تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۸۹ • چاپ کنید    

انفرادی، تبعید، اعدام؛ اما پشیمان نیستیم!

حسن زارع‌زاده اردشیر

اگرچه اعتصاب غذای هفده زندانی سیاسی، پس از دهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری به پایان رسیده، اما نگرانی‌ها نسبت به وضعیت زندانیان سیاسی هم‌چنان ادامه دارد و خانواده‌های آنها در گفت‌وگوهایی نسبت به وضعیت فرزندان خود ابراز نگرانی کرده‌اند. اعتصاب غذای هفده زندانی سیاسی، سه‌شنبه هفته‌ی گذشته به پایان رسید و همه‌ی آنها از سلول‌های انفرادی به بندهای عمومی منتقل شدند.

Download it Here!

از میان آنها مجید توکلی به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد و از لحظه‌ی ورود به آن زندان، هنوز تماسی با خانواده‌ی خود نداشته است. هم‌چنین خانواده‌ی کیوان صمیمی که چند روز بیش‌تر از دیگر زندانیان در اعتصاب بود و اعلام کرده بود تا روز انتقال زندانیان اعتصابی به بند عمومی از انفرادی، اعتصاب خود را نخواهد شکست، نسبت به وضعیت نامناسب او نگران هستند و می‌گویند عدم تماس او نگرانی‌های‌ آنها را افزایش داده است.

این در حالی است که رییس سازمان زندان‌ها وعده داده بود خانواده‌ها تا روز چهارشنبه، فرزندان زندانی خود را ملاقات خواهند کرد، اما تا به امروز نه ملاقاتی صورت گرفته و نه تلفنی زده شده است. همین موضوع موجب شده تا خانواده‌ها بگویند زندانیان سیاسی به خاطر اعتصاب غذایی که داشته‌اند در وضعیت وخیمی هستند و مقامات زندان و وزارت اطلاعات مانع ملاقات می‌شوند.


مجید توکلی به زندان رجایی‌شهر کرج منتقل شد و از لحظه‌ی ورود به آن زندان، هنوز تماسی با خانواده‌ی خود نداشته است.

مقامات زندان و دادستانی در چند هفته‌ی گذشته چندین‌بار وعده داده بودند تا شرایطی فراهم شود که خانواده‌های زندانیان اعتصابی، بتوانند با فرزندان خود دیدار کنند. هم‌زمان با این هفده زندانی، خالد هردانینیز در زندان گوهردشت کرج دست به اعتصاب غذا زده بود و اینک پس از پایان اعتصابش به بند چهار بازگردانده شده و در انتظار اعزام به بیمارستان است.

او به شدت بیمار و دچار خونریزی معده شده است، اما مقامات زندان علی‌رغم صدور برگه‌ی پزشکی از سوی بهداری زندان، هنوز وی را به بیمارستان اعزام نکرده‌اند.

اعتصاب غذا

تعداد دیگری از زندانیان سیاسی در زندان‌های مختلف در اعتصاب غذا به سر می‌برند: ارژنگ داودی از ۲۳ تیرماه در اعتراض به قطع تماس او با همسرش و نیز عدم رسیدگی به شکایت وی از مقامات زندان به علت بدرفتاری زندانبانان و مسئولان زندان دست به اعتصاب غذا زده است.

در مهاباد، رحیم رشی، زندانی سیاسی کرد از روز دستگیری‌اش در ۲۸ تیرماه، در اعتصاب غذا به سر می‌برد.
هم‌چنین محمدامین آگوشی، معلم بازنشسته و زندانی کرد محکوم به اعدام که از سال گذشته به اتهام جاسوسی در زندان مرکزی ارومیه به‌سر می‌برد، در اعتراض به وضعیت نگهداری خود از یکشنبه‌ی گذشته، ۲۴ مردادماه دست به اعتصاب غذا زده است. اعتراض به وضعیت بد زندان‌ها و نیز رفتارهای غیر قانونی و غیر انسانی تنها از طریق اعتصاب غذا ابراز نمی‌شود، بلکه زندانیان سیاسی اغلب با ارسال نامه‌هایی به مقامات انتقادات و اعتراضات‌شان را بیان می کنند.


رحیم رشی، زندانی سیاسی کرد از روز دستگیری‌اش در ۲۸ تیرماه، در اعتصاب غذا به سر می‌برد

جمعی از زندانیان عقیدتی - سیاسی زندان رجایی شهر، عیسی سحرخیز، مسعود باستانی، داود سلیمانی، رسول بداغی، مهدی محمودیان، حشمت‌الله طبرزدی، رضا رفیعی فروشانی و منصور اسانلو، با نگارش نامه‌ای به دادستانی تهران با اشاره به درخواست‌های وی از زندانیان برای ابراز ندامت آورده‌اند: «شما ما را نصیحت کردید، اجازه دهید ما نیز به شما و روسای‌تان انذار دهیم؛ ما به عنوان فرزندان مسلمان ایرانی که در اسارت شما هستیم و زنان و مردانی که در راه آزادی وطن‌مان از زندان و اعدام ترسی نداریم به شما و تمام روسا و همکاران‌تان نصیحت می‌کنیم پیش از آن که دیر شود به درگاه خدا توبه کنید، پست‌های فرمایشی و نمایشی را ترک کنید و به آغوش ملت بازگردید.»

این زندانیان سیاسی با اشاره به کشته شدن تعدادی از تظاهرات‌کنندگان و مردم عادی در خیابان‌ها و نیز دستگیری‌های معترضان و شکنجه‌ی زندانیان، به دادستان تهران هشدار دادند که دست از رفتارهای نادرست با زندانیان بردارد و توبه کند.

آنها زندان رجایی‌شهر کرج یا همان گوهردشت را که خود در آن به‌سر می‌برند، تبعیدگاه نامیده‌اند. در چند روز گذشته تعدادی از زندانیان عقیدتی، سیاسی و دانشجویی از جمله مجید توکلی، فرزاد و شبنم مددزاده و نیز هفت رهبر زندانی جامعه‌ی بهایی به زندان رجایی‌شهر کرج تبعید شده‌اند. این زندان در طبقه‌بندی سازمان زندان برای جرایم عمدی از قبیل قتل و شرارت در نظر گرفته شده است و انتقال زندانیان سیاسی به آن برای تحت فشار گذاشتن آنها صورت می‌گیرد.

اتهام محاربه

در روزهای اخیر، بار دیگر شاهد تفهیم اتهام محاربه و یا صدور حکم اعدام برای زندانیان حوادث بعد از انتخابات بودیم.

زهرا بهرامی، یکی از دستگیر شدگان حوادث روز عاشورا در سال گذشته در شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب به محاربه متهم شد.

روز دوشنبه ۲۵ مردادماه، خانم زهرا بهرامی در شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی، به اتهام اقدام علیه امنیت، تبلیغ علیه نظام، محاربه و عضویت در گروه غیر قانونی انجمن پادشاهی محاکمه شد. یک شهروند دیگر به نام فرح (المیرا) واضحان که او نیز از بازداشت‌شدگان حوادث روز عاشورای تهران است، به اتهام تهیه‌ی عکس و فیلم از اعتراضات مردمی و ارتباط با گروه‌های سیاسی در خارج، در شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده است.

خانم واضحان که از دی‌ماه سال گذشته در بازداشت به سر می‌برد، هم‌چنین به تحمل دوسال حبس و پرداخت جریمه‌ی نقدی محکوم شده است. ابوالقاسم صلواتی، قاضی و رییس شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی و دادرس علیالبدل دادگاههای عمومی تهران است که در سال‌های اخیر قاضی دادگاه‌های حساسی هم‌چون دادگاه نمایشی متهمان پس از انتخابات، موسوم به پرونده‌ی کودتای مخملی بوده است. از سویی دیگر، مادر شیوا نظرآهاری و نیز وکیل مدافع او محمد شریف تایید کرده‌اند که شیوا با اتهام محاربه روبه‌رو شده است.


شیوا نظرآهاری دبیر سابق کمیته‌ی دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی و سخنگوی فعلی کمیته‌ی گزارشگران حقوق بشر است که از سال گذشته در زندان به‌سر می‌برد و قرار است روز ۱۳ شهریورماه امسال در دادگاه انقلاب محاکمه شود.

شهرزاد کریمان، مادر شیوا ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت شیوا و انتقاد از طولانی شدن مدت بازداشت او، می‌گوید که سندی دال بر طرح اتهام محاربه وجود ندارد.

شیوا نظرآهاری دبیر سابق کمیته‌ی دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی و سخنگوی فعلی کمیته‌ی گزارشگران حقوق بشر است که از سال گذشته در زندان به‌سر می‌برد و قرار است روز ۱۳ شهریورماه امسال در دادگاه انقلاب محاکمه شود.

احکام جدید

در هفته‌ای که گذشت تعدادی از فعالان سیاسی و مدنی حکم‌های خود را دریافت کردند.

حامد امیدی، فعال دانشجویی که بیش از شش‌ماه است که در بازداشت به سر می‌برد، به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی به سه سال حبس و محرومیت از تحصیل محکوم شده است.

محمدجواد مظفر، نایب رییس انجمن دفاع از حقوق زندانیان و عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و رییس هیئت مدیره‌ی انتشارات کویر، در شعبه‌ی ۵۱ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی صلواتی به دو سال حبس تعزیری محکوم شده است.


محمدجواد مظفر، نایب رییس انجمن دفاع از حقوق زندانیان و عضو شورای مرکزی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و رییس هیئت مدیره‌ی انتشارات کویر، به دو سال حبس تعزیری محکوم شده است.

این نویسنده و فعال فرهنگی، در هشتم دی‌ماه سال ۱۳۸۸ و بعد از وقایع عاشورا، دستگیر و به مدت دوماه در سلول انفرادی بند ۴۰۲ زندان اوین در بازداشت به سر می‌برد. از سویی دیگر، شش فعال آذربایجانی شهر تبریز، به حکم شعبه‌ی ۱۱۱ جزایی تبریز، به اتهام «مشارکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «چاپ و انتشار اعلامیه و دعوت مردم به تظاهرات» در مجموع به چهارسال حبس تعزیری محکوم شدند.

دادگاه رسیدگی به اتهامات این افراد به صورت غیر علنی برگزار شده و بازداشت‌شدگان در دوران بازداشت در اداره‌ی اطلاعات تبریز از حق ملاقات با خانواده و وکیل محروم بوده‌اند.

حسن عبداللهی جهانی (اومید اغلو)، مدرس زبان و ادبیات ترکی، محبوب بوداقی شاعر، فراز زهتاب فعال دانشجویی دانشگاه تبریز، حبیب آوریده، محمدرضا هاشمی و حسین آسیابی از شهروندان آذربایجانی در تبریز از سوی شعبه‌ی ۱۱۱ جزایی تبریز به احکام حبس از شش‌ماه تا یک‌سال محکوم شدند.

در همین حال کمیته‌ی حقوق بشر انجمن دانشجویان دانشگاه تبریز در بیانیه‌ای نوشت: از ابتدای این سال و پس از اعتراضات مدنی پیرامون خشک شدن آب دریاچه‌ی اورمیه تاکنون ۱۷۱ نفر از فعالین مدنی آذربایجان در شهرهای مختلف دستگیر شده‌اند و بازداشت‌های یک‌روزه تا چندماهه در بازداشتگاه‌های انفرادی در نهاد‌های امنیتی مختلف را تحمل کرده‌اند.

این بازداشت‌ها همراه با شکنجه‌های مختلف روحی و روانی بوده است. علاوه بر بازداشت‌ها کماکان تهدیدهای امنیتی، برخوردهای دانشجویی، احکام صادره‌ی زندان و ... نیز ادامه دارد. در رویداد دیگری، هفته‌ی گذشته محسن امین‌زاده، محسن صفایی فراهانی و مصطفی تاج‌زاده در پی تماس‌های تلفنی از زندان اوین به بهانه‌ی پایان دوره‌ی مرخصی به زندان بازگردانده شدند.

این سه شخصیت سیاسی دولت خاتمی در اقدامی از مقامات سپاه پاسداران شکایت کرده بودند و همین موضوع موجب شد تا با آنها تماس گرفته شود.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)