تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
نگاه هفته

فشار بر فعالان دینی، محروميت از تحصیل دانشجویان

محسن کاکارش
Mohsenkakarash11@gmail.com

درهفته‌ای که روز دانشجو در آن واقع شده بود، دانشجویان با محرومیت از تحصیل، حبس و بازداشت روبه‌رو شدند. در همان حال فشارها بر فعالان دینی تشدید شد و بیش از چهل‌سال حبس برای هفت‌تن از فعالان این عرصه در کردستان صادر شد.

در آذربایجان هم فشار بر زندانیان و صدور احکام حبس برای روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی از جمله موارد نقض حقوق بشر طی هفته‌ی گذشته بود. از سوی دیگر در بلوچستان رسانه‌های دولتی از دستگیری بیش از بیست‌نفر خبر دادند.

کردستان

هم‌زمان با بازداشت سه تن از دانشجویان در شهر بانه و دانشگاه رازی کرمانشاه، نامه‌ی چهار تن از دانشجویان کرد ممنوع از تحصیل به وزیر علوم منتشر شد.

به گزارش جرس، روز پانزدهم آذرماه دانشجویان دانشگاه رازی در اعتراض به حضور محمدحسین صفار هرندی، وزیر ارشاد دولت نهم دست به اعتراض زدند و با شعار «مرگ بر دیکتاتور» او و هیئت همراهش را غافلگیر کردند.

در جریان این اعتراض، دو نفر از دانشجویان بازداشت و به محلی نامعلوم منتقل شدند. هم‌چنین به گزارش آژانس خبری موکریان، یک دانشجوی بانه‌ای به نام هژیر رنجبری توسط نیروهای امنیتی دستگیر و روانه زندان شد.

این دانشجو که حدود سه ماه پیش بازداشت شده بود، مدت طولانی را در بازداشتگاهی در سنندج سپری کرده است و تاکنون هیچ علت یا عللی برای بازداشت این دانشجو از طرف مقامات قضایی شهر بانه اعلام نشده است.
در همان حال چهارتن از دانشجویان کرد ممنوع از تحصیل، به نام‌های محمدصالح ایومن، وحید بهرامی، آرش صالح و دلیر اسکندری با انتشار نامه‌ای سرگشاده به وزیر علوم، ضمن درخواست رفع بلاتکلیفی از وضعیت خویش پیرامون ادامه‌ی تحصیل و تاکید بر این حق قانونی، از تصمیم قاطع خود برای پیگیری مطالبات از تمامی مجاری ممکن خبر دادند.

این دانشجویان علی‌رغم گذشت شش‌ماه از مراجعه‌ی آنها به هسته‌ی گزینش، تاکنون هیچ‌گونه جوابی دریافت نکرده و هم‌چنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

این موارد در حالی صورت می‌گیرد که کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران به مناسبت روز دانشجو، گزارش بلندی درباره‌ی دانشجویان محروم شده از تحصیل منتشر کرده بود. در این گزارش فهرست اسامی ۲۱۷ دانشجوی محروم شده از تحصیل با ذکر نام دانشگاه آنها ارائه شده بود.

از سوی دیگر یک دانشجوی اهل سقز به نام آریا حامدی توسط دادگاه تجدید نظر کرمانشاه به شش‌ماه حبس محکوم شده است. آژانس خبری موکریان خبر داد، این دانشجو پیشتر با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود و طی روزهای گذشته برای گذراندن دوران محکومیت، خود را به زندان کرمانشاه معرفی کرد.

در ادامه‌ی فشارها بر اقلیت‌های دینی، شماری از فعالان دینی در شهر بوکان به بیش از چهل سال حبس محکوم شده و پیروان آئین اهل حق در کرمانشاه احضار و از آزادی یکی از آنان ممانعت به عمل آمده است.

به گزارش هرانا، هفت تن از شهروندان بوکانی که از خرداد ماه ۱۳۸۸ در سلول‌های انفرادی وزارت اطلاعات شهرستان بوکان، ارومیه و بندهای امنیتی ۲۰۹ و ۲۴۰ زندان اوین بودند از سوی شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به زندان محکوم شده‌اند.

بر پایه‌ی همین گزارش، ماموستا محمد برایی به یازده سال، عبدالله خسروزاده، حسین حیدری، سبحان احمدزاده به شش سال و حسام محمدی، هیمن محمود تختی به پنج سال و صدیق احمدی به دو سال حبس تعزیری محکوم شده‌اند.

آن‌سوتر در کرمانشاه برخی از فعالان و رهبران اقلیت یارسان از جمله سید نصرالدین حیدری، سیدحجاب‌الدین الهامی، هرمز و فیروز تیموریان، سیاوش حیاتی و سید فرهاد ذالنوریان به صورت جداگانه در شهرهای کرمانشاه، صحنه، قصر شیرین و تهران توسط نیروهای امنیتی احضار و برای ساعاتی در اداره‌های اطلاعات شهرهای مربوطه تحت بازجویی و بازداشت بودند.

احضار و بازجویی این شهروندان در حالی است که نیروهای امنیتی از آزادی خیرالله حق جویان از پیروان اهل حق که در روز سوم آذرماه سال جاری بازداشت و به زندان دیزل‌آباد کرمانشاه منتقل شده بود، ممانعت به عمل آوردند.

در ادامه‌ی بازداشت‌ها صلاح مصطفی پور، شهروند سقزی به اتهام همکاری با احزاب غیر قانونی بازداشت شد.
هم‌چنین فتح‌الله صفاری، از سوی دادگاه انقلاب سنندج به اتهام همکاری با احزاب مخالف به یک سال زندان محکوم شد.

کردیش پرسپکتیو هم خبرداد، جمال رسول‌پور، زندانی سیاسی در اعتراض به عدم رسیدگی‌های پزشکی و روند بررسی پروندەاش به مدت بیش از هفت‌روز دست به اعتصاب غذا زده و وضعیت جسمانی وی نگران‌کننده توصیف شده است.

در این هفته سه شهروند کرد به نام‌های محمد مجیدزاده و سعید فتاحی با سپردن وثیقه‌ی ۲۵ میلیونی و علی محمدیان با وثیقه‌ی ۵۰ میلیونی از زندان سقز آزاد شدند.

این سه شهروند حدود یک‌ماه پیش توسط نیروهای امنیتی در سقز دستگیر و به همکاری با یکی از احزاب مخالف متهم شده بودند.

در آخر هفته حکم ۱۶ سال زندان مختار هوشمند فعال فرهنگی به هفت‌سال کاهش یافت. به گزارش روانیوز، خانواده‌ی وی گفته‌اند که این فعال مدنی که به اتهام جاسوسی، تبلیغ علیه نظام و همکاری با گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی دردادگاه بدوی به ۱۶ سال حبس محکوم شده بود، حکم وی در دادگاه تجدید نظر به هفت سال زندان کاهش یافت.

این فعال مدنی، روز دوم خردادماه سال جاری توسط نیروهای امنیتی مریوان بازداشت شد. ماموران در جریان بازداشت مختار هوشمند، کامپیوتر، برخی مدارک شخصی و تعداد زیادی از کتاب‌های وی را با خود برده‌ و به خانواده‌اش گفته بودند که از اعلام خبر دستگیری و مصاحبه با رسانه‌ها خودداری کنند.

آذربایجان

در این هفته صدور احکام حبس برای فعالان مدنی و عدم رسیدگی به وضعیت زنان در زندان ارومیه از موارد نقض حقوق بشر در آذربایجان بودند.

سعید پورحیدر، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس که هفدهم مهرماه برای دومین‌بار در یک سال گذشته بازداشت شده بود با رای شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به پنج‌سال حبس محکوم شد.

به گزارش جرس، سعید پورحیدر سه‌شنبه‌ی هفته گذشته پس از ۵۲ روز بازداشت در بند ۳۵۰ زندان اوین در شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی پیرعباس محاکمه و به اتهام « اجتماع و تبانی با هدف ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور» به پنج‌سال حبس تعزیری محکوم شد که حکم زندان وی به مدت پنج‌سال به حالت تعلیق در آمد.

فعالیت تیلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی، توهین به مقدسات و زیر سئوال بردن احکام اسلام، اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات غیر قانونی، اجتماع و تبانی با هدف ارتکاب جرایم علیه امنیت کشور و توهین به رئیس‌جمهور، پنج اتهام وارد شده به این روزنامه‌نگار بود که در شعبه‌ی چهار بازپرسی دادسرای اوین به وی تفهیم شده بود.

سعید پورحیدر شانزدهم بهمن سال گذشته توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و پس از تحمل یک‌ماه انفرادی در بند ۲۴۰ زندان اوین آزاد شد. هم‌چنین در این هفته، نگهداری حسین رونقی ملکی در بند امنیتی سپاه غیر قانونی عنوان شد.

به گزارش بامداد خبر، محمدعلی دادخواه، وکیل این فعال حقوق بشر و وبلاگ‌نویس اعلام کرد که قاضی موحد، قاضی شعبه‌ی ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران بدون لحاظ کردن دفاعیات او، حکم صادر شده از سوی شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب را تایید کرده است.

وکیل وی، ادامه‌ی بازداشت موکلش در بند امنیتی دو- الف سپاه را غیر قانونی دانسته و با توجه به قطعی شدن حکم خواهان انتقال وی به بند عمومی شده است. پیشتر قاضی پیرعباسی، در دادگاه بدوی این وبلاگ‌نویس جوان را به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و تأسیس گروه ایران‌پروکسی به پانزده سال زندان محکوم کرده بود.

نقض حقوق بشر در آذربایجان به این موارد ختم نشد، بلکه نامه‌ای اعتراضی از سوی ۲۰۰ زندانی زن در زندان ارومیه مبنی بر عدم رسیدگی به خواسته‌هایشان در بند نسوان، منتشر شد.

دراین نامه که از سوی برخی سایت‌های حقوق بشری در ایران منتشر شده، آمده است: «عمده‌ی جرایم ما قتل، سیاسی و یا مسائل جزئی می‌باشد. برخی از ما محکومیت‌های بسیار سنگین دریافت کرده‌ایم. در این زندان از نبود امکانات در رنج هستیم. ملاقات‌های حضوری و تلفنی ما به بهانه‌های مختلفی هم‌چون قطع تلفن و یا مناسب نبودن جایگاه‌های ملاقات با تاخیر انجام می‌شود و به این ترتیب مدت‌ها از خانواده‌های‌مان بی‌خبر می‌مانیم.»

از سوی دیگر به گزارش سایت آذربایجان جنوبی، یوروش مهرعلی بیگلو، فعال آذربایجانی با گذشت بیش از ۲۱۰ روز هم‌چنان در سلول‌های انفرادی اداره اطلاعات تبریز به سر می‌برد.

گفته می‌شود این فعال آذربایجانی مورد شکنجه‌های روحی و روانی واقع شده و قاضی حملبر، رئیس شعبه‌ی یک دادگاه انقلاب تبریز و مسئول پرونده‌ی وی با تغییر قرار بازداشت به قرار وثیقه و یا انتقال وی به زندان تبریز مخالفت کرده است.

آیت مهرعلی بیگلو فعال سابق دانشجویی آذربایجان، روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ٨۹ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

خانواده‌ی وی گفته‌اند، ماموران امنیتی بدون در دست داشتن حکم جلب وارد منزل این فعال مدنی آذربایجانی شده‌اند و پس از ضرب و شتم شدید او را بازداشت کرده‌اند. آیت مهرعلی بیگلو، مدیر مسئول سابق نشریه دانشجویی قوپوز و فارغ‌التحصیل فوق لیسانس مدیریت از دانشگاه تربیت مدرس تهران است.

بلوچستان

در ادامه‌ی بازداشت شهروندان بلوچ رسانه‌های دولتی از بازداشت دست کم بیست نفر خبر دادند. به گزارش ایرنا، طی هفته‌ی گذشته ۲۱ نفر به اتهام خرید و فروش مواد مخدر و سرقت در مناطق مختلف بلوچستان بازداشت شدند.

دستگیری این شهروندان درحالی است که نرخ بیکاری در استان سیستان و بلوچستان بیش از ۳۰ درصد عنوان شده است. به گزارش خانه‌ ملت، حسین‌علی شهریاری نماینده‌ی زاهدان گفته است، نرخ بی‌کاری در سیستان‌وبلوچستان حداقل ۳۰ درصد است و آمارهای اعلام شده اشتباه است. بی‌کاری مشکلات بسیاری را در استان به‌وجود آورده است و دولت باید در ایجاد اشتغال در استان مشارکت کند.

کارشناسان مسائل بلوچستان، بی‌کاری، تبعیض و نبود برنامه‌های توسعه‌ی اقتصادی را یکی از مشکلات بلوچستان می‌دانند و معتقدند این عوامل باعث روی آوردن مردم به خرید و فروش کالاهای قاچاق و مواد مخدر در مرزها می‌شود.

درهمان حال از وضعیت ابراهیم حسین‌بر وبلاگ نویس بلوچ که درهفته‌های گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد، هیچ اطلاعی در دست نیست.

بدین گونه در مناطق قومی و ملی ضمن صدور احکام سنگین برای فعالان مدنی، تشدید فشارها بر دانشجویان، ادامه‌ی بازداشت‌ها و فشار بر زندانیان زن از جمله موارد نقض حقوق بشر بودند.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)