تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

رضا شهابی در اعتصاب غذای خشک

پانته‏آ بهرامی
pantea.bahrami@yahoo.com

رضا شهابی بخاطر وخامت وضعیت جسمانی اش به بیمارستان منقل شد.

رضا شهابی، عضو هیئت مدیره‏ی شرکت واحد اتوبوسرانی از روز ۱۳ آذرماه در اعتصاب غذای خشک در زندان اوین به سر می‏برد و با ادامه‏ی اعتصاب جانش در خطر است. با وجود حمایت‏های بین‏المللی اتحادیه‏ی کارگران کشتیرانی، قطار و حمل و نقل در بریتانیا، «آر. ام. تی»، و کارزار بین‏المللی برای آزادی رضا شهابی، او از تاریخ ۲۲ خردادماه در بند ۲۰۹ اوین به سر می‏برد.

Download it Here!

مسئولین قضایی در بازپرسی ویژه‏ی امنیت مستقر در زندان اوین، روز چهارشنبه ۱۷ آذر از ورود همسر رضا شهابی به دفتر بازپرسی جلوگیری به عمل آوردند و نیز از پذیرفتن شکایت‏نامه‏ی همسر رضا شهابی خودداری کردند. مسئول دفتر بازپرسی شعبه‏ی دو نیز اجازه‏ی ورود او را به ساختمان بازپرسی نداد و اعلام کرد حتی در صورت دریافت شکایت‏نامه، هیچ اقدام و پاسخی به نامه‏ی وی داده نخواهد شد، «زیرا اصلاً چنین پرونده‏ای در این شعبه وجود ندارد».

در این شکایت‏نامه که به اعتصاب غذای رضا شهابی به منظور آزادی فوری او اشاره شده، آمده است هر گونه خسارت جانی که به رضا شهابی کارگر زندانی محبوس در بند ۲۰۹ اوین وارد آید، مسئولیت آن به طور مستقیم برعهده‏ی دستگاه قضایی است.

در یک گفت‏وگوی تلفنی با یکی از دوستان رضا شهابی در تهران از وضعیت او جویا شدم. به خاطر فشارهایی که بر اطرافیان زندانیان در ایران وارد می‏آید، او از اظهار نامش خودداری کرد و علت اعتصاب غذای رضا شهابی خزانه‏دار سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی را چنین بیان کرد:

از تاریخ ۱۳ آذرماه روز شنبه ایشان دست به اعتصاب خشک زده است. دلیلش هم این است که دوماه است از ما وثیقه گرفتند که قرار بود ایشان را آزاد کنند. نامه‏‏ی آزادی‏‏اش را هم زدند. ما حتی دو، سه شب جلوی زندان بودیم. تا ساعت یک و دو نصف شب، ولی متأسفانه آزادش نکردند. الان هم در رابطه با پرونده‏اش یک‏سری می‏گویند دادگاه است. دادگاه هم می‏گوید دادستانی است. دادستانی هم می‏گوید دادسرا است. هیچ جواب خاصی نمی‏دهند.

به خاطر همین آقای شهابی دست به اعتصاب زدند. امروز هم که ما با بچه‏ها به ملاقات‏‏شان رفته بودیم، به ایشان گفتیم که اعتصاب‏شان را بشکنند، ولی ایشان گفتند: نه، من تا تکلیفم روشن نشود اعتصابم را نمی‏شکنم. باید ببینم تکلیفم چه می‏شود و چرا اینها دارند من را بازی می‏دهند. مشکل خاصی هم در پرونده‏اش نیست. یعنی نتوانسته‏اند چیزی را به او تحمیل کنند.

چه قدر وثیقه برای‏‏‏‏شان گذاشته شده است؟ راجع به وثیقه اطلاع دارید که اساساً ماجرا چه بوده است؟

در رابطه با وثیقه‏ی اول ۶۰ میلیون تومان از ما خواستند. ما رفتیم تهیه کردیم و کارهای کارشناسی آن را انجام دادیم و الان وثیقه‏ی ما هم آنجاست. به خودشان اعلام کرده بودند که ۴۰ میلیون دیگر هم باید دوباره اضافه کنی و از ایشان امضا هم گرفته بودند. وقتی ما رفتیم پیگیر شویم که ۴۰ میلیون دیگر هم اضافه کنیم یا مثلاً یک سند صد میلیونی ببریم، بعد از آن جواب کاملی به ما ندادند. یک‏سری به ما گفتند برو دادگاه انقلاب و یک‏سری هم گفتند برو جای دیگر. هر جا یک جوابی دادند. حتی به وکیلهایش هم جواب درست و حسابی ندادند.

یعنی در واقع وثیقه‏ی اول (۶۰ میلیون تومان) را گرفتند، ولی روی وثیقه‏ی دوم (۴۰میلیون تومان) که پیشنهاد خود قوه‏ی قضاییه بوده جواب مشخصی به خانواده‏ی ایشان ندادهاند؟

هنوز هیچ کاری نکردند، نه. هنوز هیچ کاری نکردند. امضای وثیقه‏ی دوم را از خود آقای شهابی در زندان گرفته‏اند، ولی هنوز به خانواده چیزی اعلام نکردند. این که قرار است اضافه شود یا نشود را به آنها اطلاع ندادند و آنها را سرمی‏دوانند. نگفتند.

شما از وضعیت‏شان اطلاعی دارید؟

از لحاظ جسمی کمردرد و گردندرد و ناراحتی گوارشی دارند. حتی اعلام کردند که از روز پیش هم که حال‏شان بد شد و ماموران زندان خواستند که ایشان را به درمانگاه ببرند، ایشان قبول نکرده و گفته من در اعتصابم و هیچ درمانی را هم قبول نمی‏کنم؛ همین‏جوری می‏خواهم بمانم. حالا یا سالم می‏مانم یا بالاخره جواب می‏گیرم.

علت این که اعلام کردند که وثیقه بیاورد چه بوده است؟

قرار بود آزاد شود. نامه‏ی آزادی‏ش را هم به ما اعلام کردند که به بند ۲۰۹ دادند. حتی ما از خود ۲۰۹ هم که پرس‏وجو کردیم، گفتند بله نامه‏ی آزادی‏اش آمده است، ولی متأسفانه آن روزی که نامه‏ی آزادی‏اش آمده، شب یک نامه‏ی دیگر آمده که باید حالا بماند. نمی‏دانم به چه دلیلی باید بماند. احتمالاً در آن چهار، پنج ماهی که داخل زندان بوده کاری کرده که برای مسئولین زندان خوشایند نبوده و به خاطر آن خواستند اضافه‏تر نگهش دارند.

او چه زمانی دستگیر شد؟

۲۲ خرداد ۱۳۸۹. استعلاجی هم داشتند. آن موقعی که دستگیر شدند، استعلاجی داشتند که وقتی خودشان را معرفی کردند به سر کارشان، اعلام کردند که بروید جای دیگر، مثلاً توی یک خط دیگر مشغول شوید. وقتی که رفتند مشغول شوند در آن خط، با مسافر داشتند می‏رفتند که مأموران دستگیرش می‏کنند. وقتی مسافرها سئوال کردند که آقا برای چه او را دارید می‏گیرید و برای چی می‏برید، گفتند که ما دزد گرفتیم. به این عنوان دستگیرش کردند و بردند.

در حالی که او عضو سندیکای شرکت واحد است.

بله عضو هیئت مدیره‏ی سندیکای شرکت واحد است.

آیا تفهیم اتهام هم شدهاند؟

اتهام‏هایی که به او زدهاند «ارتباط با بیگانگان و اخلال در نظم و امنیت عمومی» بوده. از این چیزهایی که به همه می‏زنند.

خانواده‏اش با او ارتباط داشتند. وضعیت‏شان از نظر روحی و جسمی چه جور بوده؟

این سری آخر که دیگر وضعیت روحی و جسمی‏اش خیلی خراب است. گردندرد، سردرد و پادرد و ناراحتی گوارشی و ریوی و این‏جور چیزها دارد. از لحاظ روحی هم که دیگر خیلی خراب است.


رضا شهابی

در شرایط فعلی، درخواست شما از مقامات چه هست؟

درخواستی که ما داریم این است که سریع‏تر کارش را انجام دهند. اگر در پرونده‏اش مشکلی، چیزی هست و قرار است ماندگار شود، اعلام کنند و بگویند آقا این فرد باید این‏قدر زندانی بکشد. اگر چنین قراری نیست، تکلیف آن را روشن کنند. چون بالاخره او هم زن و دوتا بچه دارد. بالاخره باید فکر آنها را هم کنند. همین‏طوری که نمی‏شود. حداقل فکر آنها را کنند. یک دفعه اعلام کنند بگویند آقا ایشان قرار است این قدر بماند که ما هم بدانیم تکلیف‏مان چه هست.

آیا اساساً برای‏شان قرار دادگاهی مشخص شده است؟

نه، هیچ‏چیز. هنوز به ما چیزی اعلام نکردند.

پس ممکن است این آزادی به مفهوم آزادی کلی باشد. یعنی نه این که به انتظار دادگاه بیرون باشند.

احتمال دارد، بله. گفتم هنوز هیچ‏چیز به طور کامل مشخص نشده که ما بدانیم صددرصد برای آزادی است یا برای دادگاهی.

وکلای‏شان چه می‏گویند؟ آیا برای وکلای‏شان تفهمیم اتهام شده؟

وکلای‏شان هم که چندبار دادگاه رفتند، دادگاه گفته پرونده اینجا نیست. وقتی برگشتند و به زندان آمدند، زندان هم گفت که ما پرونده را فرستادیم. سری اول وکلایی که داشتند، کار خاصی نکردند. وکلای جدید هم وقتی می‏روند دادگاه، می‏گویند پرونده اینجا نیست. می‏روند زندان و زندان هم می‏گوید ما فرستادیم. جواب خاصی نمی‏دهند. یعنی آنها هم نتوانستند پرونده را ببینند.

با این شرایطی که دارد پیش می‏رود، راستش ما خودمان هم نمی‏دانیم چی به چی هست. با این وضعیتی که در این هفت‏ماه در پیش گرفتند، اصلاً خود ما هم نمی‏دانیم که قرار است چه بشود. تا حالا که جواب درستی نگرفتیم.

برای آزادی رضا شهابی، عضو سندیکای شرکت واحد کمپین‏های مختلفی از سازمان‏های کارگری جهان از جمله اتحاد بینالمللی کار برای حمایت از کارگران ایران در کانادا و اتحادیه‏ی کارگران کشتیرانی، قطار و حمل و نقل بریتانیا «آر.ام.تی» به راه افتاده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)