده اید، برای همین فکر می کنید باید کاری بکنید، باید بهم بریزید، نابود کنید تا از نو بسازید(اگر اندیشه ای برای بازسازی داشته باشید). همان احساسی که در سال 57 داشتید. ولی شما باز هم دارید اشتباه می کنید.
آقای محترم! شما مثل من و خیلی ها این شانس را نداشته اید تا خود را از این ورطه خلاص کنید. من هم - اگر نوشته های قبلی ام را بخوانید - دقیقا زمانی که احساس کردم مملکت در سراشیبی نامردمی و فساد و تباهی افتاده است" هجرت " کردم. این ها ولی مسببش آدم ها هستند نه آرمان ها و اعتقادات. اتفاقا زمانی که اعتقادت را از دست می دهی، دست به هر کار ناروا خواهی زد.
باری از مملکتی که (قبلا نوشتم) آمار جرائم و بزه کاری دارد تصاعدی بالا می رود، بیرون زدم. امیدوارم من را بدلیل موفقیتم و برگزیده شدنم برای زندگی در محیطی بهتر مواخذه نکنی و دوباره تهمت وابستگی به نهادهای خاص حکومتی نزنی. ولی آنطور که گفتم، سراشیبی امروز ایران ربطی به مکتب و آئین من ندارد، به ناخالصی و جنس خراب خودم ربط دارد. خیلی جاهلانه و نابخردانه است که وسعت دیدم تا نوک بینی خودم باشد و بدی ها و خوبی های خودم را با جاهای دیگر منصفانه مقایسه نکنم و فقط بگویم این مرغ همسایه است که غاز است و بس!
این افتخار که از دین بریده ای و از همه چیز متنفر شده ای، فکر می کنی چه کسی را تکان می دهد؟ هیچکس را! مبارکت باشد هر چه به آن رسیده ای. انسان به آنچه لیاقت دارد خواهد رسید. در عوض من اینجا در قلب عشقولانه آباد علیا نماز یومیه ام ترک نمی شود، ادعیه ام برقرار است، در مجالس و مناسبت های دینی همراه هزاران هزار ایرانی دوست داشتنی دیگر (که نه اطلاعاتی هستند و نه کارمند وزارت خارجه) شرکت می کنم. خداوند را هم بخاطر همه نعمت هایش که یکی نعمت امنیت و سلامتی و دل خوش و از همه مهمتر تمسک به ولایت امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام است، روزی هزار بار شکر می کنم. تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.
شما بریده ای عزیز دل. حق هم داری. ولی خود کرده را تدبیر نیست.
ضمنا شما قرار بود بجای اهانت به اندیشه و اعتقاد و آئین دیگران، راه بهتر و روش برتر را در سه چهار خط تشریح کنی، بلکه من هم آن را پسندیدم و پیرو آن شدم. ولی چیزی برای گفتن نداشتی و باز اهانت های قبلی را ادامه دادی. شما من را یاد آدمهای متکبر و خطاکاری می اندازی که بر خطای خود اصرار می کنند و عامدانه به دیگران پرخاش و فحاشی می کنند. اینطور که دارید اهانت می کنید، هرکجای دنیای آزاد هم که بودید جایتان قطعا در حبس بود تا روزی که بیاموزید به کسی توهین نکنید. اگر روزی خدا قسمتتان کرد تا در موقعیتی بهتر زندگی کنید، قبل از آمدن این اخلاقتان را همانجا بگذارید و بیائید چون اینجا چوب در آستین آدم هتاک و اهانت گر می کنند. اینکه تا بحال متدینین در ایران کاری به کارت نداشته اند، از سعه صدر و بزرگواریشان بوده است که از خصائل واقعی مومنین است. شاید هم فقط در خانه خودت و پای کامپیوتر شخصی ات شیری و بیرون که می روی مخلص هرچی حاج آقا می شوی! که این روش نفاق است. ولی اینجا از این خبرها نیست، به سگ یکنفر بد نگاه کنی بلائی به سرت می آورد که رب و رب خودت را یاد کنی. بخدا جدی می گویم!
القصه، آرمانی برای ارائه نداشتی، لااقل اگر دلت خواست کمی به نقش خودت در آنچه برای کشور پیش آمده بیشتر فکر کن. با این کار شاید دست از ملامت دیگران و عقایدشان برداری. خدا از این گرفتاری و سردرگمی روحی که بدان دچار شده ای نجاتت دهد انشاءالله.
آنقدر حرف زدیم که عنوان اصلی این خبری را که باعث اینهمه مجادله شد فراموش کردیم! وزیر خارجه فرانسه ایران را تهدید به حمله نظامی کرده، بنده به ضرس قاطع عرض می کنم " خیلی شکر خورده" !
- تمام -

-- یک شهروند هوای جانان ، Sep 19, 2007

بابا عجب سرعتی برو بچ زمانه، من ده ثانیه نشد پست کردم، پابلیش شد...ای ول ...دمتون گرم. مواظب خودتون باشید، خدا قوت.

-- یک شهروند هوای جانان ، Sep 19, 2007

يک شهروند هوای جانان درود
منم از اينكه شما تصميم گرفتي با زبان بهتري گفتگو را ادامه دهيم خوشحالم و از راديو زمانه هم خواهش ميكنم تا جايي كه براشون امكان داره اين كوچه رو نبندند . نمي خوام زياد خسته كننده و طولاني بنويسم ولي نمي دونم چرا شما مطلب رو جور ديگه ايي برداشت ميكنيد عمدي يا سهوي .ولي سوالات من خيلي واضحه . 1- به نظر شما خنده دار نيست كه بگيم مردم ايران به قول شما براي فرار از دين زرتشت و ماني به ادياني مثل مسيحيت و يهوديت كه از اونها لااقل 600 سال شناخت داشتند روي نياوردند و سراغ ديني رفتند كه هنوز كتاب آسماني اش تدوين نشده بود و نه مبلغي براي آشنايي در ايران داشت و باالتبع مردم ايران هيچ چيزي از آن نمي دانستند و تازه پيروانش در حال جنگ با كشور ايران بودند و فكر نميكنم بتوان گزارش هاي مربوط به كشتارهاي ايرانيان توسط مسلمانان را كه در معتبرترين تواريخ عرب نيز آمده و مسئله جزيه و موالي و عجم و ... را انكار كرد لطفا نگوييد كه اسلام با گل و شيريني گسترش پيدا كرد كه حتي خود اعراب مسلمان دو آتشه هم به من و شما مي خندند حتما آن بخشي از مردم ايران كه به هند فرار كردند و به پارسيان هند مشهور شدند به زور شمشير روحانيون زرتشتي ترك وطن گفتند همان وطني كه شماي مسلمان دو آتشه ميگي به خاطرش حاضري هر كاري بكني پس درك كن اون زرتشتي با چه زجري ترك وطن كرده و حتما فردوسي به خاطر زيدش شاهنامه رو كه رونويسي اش عمر من و شما رو به پايان ميبره نوشته و آخر سرم ميگه عجم زنده كردم بدين پارسي وقتي ميگه عجم ميدوني منظورش چيه يعني غير عرب يعني كرد و آذري وترك و پارس و بلوچ و گيلكي ومازني و .... يعني ( ملت ايران ) ببينم نميخواي بگي كه فردوسي نماينده ملت ايران نيست كه اگرم نيست يكي از بزرگان اين ملته كه من و شما و امثال ما همين شكسته هويتي هم كه داريم از امثال اونه ؟ اگه نظريه شما درست باشه بايد ملت ايران براي رهايي از دست شاه خودشو به دامن صدام مي انداخت البته شايد الان دوباره سريع دچار اشتباه بشي و به نوشته اول من رجوع كني و مثال كليله دمنه رو با اين حرفم در تناقض ببيني ولي اگه خوب منظور نوسينده حكايت رو درك كني ميبيني كه نوسينده خيلي نكته پرداز بوده چرا كه از 3 شخصيت با ماهيت هاي متفاوت استفاده كرده آدم و موش و مار و هرگز موشه در پي تغيير هويت به انسان نيست بلكه فقط از اون كمك ميگيره توي تاريخ خودمون هم نمونه اش را داريم كه كمك امپراطور روم به خسرو پرويز نمونه اش است 2 - من اصلا ادعا نكردم كه نماينده ملت ايرانم كه هر كسي هم كه اين ادعا رو بكنه دروغي بيش نگفته مگر اينكه انتخاباتي آزاد و بدون تقلب اينو نشون بده ولي برادر من عزيز من پدر من فرض محال كه محال نيست شما اصلا فرض كن مردم ايران همه مسلمون نباشند مثلا 20 درصد زرتشتي و 20 درصد يهودي و 20 درصد بودايي و 20 درصد مسيحي و 20 درصد بي دين ( از اين خيالي تر چي ميخواي) و فقط شما مسلمون باشي آيا شما بازم خودت رو ايراني ميدوني و حاضري به خاطر منافع ملي در مقابل دشمن بايستي يا نه ؟ اصلا اگه دوست نداري فرض كن اين سوال فقط يك نفر هسته اونم من تنها هر چند كه اگر درجا نميزدين و همراه ملت ميومدين ميديدي اين جوري نيست لااقل من كه توي ايرانم بيشتر از شما كه ميگي توي ايران نيستي با مردم دور و برم رفت و آمد دارم در ضمن اينو هم اضافه كنم كه شما پيش از ميلادي ها با ما پس از ميلادي ها ( ميلاد انقلاب اسلامي ) انگار تو دوتا دنياي كاملا متفاوت بزرگ شديم شايد يكي از دلايل تفاوت ديدگاه هامون تغييرات شديد اين 50 ساله باشه ولي به هر دليلي كه هست اين تفاوت ديدگاه بين نسل من و شما هست 3- سوال سوم من كه ديگه از همه راحت تره شما مگه فيلم كتك زدن زنان و كارگران و معلمان و دانشجويان و ...... را نديدي تازه توي ينگه دنيا با اينترنت پر سرعت موارد بيشتري رو هم ميتوني پيدا كني ببينم ميتوني تو روي اون ايراني كه كتك خورده و تو مملكت خودش تحقير شده به جرم اينكه خواسته آزادانه بيانديشه نگاه كني و بگي ما رفتيم جنگ تا تو راحت باشي. ببين دوباره بد برداشت نكني و بگي اين آقا طرفدار قانون جنگله نه بلكه حق تعيين دين و پوشش و سرنوشت كه فكر كنم شما هم با اون موافقي وگرنه اگر قرار بود ايرانيان تو خونه خودشون اسير باشند كه ديگه فرقي بين ...نميشه گذاشت ؟ منم با انقلاب سياسي شبيه به انقلاب 57 به شدت مخالفم ولي ميشه لطفا يه برنامه مشخص براي اين معضل مردم ايران ارائه كني كه چه جوري بايد به خواسته هاشون برسند ؟ گفتم برنامه ديدم خودتم اشاره كردي كه دين يه برنامه مثل برنامه درسيه خيلي دوست دارم به من بگي همين جامعه ايي كه ميگي پر از جوان هاي زير 20 ساله كه نفسشان را در آزار مردم به كوچه و بازار به خيابان ميبرند و نقاب پوشاني كه با پوتين به جان لات و لوت ها مي افتند آنهم لات و لوتي كه به قول شما كيف پيرزن مي دزده و جوانان يقه سفيد ادارات و ..... در كدام مكتب چنين پرورش يافته اند آيا غير از همين مكتب اسلام ناب محمدي بوده . فقط خداوكيلي نگو كه اينها اسلام رو درست اجرا نكردند كه هر كسي خنده اش ميگيره اگه با اين همه حوزه علميه و بودجه و آيت الله و حجت السلام و سفر حج و..و .... اين جامعه چيزي غير از نماد يك جامعه اسلامي است پس نكنه نماد جامعه بوداييان هسته آخه برادر من اين همون برنامه الهي اگه خوب چشماتو باز كني و با خودت روراست باشي مي بيني كه نيازي نيست منوي رستوران سفارش بدي يا نماينده خانواده ات باشي كافيه به وجدان خودت رجوع كني و هر كسي و هر چيزي رو همون طور كه هست ببينيم نه اون طور كه دوست داريم يه بار ديگه هم ميگم انكار واقعيت خيلي ساده است ولي زندگي به دور از واقعيت غير ممكن اميدوارم روزي برسه كه همه ما بتونيم واقعيت خودمون رو از زير نقاب ببينيم .

-- احسان از رفسنجان ، Sep 19, 2007

راديو زمانه
با درودهاي فراوان خدمت بچه هاي راديو زمانه. از راديو زمانه خواهش ميكنم لينك اين صفحه را در اولين رديف ها قرار دهد تا ديگران هم به بحث وارد شوند . اصلا پيشنهاد ميكنم راديو زمانه كه مخاطبان زيادي هم داره يه جاي مخصوص باز كنه براي اين جور بحثها مثل بي بي سي فارسي ولي خوبيه راديو زمانه اينه كه به هيچ وجه نمي تونن انگ بيگانه بودن بهش بزنن . اين جور كارا براي امروز ما ضروريه .

-- احسان از رفسنجان ، Sep 19, 2007

موجود بدون نام، اولا ..... بعدش هم آخرین خبر این است:
" وزير امور خارجه فرانسه در مصاحبه‌اي با روزنامه لوفيگارو، ضمن تاكيد بر اشتباه در برداشت از حرف هايش گفت آماده است در خصوص برنامه هسته اي ايران به تهران برود! ".
دوستان عزیز احسان جان از رفسنجان، پدر پروانه خانم، پروانه خانم، رجب عزیز(دانشجو)، این مطلب که به نقل از خبرگزاری ها آورده شده، ترجمه فرانسوی جمله معروف " شکر خوردم " است.
حقیر که از اول گفتم ایشان میل فرموده است، درگیر شدید الکی (-:

-- یک شهروند هوای جانان ، Sep 20, 2007

دوست باحال من در رادیو زمانه که پست توهین آمیز "بدون نام" را حذف کردی، از حسن توجه ات ممنون. دو اشتباه لپی دیگر هم پیش آمده که اگر این دو را هم رفع کنی، فی الواقع این webpage شسته - رفته و پیراسته است:
1- کامنت آخر آقا احسان از رفسنجان را دوبار چاپ کرده اید. این اشتباه از آنجا ناشی شده که خطای لپی دوم را رقم می زند،
2- آقا احسان چندتا پست بالاتر تذکر می دهد که کامنتی که فرستاده چاپ نکرده اید. وی اشاره به کامنتی دارد که در آخر چاپ شده حال اینکه اگر به اواسط صفحه برویم، کامنت ایشان وجود دارد و تکرار آن در پایان، موضوع را پیچیده می کند چرا که من به ایشان پاسخ دادم ولی چون دوبار مال ایشان چاپ شده به نظر می رسد هنوز مطلب باقی است.
مرسی از بزرگواری و دقت تان که اصلاح فرموده، کامنت تکراری ایشان را در آخر نظرات خوانندگان پاک می کنید. جگر شما را(قسمت مردانه مجلس را عرض می کنم!) (-:

-- یک شهروند هوای جانان ، Sep 21, 2007

این حکومت در ثانیه آخر که دید هیچ راهی براش نمونده کوتاه می آد . و هیچ براش مهم نیست که چی در موردش فکر می کنیم

-- جنگ نمی شه ، Jul 5, 2008

اهانت به امام خمینی اهانت به اسلام است اما برای اولین بار دشمن اسلام کفار و کمونیستها و صهیونیست‌ها و غیره نیستند. الحمد لله دشمنان اسلام همین ایرانیان مسلمان خودمان هستند. مرحبا به امام خامنه‌ای و جناب احمدی‌نژاد دیگر احتیاج به ضد اسلامی خارجی‌ نداریم و مثل خودرو در همین کشور عزیزمان ضد اسلامی تولید می‌کنیم. هرچقدر احمدی‌نژاد و خامنه‌ای بگن باز هم خودشان دو تا مخترع و تولید کننده ضد اسلامند.مرحبا مرحبا . خامنه‌ای و احمدی‌نژاد نباید به هیچ وجه اسم آیت‌الله عزیز امام خمینی را به زبان ببرند و اسم این روح خدا را نجس نمایند.

-- ضد اسلام حقیقی‌ ، Dec 18, 2009

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)