تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۸۹ • چاپ کنید    
آخرین وضعیت زندانیان سیاسی و مدنی کرد

«پدرم نمی‌تواند روی پاهایش بایستد»

محسن کاکارش
Mohsenkakarash11@gmail.com

«وضعیت جسمانی‌اش بسیار وخیم بود. به کمک دو نفر دیگر راه می¬¬رفت. به شدت لاغر شده و صدایش لرزان بود.»

این نگرانی‌های پسر رحیم رشی از وضعیت پدر زندانی‌اش است که وی را روز چهارشنبه ملاقات کرده است.
رحیم رشی با گذشت بیست‌و‌هفت روز، هم‌چنان در اعتصاب غذا به سر می‌برد و تاکنون چندین‌بار به بهداری منتقل شده است.

محمدامین آگوشی، زندانی سیاسی کرد نیز به اعتصاب غذای خود پایان داده است. براساس برخی گزاش‌های منتشر شده، این معلم بازنشسته از روز یکشنبه در اعتراض به نگهداری وی در بند قاتلین و بدرفتاری مسئولان زندان، دست به اعتصاب غذا زده بود.

مختار هوشمند، فعال مدنی نیز پس از هشتادوهفت روز بازداشت، روز بیست‌وششم مردادماه به زندان عمومی مریوان منتقل شده است.

اینها درحالی صورت می‌گیرد که احضار، بازداشت و بلاتکلیفی شهروندان کرد هم‌چنان ادامه دارد.

رحیم رشی هم‌چنان در اعتصاب

رحیم رشی فعال کرد که روز بیست‌وهشت مردادماه توسط نیروهای امنیتی در مهاباد بازداشت شده بود، پس از بیست‌وهفت روز هم‌چنان در اعتصاب به سر می‌برد.

سوران رشی، پسر رحیم رشی، طی تماسی تلفنی به زمانه گفت: «تدوام اعتصاب پدرم ما را به شدت نگران کرده، وضعیت جسمانی‌اش وخیم است، حتی نمی‌تواند روی پاهای خود بایستد و با کمک دیگران راه می‌رود.»

این فعال کرد همراه سه شهروند دیگر در مهاباد بازداشت و سپس به بازداشتگاه اطلاعات سپاه منتقل شده است.
بر اساس اطلاعات خانواده‌ی این زندانی سیاسی، رحیم رشی طی این مدت مورد شکنجه واقع شده و همین مسئله یکی از دلایل تداوم اعتصابش بوده است

رحیم رشی از روز بیست‌ونهم مردادماه، در اعتراض به بازداشت خود دست به اعتصاب غذا زده و پس از چندروز از بازداشتگاه اطلاعات سپاه ارومیه به زندان عمومی مهاباد منتقل شده است.

سوران رشی درباره‌ی زمان دادگاه پدرش گفت: «ما فکر می‌کنیم زمانی پدرم دادگاهی خواهد شد که آن سه نفر هم که با وی بازداشت شده‌اند به زندان مهاباد منتقل شوند. البته ما هیچ ارتباطی بین این سه نفر و وضعیت پدرم نمی‌بینیم.»

بنا به اظهارات خانواده‌ی این فعال زندانی کرد، وی چندین‌بار توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده و هربار سابقه‌ی اعتصاب شش، پانزده و بیست‌ودو روزه داشته است. در همه‌ی این مراحل نیز از سوی دادگاه به دلیل بی گناهی تبرئه شده است.

فقط اعدامش نکنید!

طی روزهای اخیر، برخی منابع خبری از اعتصاب محمدامین آگوشی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام خبر دادند.
سلیمان آگوشی، برادر این زندانی سیاسی، ضمن تایید این خبر به زمانه گفت: «برادرم در اعتراض به محدودیت های اعمال شده در قبال وی در زندان و نگهداری در بند قاتلین از روز یکشنبه به مدت سه روز دست به اعتصاب غدا زده است.»


رحیم رشی با گذشت بیست‌و‌هفت روز، هم‌چنان در اعتصاب غذا به سر می‌برد

برادر این معلم بازنشسته، هم‌چنین درباره‌ی چگونگی دستگیری‌ او گفت: «روز دوم مردادماه سال هشتادوشش در حالی‌که برای تدریس به مدرسه می‌رفت، دستگیر و پس از هفت‌ماه بازداشت با قرار وثیقه صدوپنجاه میلیونی آزاد شد. بعد ازگذشت چندماه، بیست‌ودوم اردیبهشت ماه سال هشتادوهشت به زندان برگردانده شد و بعد در دادگاه به اتهام جاسوسی به اعدام (تیرباران) محکوم شد.»

سلیمان آگوشی ادامه می‌دهد: «ما می‌خواهیم دادگاه محمدامین مجدداً برگزار شود و حکمی غیر از اعدام به وی داده شود؛ زیرا او سزاوار اعدام نیست. از همه‌ی مسئولان می‌خواهیم هرکاری می‌خواهند انجام دهند فقط اعدامش نکنند.»

به گزارش آژانس خبری «موکریان»، محمد امین آگوشی (معلم بازنشسته) به همراه ایرج محمدی و احمد پولادخانی به اتهام مشارکت در جاسوسی بازداشت و از سوی شعبه‌ی دوم دادگاه نظامی آذربایجان غربی به اعدام (تیرباران) محکوم شده که رای صادره پس از اعتراض توسط متهمین از سوی شعبه‌ی سی‌ویک دیوان عالی کشور تایید شده است.

بازداشت، احضار و بلاتکلیفی شهروندان

طی روزهای گذشته، شماری از شهروندان کرد توسط نیروهای امنیتی در شهر بوکان احضار و بازداشت شدند.
بنا به گزارش کمیته‌ی گزارشگران حقوق بشر، هیوا خضری اقدم، صدیق خضری اقدم، عثمان آذریان، محمد آذربار و حسن یونسی به اداره‌ی اطلاعات شهر بوکان احضار شدند.

از این شهروندان عثمان آذریان، محمد آذربار و حسن یونسی مورد تهدید و آزار و اذیت قرار گرفتند و در همان روز بازداشت، آزاد شدند.

به گزارش زمانه، صدیق خضری اقدم هم روز بیست‌وسوم مردادماه با قرار وثیقه‌ی پانزده میلیونی آزاد شد.

هیوا خضری‌اقدم اما هم اکنون در زندان شهر بوکان به سر می‌برد. این شهروند کرد دوسال پیش به اتهام همکاری با احزاب کرد، دستگیر و به شش‌ماه حبس محکوم و با قرار وثیقه آزاد شده بود.

«مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» از بلاتکلیفی رضا شریفی بوکانی در زندان رجایی شهر کرج خبر داده است.
این زندانی سیاسی کرد که مورخ پانزدهم اردیبهشت ماه سال جاری، توسط ماموران وزارت اطلاعات در تهران دستگیر شده، با توجه به تشکیل جلسه‌ی دادگاه، کماکان بلاتکلیف است.

رضا شریفی بوکانی در طی مدت بازداشت، تحت انواع شکنجه‌های جسمی و روحی قرار گرفته و تاکنون برای اخذ اعترافات تلویزیونی تحت فشار شدید بازجویان وزارت اطلاعات قرار داشته است.

انتقال مختار هوشمند به زندان مریوان

مختار هوشمند، فعال فرهنگی و مسئول انجمن هنرهای تجسمی مریوان پس از هشتادوهفت روز بازداشت به زندان عمومی مریوان منتقل شد.

یکی از نزدیکان این هنرمند کرد با اعلام این خبر به زمانه گفت: «روز بیست‌وششم مردادماه، مختار هوشمند به بند عمومی زندان مریوان منتقل شد.»


مختار هوشمند، فعال مدنی نیز پس از هشتادوهفت روز بازداشت، روز بیست‌وششم مردادماه به زندان عمومی مریوان منتقل شده است

این شخص نزدیک به مختار هوشمند با اعلام این که خانواده‌ی این فعال مدنی کرد طی مدت بازداشت هیچ اطلاعی از وضعیت فرزندشان نداشتند در ادامه‌ی توضیحاتش گفت: «احتمالاً در روزهای آینده وضعیت وی مشخص خواهد شد.»

روز دوم خردادماه، ماموران امنیتی شهر مریوان با ورود به منزل شخصی مختار هوشمند، پس از تفتیش و بازرسی محل زندگی وی، او را بازداشت کردند و کیس کامپیوتر، برخی مدارک شخصی و تعداد زیادی از کتاب‌های این هنرمند را با خود بردند.

مختار هوشمند، نقاش، فعال فرهنگی، مسئول انجمن هنرهای تجسمی شهر مریوان و دبیر اجرایی جشنواره‌ی سالانه طراحی غرب کشور است که در سال‌های گذشته نمایشگاه‌های متعددی در زمینه‌ی هنرهای تجسمی در مریوان و دیگر شهرهای کردستان برپا کرده است.

Share/Save/Bookmark

نظر بدهید

(نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.)
-لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.
-کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و منتشر نخواهد شد.


(نشانی ایمیل‌تان نزد ما مانده، منتشر نمی‌شود)